Mijn paard wil niet langs een bepaalde plaats.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wonderstruck

Re: Mijn paard wil niet langs een bepaalde plaats.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:47

Inderdaad blijven oefenen, en niet met de zweep gaan slaan zoals je in de openingspost zei. Dat helpt echt nooit. Laat haar gewoon zien dat er niks is om bang voor te zijn. Het is vast heel logisch dat ze er niet langs durft, misschien is er ooit op die plaats iets ergs gebeurd, dat kunnen paarden voelen. En misschien heeft ze vroeger een nare ervaring met een soortgelijk voorwerp gehad.

zomers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 07:55

Ik lees even mee, heb namelijk een soortgelijk probleem, maar dan met kleurverschil op de weg (dus als weg opeens gele stenen heeft ipv grijze). Ook zo snel in z'n achteruit dat ik bang ben dat hij op z'n kont gaat zitten, maar er echt niet langs willen. Gelukkig was ik niet alleen en heeft iemand anders teugels gepakt en hem (vanaf haar paard) meegetrokken. Op de terugweg in draf eroverheen, toen niets aan de hand.

Zijn er nog leuke oefeningen om dit in de bak te oefenen? Ik kreeg al van iemand de tip om zeil te gebruiken, maar nog meer tips?

Cremoris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:20

Ik zou eerst afstappen, dan er na toe lopen met haar, haar laten onderzoeken en kijken, wanneer ze rustig is weer opstijgen en verder gaan.
Die een paar x doen en daarna wanneer ze er weer niet langs wil een paar x been geven. Niet te fel maar wel genoeg om haar vertrouwen geven dat het niet ''eng'' zou moeten zijn.

Clausch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:10

Wat je ook kan doen is iemand meenemen die je paard met jou erop er rustig voorbij trekt. Vooral erg rustig doen, je paard kan dan ervaren dat het helemaal niet eng is.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:14

Er zijn al handige tips gegeven, ik hoop dat TS er wat mee kan. Het afstappen kan ik sommige gevallen heel handig zijn, en altijd laten ruiken er aan, neem de tijd er voor. Een ander paard mee is ook een goede, niet elk paard reageert daar natuurlijk op.
Sowieso ook rustig blijven, ik geef mijn klanten zo vaak het advies (in zoveel gevallen) : net alsof doen dat je gek bent.
Niet kijken naar het enge object, voor je uit kijken, een volgend punt in gedachte nemen (voorbij het enge object dus).
Beetje je benen er wel bij houden dat je hem voorzichtig pusht om er niet vandaan te rennen, dus je 'buitenbeen' t.o.v. het object er bij houden.
Succes!

zomers: gewoon blijven oefenen dus, veel van die 'overgangen' op straat maken, zodat het normaal wordt. Het is ook belangrijk dat je band met het paard steeds beter wordt, dat het paard jou vertrouwt op waar je heen kan gaan of niet. En als jij aan hem over kan brengen dat zo'n kleurverschil op de weg helemaal niet eng is, in vertrouwen en leiderschap, des te groter de kans dat hij dat dan van je aanneemt :)

offtopic: claush gefeliciteerd ;)

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:21

Wat bij mij werkte bij mijn vorige paard...
Zorgen dat hij/zij niet stil komt te staan. dus als ze niet vooruit wil, dan maar schuin. Stapje naar rechts, stapje naar links en zo zigzaggend vooruit. Al duurt het een half uur!!
Niet opgeven (al duurt het 10 uur) en hoe dan ook er langs gaan...

Zweep werkt niet, want dan komen er alleen maar frustraties.
En idd wat Fahya Femke zei... net doen alsof er verder niks aan de hand is.

Succes!!

Clausch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:30

Bedank FahyaFemke!

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:16

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:20

mytje1986 schreef:
Juicey schreef:
Het beste kun je dan wel afstappen, of neem iemand mee, die met je paard aan de hand er langs kan lopen terwijl jij er op zit. Dit soort dingen vergen tijd en geduld, en als jij jezelf al helemaal opfokt voordat je er langs bent, werkt dat niet in een voordeel van je paard. ;)

Hebben freya en ik gedaan paardje ging in ren galop rechtsomkeert..het paard war ik op zat bleef rustig maar dit mocht niet baden..ben het er mee eens dat blijven oefenen

