Oh, waarom doet die domme pony toch zo...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saffira01

Re: Oh, waarom doet die domme pony toch zo...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 12:33

Het paard spiegelt de ruiter, zoals hierboven al meerdere keren vermeld is. Ik denk inderdaad ook dat het paard geen vertrouwen heeft in de verzorgster. Misschien is ze toch wat angstig of vertrouwd ze het zelf niet helemaal om alleen naar buiten te gaan?

Succes! Ik ben benieuwd naar hoe het er nu voor staat.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 12:43

Ik denk ook dat de verzorgster een probleem heeft met het zelfvertrouwen... en dat de pony dat oppikt. De pony wordt hier echt niet mee verknoeid, zeker niet als je af en toe zelf nog een bosritje maakt.

Het antwoord geef je zelf al; laat de verzorgster haar vertrouwen in haar eigen kwaliteiten bij de pony vergroten door haar de seven games van parelli te laten doen, dat is een mooi systematisch systeem waar ze concreet mee aan de slag kan. Ik kan je ook clickertraining aanraden. Jonge of moeilijke paarden leer ik vaak aan om dingen met de neus aan te raken... als we dan enge dingen tegenkomen wordt het een aanraak oefening (met ruiter erop of ernaast), daar worden zowel ruiter als paard bomproef van.

Nog een tip; ga niet meer op de pony waar het meiske bij is. Het is niet leuk als iets niet lukt en een ander het voor je neus wel kan; -gegarandeerde deuk in het ego-. Laat haar zelf maar aan de slag en moedig aan wat ze goed doet! Zo groeit het wederzijdse vertrouwen vanzelf en kan ze uiteindelijk lekker met de pony op stap.

mandy_vb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 12:52

janouk schreef:
Welkom in de Haflingerwereld :D
De Haf doet het, omdat het werkt. De verzorgster zal dus heel consequent moeten zijn. Al vanaf het moment dat ze het halster omdoet en het paard uit de wei/stal haalt. Niets accepteren. En dat is oooooo zo moeilijk, omdat Haflingers heel lief kunnen kijken. Maar geef ze een vinger en ze nemen de rest van je arm. haha.
Jij bent blijkbaar veel consequenter en daarom geeft het bij jou (nog) geen problemen.
Dus aan de slag met consequent en duidelijk zijn voor de verzorgster en voorlopig op weg helpen, want zolang de verzorgster onzeker is of ruimte geeft, blijft dit doorgaan en je wilt geen ongelukken.

Heb je helemaal gelijk in! zo werkt het bij mijn bijrijdhafje ook. Ben nu zelf ook bezig met consuquenter zijn en als je dat doorzet (wat echt een hele zware klus is want hij kijkt inderdaad erg lief naar me) dan komt het allemaal goed!

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:16

Ow god, die discussie om de titel... Alsof niemand ooit tegen zijn paard voor de grap zegt: "ach domme/gekke pony". Maar goed...

Ik ken het haflinger-van-stal-gaan ritueel. Mijn oplossing was consequent zijn, blijven proberen en overdreven goed belonen met stem en kriebeltjes als ze doorwandeld. Ze mocht van mij ook nooit zichzelf omdraaien omdat ze dan weer met de neus naar huis staan en de verleiding groot is om naar huis te banjeren ipv 'de confrontatie' aan te gaan, iets wat je helemaal niet wilt. Ik nam ook altijd een zweepje mee. Niet om haar te straffen maar te stimuleren om voorwaarts te gaan. Proberen ook zelf rust en geduld te houden zodat je niet onterecht jezelf begint op te fokken richting de pony.
Het is met haar uiteindelijk helemaal goed gekomen en nu is ze verkocht aan een recreatieruiter die er lekker mee door de bossen wandelt en nergens problemen mee heeft.

Is het probleem er bij de verzorgster eigenlijk alleen bij het 'van het erf afgaan' of gedurende de hele buitenrit?

Is de pony in de bak braaf omdat de verzorgster toch niks vraagt of zet ze hem echt aan het werk? Soms helpt het ook de pony eerst in de bak goed aan de hulpen te zetten. Heel veel overgangen en voorwaarts is voorwaarts. Je kunt dan als het ware 'naar buiten toe dressuren' waarbij de pony meer met zijn ruiter dan de omgeving bezig is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 14:31

topictitel spreekt blijkbaar wel aan want iedereen kijkt en reageert :D

Mijn oudste paard was in het begin ook een hel om mee naar buiten te gaan. tot het einde van de straat, en verder raakte ik niet, inderdaad ook gewoon staken, omdraaien, naar huis willen rennen( "gelukkig" was ze toendertijd nog bang van het bit, en kon ik ze met wat druk onder me houden, anders had ik het zeker weten opgegeven), achteruit lopen, poging tot bokken (ze raakt amper 10 cm hoog, maargoed :D)
daarnaast het feit dat het een 900 kilo wegend trekpaard was, gaf me redenen genoeg om niet te ver te gaan.
stomme was, aan de hand ging ze zo met me mee. dus stug 3 maand aan de hand naar de piste geweest (10 minuutjes verder) en daar gereden (daar gaf ze geen probleem) en teruggekeerd onder het zadel.

