Geen rem, help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:53

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 09-11-24 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Re: Geen rem, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 08:16

Ik vind het eerlijk gezegd levensgevaarlijk om met een paard naar buiten te rijden, als de rem het niet doet. Dat is gewoon een tekortkoming in de basisopleiding van een paard.
Als er iets gebeurt en hij schiet weg, krijg je hem op dit moment niet terug gepakt, met alle gevolgen van dien.

De 'rem' moet gewoon geconditioneerd zijn tot in de details. Het paard moet als gewoonte hebben om onmiddellijk te reageren op een lichte ophouding. Dat kan ieder paard leren.
Het is puur een kwestie van trainen.
http://www.hippotv.tv/video/interview-a ... ean-deel-1
http://www.hippotv.tv/video/interview-a ... ean-deel-2

Verdiep je eens in de visie van deze man. Het zou in jouw geval zeer goed kunnen helpen.
Gewoon terug naar de basis dus en het paard leren om onmiddelljk te reageren op een lichte hulp, eerst ernaast, dan erop. Kost tijd, maar dan heb je een blijvende oplossing, in plaats van symptoom bestrijding.

Roann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 09:07

Zoals al eerder gezegt een enkelgebroken pessoabit kan wonderen verrichten, maar rijd de eerste keer in de bak om te voelen wat de reactie van je paard is!!
Evenals het Bokkenbitje, dit is een stangetje met hefboom. Dit zou denk ik een betere keus zijn in jouw geval.. Heb zelf een fjordje gereden met bokkenbitje buiten om het zelfde probleem.. Je mag enkel en alleen het bit bij beide bitjes vastpakken als je daadwerkelijk gaat remmen, voor derest dient deze los te hangen.

Het one-rein idee is erg leuk bedacht maar levensgevaarlijk!!!! Je brengt een paard uit balans.. En ik zie genoeg op het strand van dat soort fratsen en dat heeft soms ook dodelijke concequenties..

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 09:38

Tja je zou het kunnen proberen met een ander bit buiten. Ik ken paarden die binnen gewoon een trensje rijden maar buiten een pelham. Soms kan het gewoon niet anders omdat je buiten wel controle moet hebben. Pelham hoeft niet perse heel gemeen te zijn. Je gebruikt het eigenlijk alleen in noodgevallen dus als je echt moet remmen, de rest van de tijd rij je met een zachte hand. Je moet wel een stille, zachte hand hebben anders maak je het remprobleem alleen maar erger.
Maar beter is het om het rijtechnisch op te lossen. Ik rij een sterk paard, jonge Fries, doodbraaf maar wel met soms de neiging om door mijn hand heen te lopen. Ze heeft een hele sterke nek dus als ze fris is of nerveus, doet ze dit heel makkelijk, in al haar gangen eigenlijk. Ik merkte dat rijden op kracht, dus heel hard remmen niet werkt bij haar want ze is toch sterker dan ik. Ik wil haar niet met een heel zwaar bit rijden omdat ze nog zo jong is en ik haar niet hard in de mond wil maken. Wat wel werkt en dit heb ik ergens in een artikel gelezen over buitenrijden, is met een beetje stelling rijden als ze nerveus is of sterk. Maakt niet uit of het stelling naar rechts is of naar links, maar het maakt haar minder sterk. Je moet haar als het ware om je been heen krullen. Dus bijvoorbeeld stelling naar links: links een beetje drijven en rechts met je been tegenhouden en met de teugel een beetje stelling vragen zodat ze een beetje naar links kijkt. Ze kan dan haar nek niet zo sterk maken en ze blijft beter onder controle. Stelling naar links werkt ook goed als er recht iets engs is bijvoorbeeld. En omgekeerd natuurlijk. Dus eigenlijk rijden alsof je in de bak rijdt.
Uiteraard altijd je zo zwaar mogelijk maken en diep zitten, remmen doe je ook vooral met je zit.
Andere truc als paarden zich heel sterk maken van voren en juist ruimte geven. Dit klinkt heel tegenstrijdig omdat je natuurlijk gewoon wilt remmen als het zo hard gaat, maar vaak worden dit soort sterke paarden alleen maar sterker als je eraan gaat zitten trekken. Als ze ruimte krijgen dan zullen ze misschien eerder ontspannen en makkelijker te remmen worden. Dit zou je eens kunnen proberen op een pad waar je lekker veel ruimte hebt. Geef je paard eens wat ruimte en probeer te remmen op je zit.
Succes!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:30

