Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
VINJ schreef:het klinkt misschien raar, maar.. zonder singel rijden! wel dan je beugels gewoon aanhouden.. maar het werkt echt!! heb het al verschillende keren gedaan en dit werkt echt super bij mij, al aan meerdere geadviseerd.. die eerst bang waren maar het nu voort ook elke week minstens een keer doen!
van je zadel afhalen. en dan je beugels in doen.
jazzgps schreef:VINJ schreef:het klinkt misschien raar, maar.. zonder singel rijden! wel dan je beugels gewoon aanhouden.. maar het werkt echt!! heb het al verschillende keren gedaan en dit werkt echt super bij mij, al aan meerdere geadviseerd.. die eerst bang waren maar het nu voort ook elke week minstens een keer doen!
je gaat toch niet je dressuursingelvan je zadel afhalen. en dan je beugels in doen.
![]()
Als je onder je buik van je paard terecht wil komen, moet je vooral zonder singel gaan rijden.
Ts deze tip die hier boven staat dus niet uit gaan proberen, straks kan je het niet meer na vertellen
Wat voor ernstige ongelukken hier mee kunnen gaan gebeuren.
Als ik zitles krijg dan doe ik dat op een paard die heel rustig is zo dat ik goed ontspannen kan gaan zitten.
het paard zit dan aan de longeerlijn vast, en de teugels zitten opgeboden aan de keelriem vast. en je beugels doe je dan uit
En dan ga je verschilende oefeningen doen op het paard, om een goede balans te krijgen op je paard .en dat je zelf soepel in je lijf blijft.
, als je toch zelf ook weet wat de gevolgen Hier van kunnen zijn.
jazzgps schreef:VINJ .
Ik snap echt niet hoe je dat in je hoofd kan gaan halen.![]()
Om gewoon je singel van je zadel er af te gaan halen en dat je er zelf dan ook nog op gaat zitten,![]()
Ik zou zo niet in een rolstoel willen eindigen, en ik hoop ook dat Ts. deze raare tip niet gaat gebruiken.
Ik vraag mij daad werkelijk af of dit geen grapje van je is, als je toch zelf ook weet wat de gevolgen Hier van kunnen zijn.
Als ik de singel van mijn zadel er af ga halen ,dan weet ik zeker als ik dat op mijn paard probeer dat ik dat niet meer na kan gaan vertellen.
.
)Japeloup schreef:Joolien schreef:Zitles nemen betekend les nemen van iemand die precies weet hoe het moet
Sluit me hier bij aan, maar je kan zelf ook en hoop doen.
Vraag eens aan een stalgenoot om je paard te longeren terwijl jij er opzit, gewoon met zadel en hoofdstel, als je paard het gewent is kan je hem licht uitbinden om het zitten iets fijner te maken voor paard en ruiter.
Teugels alleen maar vasthouden, dus echt niets doen met je handen. In draf een paar leuke balans oefeningen: lichtrijden maar dan niet staan, zit, staan, zit, enz..
Maar dan staan, staan, zit, staan, staan, zit, enz..
of zit, zit, staan, zit, zit, staan, enz..
Als je het goed doet merkt je paard het niet eens en loopt dus het zelfde als met gewoon lichtrijden. Dit een een mooie oefening om te controleren of je in balans zit en een mooie om het doorzitten te oefenen.
Je kan ook proberen te gaan voelen wanneer hij welk been optilt, dus meetellen met zijn achterbenen, je longeur kan jou zeggen of je het goed hebt of niet.
En zo zijn er nog wel een hoop dingen die je kan doen om je zit te verbeteren.
Maar netjes zitten is niet altijd het zelfde als functioneel en verfijnt zitten en vanuit zit je hulpen kunnen geven.
Kortom wil je leren zitten om je paard niet in de weg te zitten en vanuit je zit je hulpen kunnen geven dan heb je iemand nodig die zich daar goed in verdiept heeft.