Angststoornis hindert bij paardrijden HELP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Re: Angststoornis hindert bij paardrijden HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:29

Wat misschien ook een idee is als het gedrag van de instructrice je zo dwars zit, is om een keer voor of na de les naar haar toe te stappen en even één op één met haar hierover te praten. Dan vraag je haar eerlijk of ze geïrriteerd is en leg je haar even uit wat je precies dwars zit. Dan kunnen jullie samen hopelijk tot een oplossing komen over hoe jullie het het beste aan kunnen pakken.
Een poos op het zelfde paard rijden lijkt me sowieso erg verstandig. Kies er eentje uit waar je je goed bij voelt; die bijvoorbeeld ook lief in de stal is en je op die manier wat extra vertrouwen kan geven. Eentje die misschien wel snel galoppeert, maar die wel voorzichtig met zijn ruiter is.

Als het onbegrip van je instructrice een beetje weg is is er vast heel veel mogelijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:10

Dankje voor je advies Aleeneh ik ga het er morgen over hebben op de manege.

Fijn dat je zo'n braaf paard hebt Almeetje, mag ik vragen wat voor ras het is?

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:43

Natuurlijk, haar afstamming is onbekend, het is dus geen zuiver raspaard. Maar het is alleszinds een typisch Gelders type... Ze is intelligent, gevoelig, doodeerlijk, braaf maar er zit wel pit in, als iets haar niet zint, heb je het geweten, ze kan het ineens in haar bolletje krijgen en de eerlijkheid zorgt er ook voor dat ze je afstraft op je fouten. Maar dat is meer in omgang en bij subtielere dingen bij dressuur. Bij dressuur is het dus typisch zij dat ze braaf is, maar niet makkelijk, ze is eerlijk, in jouw voordeel én nadeel en ze is heel gevoelig (op alles, in haar mond, op been maar vooral op stemming van de ruiter). Bij springen is ze erg betrouwbaar, soms wat pittig maar wel te doen. Buiten is ze heel koel in haar kop, ze schrikt niet snel, is bos-en bomproof maar wel een stevig temperament. Ik weet natuurlijk niet of dit typisch Gelders is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:48

Klinkt als een geweldig paard :D Veel plezier ermee! :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:29

Klinkt wel als mijn Gelderse, haha^^ Op het bom proof buiten zijn na dan, die van mij fokt zich nogal op en schrikt dan zelfs van vogeltjes. Maar ze rent nooit weg als ze schrikt, ze schrikt weer heel braaf zeg maar.

En als je iets doet wat ze niet leuk/prettig vindt, dan laat ze het weten ook. Binnen de perken, zolang je luistert ;) Ideale leerpaarden =)

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 07:00

TessaKaizoku: dat is ze ook, bedankt ;) Maar mijn punt was dus dat ik denk dat het echt wel nuttig kan zijn om je angst te overwinnen met 1 paard, 1 paard dat je écht vertrouwt... En met een lesgeefster waar je je goed bij voelt, niet één die geïrriteerd wordt van jou...
Sassol: dan toch :) Het is inderdaad een goed leerpaard, toen ik met haar begon was ik gewoon een manegeruiter, ik kon zitten (min of meer), sturen, remmen en gas geven, op de manegemanier. En ik heb echt enorm veel van haar geleerd :) Het kan wel een trutje zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:31

Almeetje schreef:
TessaKaizoku: dat is ze ook, bedankt ;) Maar mijn punt was dus dat ik denk dat het echt wel nuttig kan zijn om je angst te overwinnen met 1 paard, 1 paard dat je écht vertrouwt...

Dat ga ik vanavond voorstellen op de manege :)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:43

Ik denk dat je moet gaan voor een prive paard, dat kan verzoorg/lease of eigen zijn.
Wat je kan doen is parelli, wandelen of vrijheidsdressuur waardoor je een paard echt leert vertrouwen. Dit doe je een aantal weken tot je gevoel zegt, dit paard vertrouw ik.
En dan als je dat dan opstapt, ga je eerst een paar keer alleen even stappen, tot je gevoel het toe laat om verder te gaan, en zo ga je steeds kleine stapjes vooruit op je eigen tempo.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:07