Ik denk dat een ander bit helemaal niets oplost. Ik heb er hier ook zo eentje. Wij hebben een renbaan op stal en als ik daar ga rijden, gebruikt mor hem ook echt als een renbaan. Ik heb ook al eens een shanks-bit in gehad en een pessoa geprobeert.
Beiden gaan heel even goed, maar uiteindelijk raakt het paard wederom gewend aan de werking van het bit en past zijn gedrag daarop aan. Het is geen corrigeer-middel dus NIET voor de lange duur... Wat schiet je er dus mee op? Heel even een heleboel, maar binnen no time alweer helemaal NIETS.

Ik heb het ook nog steeds niet onder controle, maar de manier van Sassol ga ik zeker proberen. Eigenlijk stom, want dit pas ik eigenlijk overal op toe. Ook als mijn paard van me af loopt, om wat voor reden dan ook, dan geef ik hem ook nog een zetje van me af zodat het alsnog neerkomt op mijn wil.
Door Moreno dus ook iets harder te laten lopen dan hij zelf op dat moment al doet, neem je weer het leiderschap over en kan je vanuit daar goed verder bewerken.

Wij gaan 18 december naar het strand, dus als het mooi rustig is, kan ik dit goed daar toepassen :) Zou het aan TS ook zeker aanraden en zeker geen andere bitten in zijn/haar mond gaan hangen..

Ohja... Of dit fjord-gerelateerd is denk ik niet hoor... Fjorden zijn sterk, ja, maar elk paard zonder duidelijke leider heeft dit probleem ;) Ook niet-fjorden vallen daaronder ;)

mellanion84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:28

ander bit lost idd weinig op met een fjord, die gooit zijn dikke nek in de strijd. net als haflingers. ik had vorige week opeens het probleem dat mijn verzorgbeest ging klieren op de terugweg en aangezien ik langs een drukke weg over het fietspad stap is even wegjagen geen optie. ik heb voor de veiligheid een slofteugel om gedaan zodat ze die nek er niet op kan zetten, voorlopig is het probleem opgelost.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:59

Moet zeggen dat ik ook niet zo van de hulpteugels ben, maar ik kan wel begrijpen dat als je weet hoe je ze op de juiste manier moet gebruiken, dit in veel gevallen een goede oplossing kan zijn voor vele problemen.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:16

Hoi! Ik zou, voor je eigen veiligheid, eerst gaan oefenen in de bak, ook al doet hij het daar goed. Dan over naar de weide en dan pas echt buiten. En dan wel op een bijzondere manier: leer je paard zovéél mogelijk remhulpen (niet overdreven hoor :') )

Leer hem te stoppen op deze hulpen, alléén of in combinatie
- Bepaalde stemhulp
- Knieën knijpen
- Achteruit gaan zitten
- Kleine ophouding
- One rein stop
- Andere specifiek aangeleerde hulp (bij mij een noodstop: rond de hals hangen en tegenhouden, je hand is in zo'n positie dichtbij voor het belonende snoepie als hij stopt :D )
- ...

Als hij die verschillende hulpen onder de knie heeft, kan je pas verder...

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:09

OPG-->RT-P

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:55

Roann schreef:
Zoals al eerder gezegt een enkelgebroken pessoabit kan wonderen verrichten, maar rijd de eerste keer in de bak om te voelen wat de reactie van je paard is!!
Evenals het Bokkenbitje, dit is een stangetje met hefboom. Dit zou denk ik een betere keus zijn in jouw geval.. Heb zelf een fjordje gereden met bokkenbitje buiten om het zelfde probleem.. Je mag enkel en alleen het bit bij beide bitjes vastpakken als je daadwerkelijk gaat remmen, voor derest dient deze los te hangen.

Het one-rein idee is erg leuk bedacht maar levensgevaarlijk!!!! Je brengt een paard uit balans.. En ik zie genoeg op het strand van dat soort fratsen en dat heeft soms ook dodelijke concequenties..

