Tong naar buiten, ontspanning of protest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Tong naar buiten, ontspanning of protest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 08:07

Ik ben toch ook wel benieuwd naar foto's, ook al is jet een momentopname, daarom kan het nog best veel zeggen.

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 20:56

Ik heb je een berichtje gestuurd met de foto's ;-)

Yamcha schreef:
Ik ben toch ook wel benieuwd naar foto's, ook al is jet een momentopname, daarom kan het nog best veel zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 07:26

Heb het gezien. Ik reageer even als ik tijd heb.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:52

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 25-10-23 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:57

Albert schreef:
Het tongbeen kan niet breken of beschadigen door inwerking van de trens; wel door lomp hard aan de tong te trekken om in de mond te kijken.
Bijna alle vormen van tong uitsteken vinden zijn oorsprong in het gebit en met name scherpe punten op de kiezen in de onderkaak. In jou geval zou een second opinion denk ik geen kwaad kunnen.

Leuk, de expert aan het woord!!
Ik heb begrepen dat tongproblemen ook vaak verwijzen naar rugproblemen, zit daar iets in of vind je dat onzin?

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 15:11

Ik weet dat er best veel paarden zijn die hun tong regelmatig naar buiten laten hangen, dat lijkt me duidelijk een beeld van ongemak en pijn!
Ik wil wel even duidelijk maken, dat het paard waar ik het over heb, vooral spelend over komt. Hij gooit zijn tong zo af en toe naar buiten en zijn hoofd kiept hij daarbij ook heel soms, het is echt een soort van alsof hij vliegjes wilt pakken ofzo. Ik weet dat het niet zo is en dat het misschien ook wel een vorm van pijn is, maar om het duidelijk te maken is dit misschien de juiste manier?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:36

Abacab schreef:
Ik heb begrepen dat tongproblemen ook vaak verwijzen naar rugproblemen, zit daar iets in of vind je dat onzin?

Daar heb ik dan het beeld bij dat je in je zadel ploft en het paard de tong uitsteekt zoals bij Jan, Jans en de kinderen.
Ik vind het wat ver gezocht, maar om het dan gelijk onzin te noemen.......als ons veel moeite kost, komt vooral bij kinderen ook het tongetje te voorschijn.

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 16:40

Albert schreef:
Abacab schreef:

Daar heb ik dan het beeld bij dat je in je zadel ploft en het paard de tong uitsteekt zoals bij Jan, Jans en de kinderen.
Ik vind het wat ver gezocht, maar om het dan gelijk onzin te noemen.......als ons veel moeite kost, komt vooral bij kinderen ook het tongetje te voorschijn.

hahaha, ik zie het gelijk voor me!!

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:16

Hier zijn in het algemeen veel verschilende meningen over.
De een ziet het als ontspanning.
De ander ziet het als verzet, omdat je paard blokeert tegen jou hulpen, je hulpen komen niet meer correcht door omdat je paard zijn tong tegen het bit aan duwt. de samen werking van ruiter en paard gaat dus verloren op dat moment.
Je hebt dan ook nog de verschilende tongproblemen, de tong uit gaan stekken tussen de snijtanden door dat kan uiten op een verlaming van de tong of er zijn dingen beschadigt in de zenuw van de tong waarom het paard zijn tong niet naar binnen kan gaan houden, je hebt er paarden bij die brengen de tong aan de zijkant van hun mond naar buiten, een te harde ruiterhand kan er ook voor zorgen dat het paar de tong naar buiten gaat brengen. of de ruiter zit het paard in de weg, een bit wat niet goed past in de paarden mond,
Aanleungsproblemen. met te veel druk gaan rijden op een kant, rugproblemen, haken op de kiezen of wolfstanden,
Kunnen er voor gaan zorgen dat je paard zijn tong naar buiten gaat brengen.
Als je paard een heel klein stukje laat zien van zijn tong maar de mond is wel goed gesloten en ontspannen dan hoef je niet te veel zorgen te gaan maken, hangt je paard zijn heele tong er uit aan de zijkant of tussen de snijtanden door uit. dan moet je wel zorgen gaan maken,
Een scheef paard dat weer in balans moet worden gebracht, die weer moet gaan leren op de juiste spieren te gaan gebruiken.
Het kan dus heel veel oorzaken hebben. waarom paarden met hun tong naar buiten gaan lopen,
Ik zie zelf een tong uit de mond gaan stekken niet als ontspanning, maar als verzet tegen de hulpen, en als pijn dat het paard uit.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:43

