slofteugel of een sterke bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cath

Re: slofteugel of een sterke bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:48

Ik bedoel wel een simpel ongebroken bit zonder hefboom werking.
Een dubbel gebroken bit is ook wel vriendelijk maar een enkel gebroken heeft een noten kraker effect.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:06

Een scherper bit is niet de oplossing: hier went het paard aan en je probleem komt weer bovendrijven, omdat het nooit is opgelost.

Een slof... tsja.... weinig mensen kunnen daarmee rijden. Ik snap dat als een paard zich ontzettend sterk maakt en jouw als ruiter daarmee uitschakelt, beter met de slof gereden kan worden. Alleen... die slof mag dan niet de hele tijd gespannen zijn. Het laatste stukje nageeflijkheid zou je als ruiter dan zelf moeten doen, zonder spanning van die slof. En dat is moeilijk. Punt is dat een slof vaak tussen ruiter en paard in staat: hij schakelt het gevoel van de ruiter uit, waardoor er geen informatie van het paard meer bij de ruiter binnenkomt. Dat is omdat de slof dan te strak gespannen staat.

Maar ander probleem is dat sommige ruiter met kracht gaan rijden. En dat is helemaal fout. En zonder slof gaan sommige ruiters dus met meer kracht rijden, en dat gaat ten koste van het ruiter gevoel. En dan is slof weer en betere optie, maar altijd alleen tijdelijk. Als je daarna niet meer zonder kunt rijden, dan ben je nog veel verder van huis af.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:11

Cath_16 schreef:
Ik bedoel wel een simpel ongebroken bit zonder hefboom werking.
Een dubbel gebroken bit is ook wel vriendelijk maar een enkel gebroken heeft een noten kraker effect.

gewoon een simpele ongebroken trens bit :))
weetje? voor elk bit geld, hoe zwaar ook, hetzelfde... het ligt aan de ruiter of die zacht is of heel scherp ;)
ik heb verschillende bitten met hefboom werking (pessoa, vlinderbitje) en mijn paard reageert heel heftig wanneer iemand te streng is...
aan het feit dat mijn paard met beide bitten net zo fijn en goed loopt als met het enkelgebroken trensbitje of het ongebroken trensbitje maakt al duidelijk dat het bit bij mij heel vriendelijk is...
want hij zou echt wel duidelijk maken wanneer het bit te scherp is of wanneer ik te streng ben :))

slofteugel is een begrenzende teugel en niet om een paard in de krul te rijden,
ik snap dat veel mensen er tegen zijn omdat heel veel ruiters het toch als een dwangmiddel gebruikt wordt, maar dat ligt aan de ruiter en niet aan de slof :)
mijn slof wordt echt gebruikt als begrenzende teugel, en mijn paard geeft dus wel na ;)
en hij traint dus ook zijn goede spieren :)

mijn raad aan ts: zoek iemand die veel verstand heeft van paarden en een oruninstructeurs diploma heeft of een deurne instructeursdiploma heeft... en neem daar les van :)

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:08

Jolliej schreef:
Cath_16 schreef:
Ongebroken bit is juist heel vriendelijk.. Vriendelijker zelfs dan een gebroken bit.

Echt? Dat is apart zeg, ik dacht echt dat het andersom wat....
Dan kan ik beter mijn antwoord terug nemen..... :o

als een bit niet goed gebreukt word, is het nooit prettig. als je een enkelgebroke dun bije hebt, is hij heel scherp. maar als je een enkel gebroken dikke bustrens (ook weer niet te dik) hebt, komt die al veel minder snijdend in de mondhoeken aan. ik zelf rij een kruising 75% arabier-25% new forrest gewoon met een enkel gebroke watertrensje van 17mm, en ze doet er alles op, zo lang ik maar rustig ben in haar mond.
wij vergeten vaak een ding: een paard kan door zijn wintervacht heen een vlieg voelen landen. dat wil zeggen dat als jij een keer kneed in de teugen, welk bit of slof dan ook, dat paard het prima door krijgt! je moet pas een ander bit gaan gebruiken als je het niet meer met de oefening red met een zacht bitje, maar zo als ik al zij, ze zijn zooooooo gevoelig, dat dat eigenlijk alleen maar gedaan word omdat het voor ons gemakkelijker is.

http://www.youtube.com/watch?v=9TobXiQR9Yg
zo kan het ook nog!

