Paard gaat racen in het bos en op het strand!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stephanie404

Re: Paard gaat racen in het bos en op het strand!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 20:16

Ik heb nu een dubbel gebroken watertrens wat zou ik dan voor bit moeten indoen?

Linndatbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:19

Ik heb zelf ook wel een beetje een probleemgevalletje op dat gebied. Mijn 6-jarige Haflinger merrie heeft buiten flink haar kuren. Als we buiten rijden doet ze het in stap goed, in draf matig. Maar als ik haar rustig laat galoperen in de berm of op een zandpad probeert ze meteen een rengalop in te zetten. Ik ben bezig haar dit af te leren door veel met haar aan de hand te lopen, langs de stukjes waar ze wilt gaan rennen. Flink straffen als ze het weer doet tijdens het rijden. Ik heb haar eens flink duidelijk gemaakt wie hier de baas nou precies is. Ik weet dat dit soort koudbloeden super sterk zijn. Maar met consuquenties kom je ook ver. :)

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:20

Dit probleem had ik ook. (ik heb ook een fries btw) En zij vertelde mij dat ik m juist moest aansporen om zo weer de controle te hebben, niet wachten tot hij moe is maar zodra je de controle verliest moet je hem aansporen en hem harder laten gaan. Hier moet je wel een beetje lef voor hebben maar bij mij werkte het :j

OpaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:20

stephanie404 schreef:
Ik heb nu een dubbel gebroken watertrens wat zou ik dan voor bit moeten indoen?

Misschien een pessoa 3 desnoods 4 rings proberen?

Kan je teugels aan de grote ring doen

en 1 aan de onderste ring als je dan in galop gaat rennen en je krijgt haar niet terug kan je de onderste erbij pakken

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:38

pessoa met dubbele teugel voor noodgevallen kan een mooi tijdelijk hulpmiddel zijn inderdaad als je haar echt niet kunt houden...

ik ben ook niet zo voor uitrennen in een beperkte ruimte, wat als je opeens een tegenligger tegenkomt...

TheStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:37

Mijn paard doet dit zelf ook, het begint al in de draf en in galop is ze echt niet te houden ; ) Mijn paard echter reageert heel goed als je stopt weerstand te bieden, gewoon rustig de teugels laten vieren. Als je dan de teugels weer op juiste maat maakt en haar tot draf roept reageert (in mijn geval) het paard veel beter. Ik hoop dat het voor jou ook werkt!

TheStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:41

Oh en trouwens, het kan ook helpen als je paard echt te snel gaat haar een stelling laten maken. Het hoeft niet netjes gewoon een strakke stelling naar links, dit zorgt ervoor dat ze haar borst spieren niet kan gebruiken en dan kan ze ook minder hard. Dit trucje heb ik geleerd van oud spring ruiter Jan Dolfing en het is bevestigd door een vriendin van mij wiens adoptie ouders een paardenfokkerij hebben.

love_urla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:51

ik ken dit probleem! Mijn haflinger is super braaf in stap echt een schatje! Maar dan ga je de berm in, of een stukje gras op, en je gaat draven, op zich kan ik hem nog wel in draf houden, alleen hij maakt zich zo sterk! Wat bij mij wel werkt, heel snel kleine ophoudingen maken achter elkaar. En als hij dan toch in galop schiet, krijg ik em zo terug tot een rustig galopje, alleen moet wel erg veel moeite doen om hem terug in draf te krijgen. Dus mijn tips is gewoon heel rustig, en als je gaat draven hij hij wil weg schieten, korte ophoudingen maken :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:57

Oefenen oefenen en nog eens oefenen. De stap gaat goed zeg je, dan kan je beginnen aan de draf. Draaf aan, voel je dat hij na 2 passen sterker wordt, GELIJK terugnemen, omdraaien en terugstappen tot hij ontspannen is. Is hij weer ontspannen aandraven, wordt hij weer druk GELIJK terugnemen, omdraaien en weer opnieuw.

Zo blijf je dus op het zelfde stuk proberen de controle te houden. Pas als hij dat goed doet kan je eens rustig het paadje verder draven. Wordt hij weer druk begin je weer helemaal opnieuw.

Enneu, laat dat scherpe bit maar achterwege, dan kan je er straks helemaal niets meer mee.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:58

Nou het gas zit er al op en nu nog even de rem aanleren.

1 niet aantrekken maar terug rijden. van trekken en omgooien raakt een paard uit balans en vaak worden ze daar nog drukker van.
2 je bent op het strand dus je hebt al de ruimte. Probeer voltes te rijden. Of gebroken lijnen. Maar wel rijden en niet omgooien.
3 je hebt een fries . Niet beledigend bedoeld maar die houd het op volle snelheid niet eindeloos vol.
De meeste paarden houden na een 1500m wel weer in
4 houd er plezier in.
5 neem je tijd om het aan te leren

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 16:29

Somebitch schreef:
Oefenen oefenen en nog eens oefenen. De stap gaat goed zeg je, dan kan je beginnen aan de draf. Draaf aan, voel je dat hij na 2 passen sterker wordt, GELIJK terugnemen, omdraaien en terugstappen tot hij ontspannen is. Is hij weer ontspannen aandraven, wordt hij weer druk GELIJK terugnemen, omdraaien en weer opnieuw.

