Paard weigert te draven en galloperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:06

Samengevat: je paard loopt goed aan de longeerlijn, en goed onder een andere ruiter. Dan ligt het dus aan jou. Je huidige instructeur kan je niet verder helpen. Ik denk wij op bokt ook niet, zonder je te zien. Dus op zoek naar een instructeur die je wel kan helpen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:07

Zera schreef:
Ik heb nu ongeveer een maand problemen met mijn kameel.

Uhh... okee :+ Voor zover ik weet bestaan er geen dravende kamelen maar kan aan mij liggen :Y)

Als je lesgever wel met haar kan draven en galopperen doe jij iets verkeerd en dat probeert je paard aan te geven. Misschien ben je niet duidelijk genoeg, geef je tegenstrijdige hulpen? Een paard probeert zijn ruiter niet uit, hooguit maakt hij gebruik van de ruimte die hij krijgt in het rijden van de ruiter.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:10

Hier zeg je zelf als je lesgever erop zit loopt hij wel goed.
Dus dan is het toch zo klaar als een klontje, dan zit de fout niet bij het paard maar bij jou, das dus duidelijk.
Persoonlijk denk ik dat je hem net iets te veel oppakt met de teugels, geef eens net wat meer vrijheid vooraan, mssn zelfs helemaal los, de meeste mensen maken de fout enige vorm van verzameling veel te vroeg te vragen, daar gaat echt een hele training aan vooraf. Soms echt jaren training, denk nooit in dagen of weken, maar eerder in maanden.

Zera schreef:
Op mijn profiel staan oude foto's. Maar het zal nu een week of 2 a 3 zijn. Het stomme is wel. Ze draaft op het begin wel altijd met loswerken. Maar zodra ik haar oppak gebeurt er niks meer.

als mijn lesgever er trouwens opzit doet ze trouwens wel bijna alles

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:16

Je schrijft twee belangrijke dingen:
1. Bij je lesgever doet ze het niet, dus mijn vraag zoek goed uit waarom bij haar niet en bij jou gedraagt ze zich zo anders:
2. Bij loswerkende oefeningen doen draaft ze wel, ook bij jou. Dat roept bij mij twee vragen op namelijk werk je wel lang genoeg los, en als je lang genoeg los werkt wat verandert er dan dat ze na het loswerken niet meer wil draven. En dan is jouw gedrag belangrijk.
Jouw lesgever kan jouw helpen met het vinden van antwoorden door te kijken wat doet zij anders dan jij? Daarna heel goed jouw observeren als je los aan het werken bent en dat paard daarna opeens iets verandert.
Mij klinkt het in de oren datje wellicht niet lang genoeg loswerkt en of niet op de juiste manier loswerkt zodat ze net vast komt te zitten door jouw manier van rijden (probeer mee te zoeken naar een oorzaak en zeg dus niet dat dit zo is laat staan dat dit een veroordeling is hoor!)wellicht dat je na loswerken met teveel druk gaat rijden of teveel van haar vraagt waar ze nog niet aan toe is of wilt zijn.
Succes ermee!

Daantje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:07

Kan zijn dat ze je uitprobeert, maar als ze bij het losrijden wel braaf is?
Zit je misschien te gespannen op het paard, zodat je de teugels ook te gespannen aanneemt?
En laat je jou paard ook op tijd even de hals strekken?Even ontspannen.

Zera

Re: Paard weigert te draven en galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 23:31

Ik doe ongeveer 10 a 15 min losrijden met lange teugel. Daarna pak ik haar rustig op. Langzaam aan pak ik dan steeds meer teugel. Maar ik heb ze eigenlijk nooit 'strak' altijd wel met een boogje. ik beloon haar ook continu. Tijdens het rijden praat ik altijd tegen haar. Van goedzo of niet doen en daar reageert ze wel altijd op. Of een koekje.

Halsstrekken doe ik ook regelmatig. Zodra ik merk dat ze het even nodig heeft doe ik dat ook. En dat verschilt van een beetje teugel tot alle teugel.