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:58

lailapri schreef:
Een fiets kopen....

hahahahahahaha! die is echt goed! _O- _O- _O-

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:09

Jolliej schreef:
als een bit niet goed gebreukt word, is het nooit prettig. als je een enkelgebroke dun bije hebt, is hij heel scherp. maar als je een enkel gebroken dikke bustrens (ook weer niet te dik) hebt, komt die al veel minder snijdend in de mondhoeken aan. ik zelf rij een kruising 75% arabier-25% new forrest gewoon met een enkel gebroke watertrensje van 17mm, en ze doet er alles op, zo lang ik maar rustig ben in haar mond.
wij vergeten vaak een ding: een paard kan door zijn wintervacht heen een vlieg voelen landen. dat wil zeggen dat als jij een keer kneed in de teugen, welk bit of slof dan ook, dat paard het prima door krijgt! je moet pas een ander bit gaan gebruiken als je het niet meer met de oefening red met een zacht bitje, maar zo als ik al zij, ze zijn zooooooo gevoelig, dat dat eigenlijk alleen maar gedaan word omdat het voor ons gemakkelijker is.

http://www.youtube.com/watch?v=9TobXiQR9Yg
zo kan het ook nog!

Met enkel gebroken heb je altijd het effect dat het in het gehemelte gaat prikken. Ben meer een voorstander van dubbel gebroken.

martine2610

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:05

Geweldig dat filmpje Kirishu!
enne....ik rij mijn merrie op advies van mijn instructrice en de fysio wel met een slof, (en dubbelgebroken bit) echt niet om haar in de krul te trekken, juist niet, ze moet leren ontspannen, lang en laag te lopen, ivm kissing spines. hoofd omhoog mag ze echt niet meer...en van zichzelf drukte ze altijd haar rug weg, ook als ze gewoon buiten liep in de wei of paddock.... Ze heeft nog nooit zo ontspannen gelopen als nu.... Ik pak haar steeds meer een beetje op, en het gaat gelukkig heel goed....en ja, ik durf toe te geven dat ik rijtechnisch niet handig genoeg ben, en de slof helpt me hier nu wel bij: het gaat steeds beter, mijn merrrie loopt ontspannen, waardoor ik ook beter mijn balans kan houden, en zo komen we nu SAMEN stapje voor stapje steeds verder....
Laatst bijgewerkt door martine2610 op 12-12-11 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:11

Hmmmm les nemen is natuurlijk het beste. Maar als TS dat niet kan betalen zijn er ook goede boeken die je zou kunnen lezen/video's die je kunt bekijken om erachter te komen wat er nu wordt bedoeld met nageeflijk etc etc.

Wiesiesisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:41

een slofteugel of een scherper bit is niet het juiste.
nageven is dat een paard van uit zijn ontspanning aan de teugel gaat.
dit word niet bereik met een slof of een scherper bit.
als je paard/pony niet nageeft moet je toch eerst gaan kijken wat de oorzaak is.
kijk vooral naar je eigen houding.
als je bijv. de hele tijd aan die teugels trekt (niet dat je het doet)
zakt je paard nooit.
hoop dat je er iets aan hebt.

trouwens ik vind dat geplaag van sommige mensen wel erg kinderachtig!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:43

Wiesiesisi schreef:
als je paard/pony niet nageeft moet je toch eerst gaan kijken wat de oorzaak is.
zakt je paard nooit.

met een slof kun je ook ontspanning bereiken :) ;)

Wiesiesisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:47

M_D_H schreef:
Wiesiesisi schreef:
zakt je paard nooit.

ja maar wel op de juiste manier en veel mensen die trekken hun paarden ermee aan de teugel.
en ik denk dat de TS eerst beter zonder kan proberen ;) .

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:51

dat zo wie zo, daar ben ik het wel degelijk mee eens :)
ik zei ook alleen dat je met een slof wel ontspanning kunt bereiken :)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:53

Jolliej schreef:
Cath_16 schreef:
Ongebroken bit is juist heel vriendelijk.. Vriendelijker zelfs dan een gebroken bit.