One-rein is niet levensgevaarlijk, omdat je het paard niet uit balans brengt. Je vráágt het paard alleen om zijn hoofd opzij te geven (het gaat hier ook absoluut niet om het omtrekken met behulp van dwang) en op die manier kan het paard de balans prima zelf regelen.

Omdat de one rein stop bij mijn paard nog niet helemaal wil doordringen, en hij ook zo nu en dan een ik-galoppeer-en-stop-NIET bui heeft, gebruik ik heel veel stelling (omdat hij qua buiging heel los is in zijn hals). Dan hoef ik maar weinig druk te gebruiken, ik vraag stelling, en dan kan hij niet versnellen. Op het moment dat ik hem dan weer zijn hals recht laat maken versnelt hij wel weer meestal hoor (probleempuntje), maar dan stel ik hem de andere kant op. Dit in combinatie met duidelijke 'ho' commando's, en dan wil hij het heeeeel soms nog wel eens opgeven. ;)

Dus misschien helpt het om hem heel goed op stelling te laten oefenen, want met buiging in zijn hals is het moeilijk rennen. ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 22:22

Kimmsel schreef:
Roann schreef:

One-rein is niet levensgevaarlijk, omdat je het paard niet uit balans brengt. Je vráágt het paard alleen om zijn hoofd opzij te geven (het gaat hier ook absoluut niet om het omtrekken met behulp van dwang) en op die manier kan het paard de balans prima zelf regelen.

Een one-rein stop is toch een reflex die je aanleert? Ook al doe je het dan zonder dwang, op het verkeerde moment gevraagd kan dit zeker wel gevaarlijk zijn. Het is dan ook de bedoeling dat je hem gebruikt vóórdat het paard remloos ervandoor gaat, niet tijdens ;)
Maar goed, dat is wat ik er van begrepen heb, ook maar via via informatie.

Roann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 22:41

Kimmsel schreef:

Omdat de one rein stop bij mijn paard nog niet helemaal wil doordringen, en hij ook zo nu en dan een ik-galoppeer-en-stop-NIET bui heeft, gebruik ik heel veel stelling (omdat hij qua buiging heel los is in zijn hals). Dan hoef ik maar weinig druk te gebruiken, ik vraag stelling, en dan kan hij niet versnellen. Op het moment dat ik hem dan weer zijn hals recht laat maken versnelt hij wel weer meestal hoor (probleempuntje), maar dan stel ik hem de andere kant op. Dit in combinatie met duidelijke 'ho' commando's, en dan wil hij het heeeeel soms nog wel eens opgeven. ;)

Dus misschien helpt het om hem heel goed op stelling te laten oefenen, want met buiging in zijn hals is het moeilijk rennen. ;)

er staat letterlijk op de site dat je het paard uit balans brengt met de stelling waardoor het stopt.. Het staat er echt letterlijk :P
Ik blijf het gevaarlijk vinden.. En als je een paard al niet kan controleren, is het gecontroleerd uitvoeren van zoiets praktisch onmogelijk..

Pessoabit zou ik echt het proberen waard vinden, enkel wel in combinatie met een martingaal. (Voor je paard zn bestwil.. Menselijk reflex is het onhoogbrengen van de handen, dan trek je de pessoa omhoog.. Is niet zo leuk voor je paard :Y) )

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:52

Ik ben ook geen fan van de one rein stop.. Er staat inderdaad op de site dat het paard zijn lichaam buigt bij voorwaardse beweging en deze reflex. Het paard komt dan in de richting van het ''enge'' te staan.... Sorry.... Maar als je paard dus ZO hard gaat, als de meeste paarden met de ''ik-galoppeer-en-stop-NIET-kwaal'' gaan, wat voor draai moet je paard dan maken???
Welke spieren kunnen er verrekt en/of overbelast raken en ook niet geheel onbelangrijk: hoe hard donder jij van je paard door deze veel te korte bocht op veel te grote snelheid?

Neenee, voor moreno geen leuke onereinstopreflexen :)
Ook geen pessoa bit.... Daarop gaan ze zich vanzelf weer aanpassen en trekken daar op den duur ook doorheen. Ik zeg op mijn beurt: ga aan de hand oefenen. Dubbele lijnen longeren en dan goed de rem installeren op de juiste hulpen.
Ik moet zeggen dat ik dit een weekje gedaan heb en dat ik vandaag met moreno op de renbaan een PERFECTE rem had. We gingen eventjes heel erg hard, maar toen ik begon met mijn ''ge-ho'', minderde hij gelijk vaart.
Met het zwaarder maken van mijn zit ging hij alweer in arbeidsgalop en zo kon ik hem met de rest van de hulpen terug werken naar draf :) Ideaal!