Op een dag was ik het beu, en heb (owee, slechte ik) haar liverpool erin gehangen, en nog een poging gewaagd.
einde van de straat, ze begon weer te staken, achteruit te lopen, etc
en eigenlijk heb ik dan heel simpel gedacht: Jij wil achteruit? ga dan maar achteruit! maar wel in de richting dat IK wil!
ik heb ze dan gewoon de hele weg achteruit gezet, tot ze zelf terug richting piste draaide. na 10 meter probeerde ze het nog eens en moest ze maar een 5 tal meter meer achteruit gezet worden. en het probleem was opgelost!
de keren erop heb ik nog enkele keren moeten herinneren, en ook nu heeft ze de neiging om, bij iets engs, of als ze geen zin meer heeft, ongeacht uit welke gang, plots 180° om te draaien. maar meestal blijft ze na haar draai gewoon staan, en kan ik ze lekker doordraaien en doorrijden zonder problemen ...

Mijn tip is dus: gebruik hetgene dat ze doet, tegen haar. achteruit in de richting dat je bijrijdster wil is meestal wel effectief!

TTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 23:53

aeolusnr1, waarom zeg jij dat de fout bij de verzorgster ligt?
De "fout" kan even goed bij het paard zelf liggen!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 00:06

nee dat kan bijna niet, zoek de fout bij de ruiter en daar ligt de oplossing.
mensen horen dit idd niet graag zeggen, maar tjaaa een deuk in het ego kan volgens mij geen kwaad, begin dan maar aan het uitblutsen van de deuken, uiteindelijk lukt het je wel als je maar volhoud.
Les nemen en blijven lessen is hier zeker de boodschap.

TTessa schreef:
aeolusnr1, waarom zeg jij dat de fout bij de verzorgster ligt?
De "fout" kan even goed bij het paard zelf liggen!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 00:32

Damn... Wat weet iedereen hier toch gelijk goed te vertellen hoe de vork in de steel zit. Het valt me mee dat er nog geen psychisch ziektebeeld aan de verzorgster is gegeven! :+ . En uiteraard zal de eigenaresse wel weten dat het een wisselwerking is. Maar jullie noemen je pony nooit dom? Bokt is weer goed heilig bezig :+

Anyway, ik denk dat ponylief je bijrijder goed aan het uitproberen is. Je hebt diverse optie's:
-Ander paard mee, welke de haf op sleeptouw neemt.
-Bijrijder neemt het paard aan de hand mee het erf af, tot een plek waar het rustig is. Als het paard aan de hand mak is, stapt de bijrijder op.
-En de oplossing waar ik waarschijnlijk heel bokt mee over me heen krijg, maar ik waag het er toch op, pony gewoon een flinke skup onder haar kont verkopen. Pony gaat met jou wel gewoon prima mee onder het zadel, bijrijder moet nu ponylief ook zover krijgen. Dit kan met lieve fluisterwoordjes, maar je bijrijder kan ook gewoon even duidelijk maken wie er nou precies de baas is.

Ik ga er voor het gemak wel even van uit dat je bijrijdster ervaren genoeg is om in haar eentje naar buiten te gaan.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 00:46

Ben ik nou de enige die die pony een rotschop onder ze lazer zou geven?!?!.. Als het bij de eigenaar ook goed gaat, die pony niet bang is maar geen zin heeft, en die bijrijder prima kan rijden. Dan zou die bij mij toch wel heel snel zin moeten gaan maken... Wat een onzin allemaal zeg {:)-:(

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 11:53

ik heb helaas de ervaring dat een rotschop ervoor kan zorgen dat het paard jouw een rotbok geeft en je eraflazert, of vooruitschiet, bit vastneemt, en letterlijk een loopje neemt met je :D
ik blijf bij mijn (al dan niet zachtzinnig :D) achteruit zetten. goed bitje erin, eventueel met dubbele teugel, zodat paardlief zeker niet vooruit kan aanzetten, en achteruit maar. vroeg of laat geven ze op, en zolang ze netjes achteruit gaan kun je zacht zijn met je hand, maar als ze er vandoor willen pleuren heb je wel iets meer te zeggen.
na 2 keer is het opgelost ...

