Zou hier nog hoop voor zijn of een oplossing ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 21:54

Je kan natuurlijk ook een keer proberen met een speciaal halster (Bv monty roberts halster) te gaan rijden, deze doe je dan onder je hoofdstel. Dan zet je een paar teugels aan je bit en een paar teugels aan het halster.
Dan hou je weinig druk op de bit en alleen druk op het halster (neus) wanneer jij iets van hem wilt, zoals een overgang terug.
Misschien dat hij dan het eens zelf kan uitzoeken met dat bit en dat je op een gegeven moment meer druk op het bit kan leggen?

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 21:56

Aieshja schreef:
Je kan natuurlijk ook een keer proberen met een speciaal halster (Bv monty roberts halster) te gaan rijden, deze doe je dan onder je hoofdstel. Dan zet je een paar teugels aan je bit en een paar teugels aan het halster.
Dan hou je weinig druk op de bit en alleen druk op het halster (neus) wanneer jij iets van hem wilt, zoals een overgang terug.
Misschien dat hij dan het eens zelf kan uitzoeken met dat bit en dat je op een gegeven moment meer druk op het bit kan leggen?

monty roberts halster is een goed :D idee van je aishja,
Weet je ook waar ik het monty roberts halster kan gaan kopen, ?
Ik ga het eerst met touwhalster proberen als dat goed gaat, dan koop ik het monty roberts halster voor hem,

Anoniem

Re: Zou hier nog hoop voor zijn of een oplossing ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 21:57

Het heel simpel, de basis van je rijden zit in je benen en dus moet je daar beginnen. Bij een scheef paard is het bijvoorbeeld heel belangrijk om je hakken evenveel uit te drukken, dus bij deze de tip om daarmee te beginnen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 21:58

Dat is wederom symptoombestrijding. het enige wat helpt is je ruitergevoel te ontwikkelen en te leren heel fijngevoelig te rijden met je hand. Dat gaat je paard het vertrouwen in de hand teruggeven en druk is wel het allerallerlaatste wat je wil met een paard met een tongprobleem.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 21:58

Zeg maar een halster onder je hoofdstel, daar doe je 1 paar teugels aan. En daarboven het hoofdstel waar je ook de teugels aan laat.
Dan ga je rijden met de teugels van je halster, terwijl je de normale teugels los laat mocht je paard... de salsa gaan dansen.
Je kunt dan kijken of je paard dan wel kan ontspannen.

Laat je er wel eens iemand anders op rijden?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 21:59

Mindfields schreef:
Dat is wederom symptoombestrijding. het enige wat helpt is je ruitergevoel te ontwikkelen en te leren heel fijngevoelig te rijden met je hand. Dat gaat je paard het vertrouwen in de hand teruggeven en druk is wel het allerallerlaatste wat je wil met een paard met een tongprobleem.

Mijn idee is meer diagnosticeren dan perse bitloos rijden. Gezien geen van ons er direct bij geweest is.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:00

Ik heb het over het MR halster, niet over jouw reactie. :)

En nee, ben er niet bij geweest maar weet wel het e.e.a. over het oplossen van tongproblemen in de rijderij :D

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 22:01

Mindfields schreef:

Van de intructeur waar ik hier voor lesde moest ik hem kort houden in zijn hals,omdat hij anders onder je uit gaat lopen en alle kanten op gaat met je,
Hij doet het ook voor dat je bent opgestapt,
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 09-12-11 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:01

Mindfields schreef:
Ik heb het over het MR halster, niet over jouw reactie. :)

En nee, ben er niet bij geweest maar weet wel het e.e.a. over het oplossen van tongproblemen in de rijderij :D

Nou inderdaad...Zowel MR als touwhalster is loeischerp als je eraan trekt...Lijkt me nou niet bepaald geschikt voor een paard wat toch al een probleem heeft in combinatie met een ruiter die geen ervaring heeft met bitloos. Neem dan een normaal, goed passend halster, dat snijd tenminste niet zo...