Bij mijn pony hangt sinds gisteren haar tong naar buiten (naar rechts). Ze geniet van haar pensioen (welsh 24 jaar) en is niet meer onder het zadel. Zou dit een gebitsprobleem kunnen zijn of toch wat anders? Hoop eigenlijk wat anders, aangezien er een keer een tandarts is geweest en dat vond ze niet erg prettig. Er was veel verzet (steigeren)...

_nathalie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:12

ik weeet bijna zeker dat dat pijn is :)

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:50

_nathalie_N schreef:
ik weeet bijna zeker dat dat pijn is :)

Hoe weet jij dat dan. ?

RoosShauntay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:59

ik heb even gevolgd en gelezen ,
mijn pony déed het ook ,
nu niet meer, omdat ik alle ontspanning in het rijden heb gevonden,
hij loopt nu zo fijn, zodra hij lekker naar beneden gaat, ontspan ik ,
en zodra hij omhoog komt geef ik wat meer druk, en nu zie ik 'm eigenlijk nooit meer verschijnen ! :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:57

Dior Bokt...je schrijft nu opeens weer als een volwassene, blijf je wel even in je kinder/penny rol? Bovendien, waarom zou TS iets moeten aannemen van iemand die een panty om de tong van z'n paard knoopt.

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 16:23

@Kinke een WAT? :?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:06

check de berichtenhistorie maar eens Samanthaaxx. Een panty, je weet wel, zo'n ding die je kunt dragen onder een rok ;)

patbaelemans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:38

wel ik zit ook met hetzelfde probleem ! Ik ga wel even terug in de tijd. Ik heb mijn paard zelf "zadelmak" gemaakt;op haar 3j => enkel werk aan de longe, stap, draf, galop, overgangen gingen vlot, nadien met zadel, nadien met zadel en vastgebonden stijgbeugels, nadien met losse stijgbeugels, nadien met bit, sprenger bit met caoutchou deeltje in het midden. Dit alles in 6 mnd tijd, ik wou langzaam te werk gaan, niets overhaasten. Nadien heb ik een ruiter erop gezet dat zo stil mogelijk moest blijven zitten, zonder teugels, steeds aan de longe. Na 7 mnd heb ik ze laten berijden door mijn lesgeefster. Alles verliep goed. Na enige tijd heb ik haar bereden, in het begin steeds onder toezicht van mijn lesgeefter. Ik ontdekte echter al gauw dat ze haar hoofdje altijd scheef hield. Maar mijn lesgeeftster had hiervoor geen oor, laat staan uitleg. Ik ben dan veranderd van lesgeefster en ben bij grand prix ruiter gaan lessen. Ook hij had geen antwoord op mijn vraag omtrent haar hoofd (scheef). Hij zei dat ik strenger moest zijn met haar... na enige tijd had ik een paardje dat bokte bij de overgang naar galop en ze was zuur en kreeg regelmatig kolieken. Ook met hem ben ik gestopt met les te nemen. Mijn huidige lesgever ontdekte hetzelfde probleem en had niet meteen een antw tot op een dag dat hij me vroeg (want hij bereed ze) haar mond in het oog te houden. En toen viel het me op dat ze haar tong over haar bit legde ! Intussen werd ze bereden met een sprenger dubbel gebroken bit, dikte 16 mm. We hebben een rubberen tonglepel over het bit gezet waardoor ze haar tong niet meer over het bit kon gooien. Ze bokte niet meer en was minder zuur. Ik bereed haar op nieuw met veel plezier !
Maar sinds september steekt ze haar tong uit haar mond en als ik haar hoofdstel aandoet, perst ze haar lippen dicht zodat het inbrengen van het bit héél moeilijk is. Ik heb haar bit vervangen door een happy mouth bitje (ook dubbel gebroken bit) maar ze steekt nog steeds haar tong uit haar mond... Ik heb het rubberen lepeltje van dit bit afgehaald en dit zag ze zitten, ik kon het bit gemakkelijker in haar mond brengen... maar eens in de piste flopt ze haar tong over het bit ! ze doet dit (tong uit mond laten hangen, tong over bit gooien) ook tijdens het longeren met en zonder hulpteugels... Mijn huidige lesgever zegt dat dit wel zal overgaan en ik mag ze niet meer berijden of longeren zonder rubberen tonglepel want als ze haar tong over het bit gooit dan heeft ze pijn en dan zal ze opnieuw bokken, dus terug naar af .... wat raden jullie me aan ? De veearts heeft haar mond en tanden onderzocht en ze heeft geen letsels noch scherpe tanden, haar mond is ok, zo ook haar rug. Mijn zadel past goed gaan, gecheckt door zadelmaker. Ze werkt 4 à 5 dagen per week, (bij droog weer) en gaat dagelijks in de weide tesamen met mijn oud paard en 2 shetters. Ze staat bij mij thuis. Bij de verzorging is ze poeslief, ook als ik naar de weide ga, komt ze meteen bij mij... ze is heel aanhankelijk en lief. Wie kan me helpen ? wat moet ik doen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:46