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:54

Ja, achteruit en dan omhoog komen en omklappen en onder die bok komen op het asfalt zeker |o
Buiten dat als je prima kan rijden kan je best een paar bokken uit zitten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:18

WhySoWhite schreef:
Ja, achteruit en dan omhoog komen en omklappen en onder die bok komen op het asfalt zeker |o
Buiten dat als je prima kan rijden kan je best een paar bokken uit zitten.

een paard dat gewoon wat aanklooit of koppig is zal niet zo vlug omhoog komrn,de paarden die omhoog komen zijn die die reageren uit angst, of de paarden die érg dominant zijn. blijkbaar is deze niet zo dominant daar de TS er geen probleem mee heeft.
meestal voel je het wel aankomen als ze steigeren

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:42

mijn eigen paard deed dit eerst ook..
hij was gewoon met mij aan het spelen en wilde niet bij z'n vriendjes weg.
ik ben toen naar buiten gegaan met sporen en zweep
en ik heb heel veel vrijheidsdressuur enz gedaan..
nu gaat t goed.
maar hij vind weglopen van de groep nog steeds spannend.

t zal n kwestie van vertrouwen zijn

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 23:17

Oh, dank jullie wel allemaal voor jullie reply's! Ik had t even druk met oud en nieuw, maar ik ben er erg blij mee : )

Verzorgster rijdt nu voorlopig in de bak en gaat onze lieve Dunja eens even goed aan de hulpen zetten, ook met de hulp vd instuctrice. In de bak werken ze trouwens prima samen en zet de verzorgster haar ook stevig aan t werk.

Hoewel ik ook t gevoel 'flinke skup onder dr kont' heb, ben ik inderdaad ook bang dat dat alleen maar averechts werkt. Dit is een pony die je slimmer af moet zijn, en ook kunt overbluffen. Rustig en zelfverzekerd corrigeren als hey eerste beentje een beetje de verkeerde kant op gaat, maar als je al in de confrontatie zit, is er eigenlijk weinig houden meer aan. Ze bokte bij de verzorgster, steigerde, pakte bit tussen de tanden en rent terug naar huis.
Verzorgster was ook pas na lang proberen afgestapt, van huis af, met zeer pijnlijke knieen van de muren die ze geraakt had.... :S

Consequentie en de seven games, dat wordt t denk ik wel. Ik wil ook niet meer voor haar neus voor gaan doen wat er allemaal beter kan, maar ik moest ponylief wel even laten zien dat er normaal naar huis geréden ging worden, en verzorgster had dus geen knieen meer over...

Ik ga alles nog even rustig doorlezen : )

Edit: dit is trouwens geen pony die heel hard bokt en steigert, ze bokt uit protest maar niet echt om je er af te gooien en steigeren doet ze nooit zo hoog dat je bang moet gaan worden dat ze omklapt. Meer om te laten zien dat ze t kan en om je te overbluffen. Ze heeft t bij mij wel eens aan de longe gedaan, om te kijken wat ik zou doen (maar wel op 'gepaste afstand' en met oortjes naar voren, als ze had kunnen kwispelen, had ze t gedaan). Anyway, toen ik heel hard moest lachen en zei dat ze door moest lopen of anders n tik kon krijgen, was t ook wel afgelopen. Ze kijkt gewoon graag of ze jekan overbluffen, zeg maar.

Oh, nog n edit: of t probleem nu bij de ruiter of bij de pony ligt, de oplossing ligt sowieso altijd bij de ruiter. Volgens mij...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:39

ik blijf dan nog altijd bij het achterut zetten, of als dat niet lukt, ze gewoon rondjes te laten lopen. dus simpelweg, een teugel op je knie, en zo rondjes om haar eigen as laten draaien. enige richting dat ze rechtdoor mag is richting dat de ruiter wil, wil ze niet? dan blijft ze maar rondjes draaien.
hierop kunnen ze zich amper vastzetten, bokken is moeilijker, steigeren ook, en wegrennen lukt ook niet. daarnaast als de ruiter niet in de mond snokt, is het ook vrij vriendelijk.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 20:10

Ik snap wat je bedoelt, maar ik denk niet dat dat de oplossing is hier. Dunja is de verzorgster momenteel gewoon te snel af, en eenmaal richting huis gáát ze gewoon.

Daarnaast ben ik bepaald geen fan van handen-op-de-knieen. Desperate situations call for desperate measures, ik weet het, maar met de hand zo laag werkt het bit zo naar en scherp in...
Als ik dacht dat t daaraan zou liggen, of dat dat de oplossing zou kunnen zijn, misschien, maar ik denk dat het zaak is dat het helemaal niet meer komt tot het punt dat de verzorgster alle controle kwijt is. Op dat punt houd je er sowieso niks meer aan en de pony zo veel pijn doen werkt dan waarschijnlijk alleen maar averechts. Ook naderhand, als ze de volgende keer haar bit in moet. Nu neemt ze het probleemloos aan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:56

Gineke schreef:
Ik snap wat je bedoelt, maar ik denk niet dat dat de oplossing is hier. Dunja is de verzorgster momenteel gewoon te snel af, en eenmaal richting huis gáát ze gewoon.