Echt? Dat is apart zeg, ik dacht echt dat het andersom wat....
Dan kan ik beter mijn antwoord terug nemen..... :o

Een ongebroken bit met draaiende ringen kan wel degelijk een stuk zachter en vriendelijker zijn dan een enkel of zelfs dubbelgebroken bit, ligt aan de paardenmond en het gebruik natuurlijk, maar een ongebroken myler of billy allen zonder bogen etc, ligt stiller in de mond en kan niet door de mond getrokken worden, verder is het notenkrakereffect bij een enkelgebroken bit nogal eens zeer pijnlijk voor een paard, waardoor de ongebroken dus ook weer veel zachter is.

Wiesiesisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:54

oke :D !

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:58

M_D_H schreef:
Wiesiesisi schreef:
zakt je paard nooit.

Zonder slof nog meer, maar dat is mijn mening, ontspanning is iets dat een natuurlijk gegeven is bij een paard, waarom meer en drukker doen dan nodig, overlevingstechniek van de paardachtige, maar wij ruiters gaan paarden dan op druk pushen om ze in het plaatje te wringen, met als gevolg dat er spanning ontstaat, sla je dat stukje:op druk rijden over en neem je meer tijd voor de gymnastisering en africhting van ruiter en paard, ontstaat er normaal gesproken ook geen spanning en dus ook geen behoefte aan een slof voor het overtrokken ideaalplaatje:lang,diep,laag en rond en ow ja, OVER DE RUG....maar dat is mijn mening hoor

Zihuatanejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:13

Jammer genoeg zie ik heel vaak ruiters en amazones die denken dat ze hun paard beter kunnen rijden met een slofteugel , door flink te zagen of door vanalles uit ijzerwinkel in de mond te hangen.
Maar de manier om een paard echt rond, ofwel van achter naar voren te rijden heeft te maken met het paard makkelijk maken voor het been, ofwel te leren op minimale hulpen voorwaarts te gaan. De motor zit achterin. Als je vanuit ontspanning en regelmaat toewerkt naar een nageeflijk paard dan krijg je dat uiteindelijk ook. Alleen de nek buigen zodat de spieren verkrampen geeft geen mooi beeld, heeft niets te maken met rondrijden en geeft uiteindelijk een averechts effect. Hou je handen stil en geef regelmatig na, geef je paard lucht, rij eerst voorwaarts/ neerwaarts en dan komt het vanzelf vanuit die ontspanning naar een beter gebruik van de rugspieren en een mooie houding, net iets voor de loodlijn met de neus. Heel diep laten lopen en de slofteugel gebruiken als trekteugel zie ik te vaak. De slofteugel is een begrenzingsteugel, geen trekteugel. Als je hem goed gebruikt voorkomt het dat je paard het hoofd omhoog gooit en jij een stuk uit je tand kwijtraakt ;-) het goed instellen van de lengte van de slofteugel moet je onder begeleiding van een instructeur leren en in eerste instantie mag je er alleen mee rijden onder begeleiding, tenminste zo heb ik het geleerd. Verkeerd gebruikt is het een martelwerktuig en mishandel je je paard.
Het is ook een verkeerde veronderstelling dat een paard dat wegrent met een 'harder' inwerkend bit beter te houden is. Uiteindelijk komt het allemaal neer op een tekortkoming van ruiter, of van opleiding van het paard en aan beide moet gewerkt worden zonder hulpmiddelen. Vroeger moest je ' je sporen verdienen' ofwel je kreeg geen sporen om mee te rijden tot je wist wat goed zitten, beenhulp, kuitdruk, voorwaarts rijden op been enz was. Je been moest rustig liggen, je hak naar buiten, tenen wijzend naar de mond van je paard. Pas als je dat kon kreeg je sporen, want pas vanaf dat moment wist men zeker dat je ze alleen zou gebruiken als het echt nodig was . En niet door een verkeerde houding je paard zat te ' pinnen' terwijl dat op dat moment niet nodig was. Goede oefeningen om een beginnend ruiter te laten voelen wat je paard voelt in zijn mond is het koude bit op je eigen onbeschermde scheenbeen te leggen en dan druk uit te oefenen, je realiseert je meteen hoe gevoelig de mond van het paard is en wat er gebeurd als jij teveel druk uitoefend. Een oefening om je te laten voelen wat een uur lopen aan een verkeerd gebruikte slofteugel doet is je kin naar de borst brengen terwijl iemand dan nog even iets verder drukt en dat een tijdje blijft doen. Geloof me na een minuut wil je je hoofd omhoog brengen ;-) probeer maar eens
Laatst bijgewerkt door Zihuatanejo op 13-12-11 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:27

ik rij alledrie mijn paardjes met slof, maar dan hangt mijn slof ook bijna altijd los.