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:37

Het paard op jou leren wachten... Dan maak je maar eens een buitenrit zonder galop.
En stukje voor stukje uitbreiden met galop, als er geen rem meer op zit..
Dan kan je het beste de voor en achterkant "loskoppelen" van elkaar.
Dus opeens een scherpe bocht naar links maken,dan remt ie wel.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:36

Helaas lijkt de bovenstaande tip wederom niet op ervaring terug te slaan... Ik weet niet of je er ervaring mee hebt? Zulke paarden met deze kwaal?
De paarden die ik ken, die deze kwaal hebben, zijn namelijk naast het niet remmen, ook nauwelijks te sturen :) Omdat het paard geen gehoor geeft aan jouw remhulp, is het dus al in een negeer-fase. Waarom zou het volgens jou dan wel luisteren naar het stuur? Tenzij je het hoofd natuurlijk met grof geweld naar links trekt...

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 17:39

Jolindaa schreef:
Helaas lijkt de bovenstaande tip wederom niet op ervaring terug te slaan... Ik weet niet of je er ervaring mee hebt? Zulke paarden met deze kwaal?
De paarden die ik ken, die deze kwaal hebben, zijn namelijk naast het niet remmen, ook nauwelijks te sturen :) Omdat het paard geen gehoor geeft aan jouw remhulp, is het dus al in een negeer-fase. Waarom zou het volgens jou dan wel luisteren naar het stuur? Tenzij je het hoofd natuurlijk met grof geweld naar links trekt...

om het daar over te hebben.
ze stuurt wel heel goed.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:04

Dan heb je dus toch nog een beetje controle ;) gebruik deze controle. Hou haar bezig als ze zo hard gaat. Hier rechts, daar links, enz. Dan zal je merken dat ze meer op moet gaan letten en ze zich minder kan focussen op hoe hard ze nou eigenlijk loopt.

DENK IK. ik heb een paard wat ook niet meer stuurt op die snelheid :Y)

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 10:43

maar we galloperen meestal op een recht pad du je kunt niet
links of rechts

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:00

hmmm lastig...toch zitten, zitten en nog meer zitten. En heb je ook wel eens geprobeerd pompend te remmen? Dit klinkt heel raar maar ik bedoel; zitten en stevig remmen en dan als ze iets vertraagd weer een beetje los laten zodat ze weer wat ruimte krijgt en daarna weer wat remmen...Als je alleen maar aan 1 stuk door zit te remmen worden dit soort paarden vaak alleen maar sterker. Soms helpt het als een paard leert dat afremmen betekent dat de druk van het bit gaat. Dan zien ze afremmen als beloning.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:35

Heb ook een merrie gehad waarbij de rem niet werkte. Die moest ik op het hek afsturen, anders stopte ze niet. Die kop ging in de lucht en hoppa, daar ging ze. En ik was als ruiter uitgeschakeld want de teugels hadden even goed aan een muur kunnen zitten: net zo stug, met net zo weinig resultaat.

Dus ben ik maar met slof gaan rijden. Als ze haar hoofd dan weer zo ver in de lucht deed, dan kon ik haar hoofd tenminste weer terug naar beneden trekken. En dan werkte het stuur en de rem vervolgens weer. Dat hielp dusdanig dat ik na een paar maanden de slof niet meer nodig had. Ik ben hem vervolgens kwijt geraakt maar heb hem nooit meer gemist.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:37

By the way, ik lees hier over zitten, en dus over gewichtshulpen. Maar een paard waarbij de rem niet werkt, zal de rug waarschijnlijk weggedrukt zijn. Die gewichtshulpen komen dan niet over, want het paard voelt je dan niet. Alleen paarden die in het lijf ontspannen zijn, kunnen gewichtshulpen voelen. Door spanning wordt rug weggedrukt en de ruiter vervolgens uitgeschakelt. Alle communicatie vanuit de ruiter naar het paard toe ketst af op die rug.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:50

Mijn paard heeft geen rem en geen stuur, maar zijn rug is daarbij niet weggedrukt.
Hij strekt zichzelf helemaal uit en gaat heel hard. Neus gaat ver naar voren, niet omhoog.
Het hoeft dus niet, maar ik begrijp wat je zegt.

