Flegmatische Friese merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:48

Zo er is al een hoop gezegd en ik heb er weinig aan toe te voegen maar je kunt ook altijd een bloed onderzoek laten doen bij de dierenarts.
Misschien komt daar iets uit ;)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:54

Rijdt je altijd in die bak op de foto? die is behoorlijk zwaar, en dan een 3-jarige.............. ik zou als ze zo braaf is lekker de weg uitgaan, stappen op het harde afgewisseld met hele kleine stukjes draf.
Wij hebben ook een Olof-merrie, nou die zijn allesbehalve sloom hoor. Harde werkers, maar ze moeten wel de tijd krijgen om sterk te worden. En dikker dan op deze foto moet je merrie echt niet hoor! Wel veel ruwvoer uiteraard.

FriesWytske

Re: Flegmatische Friese merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:59

Inderdaad dat was ik vergeten. Heb er zelf 2 gehad. Nu nog maar 1. Maar moet haar eerder inhouden dan voorwaarts maken. Ze blijft maar doorgaan. Dat is ook de reden dat ik zeg dat je te snel en teveel met haar doet. Geef haar de tijd + een paar weken vakantie en dan komt haar voorwaartse drang weer terug. Wil wel eens de reden weten, waarom dat volgens de ts niet kan. Als het vanwege de FriesianCup is. Dan zou ik daar gewoon niet aan mee gaan doen. Paard is daar dus nog niet aan toe. Dat is ook 1 van de redenen waarom wij daar nooit aan mee doen. Vinden het veel te vroeg voor een jong paard om aan zoiets deel te nemen.

lucybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:01

Ze oogt gezond, mooi in haar vacht en niet te dun of te dik. Ik denk dat ze gewoon lui is en niet aan de hulpen is. Met jonge paarden is het belangrijk om goed voorwaarts te rijden. Ik zou zeggen niet luisteren naar het been....zweep erover! Laat haar anders inrijden door iemand die wel weet hoe ze goed voorwaarts gereden moet worden.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 12:28

Ook over nagedacht inderdaad. Ik blijf bij mijn mening dat er weinig te verwerken valt. Zijn friezen dan zo snel mentaal overbelast? Best deprimerend als dat zo is.
Heb erover nagedacht om haar te laten inrijden ja, vooral omdat ik er zwaar de pest op in krijg als ik na tien minuten zwetend en afgemat op haar rug zit en zij me voldaan aan staat te kijken.
Ik ga eens informeren bij stal kwadijk wijdewormer. Een friezenfokkerij dus zullen ook wel weten wat ze met haar aan moeten.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 12:35

FriesWytske schreef:
Inderdaad dat was ik vergeten. Heb er zelf 2 gehad. Nu nog maar 1. Maar moet haar eerder inhouden dan voorwaarts maken. Ze blijft maar doorgaan. Dat is ook de reden dat ik zeg dat je te snel en teveel met haar doet. Geef haar de tijd + een paar weken vakantie en dan komt haar voorwaartse drang weer terug. Wil wel eens de reden weten, waarom dat volgens de ts niet kan. Als het vanwege de FriesianCup is. Dan zou ik daar gewoon niet aan mee gaan doen. Paard is daar dus nog niet aan toe. Dat is ook 1 van de redenen waarom wij daar nooit aan mee doen. Vinden het veel te vroeg voor een jong paard om aan zoiets deel te nemen.

Ben helemaal niet bezig om wedstrijdgericht te rijden. Nog lang niet, dus geen cups of wefstrijden :)
Waarom ik het raar vind is dat ze nu 3,5 is en dat dan 2x per week erop teveel is...

Overigens rijd ik niet altijd in die bak. Hij is wel zwaar maar niet heel zwaar. Meestal in droge tijden wordt hij ook besproeid en is ie weer beter te doen. Op de weg moet ik haar net zo hard vooruit duwen dus "lekker" de weg op gaan zit er niet bij. Verder rij ik af en toe op de renbaan en in de springbak. Zijn qua ondergrond wat beter.

Ik heb echt nooit geweten dat een fries mentaal zo in slechte conditie was. Voorheen ook een 3 jarige gereden en die had daar totaal geen last van. Ik ga haar maar weer een maand stil laten staan en kijken wat er dan gebeurt.

Ik vind het gewoon jammer dat het zo gaat, want het is geen leuke manier van rijden.

