zonder les ver raken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 22:47

Ik heb mezelf leren rijden uit boeken. Achteraf heb ik daar eeuwig spijt van., Er zijn veel te veel fouten ingeslopen die maar moeilijk te corrigeren zijn. Pas na 8 jaar ging ik lessen bij een ponyclub (ik was toen 14 jaar) en pas daar heb ik geleerd wat nageeflijk rijden was.
De basishulpen kun je nog wel uit een boekje leren, maar een oog op de grond is o zo belangrijk.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 01:02

Uit de boeken kan je denk ik best wat halen, maar de boeken geven vaak geen oplossing voor een paard of/ en een ruiter met een probleem. Bovendien vind ik als je geen les hebt dat er niet op kleine foutjes gelet wordt, die sluipen er dus gewoon in. En dat gaat helaas eenvoudiger dan het corrigeren en het afleren daarvan. Dus ik denk dat het zeker goed is om les te hebben. In ieder geval een deskundige die je af en toe eens corrigeert is in mijn ogen erg belangrijk. Ook is het natuurlijk belangrijk dat er goed rijtechnisch les wordt gegeven en dat er vertrouwen is van beide kanten. Maar of je nu zonder les ver raakt, durf ik niet te stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 08:01

Puur de hulpen kun je nog wel leren maar iemand moet je aangeven wat het juist gevoel is. Soms is dat er maar 3 pasjes en dan is het fijn dat iemand je verteld dat dat het gevoel is wat je moet nastreven. Een fijn gevoel is niet per definitie het juiste gevoel.

Ik heb daar wel wat voorbeelden van [nog uit de tijd dat ik op een manege stond]:
Er zijn mensen die vertellen dat hun paard fantastisch verzameld kan draven en dat dat zo'n geweldig gevoel is. Wanneer je komt kijken zie je een super traag paard dat lekker vlak in de beweging is. Dat is nou niet wat ze willen zien in de dressuur.
En dan ken ik voorbeelden waarbij de ruiter vertelt dat paard zo lekker ontspannen aan de teugel loopt zonder druk op het bit. Het plaatje klopt dan wel maar het probleem is dat het paard totaal niet nageeflijk is omdat het het bit niet aanneemt.

Dat zijn maar 2 dingen die ik gezien heb bij ruiters die vonden dat les niet nodig was en toch heerlijk rond stuurden. Op zich zijn die dingen geen probleem denk ik. Het wordt pas een probleem als je onder dergelijke omstandigheden de illusie hebt dat je dressuurmatig goed bezig bent Lachen

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 15:07

gijsenkim"]
[quote="fsoudan schreef:
Ik heb dus nooit les gehad. Ik heb mezelf leren rijden, en dat gaat perfect OK dan! Ik voel goed aan wanneer Guus ontspannen loopt en wanneer niet. Nu heb ik wel lessen om hem nog beter te kunnen rijden.

teueuehgghhgg *zoemer die afgaat* Wrong answer....... zie je eigen onderschrift.

iedereen heeft les nodig, jezelf leren rijden is en utopie
[/quote]

Er staat ook duidelijk dat ik nu wel les heb

sunnybaby87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 16:12

ik heb geen les maar ik rij idd ook recreatieik trij af en toe n de bak sirieus dan weer een sprongetje maken dan weer in het bos enz.....

maar bij mij op stal geven we elkaar af en toe les zo doen wij dat want van les geven kan je ook heel wat leren!!!!!!!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 17:24

Ik ben het er mee eens dat men eigenlijk altijd les nodig blijft hebben, je stopt nooit met leren rond en met paarden.

Tot vorig jaar had ik al een paar jaar niet fanatiek meer op m'n paard gereden, eigenlijk had ik er gewoon niet zo'n plezier meer in. Dat veranderde totdat we naar een andere stal in 's Graveland gingen met Daisy. Ik had in het verleden wedstrijden gereden, en dat liep hartstikke goed, maar na al die tijd niet rijden wist ik echt niet meer wat goed of fout was, en Daisy had volgens mij ook geen idee wat we aan het doen waren.

