Rechtergalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Re: Rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:05

In dit stadium is het net heel belangrijk idd longe werk, en niet focussen op het rondgaloperen, maar stap draf de buiging correct te hebben, het ondertreden van het binnenachterbeen, en als je de galop probeert, dan enkel het aanspringen in het oog houden, één juiste sprong, ok rust , beloning, nadien 2 galopsprongen juist en zo opbouwen, maar niet zomaar ineens rond en rond en rond galoperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:08

Ja maar je kunt het alleen goed krijgen door een stap terug te nemen. Het is geen knopje wat je even omzet, daar moet je uitgebreid de tijd voor nemen.

Summertime_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 09:06

aeolusnr1 schreef:
In dit stadium is het net heel belangrijk idd longe werk, en niet focussen op het rondgaloperen, maar stap draf de buiging correct te hebben, het ondertreden van het binnenachterbeen, en als je de galop probeert, dan enkel het aanspringen in het oog houden, één juiste sprong, ok rust , beloning, nadien 2 galopsprongen juist en zo opbouwen, maar niet zomaar ineens rond en rond en rond galoperen.

juist wat ik zeg, ze springt goed aan

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:49

Een samenvatting voor hoe ik het nu begrijp:
-SummertimeB wil graag weten hoe ze haar paard van 5 jaar goed laat aanspringen.
-Ze krijgt nu reactie's die over iets anders gaan dan dat ze bedoelt, SummertimeB geeft zelf aan dat ze daar geen verdere reactie's over hoeft omdat ze iets anders vroeg.
-Vervolgens word er gewoon doorgepost over andere dingen.
(Als ik iets fout heb gezegd, sorry daarvoor maar ik geloof dat het zo gaat nu)
Dan snap ik nu ook wel dat SummertimeB graag over het goed laten aanspringen wil hebben en het niet zo leuk vind dat er toch over andere dingen dan genoemd werd gepost.
Ik hoop dat ik het goed heb neergezet.

Mijn tip:
Je buitenbeen verder naar achteren doen, beetje meer druk op je buiten been houden.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:59

Maar ze springt dus al goed aan Apple, alleen daarna dus heel snel over in de verkeerde galop..

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:01

Marocje schreef:
Maar ze springt dus al goed aan Apple, alleen daarna dus heel snel over in de verkeerde galop..

Nouja, ik bedoelde alles van de galop. Dat dat goed gaat.

hettyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:02

Hoi,

Ons paard heeft moeite met aanspringen in de rechtergalop. Ook wij kregen het advies om vanuit de gebroken lijn aan te springen, maar dan op het moment dat je de hoefslag weer raakt. Dat is dus iets voor de bocht! Dan is het binnenachterbeen goed onder de massa en vandaar uit moet hij wegspringen. Wat bij ons op dat moment ook helpt is even wat stelling naar buiten nemen, want dan plaats je het gewicht naar buiten en is de binnenkant vrij om weg te springen. Ga ook niet meteen naar binnen hangen om te kijken of je goed zit, want dan is het gewicht weer aan de binnenkant en kan hij daar niet weg. Deze tips hebben wij van een Grand Prix ruiter en een Z ruiter en werkt prima. Het gaat steeds beter.
Wat mijn eigen idee is om hem in de rechtergalop te houden, is zorgen dat de binnenkant vrij blijft om sprong te houden. Zou in het begin iets buitenstelling houden en je gewicht naar buiten houden, als dat wil ga je vanzelf alles doen zoals het hoort, maar on te LEREN mag je best iets afwijken.
Succes ermee.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:08

hettyss schreef:
Hoi,

Ons paard heeft moeite met aanspringen in de rechtergalop. Ook wij kregen het advies om vanuit de gebroken lijn aan te springen, maar dan op het moment dat je de hoefslag weer raakt. Dat is dus iets voor de bocht! Dan is het binnenachterbeen goed onder de massa en vandaar uit moet hij wegspringen. Wat bij ons op dat moment ook helpt is even wat stelling naar buiten nemen, want dan plaats je het gewicht naar buiten en is de binnenkant vrij om weg te springen. Ga ook niet meteen naar binnen hangen om te kijken of je goed zit, want dan is het gewicht weer aan de binnenkant en kan hij daar niet weg. Deze tips hebben wij van een Grand Prix ruiter en een Z ruiter en werkt prima. Het gaat steeds beter.
Wat mijn eigen idee is om hem in de rechtergalop te houden, is zorgen dat de binnenkant vrij blijft om sprong te houden. Zou in het begin iets buitenstelling houden en je gewicht naar buiten houden, als dat wil ga je vanzelf alles doen zoals het hoort, maar on te LEREN mag je best iets afwijken.
Succes ermee.

