Heeft mijn paard iets, en wie moet ik er naar laten kijken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 20:34

Vonnie84 schreef:
Ik wil even inhaken op het bericht van DiekeC. En niet om haar af te kraken, maar om de andere kant te belichten.

Ook ik heb iemand van Happy Athlete laten komen voor mijn paard. Eigenlijk voor mijn andere paard, maar dit paard dan ook maar meteen. Hij had nergens last van, maar puur als check. Bij hem kwam eruit dat hij achter z'n "broekspieren" vast hield. Dus dat heeft ze los gemaakt. Mijn paard liep daarna echter helemaal niet lekker meer! Achteraf kwam dit omdat hij spat had en die spieren dus "verkeerd" gebruikte, om die gewrichten te ontzien. Ik had er dus beter vanaf kunnen blijven eigenlijk. Ik wil hiermee absoluut niet Happy Athlete afkraken!! Helemaal niet. Maar gewoon de andere kant laten zien. Je hebt oorzaak-gevolg. En vaak is de oorzaak alleen met echo/röntgen/thermo/etc. te zien of uit te sluiten. Daarna kun je van buitenaf de binnenkant van je paard beïnvloeden, door massage's, osteopathie, zadels, andere rijtechnieken enz.

Ben het trouwens ook eens met de opmerkingen over het rijden. Maar omdat je paard ook niet lekker loopt buiten het rijden om, zou ik eerst je paard na laten kijken. Daarna idd iets aan je rijstijl veranderen.

En stevig contact/zwaar op de hand/niemand die het voor elkaar kreeg....... Zegt veel over de kunde van iedereen die er mee bezig is geweest... Elk paard is licht te rijden!

Fijn dat je ook de andere kant laat zien, daar ben ik blij mee. :)

Over het rijden, je mag het eens komen proberen hoor.. ;)
Er hebben genoeg mensen op gezeten die écht wel weten waar ze mee bezig zijn.. :j

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:37

Vonnie84 schreef:
Ik wil even inhaken op het bericht van DiekeC. En niet om haar af te kraken, maar om de andere kant te belichten.

Ook ik heb iemand van Happy Athlete laten komen voor mijn paard. Eigenlijk voor mijn andere paard, maar dit paard dan ook maar meteen. Hij had nergens last van, maar puur als check. Bij hem kwam eruit dat hij achter z'n "broekspieren" vast hield. Dus dat heeft ze los gemaakt. Mijn paard liep daarna echter helemaal niet lekker meer! Achteraf kwam dit omdat hij spat had en die spieren dus "verkeerd" gebruikte, om die gewrichten te ontzien. Ik had er dus beter vanaf kunnen blijven eigenlijk. Ik wil hiermee absoluut niet Happy Athlete afkraken!! Helemaal niet. Maar gewoon de andere kant laten zien. Je hebt oorzaak-gevolg. En vaak is de oorzaak alleen met echo/röntgen/thermo/etc. te zien of uit te sluiten. Daarna kun je van buitenaf de binnenkant van je paard beïnvloeden, door massage's, osteopathie, zadels, andere rijtechnieken enz.

Ben het trouwens ook eens met de opmerkingen over het rijden. Maar omdat je paard ook niet lekker loopt buiten het rijden om, zou ik eerst je paard na laten kijken. Daarna idd iets aan je rijstijl veranderen.

En stevig contact/zwaar op de hand/niemand die het voor elkaar kreeg....... Zegt veel over de kunde van iedereen die er mee bezig is geweest... Elk paard is licht te rijden!

Natuurlijk is er van alles een goede en een slechte kant. Wat jammer dat je paard er op achteruit ging Vonnie84. Maar bij mij heeft het zo veel geholpen! Ik geeft het gewoon als optie aan TS. Je weet nooit wat je kan vinden bij zo iets. Ik wist niet dat mijn paard zo erg last had aan d'r spieren bijvoorbeeld. Terwijl ik echt niet de beroerdste ruiter ben.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:39

Het probleem is waarschijnlijk ook dat je een paard niet in één keer goed kunt laten lopen als hij bijv. vast zit in zijn lijf, of jaren op een bepaalde manier gereden is. Een scheef paard is niet in één dag rechtgericht, je zult hem volgens een plan moeten gaan trainen om recht te richten.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 20:40

loulou schreef:
Het probleem is waarschijnlijk ook dat je een paard niet in één keer goed kunt laten lopen als hij bijv. vast zit in zijn lijf, of jaren op een bepaalde manier gereden is. Een scheef paard is niet in één dag rechtgericht, je zult hem volgens een plan moeten gaan trainen om recht te richten.

En daar sta ik ook voor open hoor :j Als ik de goede manier maar eens kon vinden.. En als ik weet vanuit waar ze vast zit. ;) Maar ik ga gewoon eerst de DA bellen, en daarna verder kijken.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:41

Heino schreef:
En in jouw gezondheid? Hoe zit jij in je vel? Sommige paarden zijn zo enorm gevoelig dat ze behoorlijk heftig op jouw wisselende gezondheid kunnen reageren :)

Dat is het bij die van mij vaak ^ Soms heb ik zelf niet eens door dat ik niet helemaal lekker in mn vel zit/chaggo ben totdat ik opstap en het lukt niet. Dan merk ik pas hoe ik me zelf voel :P

Maar ik zou voor een combi proberen te gaan, je hebt da's die opleiding fysio hebben gedaan, misschien kan je zo iemand zoeken?