Toen ben ik les gaan nemen elke week, en het ging echt elke week met sprongen vooruit, omdat degene die je les geeft precies ziet waar de knelpunten zitten, en je dat duidelijk kan vertellen. Het fijne ook aan een les is dat je alles wat ik zaterdag weer in de les leerde, doordeweeks zelf kon oefenen, en daardoor ging het alleen maar beter en beter. Sowieso vind ik het ook heerlijk om les te krijgen, je bent dan zo lekker hard aan het werk, en na dat half uur zweten Dees en ik ons allebei helemaal gek en zijn we (?) altijd helemaal tevreden Lachen

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 17:35

Tja als je echt engels wil rijden. Moet je wel les hebben om de juiste hulpen te leren.
Ik rij geheel op mijn eigen manier. Hoewel ik veel dingen van andere rijstijlen heb. Ik heb een paard dat alles perfect aan geeft wat goed en fout is. Hij is mijn leer meester. Maar zoals houding. Het ligt denk ik aan je karakter moet je hiervoor les hebben. Zelf zat ik een half jaar geleden, als een halve dode op mijn paard. En toch had ik al die jaren les gehad. En nooit is er iemand t geweest die ech zij, dat mijn houding verkeerd was.
Na er zelf zijn achter gekomen van dit is helemaal verkeerd. Ben ik me zelf gaan trainen. Zonder les. Ik ben heel consequent voor mijn paarden maar ook voor me zelf. Ben je iemand die makkelijk is. Ja dan moet je les hebben om iemand te hebben die je corrigeerd.

Maar wat van die kleine foutjes ben ik eens. Eens in de zoveel tijd wil ik ook graag les hebben. Maar ja wie ik wil is niet te betalen.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 17:48

Ik heb al 2 jaar of zo geen les meer, af en toe van een vriendin, maar ik denk niet dat ik achteruit ben gegaan. In tegendeel zelfs, ik voel zelf aan hoe mijn paard het fijnste loopt en daar pas ik mezelf op aan.
Ik heb haar vanalles zelf geleerd, schouder binnenwaarts bijv. Ik weet nu dat de hulpen niet kloppen met wat eigelijk moet, maar ze doet het wel.

Mijn houding is ook verbeterd (al zeg ik het zelf Clown) ik zit niet meer zo voorover en houd mn benen stiller. Het is ook zo dat ik weet wat ik fout doe dan he.

En ik kan ook niet zeggen dat ik van de les op de ponyclub zoveel opschoot. Dat was ook net in de tijd dat het nog heel slecht ging, waar ze mij dus de schuld van gaven zonder de pony of mij te kennen.
Dat ging er bij mij niet in omdat ze dus bij iedereen hetzelfde deed...

Met zo'n les schoot ik ook niet op en daarna ben ik er eigelijk nooit meer aan toegekomen les te nemen.
Als ik nu ineens les zou krijgen denk ik dat dat niet goed gaat. Ik ben bang dat ze me helemaal afzeiken omdat ik alles fout doe en daarom durf ik het eigelijk niet meer.

Meer bereiken in dressuur of zo wil ik toch niet, dus daarom zou ik het zeker al niet doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 19:43

Je hebt in mijn ogen les en les.
Hier in de omgeving zitten maneges waar je niet echt leert rijden. Had ik daar 10 jaar lesgehad, dan reed ik vele malen minder dan wat ik deed na 10 jaar verzorgpony's. Maar als ik direct goed les had gehad, dan waren bepaalde foutjes er niet ingeslopen. Nageeflijk rijden is iets wat ik juist van een verzorgpony geleerd heb.
Sinds 2 weken heb ik nu weer echt les, zodat ik kan zeggen dat ik nog wat bijleer.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 08:38

Ik heb een half jaar geen les gehad Verdrietig
Ik ben met mijn paard zelf bezig geweest, 5/6 dagen in de week oefenen oefenen oefenen, het was immers de basis die niet goed bij haar was toen ik haar kreeg. Nu heb ik haar zo goed als voor elkaar en binnen enkele weken hoop ik mijn lessen weer op te pakken en daar heb ik heel erg zin in!

INkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 13:27

k ken iemand die heeft een manege pony gekocht als 3 jarige en is daar mee gaan rijden en heeft nooit prive les gehad maar altijd in club verband en is met die pony Z2 dressuur geworden.
Deze pony loopt nu onder Robin Beekink in het EK team.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 13:33

wie heeft het hier over prive les?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 14:11

Je kunt jezelf niet zien rijden, dus kun je geen feedback krijgen op fouten die van de grond wel zichtbaar zijn, maar die je zelf niet aanvoelt.
Ook kun je door les te nemen profiteren van de ervaring en het talent van iemand die verder is dan jij. En dat is wel nodig als je zelf ook echt verder wilt komen.
Maar aan de andere kant kun je ook erg veel zelf doen om verder te komen: regelmatig foto's en video-opnamen van jezelf laten maken en die kritisch bekijken, goed naar betere ruiters/trainers kijken: hoe zitten zij, wat doen ze (en wat niet), tijdens het rijden constant bij jezelf nagaan of je goed zit en of je hulpen wel doorkomen. En VOORAL: naar je paard luisteren! Mijn ervaring is dat je uiteindelijk het meeste kunt leren van je paard, als je maar zorgt dat je daarvoor openstaat. Het paard geeft hoe dan ook het beste aan of je het goed doet, of niet .

Niffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 15:16

Ik denk niet dat je zonder les goed kan leren rijden. Er sluipen vaak snel foutjes in die je zelf niet door hebt maar wat een instructrice of instructeur wel snel ziet. Daarbij hebben hun er voor geleerd dus vaker er meer verstand van.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 19:17

Ten 1e, iets leren zonder docent is veel moeilijker en duurt veel langer dan iets leren met iemand waarmee je het goed kan vinden en die er veel vanaf weet.

Het 2e en belangrijkste, als je nou alleen jezelf ermee zou hebben, jammer dan, eigen schuld.
Maar bedenk je eens wat voor schade je kan aanbrengen bij het paard.
Het is onmogelijk een paard uit te leggen: ,Ok, vergeet alles maar weer, we gaan overnieuw en op een andere manier beginnen.'

Mijn conclusie: Zelf aanmodderren(zoiets wat ze hier altijd zeggen) met een levend wezen...DooD eN DooDZoNDe!!.....

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 19:22

En je bent nooit uitgeleerd.
En merkt je eigen fouten niet op totdat iemand die corrigeert.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-03 20:33

het paard kan je wel wat verkeerd doen, maar je voelt hem meestal toch wel goed aan. en als je hem iets een beetje anders leert, maalt hij er niet om. lichamelijk kan er wel iets foutlopen, maar meestal denk ik dat het paard dat toch toont. maar het kan idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 21:50

Ik denk dat je toch ook een hoop zonder les kunt doen. Ik vind het altijd een beetje zonde dat mensen erg weinig buiten instructie om met hun paard durven te doen. Je kunt een hoop uit jezelf, boeken, video's en vooral je paard halen zonder al te zwaar de fout in te schieten. Wel is het zo dat alles veel en veel langzamer gaat als je alles zelf moet uitvogelen. Een voordeel is echter dat het er dan ook echt goed in zit. Het is echter belangrijk om altijd na te blijven denken bij wat je doet - en wat je je paard aandoet. Normaal doet de instructeur dat voor je, wat zeker zo veilig is, maar wat ook tot een zekere geestelijke luiheid kan leiden ("mijn instructrice zegt dat het zo moet, zij is Z, dus wie ben ik om daaraan te twijfelen"). Juist als je instructie hebt, moet je er ook altijd voor opletten dat je niet vergeet zelf na te blijven denken.

Ik rij vanaf mijn 7de, en toen jarenlang alleen tijdens de vakanties die we op Ameland doorbrachten omdat m'n ouders het doordeweeks te druk hadden met het rondbrengen van mijn zusjes naar hockey, snik... Knipoog Elke zomer kreeg ik echter weer een compliment dat mijn houding en rijden zo vooruit was gegaan en of ik in tussentijd les had gehad. Neu, gewoon veel gelezen.. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 21:52

Wel even toevoegen, als je wedstrijden wilt rijden is het anders, dan heb je waarschijnlijk toch iemand nodig die je vertelt wat de jurie wil zien en wat niet. Als je precies volgend het F.E.I. regelement rijdt loop je kans om steeds buiten de prijzen te vallen, terwijl je een eerste plaats toebedeeld krijgt als je weliswaar achter de teugel zit maar net een iets elastische voorbeen produceert. Je moet het maar weten.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 00:43

