Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
).
De rest van de tijd houd je alleen maar verbinding met de mond zonder terug te werken met je handen (vooral je binnenhand niet).
is zelfs goed voor hem en maakt hem sterker. Maar dat is niet wat ik bedoel met activiteit dus.
Dromen schreef:@ Aleeneh & superwoman
hmmm tijd voor plan c dus.
Ik heb echt jaren gehoord dat je kneepjes moet geven, maar als twee zeggen dat het fout is: dan zal het wel fout zijn.
Voor de rest heb ik gehoord; ontspannen rijden, maar dat lijkt ook niet echt te lukken.
) maar de teugels mogen niet in een boogje hangen. Succes!
Het lijkt er op dat de pony op verschillende manieren het contact wil vermijden (achter de teugel lopen/ over de teugel lopen). Wat daar de oorzaak van is, kunnen wij van achter de computer niet zien. Dus voordat je rijtechnisch aan de slag gaat, is het altijd goed om fysieke oorzaken uit te sluiten. 
Foulplay_ schreef:Maar hij moet niet aan de teugel lopen hé van mij, dat is het probleem niet. Gewoon dat hij de laatste weken niet meer kan ontspannen op één of andere manier. Dus ik denk dat hij ergens last van heeft. Snap je? Ik heb echt geen nood aan tips of beoordeling van hoe hij loopt op de foto. Dit is enkel als voorbeeld van hoe hij 'normaal' loopt.
Foulplay_ schreef:Maar hij moet niet aan de teugel lopen hé van mij, dat is het probleem niet. Gewoon dat hij de laatste weken niet meer kan ontspannen op één of andere manier. Dus ik denk dat hij ergens last van heeft. Snap je? Ik heb echt geen nood aan tips of beoordeling van hoe hij loopt op de foto. Dit is enkel als voorbeeld van hoe hij 'normaal' loopt.
SophieFT schreef:Kan iemand mij hier helpen?
Als ik goed heb losgereden gaat mijn pony snel ontspannen lopen, dwz aan de teugel. Maar dan hangen mijn teugels in een boogje, als ik de teugels dan weer strakker neem gaat m'n pony al snel weer met het hoofd omhoog lopen. Wat doe ik hier fout?
Foulplay_ schreef:Hallo,
Mag ik hier ook een vraag stellen of jullie eventueel toevallig weten waar mijn paard last van heeft onder het rijden, waardoor hij niet meer ontspannen loopt? Of moet ik daar een apart topic voor maken?
! Ik weet trouwens niet hoe ik zijn achterhand nog bespierder zou kunnen krijgen (aangezien hij in het begin een veel dunner poepie had
). Ik doe veel cavalettiwerk met hem en hij komt er meestal goed onder met zijn achterhand. En ik snap helemaal dat hij aan de teugel zou moeten lopen om alles goed te krijgen hoor, maar dat moet toch vanuit ontspanning komen? Het probleem is dat ik hem niet meer ontspannen krijg. Daarom wil ik eerst die ontspanning terug waarna ik wel weer verder zal denken over aan de teugel rijden. Ik hoop dat ik nu iets duidelijker ben.
Ik bedoelde trouwens niet de achterhand van jouw paard, maar het stukje rug achter het zadel
Dat ik er over begon, heeft te maken met de mogelijkheid dat rug-, nek- of andere klachten zulke reacties bij een paard kunnen geven. En die klachten kunnen van binnenuit ontstaan zijn, of door onjuiste training. Problematische aanleuning kan zowel oorzaak als gevolg zijn. Maar zoals ik al zei: valt niet te beoordelen zo van achter de computer. Goed dat je er een veearts bij haalt. Al zou ik zelf gekozen hebben voor kliniek (maar nogmaals: ik kan en mag niet beoordelen of dat nodig is:)