Sterrenkijken en blokkeren op beenhulp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:04

diegomexx schreef:
@langcara; als ik flink druk hou op de buitenteugel zakt ze wel, maar dan zijn mijn armspieren na n uurtje rijden totaal verkrampt..

Dat zegt al iets. Jij gaat een krachtmeting aan met een paard. Dat moet je altijd afleggen want dat ga je nooit winnen.
De fout die jij maakt hierin is een heel algemeen gemaakte fout.
Jij verkrampt omdat het paard zich vast zet op je hand. Jij had al los moeten laten voordat het paard de kans kreeg om zich vast te zetten op jouw hand. En dit is heel lastig, want veruit de meeste mensen zijn daarmee te laat. Het duurt te lang voordat ze hun hand eindelijk ontspannen waardoor ze hun ophouding verloren laten gaan. En weet je, het is heel lastig om te leren snel te ontspannen. Je zult nog eerst 1000x te laat zijn voordat je dit eindelijk op tijd leert te doen.

Dus de volgende keer als je de teugel oppakt, goed voelen wat er gebeurt. Als je voelt dat het paard stugger wordt of gaat hangen, dan kom je in met je andere been (diagonaal) en laat je onmiddellijk daarna los met die hand. En dan pak je daarna de teugel wéér op en dan zal het paard opnieuw proberen te hangen of stug te worden en dan moet je wéér met je been in komen en loslaten met je hand. En dat zal misschien wel 100x achter elkaar moeten gebeuren voordat je dit voor elkaar krijgt maar alleen zo werkt het.

Albert

Re: Sterrenkijken en blokkeren op beenhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:24

Heb je al eens naar het gebit laten kijken?

lucybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 09:49

@Langcara ben het helemaal met je eens, maar wat ik begrijp van TS is dat ze er echt niet meer aan kan komen, aan de voorkant. Mijn visie is met dit soort paarden dat het vertrouwen in de ruiterhand weg is en dat het paard nu een gewoonte heeft ontwikkeld door haar hoofd bij de minste druk al omhoog te gooien en de rug hierbij dus weg te drukken. Elk paard welke je goed wil trainen om de juiste spieren hierbij te ontwikkelen heeft af en toe lichte druk (gesloten hand) nodig om daar te lopen waar ze moeten lopen. Dit gaat niet vanzelf met losse teugel en niets kunnen vragen. Maar als het vragen aan je paard al teveel is voor het dier en dit gedrag blijft vertonen zal het alleen maar erger worden en zal ze op deze manier onder het werk uit komen. Zo is paardrijden echt niet fijn meer! En natuurlijk zal het paard waarschijnlijk nu last van haar rug hebben omdat ze deze niet goed gebruikt en vast zet. Ik spreek echt uit ervaring, dit kun je dmv. training weer loswerken. Ik blijf dan ook bij mijn advies, hang er een slof aan voor een aantal maanden en ga aan de slag zoals Lancara beschrijft. De slof zorgt ervoor dat je paard het hoofd niet zo hoog de lucht in kan gooien en dit zal ze op den duur doorhebben en dan is het spelletje snel over. Rij haar voornamelijk zo laag maar wel rond mogelijk. Werk met enige stelling zowel op links als rechts, daarbij de buitenteugel er goed bijhouden. Ga niet trekken, ook al daagt ze je daarvoor uit. Als jij voelt dat je teveel in 1 hand hebt ben je al te laat en had je eerder los moeten laten. Zorg dat je paard niets heeft om in te hangen of vast te pakken. Deze krachtmeting win je niet. Proberen gelijke druk op beide teugels te ontwikkelen zonder te plukken, trekken, zagen. De slof zorgt er voor dat ze niet omhoog kan komen, loopt ze in de juiste hoofd/halshouding komt ze die slof niet tegen als je hem goed gebruikt. Ga niet denken na een week dit lukt niet of ik probeer weer zonder slof te rijden, hou dat ding erbij en zorg gewoon dat je hem na een tijd niet meer nodig heb zodat deze al losser komt te hangen. Als je merkt dat de slof er alleen bij bij bengelt zonder hem er bij te moeten pakken zo nu en dan zijn jullie er klaar voor om hem weer in de kast te hangen. Als je zelf niet goed weet hoe een slof op de juiste manier te gebruiken zorg er dan voor dat er iemand meekijkt tijdens het rijden zodat je niet op de slof gaat rijden. Wees wel heel consequent naar je paard toe, zet haar echt aan het werk! Veel overgangen rijden, begin bij elke letter een overgang te rijden. A is stap. F is draf, B is weer stap, M is weer draf enz. En been is direct voorwaarts, geen aarzeling. Reageerd ze niet op je been of verkeerd dan een beste schop geven of een tikje met de zweep. Zo moet van achteren meer gaan werken waardoor ze van voren op den duur lichter en makkelijker worden. Herhaal dit net zolang tot wanneer jij alleen al denkt aan draf je paard er direct vandoor gaat. Zorg ervoor dat jullie samen het plezier van het rijden weer terug krijgen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:17

En omdat het paard de rug wegdrukt, zou ik hem aan de dubbele longe zetten en op de buitenteugel laten nageven. Nageeflijkheid gaat nu vóór alles. Immers, zonder nageeflijkheid geen lengtebuiging. Als de nageeflijkheid er is kun je lengtebuiging gaan vragen.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:11