Praten met de instructeur hierover. Vaak kunnen instructeurs niet helemaal aanvoelen wat het probleem is maar als je het uitlegt dan kan een goede instructeur hier op inspelen.
Ook uitzoeken met welk paard op de manege je een klik hebt en alleen maar op dit paard rijden. Hoeft geen slak te zijn hoor, belangrijker dat je je op je gemakt voelt.
Probeer in het moment te leven. Vaak met angst (ik weet hoe het is) ga je je vanalles voorstellen wat er kan gebeuren en te ver vooruit denken. Daar komt de stress dan vandaan (misselijkheid, buikpijn, koude handen ...zo herkenbaar).
Moeilijkste met paardrijden is dat je soms moet durven wat controle los te laten. Ik ben een volledige controlfreak maar dat werkt helemaal niet goed met paarden zeker niet met buitenrijden. Vaak als je durft het paard meer te vertrouwen en mee durft te gaan in zijn bewegingen, heb je meer een klik met je paard en omdat het paard de klik en jouw vertrouwen voelt, ontspant je paard ook.
Een paard zal in principe nooit expres je pijn willen doen maar ze zijn wel heel gevoelig vooral voor spanning en angst dus als je die factoren kunt uitschakelen dan heb je met de meeste paarden geen problemen.
Als ik gespannen ben dan voel ik dat enorm mijn benen en mijn bekken op spanning zet, een paard voelt dit direct. Ik probeer me dan in te beelden dat ik honderd kilo weg en probeer lekker diep en zwaar te zitten. Mijn instructeur heeft wel eens gezegd: als het te hard gaat dan ga je toch gewoon lekker zitten? Klinkt simpel maar zo is het wel.
Ik moet toegeven dat toen ik er voor het eerst weer op moest toen ik een keer heel hard was gevallen en een maand niet kon rijden, twee glazen wijn heb gedronken om de scherpste kantjes van mijn angst eraf te krijgen :D
Toegeven dat je zwaktes hebt en dat je bang bent ook heel belangrijk. Je ziet je bent niet alleen hier.
Mensen die bang zijn maar toch hun angst proberen te overwinnen zijn veel dapperder dan mensen die nooit bang zijn...denk daar maar aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:11

Pentax schreef:
Ik denk dat je moet gaan voor een prive paard, dat kan verzoorg/lease of eigen zijn.

Een verzorgpaard kan misschien wel maar een eigen paard sowieso niet, ik ga volgend jaar op kamers en heb dan geen tijd meer voor een eigen paard jammer genoeg :(

Bedankt voor je reactie en tips bethje31! Ik zal het proberen!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:34

Heb je het er nog over gehad op de manege met je instructrice? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 07:10

Ja, ( niet met de ene die ik dacht dat geirriteerd was, maar met mijn andere instructrice ) ze zegt dat ze het niet erg vind en dat ze me voorlopig in zal delen op de paarden waar ik op durf :)
De les ging ook wel goed, gewoon een groot stuk weer meegegaloppeerd :) ( mocht deze keer ook alweer op beginnerspaardje gelukkig )
Het voelde echt fijn om gewoon weer mee te kunnen galopperen :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 07:23

Heb je geen optie om een berijdpaard te zoeken? Bij een manege rijd je toch veel op verschillende en mischien geeft het feit, dat je dan op één rijdt, je iets meer zekerheid?

Klinkt wel vervelend, veel succes in ieder geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:04

Dankjewel :) ik heb al rondgekeken in de buurt maar er zijn niet echt veel bijrijdpaarden in de buurt en ik ga volgend jaar op kamers dus dan kan ik ook niet meer voor zorgen. :(

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:25

TessaKaizoku schreef:
Het voelde echt fijn om gewoon weer mee te kunnen galopperen :)

+:)+ Top! Fijn om te horen dat de les best goed ging. Probeer dat gewoon goed te onthouden, je zult best nog wel eens terugvallen, dat hoort er ook bij, maar dan weet je dat het er wel in zit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:16

Ja precies! Heel erg bedankt voor de steun allemaal! :)

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:21

Dan zit je wel in een nare situatie zeg! Ik zou je aanraden om een keer (of vaker :D ) les te nemen bij een freestyle instructeur. Grondwerk, loswerken, lange lijnen ed. Echt heel leuk en je krijgt meer vertrouwen, je kan ook met diegene overleggen wat je probleem is en uiteindelijk zal je ook onder het zadel les kunnen krijgen maar dan met een geheel andere basis, zo wordt paardrijden er echt leuker op! Ik weet niet in welke provincie je woont? Maar ik kan Karin Huizer (google op Paard Centraal) wel aanbevelen, in overijssel. Anders lekker op zoek gaan en vragen of ze daar ook een cursuspaard hebben. Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:39

Ik woon in Zuid-Holland weet niet wat daar allemaal zit :P
Dankjewel! :)

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 10:36

TessaKaizoku schreef:
Pentax schreef:

Een verzorgpaard kan misschien wel maar een eigen paard sowieso niet, ik ga volgend jaar op kamers en heb dan geen tijd meer voor een eigen paard jammer genoeg :(

Bedankt voor je reactie en tips bethje31! Ik zal het proberen!