Paarden wisselen van melkgebit naar volwassen gebit op die leeftijd, dan kan een bit erg vervelend zijn.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 21:23

Bitloos? En dan bekijken hoe dat gaat?

RoosShauntay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:20

daar ben ik 't ook mee eens, kijk eens hoe dat bitloos gaat,
dan kijken of 'ie 't dan nog doet ! :D

patbaelemans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:24

tong naar buiten : vervolg:
Ik ben misschien niet echt duidelijk geweest in mijn lang bericht over mijn merrie.
Mijn merrie is inmiddels 8 jaar ! Na het zadelmak maken op haar 3 jaar ben ik blijven les volgen bij mijn lesgeefster welke haar zadelmak heeft gemaakt totdat mijn merrie 6 jaar oud was. Omdat ik geen vorderingen maakte en ze steeds haar hoofdje schuin hield heb ik 6 mnd les gevolg bij een grand prix ruiter, die me na 6mnd zei dat ik een rot verwend koppig paard had en vermits ik niet streng genoeg was met haar ze met mijn voeten zou blijven spelen. In die periode bokte ze als ik overgang naar galop vroeg. Ik volg nu 1 jaar les met mijn huidige lesgever, welke ontdekt heeft dat ze haar tong over haar bit gooide. Dit doet ze nog steeds van zodra ik het rubberen tonglepel vh bit afneem maar dan laat ze haar tong niet naar buiten hangen. Conclusie: met tonglepel gooit ze haar tong buiten haar mond, zonder tonglepel legt ze haar tong over haar bit (= happy mouth bit dubbel gebroken), Dit doet ze zowel a/d longe met en zonder bijteugels, als ik haar berijd en als mijn lesgever haar berijdt. Verder houdt ze haar hoofdje niet meer scheef en bokt ze ook niet meer bij overgangen naar galop. Ze bokt feitelijk nooit. Bitloos rijden ? mijn lesgever ziet dit niet zitten want dan zou ze gedurig met haar hoofd in de lucht lopen, ze is nl niet steeds in aanleuning...

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:38

patbaelemans.

Die van mij doet ongeveer het zelfde. als jou paard op een paar dingen na dan niet,
Ik rij die van mij met een speciaal bit, Hij heeft zijn tong er nu niet meer uithangen. :D

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:43

dior_bokt schreef:
patbaelemans.

Die van mij doet ongeveer het zelfde. als jou paard op een paar dingen na dan niet,
Ik rij die van mij met een speciaal bit, Hij heeft zijn tong er nu niet meer uithangen. :D

Ik durf het niet te vragen, maar welk bit?

patbaelemans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:44

je rijdt nu met een speciaal bit, het welke ? ken je de naam ervan, merk; je maakt me wel nieuwsgierig hoor . laat je het me weten ?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:47

Ik stel voor dat jullie eerst de topicgeschiedenis van deze bokker checken....