Zitles, hoe doe ik dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VINJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:13

het klinkt misschien raar, maar.. zonder singel rijden! wel dan je beugels gewoon aanhouden.. maar het werkt echt!! heb het al verschillende keren gedaan en dit werkt echt super bij mij, al aan meerdere geadviseerd.. die eerst bang waren maar het nu voort ook elke week minstens een keer doen!

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 10:22

VINJ schreef:
het klinkt misschien raar, maar.. zonder singel rijden! wel dan je beugels gewoon aanhouden.. maar het werkt echt!! heb het al verschillende keren gedaan en dit werkt echt super bij mij, al aan meerdere geadviseerd.. die eerst bang waren maar het nu voort ook elke week minstens een keer doen!

je gaat toch niet je dressuursingel :wow: van je zadel afhalen. en dan je beugels in doen. :n
Als je onder je buik van je paard terecht wil komen, moet je vooral zonder singel gaan rijden.
Ts deze tip die hier boven staat dus niet uit gaan proberen, straks kan je het niet meer na vertellen
Wat voor ernstige ongelukken hier mee kunnen gaan gebeuren.

Als ik zitles krijg dan doe ik dat op een paard die heel rustig is zo dat ik goed ontspannen kan gaan zitten.
het paard zit dan aan de longeerlijn vast, en de teugels zitten opgeboden aan de keelriem vast. en je beugels doe je dan uit
En dan ga je verschilende oefeningen doen op het paard, om een goede balans te krijgen op je paard .en dat je zelf soepel in je lijf blijft.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 10:34

Ik heb het bij mij op de manege vroeger ook wel eens gedaan, zonder singel rijden. Paard had een singel drukking en zat zonder zadel echt voor geen meter. Met zadel zonder singel ging wel. Zou zoiets alleen niet als zitles doen, want mijn houding weerd er niet beter van, alleen de balans moest goed zijn, rug, benen, dat doet allemaal niet mee...
En ik zou zoiets niet zonder begeleiding doen.

Op een rustig paard zitles is leuk, maar helpt je niet perse beter zitten op je eigen paard, ik zou dus altijd pleiten voor zitles met je eigen paard, daar wil je toch beter op leren zitten?

VINJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:55

jazzgps schreef:
VINJ schreef:

je gaat toch niet je dressuursingel :wow: van je zadel afhalen. en dan je beugels in doen. :n
Als je onder je buik van je paard terecht wil komen, moet je vooral zonder singel gaan rijden.
Ts deze tip die hier boven staat dus niet uit gaan proberen, straks kan je het niet meer na vertellen
Wat voor ernstige ongelukken hier mee kunnen gaan gebeuren.

Als ik zitles krijg dan doe ik dat op een paard die heel rustig is zo dat ik goed ontspannen kan gaan zitten.
het paard zit dan aan de longeerlijn vast, en de teugels zitten opgeboden aan de keelriem vast. en je beugels doe je dan uit
En dan ga je verschilende oefeningen doen op het paard, om een goede balans te krijgen op je paard .en dat je zelf soepel in je lijf blijft.

het werkt echt.. dat meen ik.. op mijn huidige doe ik het nog even niet( een 3jarige) maar mijn andere heeft zelfs zonder singel gebokt.. zo snel lig je er echt niet af.. het was ook maar een tip.. wat bij mij wel heel erg werkt!

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:45

VINJ .
Ik snap echt niet hoe je dat in je hoofd kan gaan halen. :n
Om gewoon je singel van je zadel er af te gaan halen en dat je er zelf dan ook nog op gaat zitten, :wow:
Ik zou zo niet in een rolstoel willen eindigen, en ik hoop ook dat Ts. deze raare tip niet gaat gebruiken.
Ik vraag mij daad werkelijk af of dit geen grapje van je is := , als je toch zelf ook weet wat de gevolgen Hier van kunnen zijn.
Als ik de singel van mijn zadel er af ga halen ,dan weet ik zeker als ik dat op mijn paard probeer dat ik dat niet meer na kan gaan vertellen. :\

VINJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:48

jazzgps schreef:
VINJ .
Ik snap echt niet hoe je dat in je hoofd kan gaan halen. :n
Om gewoon je singel van je zadel er af te gaan halen en dat je er zelf dan ook nog op gaat zitten, :wow:
Ik zou zo niet in een rolstoel willen eindigen, en ik hoop ook dat Ts. deze raare tip niet gaat gebruiken.
Ik vraag mij daad werkelijk af of dit geen grapje van je is := , als je toch zelf ook weet wat de gevolgen Hier van kunnen zijn.
Als ik de singel van mijn zadel er af ga halen ,dan weet ik zeker als ik dat op mijn paard probeer dat ik dat niet meer na kan gaan vertellen. :\

nou ik heb het zelf ook niet in mijn hoofd gehaald mijn trainer kwam er zelf mee toen ik aan het trainen was. ik rij hem natuurlijk wel eerst los en haal na een half uurtje dan meestal nog even 5-10 minuutjes die singel er af.. het is echt geen grap.. en natuurlijk weet ik wat de gevolgen kunnen zijn maar je kunt er net zo goed vanaf donderden met singel.. en dan nog als je een beetje een goede zit hebt val je er echt neit meteen af.. dat is juist de kunst er van.. als je iets te ver naar links of rechts voor of achter gaat zitten merk je het meteen, al zit je met je schouders wat te ver naar voren.. dit helpt bij mij in ieder geval wel.. prima als jij het niet wilt proberen het was maar een tip zoals dat ik het doe!

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:59

over zonder singel rijden... heb ik ooit eens perongeluk gedaan.
onderlinge springwedstrijd met een al wat oudere fjord van de manege.
Eerste hindernis, hoor een soort knal (dacht nog dat dat de balk was) en rijd door.
vlak voor de 2e hindernis kijk ik naast me (omdat er mensen aan het roepen waren) en daar fladdert m'n singel.
heb de sprong toen gewoon genomen, was rechtdoor en daarna gestopt.
(zadel bleef denk ik liggen doordag deze pony een nogal vrijliggende ruggengraat heeft)

linnnh

Re: Zitles, hoe doe ik dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 19:44

Nou zonder singel ga ik écht niet proberen, dat durf ik niet aan hoor. Je paard brengt je iets uit balans, of sturikelt en bam daar ga je. No thanks.

Ik wil het idd op me eigen paard doen, ik wil graag op haar leren zitten dus vandaar. Ze is zelf erg braaf dus dat is het probleem niet :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 03:04

Ik wilde een uitgebreid verhaal gaan typen, maar voila, mijn instructrice heeft al gereageerd :) .
Als ik vroeger zitles kreeg dan werd er alleen geoefend met rijden zonder beugels, handen los van de teugels, galop zonder beugels, rondjes draaien met mijn armen en schouders etc.
Zitles behelst zoveel meer.
Mijn laatste zitles hebben we veel geoefend met tempocontrole. Puur met mijn zit mijn paard laten versnellen, vertragen etc.
Dit houdt dus ook in dat je een paard in een tempo zet, en dat het paard daarin moet blijven, níet continue drijven, maar benen stil. Wat doet je ademhaling met ontspanning en tempocontrole van je paard, heb je een goede hakheupschouderlijn. Wat doet het paard met mijn heup. Draai ik mijn heup wat naar binnen, hoe reageert paard, en viseversa. Gebruik ik de goede spieren met rijden etc. etc.
Door op deze manier zitles te krijgen, bereik je zoveel meer dan alleen maar in evenwicht op je paard te leren zitten.
Wil je echt goed zitles krijgen, en er ook nog veel van opsteken, dan zou ik naar een instructeur/trice zoeken die op deze manier les geeft.
(toch nog een heel verhaal geworden :o )
Verder balansoefeningen gedaan zoals zij hieronder geschreven heeft.
Japeloup schreef:
Joolien schreef:
Zitles nemen betekend les nemen van iemand die precies weet hoe het moet :D

Sluit me hier bij aan, maar je kan zelf ook en hoop doen.
Vraag eens aan een stalgenoot om je paard te longeren terwijl jij er opzit, gewoon met zadel en hoofdstel, als je paard het gewent is kan je hem licht uitbinden om het zitten iets fijner te maken voor paard en ruiter.
Teugels alleen maar vasthouden, dus echt niets doen met je handen. In draf een paar leuke balans oefeningen: lichtrijden maar dan niet staan, zit, staan, zit, enz..
Maar dan staan, staan, zit, staan, staan, zit, enz..
of zit, zit, staan, zit, zit, staan, enz..
Als je het goed doet merkt je paard het niet eens en loopt dus het zelfde als met gewoon lichtrijden. Dit een een mooie oefening om te controleren of je in balans zit en een mooie om het doorzitten te oefenen.
Je kan ook proberen te gaan voelen wanneer hij welk been optilt, dus meetellen met zijn achterbenen, je longeur kan jou zeggen of je het goed hebt of niet.
En zo zijn er nog wel een hoop dingen die je kan doen om je zit te verbeteren.

Maar netjes zitten is niet altijd het zelfde als functioneel en verfijnt zitten en vanuit zit je hulpen kunnen geven.
Kortom wil je leren zitten om je paard niet in de weg te zitten en vanuit je zit je hulpen kunnen geven dan heb je iemand nodig die zich daar goed in verdiept heeft.