Tips voor een mooie zit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 14:23

Dees schreef:
Centered Riding!
Afbeelding

Plus: ga zonder zadel rijden, ook in draf.
Daar leer je echt van zitten.

zonder zadel is het probleem ook veel minder erg maar juist alleen met zadel merk ik het heel erg

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 14:25

CoronaLime schreef:
TS, heb je misschien ook foto's van jezelf aan het rijden zonder zadel?
Zoals hierboven ook vermeld, lijkt je zadel voorover te kantelen waardoor het voor jou al een stuk moeilijker word, zou je ook zeker aanrijden om dit te laten checken.

Afbeelding

Afbeelding

xTesske

Re: Tips voor een mooie zit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 14:27

Ik moet er wel nog even bij zeggen:

de eerste foto met zadel is al een oude foto (van augustus)

Was toen net aan het leren (wel nog van een vriendin) om fijn te zitten en mijn pony aan te teugel te krijgen
Ik heb nu les en ben ook al een stukje verder en hoef nu nog weinig te doen om mijn pony nageeflijk te rijden
dus zit ik ook al een stuk minder gespannen maar volgens mijn lerares zit ik wel nog een tikkeltje gespannen

roosie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:40

Ik denk dat het geen gek idee is om eerst je zadel na te laten kijken. Als je zadel niet goed op je paard ligt, kan jij ook niet goed zitten!
Succes in ieder geval!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:58

Zonder zadel neig je ook naar voorover zitten (eerste foto: dat is écht niet ontspannen achterover zitten).
Via Centered Riding krijg je hele mooie beeldspraken aangereikt die je onbewust ontzettend kunnen helpen bij het goed zitten.

Zoals het denkbeeldige draadje van jouw paardenstaart naar de staart van je paard.
Zoals de naaldboom met diepe wortels (je benen) en een hoog reikende top (jouw hoofd) en afhangende takken (je schouders).
Zoals de musjes in je hand. Zoals de indiaan op zijn paard.

Je zadel nakijken kan nooit kwaad. Sommige zadels, met name die zogenaamde 'diepe zit', kan heel erg dwingen tot op de voorkant zitten, tot bijna voorover zitten.