Ik denk idd dat het een hele goede tip is om vooral niet naar binnen te gaan hangen. Ik moest dat ook doen in het begin, maar nu met buitenbeen meer naar achter en wat meer druk erop gaat het nu ook goed. Maar eerst druk eraf en gaat dat een tijdje goed, buitenbeen naar achter + meer druk op je buitenbeen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:10

als het niet aan jou ligt en het paard is goed afgericht
misschien heeft je paard ergens pijn en last van?
heb je daar weleens naar gekeken?
laat je paard ook eens goed onderzoeken
straks blijf je hem dwingen en op zijjn donder geven terwijl hij van de pijn vergaat en zo probeerd te ontlopen

Je paard doet het niet zomaar...

Summertime_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 21:36

linnie050 schreef:
als het niet aan jou ligt en het paard is goed afgericht
misschien heeft je paard ergens pijn en last van?
heb je daar weleens naar gekeken?
laat je paard ook eens goed onderzoeken
straks blijf je hem dwingen en op zijjn donder geven terwijl hij van de pijn vergaat en zo probeerd te ontlopen

Je paard doet het niet zomaar...

Ik heb nergens gezegd dat ze gedwongen wordt of dat ze op haar donder krijgt.
Wat er wel bij staat en misschien handig als je het hebt gelezen is dat ze pas een half jaar onder het zadel ligt ;)

Summertime_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 21:42

hettyss schreef:
Hoi,

Succes ermee.

héhé iemand met een antwoord waar ik om vroeg, BEDANKT!
Mijn instructrice dat zelf ook Z rijdt heeft mij idd ook gezegd dat ik het vanuit een gebroken lijn moet doen en dan een scherpe bocht moet maken en op dat moment aanspringen in de galop.
Ik ga morgen weer rijden en dan zal ik mijn gewicht eens op de buitenhand houden!

hartelijk dank in ieder geval!

hettyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:15

Hoi Summertime.

Is in het begin heel raar hoor om je gewicht naar buiten te houden. En dan nog lukt het, bij mij in ieder geval, de ene keer makkelijker als de andere keer. Ben vandaag ook weer aan het oefenen geweest, maar duurt nog wel even voor het makkelijk loopt haha. Die van mij is nu net een jaar onder het zadel, maar enorm aan de maat en heeft nogal wat gewicht mee te nemen haha. Succes en niet opgeven!!!!!

Summertime_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 01:18

hettyss schreef:
Hoi Summertime.

Is in het begin heel raar hoor om je gewicht naar buiten te houden. En dan nog lukt het, bij mij in ieder geval, de ene keer makkelijker als de andere keer. Ben vandaag ook weer aan het oefenen geweest, maar duurt nog wel even voor het makkelijk loopt haha. Die van mij is nu net een jaar onder het zadel, maar enorm aan de maat en heeft nogal wat gewicht mee te nemen haha. Succes en niet opgeven!!!!!

Ik heb haar vandaag ook weer gereden en dat ging opzicht wel goed. Ze springt voor goed aan maar achter zit ze dan verkeerd en dan is het 3 passen galopperen en dan springt ze over. Ik doe dat vooral op de linkerhand dat ik dan mijn gewicht naar buiten breng alleen snapt ze er nog niks van. Ze gaat dan eventjes de hoefslag op maar wanneer de korte zijde nadert snijd ze de bocht heel scherp af. maar op een dag komt ook dat allemaal wel goed!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:17

het aanspringen in galop moet gebeuren vanuit de achterhand en niet vanuit de voorhand, een heel belangrijk detail.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:29

Ik denk toch, TS, dat dit een beetje onbalans van je paard is. Ik heb zelf ook een 5 jarige. In het begin zijn we veel met rechtrichten beig gweest. Hij sprong namelijk oo kvaak verkeerd aan. Het aanspringen gaat nu goed, het goed doorgalopperen is nog wel eens een puntje.

Wat ik als tips heb gekregen om een goede galop te houden:
- duidelijk met je buitenbeen aangeven welke galop je wil
- stelling vragen en zo mogelijk houden naar binnen.
- buitenteugel tegen de hals (hiermee begrens je je paard)
- niet teveel bewegen in je zadel

Wat doet de mijne namelijk, die valt naar binnen in galop. zodra ik met m'n buitenteugel wil aangeven dat ie terug moet, springt ie over. Ga ik iets verzitten, spring ie over. Wil ik hem in de goede galop houden én op de hoefslag, moet ik hem met mijn binnenbeen naar buiten drijven, maar tegelijkertijd de buitenschouder zo begrenzen dat ie niet meteen omspringt

Ik denk dat je hier toch het beste een instructrice bij kunt halen, die kan jou precies op het juiste moment aangeven wat je moet doen ;)

Summertime_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 17:36

aeolusnr1 schreef:
het aanspringen in galop moet gebeuren vanuit de achterhand en niet vanuit de voorhand, een heel belangrijk detail.