het hangt ook af hoe je je slof vast maakt.. ik maak mijn slof altijd aan de zijkant van het zadel vast (dus bij mijn beugels) wanneer ik dan de slof zou gebruiken, zou het paard dus egt ff moeten bukken en door zijn rug lopen..
als je je slof bij je handen van boven aan het zadel vast maakt, en je gebruikt dan de slof, dan trek je het paard eigenlijk een beetje erover, waardoor hij nog verder zijn rug gaat wegdrukken.. hier moet je dus erg mee oppassen.. (op deze manier gebruik ik nooit mijn slof)
en de derde manier is om de slof tussen de voorbenen aan de singel vast te maken. dit is volgens mij ook nooit lkkr voor je paard, want als je dan de slof gebruikt, loopt het de hele tijd te schuren tussen ze voorbenen..

maar ik ben het wel met de meeste eens dat je enkel met een slofteugel zou moeten rijden als je er goed mee om kan gaan!

voor de TS ik zou ook eerst les nemen, en dan eens kijken wat je intructeur ervan zegt.. desnoods kan deze je ook helpen met het goed leren gebruiken van een slofteugel.

Zihuatanejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:55

Candeletta,

Mag ik vragen waarom je bij alledrie je paarden een slof gebruikt en of je dit altijd doet, want zo leren jij en je paarden het nooit :o

Zihuatanejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:59

Oh ja, was ik nog vergeten :) als je met slof rijdt moet je des te meer van achter naar voren rijden, dus als je het goed doet dan moet je zelf harder werken. :j

BettyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:04

Ik zal het je vertellen! Als je het goed wil doen, moet je het alle 2 nemen. :Y)

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:03

Zihuatanejo schreef:
Candeletta,

Mag ik vragen waarom je bij alledrie je paarden een slof gebruikt en of je dit altijd doet, want zo leren jij en je paarden het nooit :o

ik rij altijd met slof omdat ik ze dan kan leren, wanneer ze een keer hun hoofd omhoog doen, en ik weerstand bied en ze hun hoofd niet naar beneden doen, dit ff met behulp van de slof voor elkaar krijg..
Daarnaast rij ik ze eigenlijk altijd met een losse slof!!

als ik jou was zou ik niet zomaar aannemen, dat iemand die altijd met slofteugel rijdt een paard niet nageefelijk kan rijden! Ik heb nog maar 3x geen winstpunt gereden in heel mn paardencarrière!! (dan heb ik dus al 1 paard van B tot M1+9, 1 paard van B tot L1+16 en 1 paard ben ik nu B+7 gereden) Dus ik vindt dat je niet kan zeggen dat ik een paard niet nageefelijk zonder slof kan rijden!!!

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:41

Zihuatanejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 04:20

Dan kun je dus blijkbaar zonder ;) waarom doe je dat dan niet? Als je met slof rijdt en hem niet nodig hebt dan geef je wel het verkeerde voorbeeld aan minder goede ruiters. Namelijk dat slof normaal is en erbij hoort. Informatieve link trouwens, bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 09:02

Ja ik snap ook niet zo goed waarom de slof erom zit, je moet dat rijtechnisch op kunnen lossen als ze omhoog komen en ook dat is weer iets want vanuit been moet gebeuren. Als ze tegen de slof aanlopen begens je ze maar leer je ze niet de achterhand actief te houden.

Van het weekend was ik op Hippisch Hengelo, ik hoop niet dat de pennymeisjes aan de kant een voorbeeld nemen aan het losrijden in de inrijring met slof, dat was niet altijd om aan te zien.

Mel_Fayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:55

Slofteugel.
Met slofteugel worden de halsspieren van het paard namelijk ronder gezet.
En na een tijdje rijden met de slof kan je hem eraf doen en kijken of dit is wat je wilt.
Is het goed, dan kan je zonder blijven rijden. Is het niet goed met blijven rijden.
Maar wel onthouden dat je hem juist moet gebruiken !!!!!!
Niet trekken om ja paard in de hand te krijgen maar eens aanspannen
en als hij goed komt de slof door je handel laten glijden :) .