Dit weekend nog aan je gedacht omdat ik mijn eigen tips moest toepassen. Had de zenuwen met buitenrijden dus ik moest mezelf toespreken en denken aan de tips die ik jou had gestuurd :)
Het was onwijs winderig en de andere paarden met wie ik naar buiten was waren een beetje nerveus..Mijn brave rots in de branding liet zich niet van de wijs brengen en ik gelukkig ook niet. Een van de paarden ging er voor haar neus bokkend vandoor in galop maar zij keek alleen maar verbaasd en bleef keurig in een handgalop doorgalopperen! Zo'n lieverd. Was weer een stap vooruit zeg maar. Maar ik vond het vooraf toch eng hoor...Voor mij is het dus heel belangrijk dat ik een paard rij waar ik op kan bouwen. Het is een bijrijdpaard trouwens. Ik merk dat omdat ik een beetje onzeker ben ik goed kan opschieten met zelfverzekerde, niet nerveuze paarden, vaak merries . Zijn niet perse de braafsten maar ze schrikken niet snel en trekken zich niet veel aan van andere paarden. Vind ik persoonlijk prettig..Misschien nog een tip..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:33

Mooi dat het zo goed ging! :) Bedankt voor de tip haha :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:12

Heb nu ook het boek paardrijden zonder angst besteld, hopen dat ik daar ook nog wat aan heb :)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:16

tokedri schreef:
Stoppen met rijden denk ik. Het moet leuk zijn, op deze manier is het niet leuk.
En ook aan paard voelt het aan

Niet doen hoor :) Ik weet zeker dat je het best zelf kunt! je gaat niet zomaar dood of wat dan ook!
Door te doen, helpt het je alleen verder te komen.
En zul je merken dat het makkelijker gaat! is het bij jouw wel eens 'mis' gegaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:46

Het is nog niet echt mis gegaan bij mij, ben 1 x van een paard afgevallen en daar alleen maar gekneusde elleboog aan overgehouden.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 09:18

Het beste is denk ik stoppen met rijden (voor een tijdje), je word alleen maar banger voor paarden. Misschien moet je het nu gewoon even een tijdje laten rusten en later weer gaan oppakken, dan zit je in ieder geval niet meer met buikpijn de les ervoor. En heb je langer de tijd om het allemaal op een rijtje te zetten.

Geloof me, iedereen valt wel eens van een paard, van vallen leer je, zolang je een cap draagt en op brave paarden rijd lijkt me niet dat je een vreselijke rare klap zal maken hoor! Zoek anders eens een verzorgpaardje waar je lekker mee kan tutten en een vertrouwensband mee kan opbouwen? Op deze manier leer je een paard veel beter kennen en misschien kun je dan je angsten een beetje overwinnen?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:13

Het is dat je best een stuk bij me weg woont, anders had je mijn paard wel mogen gebruiken voor wat lessen of om bij te rijden.

Ze is echt.. té braaf.
1 a 2 x in de week worden hier beginnerslesjes gegeven, en toen een kleine meid van een pony afgevallen was en huilend aan de kant stond heb ik haar maar op mn reusje gezet en zijn we een wandeling langs de weg gaan maken. Ze was meteen wat meer gerust gesteld en nu rijdt ze af en toe een lesje op haar mee.

Je hoeft niet persee een 'sloom beginnerspaard' te hebben om je angst te overwinnen. Als je maar een paard hebt wat vertrouwen geeft en nuchter is, en zich aanpast aan jou. Een paard wat jou vertrouwen kan geven, en niet 1 die meteen begint te dribbelen wanneer je onzeker wordt.

Heb je al eens hulp gehad bij bijvoorbeeld faalangst? Angst om te vallen en angst om het verkeerd te doen, of de lat te hoog leggen liggen heel nauw verbonden.