Het rare wel is. Ik heb haar zelf ingereden. Dus alle knopjes die ze heeft heb ik haar zelf geleerd. Tijdens het inrijden heb ik nooit problemen gehad.

Ik vraag me af waar het probleem bij mij ligt dan. Ik voel haar namelijk vrij goed aan. Ik zal namelijk zeker 1 van de oorzaken zijn die hieraan meespelen.

Op de reactie van 'kameel' ze is namelijk erg groot en dat is 1 van haar bijnamen net zoals giraffe :-)

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:45

Er zijn geen lichamelijke problemen, geen problemen met het harnachement, met longeren en met een andere ruiter loopt ze wel goed, alleen bij jou niet zodra je haar 'oppakt'. Blijkbaar doe je dan toch onbewust iets wat ervoor zorgt dat je paard staakt. Wat lessen nemen bij een andere instructeur/instructrice zou ik zeker doen, dat kan heel verhelderend werken en hij/zij ziet misschien wel waar het mis gaat. Een filmpje maken van het rijden kan ook helpen om te ontdekken wat er mis gaat. Je zou dan een filmpje kunnen maken wanneer jij rijdt en wanneer je instructrice rijdt. Je hebt net een beetje beschreven hoe jij rijdt, hoe rijdt je instructrice op jouw paard?

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 06:52

Mijn instructrice rijdt ongeveer hetzelfde. Alleen is ze net iets strenger voor mijn gevoel. Maar ze rijdt net zoals mij met.een losse hand. Hardhandig te werk gaan werkt namelijk niet bij mijn paard.
Een filmpje maken gaat lastiger. Aangezi en ik meestal alleen rij. Maar ik zou het eventueel wel even kunnen vragen aan iemand. Kijken of iemand eens tijd heeft.

Ik zal eens kijken of ik ergens een betaalbare lesgever kan vinden hier in de omgeving. En natuurlijk of ze eens tijd hebben.

misschien ben ik wel te 'lief' voor haar.

Dankjewel voor de mensen die meedenken.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 07:05

Als je zegt dat je alles geprobeert heb, inclusief zweep en weet ik veel wat, ligt het niet aan het aanpakken denk ik.

Dat zinnetje met de kameel heb ik ook 3 keer overnieuw gelezen :+ En kwam toen maar tot de conclusie dat de TS wss bedoeld dat poown niet aan de teugel loopt?

Urielle

Re: Paard weigert te draven en galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 07:45

Volgens mij kamp je gewoon met een variant van je oude probleem, steigeren hielp haar niet meer om onder het werk uit te komen want dat heb je weten op te lossen dus staakt ze nu in een andere vorm.
Je kunt kijken waarom je paard niet wil werken voor je (is het niet interessant genoeg, heeft ze pijn, is het misschien uberhaupt een paard wat niet graag werkt (lijkt me niet aangezien ze aan de longe wel wil werken)?) en naar hoe je het steigeren hebt opgelost. Voor je instructeur loopt ze wel dus misschien toch eens bekijken wat die dan precies doet, misschien grijpt die al in op kleinere signalen en is dat de hele oplossing al?

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 08:45

Millanka schreef:
Als je zegt dat je alles geprobeert heb, inclusief zweep en weet ik veel wat, ligt het niet aan het aanpakken denk ik.

Dat zinnetje met de kameel heb ik ook 3 keer overnieuw gelezen :+ En kwam toen maar tot de conclusie dat de TS wss bedoeld dat poown niet aan de teugel loopt?

haha ze loopt zeker aan de teugel. Maar ze heeft haar namen eigenlijk door haar grote gekregen. Ze is namelijk 1.80m.

Urielle ik zorg altijd voor veel afwisseling. Zo.heb ik tijdens het rijden ook altijd een balkje of sprongetje staan. Ook maak ik continu weer andere figuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:39

Maar misschien klikt het gewoon helemaal niet.??