Zo blijf je dus op het zelfde stuk proberen de controle te houden. Pas als hij dat goed doet kan je eens rustig het paadje verder draven. Wordt hij weer druk begin je weer helemaal opnieuw.

Enneu, laat dat scherpe bit maar achterwege, dan kan je er straks helemaal niets meer mee.

Ja ik hou gewoon het oude bitje erin. Vind mezelf te onervaren om met sterkere middelen te gaan werken :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:31

Dat is heel goed. :D

Hoe is het paard in de bak? En heb je ook les?

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 16:31

love_urla schreef:
ik ken dit probleem! Mijn haflinger is super braaf in stap echt een schatje! Maar dan ga je de berm in, of een stukje gras op, en je gaat draven, op zich kan ik hem nog wel in draf houden, alleen hij maakt zich zo sterk! Wat bij mij wel werkt, heel snel kleine ophoudingen maken achter elkaar. En als hij dan toch in galop schiet, krijg ik em zo terug tot een rustig galopje, alleen moet wel erg veel moeite doen om hem terug in draf te krijgen. Dus mijn tips is gewoon heel rustig, en als je gaat draven hij hij wil weg schieten, korte ophoudingen maken :)

Ja die korte ophoudingen ga ik wel proberen. Ik schiet snel in de stress als ze zo snel gaat. Ja ik kan haar ook wel in draf houden, maar geen relaxte hahaha :P . Gelukkig rijd ik op een fries en die houden niet zo van de galop dus daar heb ik mazzel mee dat ze gewoon in topsnelheid blijft draven.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:32

^^ Probeer niet in de stress te raken, en niet te trekken. Het is moeilijk want het is je automatische reflex maar hierdoor zal je paard alleen maar harder willen. Probeer daaraan te denken en je stress moment uit te stellen. Heel lastig maar met heeel veel oefening kan dat lukken. :j

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 16:33

Somebitch schreef:
Dat is heel goed. :D

Hoe is het paard in de bak? En heb je ook les?

In de bak gaat het echt super. De eerste 2 maanden dat ik haar had, waren erg moeizaam. Maar nu gaat het echt lekker vlotjes. Ja we hebben 1x in de 2 weken les. Speciaal gericht op het rechtrichten op de klassieke rijkunst. HIerdoor gaat het in de bak rijden al stukken beter.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:35

Kan je instructeur niet een stukje mee naar buiten bijvoorbeeld? Zodat ze je tips kan geven? En probeer ook op buitenrit het dressuurmatige wat je in de bak doet mee te nemen. Een pasje wijken, veel halthouden etc.

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 16:36

ja goed idee zal ik is aan haar vragen. +:)+

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:44

Oh herkenbaar dit. Ik ga dit even volgen. Rij ook een Fries, jong ding 4,5. Superbraaf en koel in haar hoofdje, buiten en binnen. Maar soms buiten heeft ze de kolder in de kop, alleen maar ook met andere paarden, en dan gaat ze echt keihard ervandoor met het aanspringen naar galop. Ze wordt dan heel moeilijk te remmen omdat ze haar nek erop zet. Ze stopt altijd wel maar dat is vooral omdat haar conditie nog een beetje te wensen overlaat (wordt aan gewerkt...). Gek is dat ze over het algemeen ontzettend braaf is en makkelijk te houden alleen soms heeft ze van die uitbarstingen waarmee ze me extra verrast omdat ze normaal zo relaxed is.
Ik probeer haar haar met stelling te rijden en vooral niet teveel aan de teugels te gaan hangen want daar gaat ze alleen maar harder van lopen.
Rij haar ook met dubbelgebroken watertrensje...

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 16:45

JJane schreef:
Nou het gas zit er al op en nu nog even de rem aanleren.

1 niet aantrekken maar terug rijden. van trekken en omgooien raakt een paard uit balans en vaak worden ze daar nog drukker van.
2 je bent op het strand dus je hebt al de ruimte. Probeer voltes te rijden. Of gebroken lijnen. Maar wel rijden en niet omgooien.
3 je hebt een fries . Niet beledigend bedoeld maar die houd het op volle snelheid niet eindeloos vol.
De meeste paarden houden na een 1500m wel weer in
4 houd er plezier in.
5 neem je tijd om het aan te leren

Sorry ben niet zo in de paardentermen thuis: Wat bedoel je precies met terugrijden? Ik voel me niet beledigd hoor ik weet dat een fries het niet echt lang vol houd haha. Op het strand is het idd makkelijker om dressuur te rijden, maar we komen niet heel vaak op het strand is toch een eind rijden. En in het bos hebben we veel bergop/bergaf vandaar dat als zij sneller gaat ik in de stress schiet want dan laat ik haar aandraven om een berg op te rijden maar bovenop de berg stopt ze niet en gaat dan ook met een noodgang eraf wat nogal gevaarlijk kan zijn.

