Draver kan niet galopperen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:42

Troi, op de flikker geven doen ze allang niet meer, dat is uit de oudheid.
Verder is galoptraining, ook voor koerspaarden, wekelijkse kost.
Het enige wat eigenlijk gebruikelijk is in de drafsport, is dat men het paard het vertrouwen geeft dat het bij steeds harder in draf, niet onderuit gaat. En het is afhankelijk, hoelang het is geleden dat een draver heeft gekoerst. Eentje die al een tijd uit koers is, heeft niet meer het vermogen om in draf een aantal keren te schakelen naar een hogere versnelling. Is het een paard wat nog maar net van de baan is, dan moet je hem soms even helpen. Het is ook maar net hoe het paard is bekapt/beslagen. Niet dat er nog extreme dingen worden uitgehaald met de voeten, hoor. Maar vaak doet de smid wel iets aan de stand waardoor ze in de voorhand beter rollen en daardoor minder snel zullen aanspringen.

TS, wat is de officiele naam van jouw paard? Ben benieuwd wanneer ie voor het laatst heeft gekoerst en waar hij heeft gestaan.

In_Black

Re: Draver kan niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:44

WendyBZ, ik ben het er helemaal mee eens. Op een lang recht stuk moet je een zakvol geduld hebben met een draver die nog niet veel ervaring heeft onder het zadel, al is tegenwoordig eigenlijk elk koerspaard beslist goed zadelmak omdat ze ook onder het zadel worden gereden. Alleen voor de kar is voor de meeste paarden veel te eenzijdig. Galopperen onder de man hoort daar ook zeker bij. O.a. om de rug goed los te maken en de achterhand te trainen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:46

Ik lees net dat je Winston Idraniem hebt? Leuk, wij hebben ook een Naction :)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:52

Waar heeft Winston dan al die tijd uitgehangen? Die is al minstens drie jaar uit koers voor zover ik weet?

_EmmaW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 21:56

Het is niet mijn paard het is mijn nieuwe verzorgpaard ;). Maar wilde ik een paar tips over hoe je het hem zou kunnen leren want de eigenaresse zei dat hij dit echt niet kon maar aangezien hij nog maar net beleerd is onder het zadel en zij hem ook nog maar een maand heeft vond ik dit een beetje onzin ;). Uhm ik ga het nog goed met haar overleggen, ik wil geen dingen doen die zij niet wil. Ik hoopte alleen op een paard goede tips om hem dat te leren om even een beeld te krijgen, en die heb ik gekregen. Als zij het goed vind ga ik zeker, met hulp van een vriendin die op een draf-stal heeft gewerkt aan de slag. Bedankt allemaal!

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:58

Succes met hem, hij komt wel van een adres waar ze gewoon heel leuk met de dravers om gaan. En ik weet zeker dat ze galoptraining krijgen daar. Niet onder het zadel maar met een stuk of vijf tegelijk worden ze op de baan gelaten, achtervolgd door een oud autootje. Als je dat ziet, kom je niet meer bij van het lachen en de paarden hebben de meeste lol.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:01

Vind het zo leuk dat iedereen begint over die longeerlijn.
Ik heb nu 4 jaar een draver en wat ik ook doe, al ga ik op mijn kop staan, aan de longeerlijn springt hij echt never in galop!
Mn bijrijdster lukt het wel in de bak, maar dat is ook geen succes.
Jullie moeten niet vergeten dat je voor het leren galop bij een draver gewoon en massa's tijd moet hebben en de juiste tactiek (die ik dus niet heb).
Ik ben er vanaf gestapt, dan maar geen galop. Mij te ingewikkeld en vrij kansloos het hem aan te leren.
Als ik hier in de buurt iemand zou kennen met de juiste kennis, dan zou die mij mogen helpen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:03

Wat je moet onthouden is dat de galop geen snellere gang hoeft te zijn en je ook niet de hulpen zo moet geven dat er sneller gegaan wordt, want ze kunnen dan natuurlijk gewoon heel hard draven. Je moet het eigenlijk zien als een gang met een andere beenzetting, en het paard inhouden. Twee handen goed naar buiten (dus naar links voor rechtergalop en naar rechts voor linkergalop) brengen helpt het gewicht op de buiten schouder gooien, en de binnenkant vrijheid geven om aan te springen. Halve ophouding kruis aantrekken en weer vrij.
Als het eerst aan de longe geoefend is, gebruik je de stemhulp erbij om het verband te leggen.

_EmmaW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 22:03

Ja daar heb ik ook overnagedacht. Ik ga het proberen maar ik weet niet of het me gaat lukken idd en anders doen we het gewoon niet, in draf is het net zo leuk ;).

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:03

1Boefje schreef:
Ik heb nu 4 jaar een draver en wat ik ook doe, al ga ik op mijn kop staan, aan de longeerlijn springt hij echt never in galop!
Jullie moeten niet vergeten dat je voor het leren galop bij een draver gewoon en massa's tijd moet hebben en de juiste tactiek (die ik dus niet heb).
Ik ben er vanaf gestapt, dan maar geen galop. Mij te ingewikkeld en vrij kansloos het hem aan te leren.
Als ik hier in de buurt iemand zou kennen met de juiste kennis, dan zou die mij mogen helpen!

Helaas woon ik in rotterdam,
anders had ik het heel graag voor je gedaan :)

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:07

_EmmaW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 22:11

bedankt voor de mooie foto!

