losdraven ipv losstappen....

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48749
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-03 21:52

daar werken we aan Richtje... Haha!:D

Meestal laat ik haar in het begin het tempo een beetje bepalen... (dan ontspant ze beter zeg maar), maar als we aan het werk gaan heb ik de touwtjes in handen... Haha!
Laatst bijgewerkt door Banjer op 12-10-03 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 21:58

Klinkt niet verkeerd Haha!
Ik kijk vanuit mijn ervaring met Regina....
Die heb ik ook een tijdje haar energie weg laten galopperen, voor de ontspanning zeg maar.
Ben ik nu mee gestopt, dat heeft even de nodige gevechten opgeleverd, maar nu stapt ze rustig ontspannen vanaf dat ik op stap.
Succes!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 09:52

Ik stap als het koud is maar heel kort los. Meestal ga ik vrij snel in draf over, aan een los teugeltje en zo nu en dan een grote volte rijden.
Pas na een dikke 10 minuten los te hebben gedraafd ga ik hem oppakken.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 12:46

Ik rijd nu ook een heethoofdje en die fokt zich zo ontzettend op bij het instappen dat ze dan al zweet. Nu laat ik haar eerst draven en maar voorwaarts lopen. Na een kwartiertje laat ik haar ff ontspannen aan de lange teugel stappen en dan is alles ok. Of ik longeer haar voordat ik ga rijden dan is ze meestal ook wat rustiger. Instappen komt niet voor in haar woordenboek!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:00

Mijn gelder was dat ook al van plan, maar ze wil niet doordraven, nee sukkeldrafje.Ja dag, ga maar actief stappen dat kost meer energie.
Opzich is er niks mis mee, maar mijne doet het uit gemak dus moet ze stappen.

Die andere stapt altijd flink door, najah als je wilt werken vriend, ga je gang.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:04

Wat ik altijd doe is eerst een paar rondjes stappen (paard komt van stal) en dan draaf ik aan. Dit allemaal doe ik aan een lange teugel, ik vraag dan nog niets van hem, behalve een goed tempo. Als ik dat op beide kanten heb gedaan, ga ik terug naar stap en vraag ik verder.

In de winter draaf ik sneller aan dan in de zomer, dat in verband met het snel koud krijgen.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:10

Ja dat is eigenlijk wel zo, dat doe ik ook altijd i.d winter sneller dan in de zomer.Met die ene draaf ik sowieso snel aan.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:14

Maar ik zal nooit meteen als ik erop zit gaan aandraven, want dan (zoals al eerder is gezegd) wordt dat een gewenning voor je paard en straks kan je nooit eens normaal wegstappen als het wel eens voorkomt dat je dat wilt. Dus ik zou altijd een paar rondjes stappen eerst.

silco
Berichten: 130
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: N-B aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 19:45

Het maakt helemaal geen drol uit hoe je je paard losrijdt ALS je hem maar losrijdt!!
Iedereen houdt zich altijd zo vast aan dat standaard stap draf galop!!!
Ik en een vriendin van mij rijden onder begeleiding van een sporrtbegeleider (paarden)! En die zegt altijd iedereen hamert op dat "standaard" losrijden?!?! Verward
Als een paard zich fijn voelt in de draf of galop heeft dat toch veel meer uitwerking om hem dan zo los te rijden!!!
Ik heb een paard gehad die moest ik eerst 5 min. galopperen en dan stappen en dan draven!
Die ik nu heb moet ik 15 min stappen en dan 20 min. helemaal de draf uitwerken ( los en oefeningen) en dan galopperen!!! Haha!

En dat werkt perfect!! *LOL*

groetjes Inge en silco!!

silco
Berichten: 130
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: N-B aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 19:47

vraagje:
Voor wie moet hij/zij normaal weg stappen????
Je rijdt hem ALTIJD los, wat je ook doet!! dus.............

groetjes Inge en silco

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 11:52

Kijk, in dit geval komt het paard uit het weiland. Maar stel, je paard komt van stal, dan draaf je toch niet meteen weg als je derop zit met zijn koude spieren.

verootjoo
Berichten: 35699
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:06

runningkawa schreef:
Hoort bij mij de galop ook bij Haha!
Als ik al die 3 die gangen ontspannen heb gehad, gaan we pas aan het werk.
Maar lang genoeg losstappen en ook weer uitstappen is wel heel belangrijk.



Ik dacht al dat ik de enige was die zo rijdt. Ik rij namelijk altijd een halfuur los, en pas daarna ga ik echt aan het werk, en oefen ik ook de moeilijke dingen.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 10:36

Ligt helemaal aan de bui van mijn paard, de ene keer laat ik hem lekker wat rondjes draven en galoperen, soms blijven we alleen maar stappen.


En vwb het wegdraven als hij net van stal komt, vertel je hem dat ook even als ik hem losgooi Haha!

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 23:54

In de zomer stap ik langer los dan in de winter. In de winter begin ik snel met draven. Als ik met rijden begin heeft hij altijd al eerst buiten gestaan. Maar hij wil nog wel een fris zijn en als ik te lang blijf stappen in de winter dan krijg ik een rodeo en die heb ik liever niet.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:45

Sja, losdraven hoort erbij... NA het losstappen.