Juicey bedoelde dat je iemand meenam die niet op een paard zit, zodat zij naast jouw paard kan lopen en zo wat meer vertrouwen aan het paard kan geven om er rustiger langs te lopen. Als je echt bang bent dat hij ineens hard wegrent kun je een longeertouw vastmaken aan het bit (met zo een tussenstuk die zorgt voor een ring tussen de bitringen) dan heeft je paard ruimte om weg te springen maar kan je vriendin hem ook wat begrenzen. Als je niemand hebt die met je mee kan gaan dan zou ik zoals Juicey zegt ook gewoon afstappen en dan rustig er langs lopen. Heel veel succes ermee!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:39

sommige paarden kunnen het ook blijven houden natuurlijk.. Ik rijdt er namelijk ook 1 die blijft rechtsomkeert gaan voor fietsers. en we rijden elke week buiten, dus elke week 'oefenen'. En de ene keer gaat het beter dan de andere keer, maar dit is ook echt een heel zenuwachtig paard, er hoeft maar iets te gebeuren en ze is over de 'zeik'. Nou doe daar een tegemoetkomende fietser bij en je staat achterstevoren. Maar goed ik weet niet, en blijf er gewoon rustig onder (net alsof doen dat je gek bent :+ ) en draai haar weer om en soms gebeurd het nog eens, maar meestal loopt ze de 2e keer er wel langs.
Een fietser vanaf achter is helemaal een ramp, omdat ze zich gewoon helemaal lam schrikt als die ineens achter dr zit. Dan zit je dus in volle galop vooruit ;) Het is zeker al minder dan dat het was, maar bij dit paard zal het altijd een beetje er in blijven zitten. Ach, zo houdt elk beestje wel wat misschien :)

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:20

blijvenn oefenen zou ik zeggen

freya1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:52

Nou het is steeds wat anders, hij heeft gewoon geen zin lijkt t. Ook als iemand hem aan de hand meeneemt gaat hij ook alsnog achteruit keren etc, dus dan is het een beetje gevaarlijk met een longe eraan. Tsja afstappen nu al zo vaak gedaan en nu heeft hij wat nieuws bedacht om als ik probeer af te stappen en ik mn been bijna over zn kont hebt dan gaat hij er als een debiel vandoor, blijf maar hangen met je buik op t zadel, heb me losgelaten toen we bij het gras aankwamen, het asfalt leek me n beetje pijnlijk. Hij doet alleen normaal als ik er naast loop en iemand anders erop. Dus ja t zal toch t strand worden.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:10

Zelf met overtuiging erlangs rijden, des noots in harde draf. ( paard is een vluchtdier dus vooral niet tegenhouden)

Maar daarnaast moet je zelf ook niet gaan denken van o daar staat weer z'n bord zal hij weer schrikken? DAn gebeurt dat namelijk ook, dat voelt het paard.

Ik heb zelf een paard die vaak niet bij koeien langs wilde, hij maakte er een drama van. zweep hielp niet. Alleen hielp het dat mij vader met hem mee liep, en ik bleef er gewoon opzitten en maakte geen drama.
Hoe meer drama jij maakt hoe meer het paard denk dat het echt eng is.

freya1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:16

Der is juist niks zit er altijd ontspannen en rij met lange teugel en 1 hand op en harde draf en galop ook al geprobeerd, nadat t gedonder er weer was maar t is n paint en kan goed wenden en dan hang je weer om zn nek haha, borden en alles vind hij niet eng.daar gaat hij zon beetje nog mee knuffelen, t probleem is ook dat er niks is, zoals ik al eerder heb beschreven misschien n grasspriet die verkeerd staat maar dan gaat hij die liever nog eten verder is er niks. T is meer dat hij gewoon de strijd aan wil gaan wie t sterkste/slimste is en met allemaal greppels en prikkeldraad is t erg gevaarlijk, aangezien hij volgas achteruit er naar toe gaat terwijl je met lange teugel rijdt.dan wil hij niet meer vooruit. Vandaar n keer op t strand dan heb je alle ruimte. En verder begrijpt schijnbaar niemand hier wat ik bedoel op mytje86 na aangezien die t paard kent en al de nodige heftige ritjes heeft meegemaakt samen met mij en t betreffende paard! En zoals ik al zei aan de hand meenemen werkt ook niet.

Onbekend987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:01

Een volte draaien en aansporen? Helpt bij mij wel meestal.
Met een ander paard erbij kan je anders ook is proberen, heb je dat al is gedaan, gewoon nog een keer :)
Succes !

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:50

Oefenen oefenen oefenen! :j Het gaat vast allemaal lukken uiteindelijk :D