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:22

1Boefje schreef:

Nee hoor, het kost helemaal geen massa's tijd en is niet anders dan een rijpaard voorzien van de galopknop. Zelfs bij mijn koerspaard in opleiding had ik het in 20 minuten voor elkaar. Fluitje van een cent.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:24

Lusitana schreef:
Wat je moet onthouden is dat de galop geen snellere gang hoeft te zijn en je ook niet de hulpen zo moet geven dat er sneller gegaan wordt, want ze kunnen dan natuurlijk gewoon heel hard draven. Je moet het eigenlijk zien als een gang met een andere beenzetting, en het paard inhouden. Twee handen goed naar buiten (dus naar links voor rechtergalop en naar rechts voor linkergalop) brengen helpt het gewicht op de buiten schouder gooien, en de binnenkant vrijheid geven om aan te springen. Halve ophouding kruis aantrekken en weer vrij.
Als het eerst aan de longe geoefend is, gebruik je de stemhulp erbij om het verband te leggen.

Klopt, klopt, klopt.........

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:25

Als het een fluitje van een cent is, zeg het dan maar hoe het moet....

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:27

in 20 minuten??? wat een haast!
Bij mijn paard duurde het een jaar voordat hij zo heerlijk los,ontspannen en rustig galoppeerde zoals bovenstaande foto.
Ik heb echt geen haast met hem gehad.
Veel tijd besteed aan de basis en rustig de galop geoefend.
Nooit spijt van gehad.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:30

Het kan echt in 1 sessie, als je handig bent, om het knopje er op te zetten. Ze zegt niets over HOE hij dan galoppeert!
Uiteraard is "in galop zetten" niet hetzelfde als "keurig galopperen". Daar gaat wel tijd in zitten.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 29-11-11 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

_EmmaW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 22:31

Ik denk dat het per paard verschilt hoe snel die galopperen kan. Maar idd lekker ontspannen dat lukt niet zo 123. En als het een koerspaard in opleiding was zit het er waarschijnlijk ook nog niet helemaal in dat hij niet mag galopperen.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:38

1Boefje, als je de juiste hulp geeft zal je paard in galop gaan. Moeilijker is het niet. Ik leer ze zelf de galop hulp bewust aan aan de longe. Iets terugnemen in tempo, dan maak je zelf even een pas naar voren zodat je iets meer ruimte geeft, spoort weer aan terwijl je aan de voorkant iets druk houdt en dat is alles.
Vergeet niet je paard bij te zetten op de goeie manier want anders denk ik dat het geen succes wordt. Longeer voorwaarts/neerwaarts.
Onder het zadel, draaf aan op de lange zijde van de bak, ga net voor de bocht een paar passen op het verkeerde been lichtrijden, of zit een paar passen door, geef een normale beenhulp voor galop en je krijgt galop.
Nikilover, het heeft niet met haast te maken, hoor. Bovendien weten de paarden allang hoe het moet.
Ik moet wel zeggen dat ik je galopfoto erg leuk vind om naar te kijken!

Natuurlijk kan het in 1 sessie, het kan zelfs binnen tien minuten Lusitana, en de verfijning kan later wel :D

emmyenm123, koerspaard in opleiding/training houdt alleen maar in dat het paard nog geen kwali heeft gelopen en nog geen officiele wedstrijden. De trainingen zijn eender dan van paarden die wel wedstrijden lopen en voor de kar mag galop dus evenmin. Dat ie nog in opleiding is, zegt verder niet zoveel. Hij moet even hard werken dan een paard wat al koerst ;) en wie weet nog wel harder. Alles moet nog tot in de finesses worden bevestigd en daarin moet je als rijder/trainer/eigenaar heel erg consequent zijn.
Het gaat overigens wel om een paard wat al zo goed als wedstrijdklaar is.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:39

Lusitana schreef:
Het kan echt in 1 sessie, als je handig bent, om het knopje er op te zetten. Ze zegt niets over HOE hij dan galoppeert!
Uiteraard is "in galop zetten" niet hetzelfde als "keurig galopperen". Daar gaat wel tijd in zitten.

Dit heeft niets met handigheid te maken... je wilt het je paard, neem ik aan, gelijk goed aanleren...
Niet opjagen tot het maar uit ellende in galop valt en alles wat daarbij hoort.
Tuurlijk galoppeert een paard met een goede basis ook niet gelijk perfect.
Maar het zal wel een verschil maken.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:40

Ik rij ook op een draver en galop was echt prut in het begin
Veel met buitenrijden op lange stukken galopje mee pakken
Is dat goed en met ritme dan af en toe eens een bochtje zo steeds verder uitbouwen
Ik ben nu bijna een jaar verder en kan nu gewoon een volte (okee nog steeds wat rommelig) galopperen :D
Oefenen oefenen oefenen trainen trainen trainen ;)

Oh en TS zoals nikilover haar paard heeft nu en eerder zo is het bij mij ook :)
Laatst bijgewerkt door corientjuhh op 29-11-11 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:41

Opjagen tot een paard van ellende in galop valt is nergens voor nodig en heeft ook niet met handigheid te maken. Ook binnen de drafsport is dit niet gebruikelijk.

_EmmaW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 22:42

@In_Black oke dat wist ik niet. Als hij pas net in opleiding was had het gekund (denk ik). :p

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:43

een draver die geen galopstraining heeft gekregen,
weet echt niet als jij je binnenbeen op de singel en buitenbeen achter de singel legt, dat hij dan aan moet galopperen :)

Zie het gewoon als een groen paard, want dat is het op dat gebied natuurlijk ook gewoon.

Ikzelf ben heel erg van het goed voorbereiden,
rust bewaren, dat soort dingen.
Ik denk altijd maar: iets afleren is moeilijker dan iets aanleren.

Jouw methode werkt ook bij de paardjes die jij rijd of gereden heb,
en das ook alleen maar mooi natuurlijk :)

per paard kan natuurlijk ook de aanpak verschillen, zo is het nou eenmaal.

Maar uit TS dr verhaal begreep ik, dat de draver niet aanspringt als zij de hulpen geeft.