Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lotje93 schreef:De beste tip kreeg ik 40 jaar geleden als kind. Denk dat je op de schommel zit en dat je mee wilt met de schommel, of harder wilt gaan of juist wilt remmen. Mijn eigen kind had hetzelfde probleem en de tip werkt ook nu nog.
Als je het niet snapt, ga dan eens in de speeltuin op zo'n schommel zitten, dan voel je de beweging (bekken actief/passief kantelen) vanzelf. Je gaat van "blijven zitten" naar het actief rijden van de galop.
Succes!
Verto schreef:Lotje93 schreef:De beste tip kreeg ik 40 jaar geleden als kind. Denk dat je op de schommel zit en dat je mee wilt met de schommel, of harder wilt gaan of juist wilt remmen. Mijn eigen kind had hetzelfde probleem en de tip werkt ook nu nog.
Als je het niet snapt, ga dan eens in de speeltuin op zo'n schommel zitten, dan voel je de beweging (bekken actief/passief kantelen) vanzelf. Je gaat van "blijven zitten" naar het actief rijden van de galop.
Succes!
Ik heb altijd geleerd dat je juist niet moet gaan duwen in welke gang dan ook. Wanneer je schommelt duw je met je lijf de schommel in beweging. Op een paard zal dit een nadelige werking hebben omdat je ofwel altijd achter loopt in de beweging van het paard, ofwel voorloopt op zijn beweging en daardoor het paard in de weg zal zitten. Zo stil mogelijk zitten zonder met je zit te duwen is erg moeilijk, maar volgens mij wel de juiste manier...
Lotje93 schreef:Mee gaan in de beweging, dus ook bij een ophouding mee kunnen of bij het voorwaarts naar verruiming mee kunnen en het kruis/buikspieren aanspannen lijkt visueel op stilzitten, maar vraagt wel degelijk gevoel, kracht, balans en beheersing in zit en romp van de ruiter/amazone. Dit leren beheersen en dus niet duwen, stuiteren e.d. vraagt naast heel veel tijd en oefening ook herkenning van de beweging. Een paard kan je storen in zijn beweging, een schommel heeft daar echt geen last van om te oefenen best handig. Gewoon eens uitproberen, als het niet bij jou past dan zijn er genoeg andere tips.
).