Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Cath_16 schreef:Ik bedoel wel een simpel ongebroken bit zonder hefboom werking.
Een dubbel gebroken bit is ook wel vriendelijk maar een enkel gebroken heeft een noten kraker effect.

Jolliej schreef:Cath_16 schreef:Ongebroken bit is juist heel vriendelijk.. Vriendelijker zelfs dan een gebroken bit.
Echt? Dat is apart zeg, ik dacht echt dat het andersom wat....
Dan kan ik beter mijn antwoord terug nemen.....
Jolliej schreef:als een bit niet goed gebreukt word, is het nooit prettig. als je een enkelgebroke dun bije hebt, is hij heel scherp. maar als je een enkel gebroken dikke bustrens (ook weer niet te dik) hebt, komt die al veel minder snijdend in de mondhoeken aan. ik zelf rij een kruising 75% arabier-25% new forrest gewoon met een enkel gebroke watertrensje van 17mm, en ze doet er alles op, zo lang ik maar rustig ben in haar mond.
wij vergeten vaak een ding: een paard kan door zijn wintervacht heen een vlieg voelen landen. dat wil zeggen dat als jij een keer kneed in de teugen, welk bit of slof dan ook, dat paard het prima door krijgt! je moet pas een ander bit gaan gebruiken als je het niet meer met de oefening red met een zacht bitje, maar zo als ik al zij, ze zijn zooooooo gevoelig, dat dat eigenlijk alleen maar gedaan word omdat het voor ons gemakkelijker is.
http://www.youtube.com/watch?v=9TobXiQR9Yg
zo kan het ook nog!
Wiesiesisi schreef:een slofteugel of een scherper bit is niet het juiste.
nageven is dat een paard van uit zijn ontspanning aan de teugel gaat.
dit word niet bereik met een slof of een scherper bit.
als je paard/pony niet nageeft moet je toch eerst gaan kijken wat de oorzaak is.
kijk vooral naar je eigen houding.
als je bijv. de hele tijd aan die teugels trekt (niet dat je het doet)
zakt je paard nooit.
hoop dat je er iets aan hebt.
trouwens ik vind dat geplaag van sommige mensen wel erg kinderachtig!
M_D_H schreef:Wiesiesisi schreef:een slofteugel of een scherper bit is niet het juiste.
als je paard/pony niet nageeft moet je toch eerst gaan kijken wat de oorzaak is.
zakt je paard nooit.
met een slof kun je ook ontspanning bereiken![]()
. 
Jolliej schreef:Cath_16 schreef:Ongebroken bit is juist heel vriendelijk.. Vriendelijker zelfs dan een gebroken bit.
Echt? Dat is apart zeg, ik dacht echt dat het andersom wat....
Dan kan ik beter mijn antwoord terug nemen.....
M_D_H schreef:Wiesiesisi schreef:een slofteugel of een scherper bit is niet het juiste.
zakt je paard nooit.
met een slof kun je ook ontspanning bereiken![]()
het goed instellen van de lengte van de slofteugel moet je onder begeleiding van een instructeur leren en in eerste instantie mag je er alleen mee rijden onder begeleiding, tenminste zo heb ik het geleerd. Verkeerd gebruikt is het een martelwerktuig en mishandel je je paard.
probeer maar eens Zihuatanejo schreef:Candeletta,
Mag ik vragen waarom je bij alledrie je paarden een slof gebruikt en of je dit altijd doet, want zo leren jij en je paarden het nooit
waarom doe je dat dan niet? Als je met slof rijdt en hem niet nodig hebt dan geef je wel het verkeerde voorbeeld aan minder goede ruiters. Namelijk dat slof normaal is en erbij hoort. Informatieve link trouwens, bedankt
.