overspringen in galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_hetty

Re: overspringen in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 18:27

het lijkt iets beter te gaan met het galopperen. ze heeft het nog wel moeilijk. maar ze kan het inmiddels al iets langer vol houden zonder over te springen. de galop word ook steeds rustiger. ik longeer haar nu dagelijks 30 tot 45 min verder doe ik niks speciaals.

brandus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:38

Slappe kniebanden?? Mijn paard doet precies hetzelfde maar bij hem is er uiteindelijk (terwijl er klinisch niets aan de hand leek te zijn) toch ataxie geconstateerd. Toen ik hem onder het zadel ging rijden zagen de dierenartsen het pas. Er is in Utrecht een EMG gedaan en daar bleek toch ataxie uit. Mijn instructeur had ooit ook een paard met dezelfde omspringproblemen gehad en die had slappe kniebanden. Die zijn ingespoten en het probleem was verholpen. Ben benieuwd wat het uiteindelijk bij jou zal zijn.

nicole_hetty schreef:
verder niemand een idee?

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:42

Poeh wat een raadsel.
Ik zou sowiezo geen nadruk op het galopperen leggen als ze het al heel moeilijk vindt (Als ze gezond is), gewoon de draf versnellen als ze in galop valt is dat mooi en als ze dan zelf terugvalt in draf is dat ook prima, dan maakt zij dus de keuze omdat het even teveel wordt weer een stapje terug te doen. En misschien moet je dan maar even tevreden zijn met een paar passen galop, zoals ik boven zie wordt het al wat beter.

Heb je ooit van Henri Prins gehoord? Dat is een hele goeie accupuncturist, mijn paarden gaan daar soms heen.
Had zelf een paardje die M sprong maar door een val op stenen zat zijn achterhand zo vast dat hij ook niet kon galopperen, 2x een behandeling bij Henri & Lotte en hij loopt weer als een zonnetje.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 09:26

wat het is weet ik natuurlijk niet zeker. maar ik krijg echt heel sterk het gevoel dat het een trauma is. met longeren stuur ik haar wel in galop. maar verder mag ze het zelf weten of ze door galoppeert of weer terug naar draf gaat. zodra ze in galop gaat prijs ik haar helemaal de hemel in. ( of ze nou goed aan springt of verkeerd, op dit moment is galop gewoon galop. ze krijgt hoop ik van zelf wel door dat de goede galop voor haar zelf het makkelijkste is.) wel valt het me op dat als ze bijgezet is aan de longe ( zowel met touw als met dubbele longe) veel makkelijker galoppeert als los of aan het halster. het is net of ze dat beetje begeleiding echt nodig heeft. ze voelt zich ook zekerder om te galopperen als ze bijgezet is. ook zie ik duidelijk een trotse uitdrukking als ze nu een rondje goed gegaloppeerd heeft.
gister was de 1e keer dat ik echt verbetering kon zien. maar het is nog wel afwachten of ze het vol houd en geen terug val krijgt. ondanks dat ik aan een trauma denk sluit ik nog niks anders helemaal uit.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 13:56

Zou best kunnen ja dat ze erg onzeker is.
Goed van je dat je het ook duidelijk bevestigd wanneer ze het wel goed doet, ga zo door!

Cinci

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 11:21

[/quote]
Dat begrijp ik, er is naar gekeken :7 . Maar is er ook 'in' gekeken dmv rontgen?
edit: rug, bekken, hals?[/quote]

Ja, mijn idee.
Ik heb helaas echt precies hetzelfde gehad met mijn vorige paard, en deze bleek ernstige arthrose te hebben in zijn heupgewricht. Wat alleen via inwendige echo te zien is. Ik had continu vage klachten kreeg hem niet goed voor elkaar, kon maar een kant op wijken, enzo.
Hij was 4 met inrijden en vrij groot, galoppeerde toen ook als een konijn, is wel iets verbeterd maar nooit echt goed zijn been onder kunnen brengen.
Na twee jaar bloed zweet en heel veel tranen, echt binnenste buiten laten keren en kwam dit eruit.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 05:16

gezien haar vorderingen denk ik nu niet aan een lichamelijke afwijking. in ongeveer 10 dagen is ze van 3 moeizame galops passen naar 2 rondjes rustige brave galop gegaan. natuurlijk is het nu nog niet goed. ze zet haar achterhand nog niet goed onder haar lichaam en het is voor haar nog steeds moeilijk. maar het begin is er. ze heeft nu ook zelf door dat het voor haar zelf makkelijker is in de goede galop. en van uit die rust hoop ik dat ze zelf haar weg gaat opzoeken wat voor haar het makkelijkste is. ik wil haar zelf eigenlijk te veel helpen. maar ze moet het zelf doen en zelf kunnen. ik ga dit longeren eerst maar volhouden ( nog 6 weken ongeveer) en daarna ga ik bekijken of ik de verbetering genoeg vind om een afwijking uit te sluiten.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:09

Misschien is longeren met pessoa een optie? Dat heeft mijn paard veel geholpen met de galop, ook in de tijd dat ik niet reed :) Die miste vooral kracht vanuit de achterhand, en dat is nu heel veel verbeterd

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 08:20

dat is jammer genoeg geen optie. ze raakt in paniek als ze een opgesloten gevoel heeft. dus zowel van voor als achter haar iets voelt.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 08:35

Heb je ook de mogelijkheid om naar buiten te gaan? Dat je lange rechte paden pakt en deze galopeert? Gewoon recht uit en niet aan de voorkant zitten, lekker op eigen benen.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 09:05

die mogelijkheid heb ik. dit doe ik ook soms wel. ze vind het erg leuk maar ze galoppeert niet beter op een recht stuk.