Is inderdaad ook een mogelijkheid.

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:37

Jolindaa schreef:

ik heb er zelf inderdaad ervaring mee , en het werkt bij mij altijd erg goed.anders had ik het niet hier neergezet.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:21

crystal1 schreef:
Jolindaa schreef:

ik heb er zelf inderdaad ervaring mee , en het werkt bij mij altijd erg goed.anders had ik het niet hier neergezet.

Dan heb jij, en TS kennelijk ook, veel geluk :) Lang niet alle paarden hebben wel een stuur als ze geen rem meer hebben.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:36

Roann schreef:
er staat letterlijk op de site dat je het paard uit balans brengt met de stelling waardoor het stopt.. Het staat er echt letterlijk :P
Ik blijf het gevaarlijk vinden.. En als je een paard al niet kan controleren, is het gecontroleerd uitvoeren van zoiets praktisch onmogelijk..

Pessoabit zou ik echt het proberen waard vinden, enkel wel in combinatie met een martingaal. (Voor je paard zn bestwil.. Menselijk reflex is het onhoogbrengen van de handen, dan trek je de pessoa omhoog.. Is niet zo leuk voor je paard :Y) )

Hm, dat er letterlijk op de site staat dat je hem uit balans brengt vind ik dan een beetje vreemd. Ik heb dus absoluut niet het idee dat ik mijn paard uit balans breng. Ik hoef sowieso niet te trekken, het enige wat ik met de stelling doe is in principe zijn aandacht vragen, zijn hoofd opzij, en dan remt hij af omdat... (nu kan ik het helaas niet meer met zekerheid zeggen) hij aanvoelt dat hij anders uit balans kan raken.
Maar sowieso zou ik niet naar een pessoa grijpen - dat is de oplossing niet. Toch meer controle in de bak proberen te krijgen? Dressuurmatig gaan rijden op een veldje ergens? Voltes? (Ik heb/had ongeveer hetzelfde probleem, en daar ook een topic over geopend.)

Sassol schreef:
Een one-rein stop is toch een reflex die je aanleert? Ook al doe je het dan zonder dwang, op het verkeerde moment gevraagd kan dit zeker wel gevaarlijk zijn. Het is dan ook de bedoeling dat je hem gebruikt vóórdat het paard remloos ervandoor gaat, niet tijdens
Maar goed, dat is wat ik er van begrepen heb, ook maar via via informatie.

Net zoals jij zegt, heb ik ook maar via via het een en ander op websites gelezen, dus ik kan het niet echt met zekerheid zeggen. Ik begrijp wel dat het natuurlijk niet slim is om je paard met een hoek van 90° opzij te laten kijken, want ja, dan vraag je wel om ongelukken (je hebt dus ook wel gelijk), maar als je voorzichtig om zijn hoofd vraagt zou hij zelf al de link moeten kunnen leggen met 'mijn hoofd wordt gevraagd' = stoppen en daarna hoofd geven. (Ik denk dat dát het reflex is wat het vrij veilig maakt.) Ik denk dat als hij dat snapt, het paard zichzelf ook niet in gevaar brengt, maar dat hij gewoon zijn aandacht op jou & de stop richt.

En nog @ Jolindaaa:

Ik stuur mijn paard niet echt een kant op als hij galoppeert, ik rijd namelijk ook op een pad. Ik gebruik simpelweg alleen de stelling. :)

En zoals er gezegd is reageert hij toch redelijk op sturen? Dan zou ik óf: een veldje opzoeken en daar gaan oefenen. Dat is toch 'buiten', maar je kunt lekker wat voltes sturen om controle over zijn snelheid te krijgen. En dan gewoon overgangen en voltes rijden? (Dit doe ik met mijn paard, maar bij mij zit er dus wel een stuur op. Het ligt er dus aan of je stuur hier goed genoeg voor is?)

Of je kunt dus stelling vragen, maar daar zijn gemengde meningen over. Misschien een keertje voorzichtig proberen, en als je het niet ziet zitten gewoon lekker niet doen. ;)