Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

is namelijk zeer rond en heeft nauwelijks schoft. Uiteindelijk heb ik een Massimo veelzijdigheid gekozen -kan trouwens nog 2 maten aangepast worden als de bespiering veranderd en is niet schikbarend duur. Belangrijk voor mij was juist een niet te diepe zit met weinig wrong zodat je niet door het zadel in een houding wordt gedwongen. nu rijd ik weer met mijn Sommer dressuurzadel, deze is echter zeker 1/2 zitmaat te groot, en met kleine, verplaatsbare wrongen. Ik ben er heilig van overtuigd, dat ik zonder gymmen met het vzh zadel met minder klachten had kunnen rijden, maar dat de belangrijkste verandering juist het gymmen was. bijkomend voordeel is, dat ik ook in het dagelijkse leven géén last meer van mijn rug heb.barrelover schreef:ja ik heb een foto waarin ik gewoon nog in stap zit. dit is wel de eerste paar minuten dus dan zit ik nog redelijk. met draven gaat alles alle kanten op. ik heb een jong paard en merk dat ik hem belemmer en dus door mijn zit hem verkeerde hulpen geef. alles is dus mijn fout.
bij mijn fysio moet ik oefeningen doen en die doe ik ook elke dag sochtends en savonds thuis. ook probeer ik op mijn zit te letten. schouders naar achter, borst vooruit. bekken kantelen en buikspieren aanspannen. zodra ik alleen aan het rijden ben kakt het allemaal weer in door die vervelende rugpijn.
moet wel zeggen...voor ik rijles had ik ook al pijn in mijn rug etc. als dat al weg is zou dat zoveel schelen.
@franka boomloos heb ik ook geprobeerd dat is het western/endurance zadel zon circle y zadel dit zorgt er wel voor dat het iets minder is maar nogsteeds waardeloos. tevens wiebel ik dan helemaal met mijn benen dat dus weer mijn paard belemmerd...
heel gedoe en dilemma dus en idd alles vanuit mijn onderrug.