Dressuurruiters: welk bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 19:55

Maakt mij niet zo heel veel uit, als ze maar niet hol zijn.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 20:07

ik rij met een gewoon dubbelgebroken bitje.
en dan dressuur, springen en buiten, en dat gaat goed! Haha!

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 20:10

Ojasper"]
[quote="AnneOmie"][quote="marieketencate"]
[quote="runningkawa schreef:
Ik rij met een dubbel gebroken bit.
Hier doe ik alles mee
Dressuur, springen en buiten rijden.
En dat bevalt me super.

Dit geldt voor mij ook; ik heb overigens nog nooit een ander bit geprobeerd, dus heb verder geen ervaring met andere bitten.
[/quote]

Ik rij ook met een dubbelgebroeken K&K bitje en doe daar alles mee!
[/quote]

Zelfde geldt voor mij
[/quote]

Ik ook ! Tot dusver bij elk paard goed bevallen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 20:27

Ik heb een enkel gebroken bustrensje en een Robart enkel gebroken watertrensje. Het hangt er van af welk hoofdstel ik pak wel bit ik gebruik. Dennis loopt op beide prima.
Voor in het bos heb ik een gebroken Pelham bitje. Just in case, het blijft een hengst. Maar rijd 95% van de tijd met m'n teugels in een boog.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 20:48

dik kneveltrensje
Dresuur, springen, buitenrijden...

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 21:23

Altijd enkel gebroken bustrens. Maar die moet ik 1 keer per jaar vervangen omdat die anders te veel slijt bij de 'ringen' en dat gaat schuren. Denk dat ik voor de lol de volgende keer maar eens een dubbel gebroken ga proberen. Kan in elk geval geen kwaad.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 22:31

Sjuimpje schreef:
Maakt mij niet zo heel veel uit, als ze maar niet hol zijn.

Sjuimpje, waarom niet een hol bit?
Onze instructeur vind enkel gebroken lichtgewicht rvs bustrensen "domme Bitten" vooral als ze ook nog dik zijn.
Hij vind voor elk paard een dubbelgebroken massief aurigan watertrens een geschikt bit... (tja... weet niet zo goed wat ik daarvan moet denken. Massief omdat de paarden dat beter aannemen of dat het stiller in de mond ligt?))

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 22:58

Meagan onder zadel:dubbelgebroken K&K aurigan watertrens 21 mm; werk aan de hand: kaptoom of sereta (laatste kan ook onder zadel)
Limonero onder het zadel: enkelgebroken Pelham 21 mm, aan de longe en bij lange teugelwerk: rollertrensje (koper-rvs)

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 23:06

Ik vind ook dat een licht bit onrustiger inwerkt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 23:09

Fitz wordt momenteel op enkel gebroken bustrens gereden. Eigenlijk rijden ze op deze stal alle paarden daarmee omdat hun ervaring daar beter mee is dan met dubbelgebroken trenzen.
Zelf heb ik Fitz een tijd met enkelgebroken bustrens gereden en later met dubbelgebroken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 00:20

Dubbelgebroken K&K watertrensje. Ben geloof ik niet de enige Haha!.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 07:01

Dubbel gebroken watertrens, dit ook voor alles. Dressuur, springen en buitenrijden (wat ik toch echt vaker moet gaan doen).

Alleen soms met dressuur met stang en trens.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 08:09

Ook hier een dubbelgebroken K&K Lachen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 08:55

KK is wel erg populair! Haha! Bij mij ook, ik rijd Imker met een dubbelgebroken KK aurigan bit en Hilde met een enkelgebroken (volgens mij ook KK) bustrens.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 11:00

als ze die KK bitten nou eens een maatje groter zouden maken, zou ik het ook eens kunnen proberen......17,5 cm is groot genoeg! Verward

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 11:39

K&K dubbelgebroken africhtingstrens van Aurigan.
Ik reed een paard trouwens tot voor kort op een enkelgebroken RVS bustrens, zo'n lekker dikke. Daarmee had ik nog wel eens aanleuningsprobleempjes. Doordat iemand per ongeluk mijn hoofdstel in de veewagen had meegenomen, reed ik hem een keer met een dubbelgebroken bit. Hij liep nog nooit zo fijn! Nu hangt de K&K er dus in en dat blijft zo Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 11:51

Jamaica: Dubbelgebroken RVS water of bustrens (afhankelijk van welk hoofdstel ik inhang)

Honey: Onder het zadel Dubbel gebroken watertrens, aan de lange lijnen enkel gebroken bustrens. Niet met speciale reden, ze loopt op beide goed, en had de enkel gebroken nog liggen, scheelt mij weer een bit kopen Haha!