En als zij een maandje heeft stil gestaan. Stel je voor, ik ga erop en ze loopt voor 20a30 minuutjes lekker door. Hoelang heeft zij dan weer nodig om daarvan te bekomen?

Ik ben echt niet boos op jullie ofzo hoor, maar het werkt erg frustrerend..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:36

Het is een jong paard. En dit geld niet alleen bij Friezen, ook bij andere rassen. Die hebben zo nu en dan gewoon tijd nodig om alles te verwerken. Hoe voorzichtiger je er nu mee omgaat, hoe langer je er plezier mee hebt. En ik heb heel veel ervaring met Friezen. Zoals al eerder is gezegd, Olof fokt geen flegmatieke paarden. Maar voorwaartse paarden. Paarden die willen werken als je ze maar respecteert. En ik denk dat jij dat dus niet doet. Neem maar eens contact op met Frits de Jong. Die heeft Olof zijn hele leven lang op stal gehad. En ook die zegt hetzelfde. Zoals er meer mensen het met mij eens zijn, dat je jonge paarden de tijd moet geven.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 12:41

Oh ik respecteer haar echt wel. Ik schop haar niet, sla haar niet, word niet boos op haar als ze zo doet. Ben natuurlijk wel eens boos geworden, maar puur om te kijken of dat wat hielp.
Het is alleen zo dat als ik dan nu thuis zit en ik al vid dat ik lekker rustig aan met haar aan het werk ben, dat er dan wordt gezegd dat het nog teveel is.
Dat valt dan ff rauw op je dak.
Heb wel meerdere drie jarigen ingereden, maar geen van allen had bij dit schema problemen. Vandaar dat het geheel nieuw voor me is.

Ik heb al eens contact gehad met de mensen die olof hadden. Zij zeiden wel dat olof een heel werkwillig paard was, maar verder waren ze niet heel spraakzaam of enthousiast, dus heb het gelaten. Zouden ze vast hun redenen voor gehad hebben.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:44

Weet niet wanneer je contact met hun hebt gehad. Als dat in de zomer van dit jaar is geweest. Dan kan ik me hun reactie wel voorstellen. Toen hebben ze namelijk de beslissing moeten nemen om hem in te moeten laten slapen. En weet dat ze daar behoorlijk verdrietig over waren. Ook al zagen ze het aankomen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:46

Mijn jonge paard (KWPN) was in het eerste jaar ook af en toe heel moe! Dat hoort er gewoon bij.
Ik zou haar zeker niet te dik laten worden, want bij sommige paarden is het hoe dikker, hoe minder energie.

Helemaal niks doen is ook niet de oplossing, gewoon rustig doorwerken en dan gaat het vanzelf beter. Mijn paard is nu 5 jaar en topfit! Gaat eerder te hard dan te langzaam :D

edit: rustig doorwerken als in maximaal 3x per week 20 minuten rijden..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:49

Een paard is geen robot en dus kan je geen vast schema hanteren.
Niet ieder paard geeft het op dezelfde manier aan plus dat eigenaren het vaak niet (willen) zien.

Zeggen dat een 3 jarig paard geen rust nodig heeft is eigenlijk zeggen dat een kind geen vakantie nodig heeft.

Het enige probleem wat er nu is dat jij een knop in je hoofd om moet zetten.

Hou geen schema vast maar kijk en luister naar het paard.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:51

Tilmar schreef:
Mijn jonge paard (KWPN) was in het eerste jaar ook af en toe heel moe! Dat hoort er gewoon bij.
Ik zou haar zeker niet te dik laten worden, want bij sommige paarden is het hoe dikker, hoe minder energie.

Helemaal niks doen is ook niet de oplossing, gewoon rustig doorwerken en dan gaat het vanzelf beter. Mijn paard is nu 5 jaar en topfit! Gaat eerder te hard dan te langzaam :D

edit: rustig doorwerken als in maximaal 3x per week 20 minuten rijden..