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 16:47

bethje31 schreef:
Oh herkenbaar dit. Ik ga dit even volgen. Rij ook een Fries, jong ding 4,5. Superbraaf en koel in haar hoofdje, buiten en binnen. Maar soms buiten heeft ze de kolder in de kop, alleen maar ook met andere paarden, en dan gaat ze echt keihard ervandoor met het aanspringen naar galop. Ze wordt dan heel moeilijk te remmen omdat ze haar nek erop zet. Ze stopt altijd wel maar dat is vooral omdat haar conditie nog een beetje te wensen overlaat (wordt aan gewerkt...). Gek is dat ze over het algemeen ontzettend braaf is en makkelijk te houden alleen soms heeft ze van die uitbarstingen waarmee ze me extra verrast omdat ze normaal zo relaxed is.
Ik probeer haar haar met stelling te rijden en vooral niet teveel aan de teugels te gaan hangen want daar gaat ze alleen maar harder van lopen.
Rij haar ook met dubbelgebroken watertrensje...

Ja die van mij doet precies hetzelfde alleen dan in draf(galop gaat nog een beetje moeilijk maar we zijn er mee bezig). Die van mij zet ook zijn nek erop en kop in de lucht en dan is er geen houden meer aan.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:23

Is wel iets van Friesjes heb ik het idee. Zit natuurlijk een flinke nek ook en die gebruikt ze ook! Moet zeggen dat ze verder echt een rots in de branding is en heel betrouwbaar. Zelfs vuurwerk kan haar niet deren. Alleen soms heeft ze er echt onwijs veel zin in en dan wordt ze dus wat lastig te controleren.

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 17:26

Ja dat is echt super fijn van een fries dat ze zo lekker koel zijn. Ze zijn echt niet snel bang. _/-\o_

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 12:19

Met terug rijden bedoel ik een overgang rijden van galop naar draf zoals je dat in de bak ook doet.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:01

Nou paardje heeft het weer gedaan hoor dit weekend.
Hoe rustig ze vorige week was met oud en nieuw (vuurwerk!) zo onrustig was ze dit weekend.
Ik heb zaterdag op haar gereden en haar eigenaar gisteren.
Nou zaterdag was ze echt zo fris als een een hoentje...het was zonnig weer met veel wind. Ik was met twee andere paarden naar buiten en in de duinen had ze er echt onwijs veel zin in. Ik zat achter twee andere paarden dus ze kon in feite geen kant op maar ze galoppeerde als nooit tevoren. Het ging op zich goed en ik kon haar redelijk bij me houden maar dat was zeker ook dankzij de paarden die voor me zaten. We hebben een flinke galop gedaan en toen was ze haar meeste energie kwijt.
Maar zondag was ze ook in de duinen met haar eigenaar, ook met andere paarden en op een gegeven moment schrokken ze van een hond. 1 van de paarden ging er vandoor en ons paard er dus achteraan. Ze wilde in paniek een steile duin op en ze stond ongeveer op haar achterbenen dus haar eigenaar stapte maar af. Nou zij krabbelde dus het duin op en ging er bovenop het duin bokkend in volle galop ervandoor..
Uiteindelijk kwam ze weer terug bij het andere paard wat ervandoor was gegaan en liet ze zich braaf vangen. Daarna was ze nog even heel onrustig met opstappen (bokken en steigeren). De rest van de buitenrit trouwens was ze heel braaf en was er niets meer aan de hand..
Maar ja dit was weer een onwijze explosieve reactie van haar. Ik vind het heel normaal dat ze schrikt van dingen maar ze moet niet gevaarlijke dingen gaan doen omdat ze in paniek raakt.
Tot op heden is ze eigenlijk heel kalm er verstandig geweest steeds...Ik vind het moeilijk dat het het heel onvoorspelbaar is wanneer ze "explodeert" en ook dat ze als het ware haar verstand tijdelijk verliest als ze zo is...alsof ze opeens een warmbloed is als het ware..
Ik wil niet met zware bitten aan de slag omdat ik dat symptoonbestrijding vind. Hmmm zou het toch de leeftijd zijn dit?

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 10:07

Wow heftig. Ik zou niet weten of het de leeftijd is, maar denk wel dat als ze wat jonger zijn ook wat onbetrouwbaarder op uitzonderingen daargelaten. Gelukkig heeft jentle dat niet dat ze explodeert zou ik denk ik toch wel heel eng vinden. :o Maar jentle is 9 dus misschien speelt dat ook een rol.