Mijn paard blokkeerde ook op de beenhulp en ging dan sterrenkijken! Wat ik heb gedaan is helemaal opnieuw beginnen bij de basis, teugels helemaal lang, zodat je helemaal niet meer tegen kunt werken met je handen en dan been geven. Wat dan belangrijk is, als ze niet reageert, dat je niet meteen als een gek begint te duwen, maar dat je 1,2 seconden afwacht en dan nog eens been geeft. Daarbij speelt rust natuurlijk een hele belangrijke rol, geef je paard de tijd om aan de beendruk te leren wennen.
Wanneer je paard weer gewoon op je been reageert kun je iedere keer dat je erop zit de teugels iets meer gaan aannemen, maar op het moment dat je paard aangeeft dat het te veel in een keer is, wel weer meteen loslaten en niet door willen duwen.
Het is natuurlijk heel erg makkelijk om maar gewoon door te rijden zoals je altijd gereden hebt, want zo deed hij het eerst ook! Maar je paardje geeft wel aan dat er iets niet goed is, en daar zul je aan moeten werken!
Ik heb het zo gedaan en mijn paardje is nu (half jaar verder) weer terug op z'n oude niveau, en bijkomend voordeel is dat je paard goed leert op eigen benen te lopen en een super balans ontwikkelt!
Succes, groetjes Merel

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:15

Als je instructrice er zelf niet zo'n held mee was en niet verder kwam dan stap en een drafje... Is het dan wel de juiste instructrice voor jou? Als ze het probleem niet kan oplossen, hoe kan ze het jou dan uitleggen hoe je het moet oplossen?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:22

Tieneke schreef:
Als je instructrice er zelf niet zo'n held mee was en niet verder kwam dan stap en een drafje... Is het dan wel de juiste instructrice voor jou? Als ze het probleem niet kan oplossen, hoe kan ze het jou dan uitleggen hoe je het moet oplossen?

Tsja, daar ben ik het mee eens.
Ik zelf help mensen wel eens ooit met hun paard. En ik ben dan niet zo goed dat ik kan zien wat er precies gebeurt, dus dan moet ik zelf even op het paard om het te voelen. Meestal begrijp ik dan wat er gebeurt en ook waarom. Ik kan dan voelen hoe ik dat op moet lossen en dat vervolgens uitleggen aan ruiter.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:47

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook een beetje twijfel of je huidige instructrice wel is wat jullie nu nodig hebben.
Je bent nu een jaar verder, en zit nog steeds met hetzelfde probleem. Je instructrice heeft hetzelfde probleem als ze er op zit (krijgt het dus niet opgelost) en dúrft geeneens een galopje.
Ik geloof best dat het een prima instructrice is, maar misschien moet je eens iemand anders erbij halen voor dit specifieke probleem?

Zelf zie ik in dit verhaal gewoon een sensibel paard terug. Jij houdt voor tegen, maar geeft been. Dat kan niet, en dat geeft je paard aan. Op het moment dat ze staakt moeten er bij jou alarmbellen afgaan dat je teveel druk op je teugels hebt! Misschien pak je bijvoorbeeld sneller vast op rechts? Dan zou je een tijdje met een zweepje tussen je handen kunnen rijden, dan kun je nooit 1 hand onafhankelijk bewegen. Houd je dan vast op rechts, dan laat je los op links en dat zie je en voel je.

Er is geen bit die de kracht van jouw arm zodanig vermindert dat jouw paard je strenge hand niet als streng ervaart. Je zult dus even prioriteiten moeten stellen, let de komende tijd gewoon goed op je handen, even wat minder op hoe het paard loopt en als je je eigen stukje weer voor elkaar hebt, ga je weer verder met je paard.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:39

Ik lees dit topic nu toevallig, ik kan melden dat ik de oude eigenaresse ben van dit paard. Ik heb haar 10 jaar gehad (van veulen af aan). Het is inderdaad een hele sensibele dame, heeft veel arabisch bloed en dat is in haar karakter te merken. Daarentegen ook een paard die helemaal voor je gaat en erg aanhankelijk is. Qua rijden heeft ze bij mij vanaf stap 1 onder het zadel nooit een bok of niks gegeven, superbraaf. Nageeflijk en over de rug was geen probleem, ik heb haar tot de M1 gestart, dus ze had wel een goede basis.

Ik zeg niet dat het een makkelijk paard is hoor, ze heeft wel haar gebruiksaanwijzing en is een echte ibbelige merrie. Dat was ook het punt waar onze mis-match lag. Ik hou van karakterpaarden maar niet van mieperige paardjes die van elk plasje water in de bak of zuchtje wind een probleem maken zeg maar. Daar word ik dan boos van en zij op haar beurt ook. Omdat we het te vaak oneens waren ben ik gestopt haar te rijden, omdat het van beide kanten te weinig plezier bracht. (dit heb ik ook aan diegomexx verteld).

Ik heb aangeraden om haar inderdaad eerst opnieuw aan de longe aan het werk te zetten (bijgezet aan elastiek) om sowieso de rug eerst weer te gymnastiseren en haar los door het lijf te krijgen, aangezien ze nu waarschijnlijk stijf is daarop.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 11:01

Ik heb je foto's van een proefje bekeken en mij valt op dat je een harde hand hebt, maar wat me ook opvalt is dat je zadel veel te ver naar voren ligt, dit zou de reden kunnen zijn dat ze niet wil ontspannen in de kaak, in combinatie met jouw stugge handen.het is wel een plaatje van een paardje :)

joelle1809

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 22:33

Jah ik zou er idd ook opnieuw aan de long zetten..

nog veel succes~!