Ik vind het prettig om eens in de twee weken les te hebben. Ik rijd geen wedstrijden, maar op deze manier word je toch op je foutjes gewezen. Ik heb gemerkt dat als ik geen les geef te makkelijk wordt. Dan geef ik te snel Nejmet haar zin. En die maakt daar gelijk gebruik van. Gewoon nog een keer controleren, even buitenteugel erbij, meer binnenkuit dat soort kleine dingetjes. Het maakt het gewoon wat makkelijker en wat mij betreft ook interessanter. Het kan vast wel, maar of het de makkelijkste methode is???? Volgens mij hebben alle dressuurruiters nog steeds een trainer, gewoon voor een oog op de grond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 09:09

Citaat:
Als je precies volgend het F.E.I. regelement rijdt loop je kans om steeds buiten de prijzen te vallen, terwijl je een eerste plaats toebedeeld krijgt als je weliswaar achter de teugel zit maar net een iets elastische voorbeen produceert

Daar ben ik het niet mee eens
Een paard wat te diep loopt krijgt wel degelijk aftrek op de punten
Ja, een sterrekijker ook Lachen
Maar netjes de neus op of een stukje voor de loodlijn, (waarbij de rest van het paard ook nog goed loopt, vergeet dat ff niet, er zit meer aan een paard dan zijn kop: )) dan krijg je toch de meeste punten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 09:54

ponyzotje schreef:
het paard kan je wel wat verkeerd doen, maar je voelt hem meestal toch wel goed aan. en als je hem iets een beetje anders leert, maalt hij er niet om. lichamelijk kan er wel iets foutlopen, maar meestal denk ik dat het paard dat toch toont. maar het kan idd.

Ik zie al zo vreselijk veel mensen die wel les hebben die helemaal scheef op hun paard zitten en waarvan het paard ook super krom is. Die mensen hebben dat helemaal niet in de gaten. En als het paard dan stokkreupel wordt door overbelasting en scheefheid komen ze uiteindelijk terecht bij mensen als Antoine de Bodt Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 10:03

Idd Jippie
Ik denk dat veel mensen denken het wel te kunnen voelen en denken het zichzelf te kunnen leren.
Maar dan zie je ineens dat ze les krijgen bij bv ADB en gaat er een wereld voor ze open.
terwijl die man imo niets anders doet dan de basis van dressuur weg leren. Hij heeft het alleen leuk verppakt, slimme man Lachen

ook zie je hier op bokt ook de sloffen, pelhalms en weet ik veel wat voorbij vliegen bij paarden die sterk zijn, niet te houden met springen enz.
Maar fatsoenlijke les hebben ze dan nooit gehad.
Want ze kunnen het zelf wel, maar lopen wel tegen dat soort situaties aan, weten niet meer hoe het moet en kopen dan maar de hele hang en sluitwerk afdeling van de Gamma op als oplossing.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 11:29

Ben ik mee eens. Tenminsten als ke echt iemand heb die denkt dat hij het goed doet zoals hij het doet. Daarbij ook niet naar het paard luisterd.

Want zeer zeker geeft het paard dingen aan. het ligt natuurlijk wel aan het paard. Maar als je er oog voor heb, dan merk je dat.
Daarbij is het nooit goed, te denken dat jij het alleen goed doet.

Maar blijf je open voor crietiek en luister je naar je paard. Dan kun je zonder les. Natuurlijk gaat alles veel langzamer. En nieuwe dingen leer je niet aan. Maar je komt er als van zelf. Ik vind zelfs dat het soms goed is. Op deze manier ga je niet te snel. En komt pas bij de volgende oefening als het paard daar aan toe is.
Mijn paard en pony kunnen heel veel. En dat alles heb ik nooit geleerd. 7 jaar les gehad. Maar nooit goed dingen geleerd. Hoewel ik toch wel goed les kreeg. 5 jaar engels en 3 jaar western. Van iemand die Europees campioen was. Dan denk je toch dat je heel wat heb gehad of niet.

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 12:11

ik heb 4 jaar geen les gehad en heb daar heel veel spijt van gehad!! ik ben een zit gaan creeren die ik lekker vind voor de bouw van mn lichaam , en die voor mij correct LIJKT. gisteren voor het eerst weer priveles en het is echt en ramp, mn houding is heel moeilijk nu nog te corrigeren...ook dingen die ik opving via boeken, of andere mensen, en die ik zelf uitprobeerde, die met moeite lukten omdat ik de clou gewoon niet had zijn nu, met dat ene uur al opgelost...ik heb zo enorm veel geleerd dat uur gisteren en merk nu hoe fout ik wel bezig was...