Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Aieshja schreef:Je kan natuurlijk ook een keer proberen met een speciaal halster (Bv monty roberts halster) te gaan rijden, deze doe je dan onder je hoofdstel. Dan zet je een paar teugels aan je bit en een paar teugels aan het halster.
Dan hou je weinig druk op de bit en alleen druk op het halster (neus) wanneer jij iets van hem wilt, zoals een overgang terug.
Misschien dat hij dan het eens zelf kan uitzoeken met dat bit en dat je op een gegeven moment meer druk op het bit kan leggen?
idee van je aishja,Mindfields schreef:Dat is wederom symptoombestrijding. het enige wat helpt is je ruitergevoel te ontwikkelen en te leren heel fijngevoelig te rijden met je hand. Dat gaat je paard het vertrouwen in de hand teruggeven en druk is wel het allerallerlaatste wat je wil met een paard met een tongprobleem.
Mindfields schreef:Dat is wederom symptoombestrijding. het enige wat helpt is je ruitergevoel te ontwikkelen en te leren heel fijngevoelig te rijden met je hand. Dat gaat je paard het vertrouwen in de hand teruggeven en druk is wel het allerallerlaatste wat je wil met een paard met een tongprobleem.
Mindfields schreef:Ik heb het over het MR halster, niet over jouw reactie.
En nee, ben er niet bij geweest maar weet wel het e.e.a. over het oplossen van tongproblemen in de rijderij

dior_bokt schreef:Van de intructeur waar ik hier voor lesde moest ik hem kort houden in zijn hals,omdat hij anders onder je uit gaat lopen en alle kanten op gaat met je,
Hij doet het ook voor dat je bent opgestapt,
Aieshja schreef:@Lovely, ben ik helemaal niet mee eens.
Waar ik stage loop (met getraumatiseerde paarden) werkt het súper en trouwens ook op mijn eigen getraumatiseerde paard.
Maar je moet wel weten hoe je ermee om moet gaan, anders kan het flink misgaan.