Heb nog een pessoa bit liggen met koperen mondstuk. Gebruik ik eigenlijk nooit, binnenkort maar eens in de verkoop gooien Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 12:00

Hoewel mijn merrie zich soms ontzettend sterk kan maken, en soms haar rem niet functioneert, rijd ik met een dikke kluif, d.w.z. een dikke bustrens. Als ik dan een keer door moet pakken, kan ik dat zonder haar pijn te doen. Ik pleit altijd alleen maar voor dikke bitten. Dunne bitten lossen niets op. Ja, tijdelijk.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 12:00

Ofir rij ik op een dubbelgebroken bustrens, Rival op een enkelgebroken. Ik kan beide paarden tussen duim en wijsvinger rijden, dus ik ben ook niet van plan om over te stappen Haha! Misschien dat ik Ofir ooit nog met een hackamore ga rijden, ik kan de teugels namelijk gewoon losgooien Lachen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 12:07

Nou, Smurf...kan me niet voorstellen dat jou paard lekker licht aan de hulpen loopt...lijkt mij geen feestje daar op te rijden. Zou je toch niet liever een wpn-er....

Enfin; [naam verwijderd] had ooit een paard dat niets voelde. Idd, niets voelde. Die hing ik om de 14 dagen een ander bit in, ik had op het laatst een hele collectie varianten, ook in verschillende maten.
Het enige bit waar hij echt wat van erkte was de pelham (ongebroken), met kinketting. Maar daarmee zaten we wel aan de grens van diermishandeling....
Maar goed, dat paard had geen gevoel in mond en lijf, dus een zacht bit of een betere rijtechniek zou niet veel uit hebben gemaakt.

Tegenwoordig heb ik gezonde paarden en ze worden gereden op de KenK dubbelgebroken Conrad Ultra.
Een enkel gebroken RVS is een goedkope oplossing die nog wel deugt, maar al die andere varianten is onzin. Als je paard niet op een dubbelgebroken KenK kan lopen, mankeert er of iets aan je paard, of iets aan je rijden.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 12:21

Een simpel enkel gebroken waterttrensje. In Spanje werd hij af en toe met Stang en Trens gereden, maar zover ben IK nog niet, dus we houden het simpel!

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 12:49

Woody rij/reed ik altijd met een enkel gebroken RVS watertrensje. Zit twee dagen rij ik hem nu op een KenK dubbelgebroken Conrad Ultra (aurigan). De eerste dag was hij daar wat onrustig mee in zijn hoofdhouding . Maar gister liep hij er super op dus ik ga het nog maar even verder uitproberen. Hij blijft in iedergeval stuurbaar in de galop Haha!

Vosje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 13:07

Met een dubbel gebroken watertrens.. Zo eentje met van dat argentaan..

Daar doe ik alles mee naar buiten, dressuren en als ik ooit een keer over een sprong durf te gaan zal dit bit er ook in zitten...

INkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 13:14

Ik rijdmet een dubbelgebroken watertrens en daar loopt mn pony wel goed op. Bij zijn vorige eigenaar liep ie gewoon op een bustrenje en dara zijn ze het Z mee ingekomen. Ik vind dat mn pony lekkerder loopt op een dubbelgebroken bit dus die doe ik er in.
Ik heb er een tijdje ook een africhtings bit ingehad voor het springen omdat mn pony in de springles best enthousiast kon worden en dan te grote passen tussen lijntjes maakten. maar dat bit vond ik niet zo geweldig omdat t bij mij pony niet erg veel nut had.

Niffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 15:31

Ik rij met een dubbel gebroken watertrens. Ben erg tevreden over OK dan!