Ik citeer heel even een stuk uit het boek Paardenmassage van Renate Ettl
(pagina 12, gaat over botten en gewrichten)
Bovendien wordt er een taaie vloeistof afgescheiden, die als het ware als smeermiddel tussen de botten dient. Dit gewrichtsvocht wordt bij vermeerdere beweging warm en daardoor dunner. In een dunne, vloeibarae consistentie kan het zich beter in het gewricht verdelen en dat verhindert schade aan het gewricht. Een minstens tien minuten durende losmaakfase in stap moet dus aan het rijden voorafgaan, zodat het gewrichtssmeer zich goed kan verdelen. Dit is de beste preventie tegen vroegtijdige gewrichtsslijtage. Dan volgt pas de eigenlijke opwarmfase voor de spieren.

Duidelijk toch?????
Desnoods ga je eerst samen wandelen en daarna kruip je er pas op, dan kan je gaan draven als jullie dat samen prefereren. Maar ik zou dus als eerste aan het behoudt van je paard denken.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 11:25

Kleintje schreef:
Sja, losdraven hoort erbij... NA het losstappen.

Ik citeer heel even een stuk uit het boek Paardenmassage van Renate Ettl
(pagina 12, gaat over botten en gewrichten)
Bovendien wordt er een taaie vloeistof afgescheiden, die als het ware als smeermiddel tussen de botten dient. Dit gewrichtsvocht wordt bij vermeerdere beweging warm en daardoor dunner. In een dunne, vloeibarae consistentie kan het zich beter in het gewricht verdelen en dat verhindert schade aan het gewricht. Een minstens tien minuten durende losmaakfase in stap moet dus aan het rijden voorafgaan, zodat het gewrichtssmeer zich goed kan verdelen. Dit is de beste preventie tegen vroegtijdige gewrichtsslijtage. Dan volgt pas de eigenlijke opwarmfase voor de spieren.

Duidelijk toch?????
Desnoods ga je eerst samen wandelen en daarna kruip je er pas op, dan kan je gaan draven als jullie dat samen prefereren. Maar ik zou dus als eerste aan het behoudt van je paard denken.



daar ben ik het helemaal mee eens OK dan!

Pauline
Berichten: 12191
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 11:32

Ik zag op Horse Event dat Voest zijn paarden loswerkt op de rond, was met Imke Bartels (?). Zij zei dat dat paard nu net zo los en ontspannen was als wanneer je erop zit. Even stappen en dan draven op een kleine cirkel maarw el op eigen benen (zonder iemand erop).

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 22:01

Ik stap altijd goed in, en dan werk ik in galop laag diep en rond los..
Dan loopt ze de sterren van de hemel.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 19:43

Ja ach, mijn mening is nog steeds, dat je niet meteen moet gaan draven als je paard net van stal komt met koude spieren.

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 19:46

Stap minimaal 2 rondjes los en ga dan langzaam aan draven... het kan opzich wel maar het is niet echt lekker voor de spiertejs !

Samantha Lovers Splash

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 10:33

Mensen, voor de spieren maakt het vrij weinig uit, het gaat om de botten!!! En met 2 rondjes stappen zit je er echt nog niet.

Desiree83

Berichten: 352
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 16:46

Het losstappen of draven verschilt echt per paard. Als je paard makkelijker warmdraait in draf is dat een goed alternatief MITS de stap niet verwaarloost wordt. Er moet uiteraard wel aan de staponderdelen gewerkt worden, maar dat is ook prima als je hem eerst losgedraafd hebt hoor....

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 16:55

Stap ook soms maar 3 minuten, nou ze is in 1 jaar nog nooit kreupel geweest! Ik rijd dan wel buiten, maar zoveel kwaad kan het dus niet.

Heb geen zin om haar constant in te houden dus draven!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 17:06

Avanti schreef:
Stap ook soms maar 3 minuten, nou ze is in 1 jaar nog nooit kreupel geweest! Ik rijd dan wel buiten, maar zoveel kwaad kan het dus niet.

Heb geen zin om haar constant in te houden dus draven!

Het gaat hier niet om die drie jaar, Avanti! Je wilt je paard toch je hele leven heel houden? En als ze eenmaal kreupel gaan lopen is het te laat! Gewrichtsslijtage is niet terug te draaien!

Ik neem persoonlijk na een hele lange instapperiode ook de galop mee om los te rijden, mijn paard raakt daar gewoon heel ontspannen en los van. Maar ook bij mij, als ik er net opzit: veel stapwerk...en dat is voor mijn paard soms nog harder werken dan de draf en de galop.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 17:21

Cassidy"]
[quote="Avanti schreef:
Stap ook soms maar 3 minuten, nou ze is in 1 jaar nog nooit kreupel geweest! Ik rijd dan wel buiten, maar zoveel kwaad kan het dus niet.

Heb geen zin om haar constant in te houden dus draven!

Het gaat hier niet om die drie jaar, Avanti! Je wilt je paard toch je hele leven heel houden? En als ze eenmaal kreupel gaan lopen is het te laat! Gewrichtsslijtage is niet terug te draaien!

Ik neem persoonlijk na een hele lange instapperiode ook de galop mee om los te rijden, mijn paard raakt daar gewoon heel ontspannen en los van. Maar ook bij mij, als ik er net opzit: veel stapwerk...en dat is voor mijn paard soms nog harder werken dan de draf en de galop.
[/quote]

Ach ik vind toch als ze uit het land komen dat ze al genoeg zijn ingestapt. Denk niet dat dat schadelijk is.