Sinds wanneer is 3 keer in de week rijden rustig doorwerken?
Een paard wat nog flink in de groei is, zowel fysiek als mentaal, en dan OOK nog eens van alles moet leren van het baasje.
Paard van TS geeft duidelijk aan dat er iets niet lekker zit, ik zie absoluut geen reden waarom je dat maar zou moeten negeren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:57

Maar Jolindaa elk paard is anders. Ik ga hier nu niet beweren dat wat het paard doet teveel is, maar het kán wel. Er zijn nu eenmaal paarden die gewoon zoveel indrukken te verwerken krijgen dat ze het even niet aankunnen. Dat heeft niks met jou persoonlijk te maken, maar met het paard. En dat is de centrale factor. Stel dat het wel zo is, dan krijg je straks misschien een paard dat zich compleet af gaat sluiten of zodanig in verzet gaat komen dat je er op die manier geen plezier meer aan beleeft. Dat wil je toch ook niet, lijkt mij?

Of het dit is zal ik hier niet glashard gaan beweren, maar uitsluiten kan ik het ook niet voor je.

En als je vindt dat ze eerder te laks of te lui is kun je ook proberen haar door te pakken. Dat is de andere optie.. heel duidelijk je been en zweep erbij. Dan zul jij in beginsel nog steeds kapot zijn na zo'n rit, want je zult zeker in het begin constant moeten herhalen dat ze door moet lopen. Dat moet ze op d'n duur wel begrijpen, maar als ook dit niet doorkomt zijn er imo twee opties. Het is gewoon een lui paard of ze heeft gewoon echt even rust nodig.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 12:59

Haha het is niet zo dat ik met vast schema werk, verkeerd over gekomen. Ik heb gewoon in mijn hoofd: maximaal 2 keer per week erop, 1 keer per week even longeren, of spelen in de bak. Zo is ze max 3 keer per week bezig en soms gebeurt hier ook niks van. Heb natuurlijk ook mijn eigen paardje waar ik elke dag mee bezig ben. Soms staat ze een weekje stil en wordt ze alleen elke dag even gepoetst, so on.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het moeilijk om te onderkennen dat dit daadwerkelijk teveel is omdat ik echt in de veronderstelling was dat dit wel oke voor har was. Lekker rustig aan, niet teveel, enz.

Nu blijkt dat dan anders en ik ga het echt niet negeren. Ga haar wel "vakantie" geven en kijken wat er gebeurt.

Uhmmm ik had 2 maanden terug contact met die mensen van haar vader :)

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:04

En hier ook een jonge Fries, die enorm opknapt van effe niets doen. En die is met 4 jaar ingereden, en nu dik 4 en een half. Denk er eens aan, dat bij ieder paard bepaalde belangrijke delen van het skelet zich pas rond het 4e jaar beginnen te sluiten. En idd, zeker Friezen zijn op deze leeftijd echte peuters. Samen met de groei, verandering van stal en eigenaars, heeft ze behoorlijk veel te verwerken gehad.

Even een maandje zonder druk, zal ze vast lekker vinden. Laat haar eventueel even na kijken door een osteopaat. Soms is er bij het rollen of iets dergelijks iets verschoven. Heb de mijne ook even na laten kijken voor haar vakantie, en er waren toch kleine zaken, die later grotere problemen hadden kunnen worden.

Mijn vriendin had overigens, en dat is een ander uiterste, een stakende jonge Fries, omdat er wel grote problemen waren. Die kon een half jaar revalideren. En die dacht net zoals jij, dat alles ook klopte.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:06

Air schreef:
Sinds wanneer is 3 keer in de week rijden rustig doorwerken?
Een paard wat nog flink in de groei is, zowel fysiek als mentaal, en dan OOK nog eens van alles moet leren van het baasje.
Paard van TS geeft duidelijk aan dat er iets niet lekker zit, ik zie absoluut geen reden waarom je dat maar zou moeten negeren.

Ha, ha, krijgen we die discussie.

Als je niks doet wordt het paard ook niet fitter hoor! Tot 6 jaar niks doen is in mijn ogen ook niet de oplossing. Dus zoals ik al zei, of zoals de ts aangeeft, gewoon een beetje werk geven. En wat is nou 20 minuten rijden? Met in en uitstappen erbij? Je moet gewoon een wekker zetten, anders is het alweer om.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:10

Prima toch als jij er niet voor kiest om naar je paard te luisteren? Gelukkig is de TS wel zo verstandig om dat nu te gaan doen.
Even goed lezen zou trouwens geen kwaad kunnen, er staat namelijk ook nergens dat ze het paard nu stil moeten laten staan tot zn 6e, plus dat TS al heeft verteld het gedrag niet beter wordt als ze een paar weken alleen grondwerken/longeren etc.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:21

Ik kan prima luisteren en lezen hoor! :+
Als mijn eigen paard moe was dan deed ik het ook wat rustiger aan, natuurlijk. Maar stilzetten en wachten is ook geen optie, dat bedoelde ik te zeggen. In sommige topics zijn ze van mening dat je een paard pas in moet rijden als ze 6 zijn, daar doelde ik op. Maar dat had ik hier niet moeten zetten.

