Misschien komt daar iets uit
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
FriesWytske schreef:Inderdaad dat was ik vergeten. Heb er zelf 2 gehad. Nu nog maar 1. Maar moet haar eerder inhouden dan voorwaarts maken. Ze blijft maar doorgaan. Dat is ook de reden dat ik zeg dat je te snel en teveel met haar doet. Geef haar de tijd + een paar weken vakantie en dan komt haar voorwaartse drang weer terug. Wil wel eens de reden weten, waarom dat volgens de ts niet kan. Als het vanwege de FriesianCup is. Dan zou ik daar gewoon niet aan mee gaan doen. Paard is daar dus nog niet aan toe. Dat is ook 1 van de redenen waarom wij daar nooit aan mee doen. Vinden het veel te vroeg voor een jong paard om aan zoiets deel te nemen.

Tilmar schreef:Mijn jonge paard (KWPN) was in het eerste jaar ook af en toe heel moe! Dat hoort er gewoon bij.
Ik zou haar zeker niet te dik laten worden, want bij sommige paarden is het hoe dikker, hoe minder energie.
Helemaal niks doen is ook niet de oplossing, gewoon rustig doorwerken en dan gaat het vanzelf beter. Mijn paard is nu 5 jaar en topfit! Gaat eerder te hard dan te langzaam
edit: rustig doorwerken als in maximaal 3x per week 20 minuten rijden..
Air schreef:Sinds wanneer is 3 keer in de week rijden rustig doorwerken?
Een paard wat nog flink in de groei is, zowel fysiek als mentaal, en dan OOK nog eens van alles moet leren van het baasje.
Paard van TS geeft duidelijk aan dat er iets niet lekker zit, ik zie absoluut geen reden waarom je dat maar zou moeten negeren.
Tilmar schreef:Ik kan prima luisteren en lezen hoor!![]()
Als mijn eigen paard moe was dan deed ik het ook wat rustiger aan, natuurlijk. Maar stilzetten en wachten is ook geen optie, dat bedoelde ik te zeggen. In sommige topics zijn ze van mening dat je een paard pas in moet rijden als ze 6 zijn, daar doelde ik op. Maar dat had ik hier niet moeten zetten.
Dus ik denk dat ts het prima doet zo, een beetje werk en niet teveel. Een poosje vakantie kan ook geen kwaad, maar niet te lang.

Ninx schreef:Tilmar schreef:Ik kan prima luisteren en lezen hoor!![]()
Als mijn eigen paard moe was dan deed ik het ook wat rustiger aan, natuurlijk. Maar stilzetten en wachten is ook geen optie, dat bedoelde ik te zeggen. In sommige topics zijn ze van mening dat je een paard pas in moet rijden als ze 6 zijn, daar doelde ik op. Maar dat had ik hier niet moeten zetten.
Dus ik denk dat ts het prima doet zo, een beetje werk en niet teveel. Een poosje vakantie kan ook geen kwaad, maar niet te lang.
Waarom niet? Als het paard buiten kan lopen en voldoende de ruimte heeft kan je een paard zo lang stilzetten als je wil.
Een dier vergeet niet meer wat hij heeft geleerd...
Ik vind 3 ook erg jong, en vind het volstrekt niet deprimerend (vond ik een wat bijzondere woordkeuze ts) dat een dier rust nodig heeft zo nu en dan.
Ik weet niet of jullie van jongs af aan al fulltime hebben gewerkt zonder vakantie?! Lijkt me niet toch....
Mentaal en fysiek is rust net zo belangrijk als werken.
Een paard echt rust geven betekent dat je het paard met rust laat... laat maar lekker lopen ih land met andere paarden, gewoon lekker laten wieberen. Grondwerken, wandelen, poetsen... het vraagt allemaal iets van het paard.
Als je een paard vakantie geeft moet je gewoon even elke dag controleren of ie nog 4 benen heeft en verder met rust laten, dat is vakantie.
Wanneer mensen het lastig vinden het geduld op te brengen een jong paard zich fysiek en mentaal echt helemaal te laten ontwikkelen, raad ik hen toch sterk aan een volwassen dier te kopen....
Mijn nieuwste aanwinst is nu 5... die heb ik toen hij kwam eerst 2 maanden laten wennen zonder iets van hem te vragen, en nu pak ik hem wat op... 3x pw. Wanneer hij 6 geweest is gaan we iets meer ah werk.... tegen de tijd dat hij 8 is kan hij echt fulltime aan de bak.
Op die manier wordt ie wel 30... dus tijd zat![]()
Overigens zou ik gewoon langere stukken rechtuit rijden op die leeftijd... (nou ja.... ik zit er nog niet op als ze zo jong zijn... maar dat is niet de discussie), met andere paarden naar buiten... 20 minuutjes per keer, beetje stap, beetje draf... lekker rechtuit en ontspannen.... bakwerk komt later wel...

)
Altijd al die snippertjes overal. Maargoed, ik kan me dat heel goed voorstellen. Bij het kouder worden ben ik ook altijd veel sneller moe dan normaal.