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:04

Klopt, je moet wel weten wat je doet met MR halsters! Dus haal er wel iemand bij die met je mee kan kijken, want je wilt ook niet teveel druk en constante druk op die neus want voor je het weet gaan ze daar weer tegenin.

MR halsters werken trouwens wel super met zadelmakpaardjes die ermee in het grondwerk hebben gezeten, dat is dan wat ze kennen en als ze wat doen kan je ze daarmee corrigeren ipv in de mond, dan kunnen ze nog wel 's schrikken.

Dus haal er iemand bij die er verstand van heeft en eerst op de grond kennis ermee laat maken!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:05

Antoinde de Bodt methode ben ik zelf zeker voor. Mijn instructrice heeft een opleiding bij Antoine gevolgd.

Maar wat ik had gezegd is dat ik er van overtuigd ben dat, mits jouw paard gezond is, de problemen van het paard opgelost kunnen worden door middel van een juiste manier van trainen. En een juiste manier van trainen bevat inderdaad rechtrichten. Mijn instructrice besteedt hier veel aandacht aan. :j

Edit: En MR halster zou ik niet aan beginnen..

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:06

dior_bokt schreef:
Van de intructeur waar ik hier voor lesde moest ik hem kort houden in zijn hals,omdat hij anders onder je uit gaat lopen en alle kanten op gaat met je,
Hij doet het ook voor dat je bent opgestapt,

Zou het dan niet slim zijn om eerst met grondwerk te beginnen zodat de verstandhouding op de grond goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:06

MR halsters zouden verboden moeten worden.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:07

@Lovely, ben ik helemaal niet mee eens.
Waar ik stage loop (met getraumatiseerde paarden) werkt het súper en trouwens ook op mijn eigen getraumatiseerde paard.
Maar je moet wel weten hoe je ermee om moet gaan, anders kan het flink misgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:09

Aieshja schreef:
@Lovely, ben ik helemaal niet mee eens.
Waar ik stage loop (met getraumatiseerde paarden) werkt het súper en trouwens ook op mijn eigen getraumatiseerde paard.
Maar je moet wel weten hoe je ermee om moet gaan, anders kan het flink misgaan.

Ja dat zal, maar je kan een paard er ook mee traumatiseren natuurlijk. Bovendien krijg ik een trauma als ik zó met een paard moet werken dat je zoiets nodig hebt.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:11

@Lovely, waarschijnlijk heb jij er een hele andere ervaring mee.
Hier gaat alles rustig en zacht, want als jij zacht bent. Is het paard ook zacht voor jou, dus ik heb er een hele fijne ervaring mee.

Meningen mogen verschillen ! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:12

Mening? Waar ik het over heb is geen mening hoor, maar pure ervaring.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:13

Oh, mijn excuses dan.

Ervaringen mogen verschillen (zo beter verwoord?)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:13

Nou meiden! Beeetje offtopic, of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:14

ja hoor schat, tuurlijk mag dat.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:16

Ik gebruik zelf ook mr halsters en ik ben van mening dat het er gewoon vanaf hangt hoe je er mee om gaat.
Ik longeer liever met een mr dan met een hoofdstel puur omdat mijn merrie in paniek kan raken als er druk op het bit komt tijdens het longeren en met een mr halster doet ze het super ook kan ik er zo mee rijden geen problemen.
Laatst bijgewerkt door mnkortleve op 09-12-11 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:16

érrug offtopic, snel weer ontopic!
*focus.

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:18

Probeer eens op de binnen hoefslag te rijden, paarden hebben snel de neiging om ergens aan te hangen zoals de bakrand, en zo kan je goed voelen of ze recht is of niet.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:18

Je kunt het ook gewoon accepteren dat de tong eruit blijft hangen.
Als het niks medisch is, en het ligt niet aan het bit of jouw rijstijl.
Misschien vind je pony het prettiger of is het een gewoonte geworden.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:20

Wat doet hij als je er iemand anders opzet? (En dan bij voorkeur iemand die erg zacht in de hand is? Waarmee ik niet meteen wil beweren dat jij dat niet bent hoor, daar weet ik namelijk niks van :) )