Dus ik denk dat ts het prima doet zo, een beetje werk en niet teveel. Een poosje vakantie kan ook geen kwaad, maar niet te lang.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:33

En misschien gewoon lekker een beetje buitenrijden? Dan werk je wel aan haar conditie maar het is voor de meeste paarden minder zwaar dan in de bak.
Ik denk wel gewoon dat je haar regelmatig aan het werk moet houden. Hoe betere conditie ze heeft hoe minder moe ze ook gaat worden op den duur.
En rijd je altijd alleen in de bak of ook met andere paarden? Merk aan mijn fries dat ze het ontzettend veel leuker vindt met andere paarden erbij. Ze is ook nog jong en ik merk dat ze zich echt optrekt aan andere paarden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:45

Tilmar schreef:
Als mijn eigen paard moe was dan deed ik het ook wat rustiger aan, natuurlijk. Maar stilzetten en wachten is ook geen optie, dat bedoelde ik te zeggen. In sommige topics zijn ze van mening dat je een paard pas in moet rijden als ze 6 zijn, daar doelde ik op. Maar dat had ik hier niet moeten zetten.

Dus ik denk dat ts het prima doet zo, een beetje werk en niet teveel. Een poosje vakantie kan ook geen kwaad, maar niet te lang.

Waarom niet? Als het paard buiten kan lopen en voldoende de ruimte heeft kan je een paard zo lang stilzetten als je wil.
Een dier vergeet niet meer wat hij heeft geleerd...

Ik vind 3 ook erg jong, en vind het volstrekt niet deprimerend (vond ik een wat bijzondere woordkeuze ts) dat een dier rust nodig heeft zo nu en dan.
Ik weet niet of jullie van jongs af aan al fulltime hebben gewerkt zonder vakantie?! Lijkt me niet toch....
Mentaal en fysiek is rust net zo belangrijk als werken.

Een paard echt rust geven betekent dat je het paard met rust laat... laat maar lekker lopen ih land met andere paarden, gewoon lekker laten wieberen. Grondwerken, wandelen, poetsen... het vraagt allemaal iets van het paard.
Als je een paard vakantie geeft moet je gewoon even elke dag controleren of ie nog 4 benen heeft en verder met rust laten, dat is vakantie.

Wanneer mensen het lastig vinden het geduld op te brengen een jong paard zich fysiek en mentaal echt helemaal te laten ontwikkelen, raad ik hen toch sterk aan een volwassen dier te kopen....

Mijn nieuwste aanwinst is nu 5... die heb ik toen hij kwam eerst 2 maanden laten wennen zonder iets van hem te vragen, en nu pak ik hem wat op... 3x pw. Wanneer hij 6 geweest is gaan we iets meer ah werk.... tegen de tijd dat hij 8 is kan hij echt fulltime aan de bak.
Op die manier wordt ie wel 30... dus tijd zat ;) :D

Overigens zou ik gewoon langere stukken rechtuit rijden op die leeftijd... (nou ja.... ik zit er nog niet op als ze zo jong zijn... maar dat is niet de discussie), met andere paarden naar buiten... 20 minuutjes per keer, beetje stap, beetje draf... lekker rechtuit en ontspannen.... bakwerk komt later wel...

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 20:36

Ninx schreef:
Tilmar schreef:

Waarom niet? Als het paard buiten kan lopen en voldoende de ruimte heeft kan je een paard zo lang stilzetten als je wil.
Een dier vergeet niet meer wat hij heeft geleerd...

Ik vind 3 ook erg jong, en vind het volstrekt niet deprimerend (vond ik een wat bijzondere woordkeuze ts) dat een dier rust nodig heeft zo nu en dan.
Ik weet niet of jullie van jongs af aan al fulltime hebben gewerkt zonder vakantie?! Lijkt me niet toch....
Mentaal en fysiek is rust net zo belangrijk als werken.

