Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Zou het aan TS ook zeker aanraden en zeker geen andere bitten in zijn/haar mond gaan hangen..
Ook niet-fjorden vallen daaronder
)
)Roann schreef:Zoals al eerder gezegt een enkelgebroken pessoabit kan wonderen verrichten, maar rijd de eerste keer in de bak om te voelen wat de reactie van je paard is!!
Evenals het Bokkenbitje, dit is een stangetje met hefboom. Dit zou denk ik een betere keus zijn in jouw geval.. Heb zelf een fjordje gereden met bokkenbitje buiten om het zelfde probleem.. Je mag enkel en alleen het bit bij beide bitjes vastpakken als je daadwerkelijk gaat remmen, voor derest dient deze los te hangen.
Het one-rein idee is erg leuk bedacht maar levensgevaarlijk!!!! Je brengt een paard uit balans.. En ik zie genoeg op het strand van dat soort fratsen en dat heeft soms ook dodelijke concequenties..

Kimmsel schreef:Roann schreef:Zoals al eerder gezegt een enkelgebroken pessoabit kan wonderen verrichten, maar rijd de eerste keer in de bak om te voelen wat de reactie van je paard is!!
Evenals het Bokkenbitje, dit is een stangetje met hefboom. Dit zou denk ik een betere keus zijn in jouw geval.. Heb zelf een fjordje gereden met bokkenbitje buiten om het zelfde probleem.. Je mag enkel en alleen het bit bij beide bitjes vastpakken als je daadwerkelijk gaat remmen, voor derest dient deze los te hangen.
Het one-rein idee is erg leuk bedacht maar levensgevaarlijk!!!! Je brengt een paard uit balans.. En ik zie genoeg op het strand van dat soort fratsen en dat heeft soms ook dodelijke concequenties..
One-rein is niet levensgevaarlijk, omdat je het paard niet uit balans brengt. Je vráágt het paard alleen om zijn hoofd opzij te geven (het gaat hier ook absoluut niet om het omtrekken met behulp van dwang) en op die manier kan het paard de balans prima zelf regelen.
Kimmsel schreef:One-rein is niet levensgevaarlijk, omdat je het paard niet uit balans brengt. Je vráágt het paard alleen om zijn hoofd opzij te geven (het gaat hier ook absoluut niet om het omtrekken met behulp van dwang) en op die manier kan het paard de balans prima zelf regelen.
Omdat de one rein stop bij mijn paard nog niet helemaal wil doordringen, en hij ook zo nu en dan een ik-galoppeer-en-stop-NIET bui heeft, gebruik ik heel veel stelling (omdat hij qua buiging heel los is in zijn hals). Dan hoef ik maar weinig druk te gebruiken, ik vraag stelling, en dan kan hij niet versnellen. Op het moment dat ik hem dan weer zijn hals recht laat maken versnelt hij wel weer meestal hoor (probleempuntje), maar dan stel ik hem de andere kant op. Dit in combinatie met duidelijke 'ho' commando's, en dan wil hij het heeeeel soms nog wel eens opgeven.
Dus misschien helpt het om hem heel goed op stelling te laten oefenen, want met buiging in zijn hals is het moeilijk rennen.

) 
Ideaal!
Omdat het paard geen gehoor geeft aan jouw remhulp, is het dus al in een negeer-fase. Waarom zou het volgens jou dan wel luisteren naar het stuur? Tenzij je het hoofd natuurlijk met grof geweld naar links trekt... Jolindaa schreef:Helaas lijkt de bovenstaande tip wederom niet op ervaring terug te slaan... Ik weet niet of je er ervaring mee hebt? Zulke paarden met deze kwaal?
De paarden die ik ken, die deze kwaal hebben, zijn namelijk naast het niet remmen, ook nauwelijks te sturenOmdat het paard geen gehoor geeft aan jouw remhulp, is het dus al in een negeer-fase. Waarom zou het volgens jou dan wel luisteren naar het stuur? Tenzij je het hoofd natuurlijk met grof geweld naar links trekt...
gebruik deze controle. Hou haar bezig als ze zo hard gaat. Hier rechts, daar links, enz. Dan zal je merken dat ze meer op moet gaan letten en ze zich minder kan focussen op hoe hard ze nou eigenlijk loopt.
Jolindaa schreef:Helaas lijkt de bovenstaande tip wederom niet op ervaring terug te slaan... Ik weet niet of je er ervaring mee hebt? Zulke paarden met deze kwaal?
De paarden die ik ken, die deze kwaal hebben, zijn namelijk naast het niet remmen, ook nauwelijks te sturenOmdat het paard geen gehoor geeft aan jouw remhulp, is het dus al in een negeer-fase. Waarom zou het volgens jou dan wel luisteren naar het stuur? Tenzij je het hoofd natuurlijk met grof geweld naar links trekt...
crystal1 schreef:Jolindaa schreef:Helaas lijkt de bovenstaande tip wederom niet op ervaring terug te slaan... Ik weet niet of je er ervaring mee hebt? Zulke paarden met deze kwaal?
ik heb er zelf inderdaad ervaring mee , en het werkt bij mij altijd erg goed.anders had ik het niet hier neergezet.
Lang niet alle paarden hebben wel een stuur als ze geen rem meer hebben. Roann schreef:er staat letterlijk op de site dat je het paard uit balans brengt met de stelling waardoor het stopt.. Het staat er echt letterlijk
Ik blijf het gevaarlijk vinden.. En als je een paard al niet kan controleren, is het gecontroleerd uitvoeren van zoiets praktisch onmogelijk..
Pessoabit zou ik echt het proberen waard vinden, enkel wel in combinatie met een martingaal. (Voor je paard zn bestwil.. Menselijk reflex is het onhoogbrengen van de handen, dan trek je de pessoa omhoog.. Is niet zo leuk voor je paard)
Sassol schreef:Een one-rein stop is toch een reflex die je aanleert? Ook al doe je het dan zonder dwang, op het verkeerde moment gevraagd kan dit zeker wel gevaarlijk zijn. Het is dan ook de bedoeling dat je hem gebruikt vóórdat het paard remloos ervandoor gaat, niet tijdens
Maar goed, dat is wat ik er van begrepen heb, ook maar via via informatie.