Daarnaast ben ik bepaald geen fan van handen-op-de-knieen. Desperate situations call for desperate measures, ik weet het, maar met de hand zo laag werkt het bit zo naar en scherp in...
Als ik dacht dat t daaraan zou liggen, of dat dat de oplossing zou kunnen zijn, misschien, maar ik denk dat het zaak is dat het helemaal niet meer komt tot het punt dat de verzorgster alle controle kwijt is. Op dat punt houd je er sowieso niks meer aan en de pony zo veel pijn doen werkt dan waarschijnlijk alleen maar averechts. Ook naderhand, als ze de volgende keer haar bit in moet. Nu neemt ze het probleemloos aan.

ik denk dat je me wel ietsjes verkeerd begrijpt wat betreft handen laag. het is op mijn manier zeker niet de bedoeling om hard, of scherp in te werken, sterker nog, ik doe niks met mijn hand, paardlief bepaalt de druk.
dit doe ik regelmatig zelfs eens in de gewone training, in die zin, dat ik (natuurlijk hier wel stapje per stapje, het is niet zo dat ik haar hoofd omruk) gewoon haar hoofd naar links of rechts vraag, door druk op een teugel te zetten.
mijn hand zet druk, maar trekt niet, moment dat paard toegeeft, is de druk dan ook weg. als ik hoofd naar rechts vraag hangt de linkerteugel volledig los, en omgekeerd.

in uw geval, zou ik de bijrijdster gewoon laten rijden zoals normaal, het moment dat ze in de staking gaat, zet bijrijdster gewoon haar hand op haar knie, laat de andere teugel vallen, en laat paardlief het maar zelf uitzoeken. als ze haar hand stilhoud, dan wordt er niet in die mond getrokken (wel handig om dit voorheen wel eventjes in de piste te oefenen ;) )
voordeel is: er wordt niet getrokken, en paard kan er niet van onderuit peren dus een relatief veilige methode. zodra ze stilstaat zonder druk, kunnen de teugels normaal genomen worden, en vraagt ze terug enkele passen vooruit richting dat zij wil.
zodra paard weer in de staak gaat, wordt hoofd terug opzij gezet.
er wordt niet geschreeuwd, geschopt of geslagen, gewoon vooruit gevraagd, geen of een verkeerde reactie (reactie richting huid) dan draait ze maar rondjes, vroeg of laat wordt ze het beu hoor ;)
dit kun je trouwens ook makkelijk op een sidepull doen, alhoewel ik dit niet zou aanraden wegens risico dat ze zich er toch uittrekt, en paard zich nog sterker voelt...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:02

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:04

Alleen al van de titel gaan mijn haren overeind staan.

Misschien iemand anders zoeken? Er is duidelijk geen klik denk ik zo..
En anders meegaan, geloof mij jou pony is duidelijk niet dom en zoekt zelf de mensen uit waarmee ze wil werken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:09

eridinges schreef:
Alleen al van de titel gaan mijn haren overeind staan.

Misschien iemand anders zoeken? Er is duidelijk geen klik denk ik zo..
En anders meegaan, geloof mij jou pony is duidelijk niet dom en zoekt zelf de mensen uit waarmee ze wil werken.

topic lezen was wel eventjes handig ;)
bijrijdster kan wel rijden, doet het in de piste ook heel goed met dit paardje, alleen speelt paardlief buiten ietwat met haar voeten.
hoogstwaarschijnlijk als ze 1 X wint is het hele probleem opgelost ;)

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:19

Ik heb alleen de eerste pagina gelezen, maar goed..
Blijkbaar zijn jullie er al uit, maar irriteerde mij vooral aan de titel van het topic..

Succes!

Sierra_Shaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:10

Wat een gedoe om een topic titel! Ik maakte mijn paarden ook voor sukkel, knuppel, slome,
Lieve dommert of wat dan ook uit.. Maar op een leuke manier. En ik vind ze niet echt dom, net zoals TS haar haf waarschijnlijk niet dom vindt. Iedereen noemt toch wel eens iemand een muts of zoals ik graag zeg: gapert, of pannenkoek..is niet lelijk bedoeld hoor!

TS, dat klinkt als haflingerstreken. Het slimme dier weet precies over wie het heen kan lopen! Is het een idee dat zij aan haar vertrouwen werkt dmv wat grondwerk, poetsen, vrijheidsdressuur, longeren oid? Zodat ze je hafje wat beter gaat vertrouwen?