Daar zijn we nu dus aan het werken

Summertime_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 17:39

Dilan1993 schreef:
Ik denk toch, TS, dat dit een beetje onbalans van je paard is. Ik heb zelf ook een 5 jarige. In het begin zijn we veel met rechtrichten beig gweest. Hij sprong namelijk oo kvaak verkeerd aan. Het aanspringen gaat nu goed, het goed doorgalopperen is nog wel eens een puntje.

Wat ik als tips heb gekregen om een goede galop te houden:
- duidelijk met je buitenbeen aangeven welke galop je wil
- stelling vragen en zo mogelijk houden naar binnen.
- buitenteugel tegen de hals (hiermee begrens je je paard)
- niet teveel bewegen in je zadel

Wat doet de mijne namelijk, die valt naar binnen in galop. zodra ik met m'n buitenteugel wil aangeven dat ie terug moet, springt ie over. Ga ik iets verzitten, spring ie over. Wil ik hem in de goede galop houden én op de hoefslag, moet ik hem met mijn binnenbeen naar buiten drijven, maar tegelijkertijd de buitenschouder zo begrenzen dat ie niet meteen omspringt

Ik denk dat je hier toch het beste een instructrice bij kunt halen, die kan jou precies op het juiste moment aangeven wat je moet doen ;)

ik denk zelf ook dat ze haar balans nog niet heeft. Links valt ze ook steeds terug naar binnen en ik vind het dan weer moeilijk om haar dan weer over de hoefslag te krijgen, met name in de bocht. Ik heb 1 keer in de week rijles en dan helpt mijn instructische me altijd zoveel mogelijk mee met de galop.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 17:45

Vooral doorgaan met de galop als het paard nog niet in balans en recht genoeg is! |o |o

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:20

Ik heb vandaag net weer gereden, en ook galop. Ik kan nu gewoon aanspringen zonder problemen, alleen soms valt hij onverwachts terug. Het beste is dan om gewoon rustig opnieuw aan te galopperen omdat je pony anders gaat >racen<
Dat moet je niet willen!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:27

aerdenhout1 schreef:
Vooral doorgaan met de galop als het paard nog niet in balans en recht genoeg is! |o |o

ik heb toen tijdens m'n les ook gewoon gegaloppeerd hoor, ook al waren we met rechtrichten bezig. Gewoon op een grote volte, korte stukken galop.

Later zijn we uit gaan breiden naar kleinere voltes in galop, versnellen, verzamelen en meer stelling.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 00:25

Klinkt inderdaad als onbalans en gewoon scheefheid.
Een paard is van nature scheef zoals hier al gezegt is en dat krijg je natuurlijk niet binnen een week opgelost.
Vraag je instructeur om hulp en ga jezelf ook wat verdiepen in de scheefheid en het rechtrichten van het paard op internet of koop een boek over rechtrichten, zo leer je ook je paard wat beter begrijpen en extra kennis is altijd welkom toch?

Summertime_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 15:10

Mijn instructrice zegt dat ik meer binnen stelling moet vragen, iets dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan is. maar daar zijn we nu druk mee bezig!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:11

Misschien kan je instructrice er een paar keer op rijden om zelf te voelen wat jouw paard doet en daar dan op inspelen. Zo kan zij jou beter advies geven als jij er zelf weer opstapt en het zou (weer) niet lukken. Je hebt namelijk best kans dat je onbewust verkeerde hulpen geeft (misschien geef je per ongeluk teveel of te weinig druk op (één van) de teugels of verplaats je je buitenbeen net iets teveel) zodra je paard wil aanspringen/aanspringt.
Toch gaf je aan dat je paard dit ook aan de longe doet en is het goed om dit te blijven oefenen aan de longeerlijn, want de bespiering moet aan beide zijden gelijk zijn om een goede galop aan beide zijden te bewerkstelligen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:14

aerdenhout1 schreef:

Ik probeer ook duidelijk te maken dat longeren erg veel baat kan hebben bij dit paard maar de amazone luistert blijkbaar niet naar haar paard maar alleen naar zichzelf of instructie.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:08

Joolien schreef:
aerdenhout1 schreef:

Ik probeer ook duidelijk te maken dat longeren erg veel baat kan hebben bij dit paard maar de amazone luistert blijkbaar niet naar haar paard maar alleen naar zichzelf of instructie.

Dan snap ik niet waarom TS dit topic heeft geplaatst........
Als zo veel reactie's krijgt die heel veel op elkaar lijken en je ze toch niet accepteert.............. :list: lees topic nog maar eens door TS en vraag je eens af waarom ze dat zeggen. Denk ik dan... had ik gedaan