Een paard echt rust geven betekent dat je het paard met rust laat... laat maar lekker lopen ih land met andere paarden, gewoon lekker laten wieberen. Grondwerken, wandelen, poetsen... het vraagt allemaal iets van het paard.
Als je een paard vakantie geeft moet je gewoon even elke dag controleren of ie nog 4 benen heeft en verder met rust laten, dat is vakantie.

Wanneer mensen het lastig vinden het geduld op te brengen een jong paard zich fysiek en mentaal echt helemaal te laten ontwikkelen, raad ik hen toch sterk aan een volwassen dier te kopen....

Mijn nieuwste aanwinst is nu 5... die heb ik toen hij kwam eerst 2 maanden laten wennen zonder iets van hem te vragen, en nu pak ik hem wat op... 3x pw. Wanneer hij 6 geweest is gaan we iets meer ah werk.... tegen de tijd dat hij 8 is kan hij echt fulltime aan de bak.
Op die manier wordt ie wel 30... dus tijd zat ;) :D

Overigens zou ik gewoon langere stukken rechtuit rijden op die leeftijd... (nou ja.... ik zit er nog niet op als ze zo jong zijn... maar dat is niet de discussie), met andere paarden naar buiten... 20 minuutjes per keer, beetje stap, beetje draf... lekker rechtuit en ontspannen.... bakwerk komt later wel...

Hmm voor jou is lezen dus ook een punt...
Ik vind het niet deprimerend om haar rust te geven. Helemaal niet.
Ik ben zelf ook geen ruiter van het slag iedere dag rijden en/of werken.

Ik vind het gewoon uiterst vervelend en zie er tegenop als een berg om weer op haar te gaan rijden, als er weer zo'n dag aankomt.
Nu staat ze gewoon een poosje stil. Ik ga gewoon proberen wat hier in het topic wordt geopperd.
Ik kan me namelijk wel iets voorstellen bij het verwerk-idee, was alleen in de veronderstelling dat ik het al goed deed.
That's all :)

Bij mij staan de paarden gewoon de hele dag, van 9 tot 5, lekker buiten, dus beweging hebben ze genoeg. Ze spelen lekker met zijn allen en klieren en klooien. Misschien ook nog zoiets dat ze dit natuurlijk niet gewend was. Ze stond op de fokkerij de hele dag binnen en nu ineens elke dag buiten. Van buitenlucht word je ook moe :)

Verder rijd ik, als ik rijd, niet alleen maar in mijn eentje. Het hangt er net vanaf wie er op stal zijn, maar ook hierin maakt zij geen onderscheid. Met of zonder stalgenootjes, ze loopt net zo hard ( of zacht, haha *\o/* )

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:41

De koude lucht maakt ze inderdaad ook eerder moe. En ook het feit dat ze een wintervacht krijgen. Dat merk ik aan de beide jonge paarden die ik hier heb staan. Daar zit elke ochtend stro in hun staart en manen. Die liggen elke nacht gewoon lang uit. Geef haar gewoon de tijd, dan komt het wel goed met haar.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 20:50

Ja, bij mij staan ze dan op een bedje van houtmot, maar zelfs die van mij van 8 ligt daarin gestrekt, haha :D Altijd al die snippertjes overal. Maargoed, ik kan me dat heel goed voorstellen. Bij het kouder worden ben ik ook altijd veel sneller moe dan normaal.

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:23

Zo'n jong paard heeft natuurlijk ook tijd nodig om kracht te krijgen en spieren, om kracht te kunnen zetten ... Dit kan ook bestempeld worden als traag/laks., terwijl het niet onwil is, maar gewoon te weinig kracht.
Friezen worden daarom ook wel later beleerd, of na het leren weer lekker in de wei gezet.
Ik ken meiden, die trainen friese paarden, bij de ene lijkt hij laks, maakt hij er een potje van, en zit ze er zelf op dan heeft hij me toch een vermogen. Dus ook zoals hier al eerder wordt gezegd, het is belangrijk hoe de hulpen worden gegeven en of het paard het wel snapt. En een paard moet ook alles verwerken wat er gebeurd...

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 22:26

Ik kreeg les met haar en dus goede begeleiding op het gebied van hulpen en dergelijken.
Ze heeft nu vakantie voor een maandje, dus op dit topic mag wat mij betreft een slotje.