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:42

loulou schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens. Maar je kan een paard nooit ontspannen rijden als er ergens een blokkade in de spieren ed zit. Iets ontspannen is een proces, dat kan je niet afdwingen want het gaat van zelf.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:46

DiekeC schreef:
Natuurlijk is er van alles een goede en een slechte kant. Wat jammer dat je paard er op achteruit ging Vonnie84. Maar bij mij heeft het zo veel geholpen! Ik geeft het gewoon als optie aan TS. Je weet nooit wat je kan vinden bij zo iets. Ik wist niet dat mijn paard zo erg last had aan d'r spieren bijvoorbeeld. Terwijl ik echt niet de beroerdste ruiter ben.

Ooh, nee, het is dan niet meteen slecht! Helemaal niet. Maar in mijn paard z'n geval was het gewoon niet zo handig om hem los te maken. Soms functioneert een lijf nu eenmaal "krakkemikkig" beter dan 'zoals het volgens het boekje hoort'. En kun je er beter vanaf blijven. Niets negatiefs over happy athlete, echt niet. Want spierproblemen komen idd super veel voor en paarden kunnen daar veel last van hebben.

@Miracle_: zou graag willen komen. Maar ben zelf nou eenmaal ook geen goede ruiter. Probeer het wel zo goed mogelijk te doen :Y) Maar er zijn mensen die daar veel beter in zijn dan ik.

Oh en over dat rechtrichten ben ik het natuurlijk volkomen mee eens. Maar wilde me niet als "AdB sekte" over laten komen ;)

Miracle_

Re: Heeft mijn paard iets, en wie moet ik er naar laten kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 20:50

Haha helaas! ;) AdB heb ik 10 maanden geprobeerd, maar helaas... Ik had toch wel gehoopt dat dat zou werken, want die manier sprak me wel aan.. Ze ging er ook zeker niet slechter door lopen, maar ik merkte op een gegeven moment ook geen verbetering meer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:52

Een meisje die ik ken had dat probleem ook met haar paard, die bleek uiteindelijk iets in z'n rug te hebben, paard is halfjaar lang gekraakt, gemasseerd etc en is nu heel veel soepeler geworden. Zou dus even nakijken of je paard geen blokkades of iets in die trant heeft. Succes!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 20:52

Annickkii schreef:
Een meisje die ik ken had dat probleem ook met haar paard, die bleek uiteindelijk iets in z'n rug te hebben, paard is halfjaar lang gekraakt, gemasseerd etc en is nu heel veel soepeler geworden. Zou dus even nakijken of je paard geen blokkades of iets in die trant heeft. Succes!

En dat heeft ze door een DA laten checken, of...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:55

Weet ik niet precies, kan het wel even navragen als je dat graag wilt weten. Weet alleen dat onze instructiece dat vermoeden had en een beetje heeft onderzocht.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:58

Vonnie84 schreef:
Oh en over dat rechtrichten ben ik het natuurlijk volkomen mee eens. Maar wilde me niet als "AdB sekte" over laten komen ;)

En ik ben niet eens een AdB aanhanger :D maar ook bij klassieke dressuur is rechtrichten een belangrijk onderdeel ;)
Laatst bijgewerkt door loulou op 06-11-11 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:00

Voorwaarts gaan rijden, zal ook al een stuk helpen. Pleasure is ook "dressuurmatig" dus denk dat het niet aan het kunnen van je paard ligt. Mijn paardje (quarter) had verkorte broekspieren en die heb ik veel voorwaarts (en tempo wisselingen) moeten rijden. Heeft super geholpen en dan gaan ze vanzelf 'naar je hand' lopen.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:39

Even een stipje, want de werkzaamheden van Happy Athlete spreken mij erg aan...

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:47

ik weet misschien wel iemand die je kan helpen qua les. die zit in nuland, en die rijd zelf op hoog nivo. mijn pony was ooit ook wel sterker dan de andere keer, maar aan het einde altijd fijn nageefelijk. wil je misschien een keer les moet je maar even pb'en

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 22:07

nicky_rilana schreef:
ik weet misschien wel iemand die je kan helpen qua les. die zit in nuland, en die rijd zelf op hoog nivo. mijn pony was ooit ook wel sterker dan de andere keer, maar aan het einde altijd fijn nageefelijk. wil je misschien een keer les moet je maar even pb'en

Je hebt PB! :)

MirMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 07:12

Miracle_ schreef:
Vonnie84 schreef:

Dan moet er wel bij vermeld worden dat het beestje niet dagelijks gereden wordt of op vaste dagen.
Iemand rijdt een keer en dan kun je niet verwachten dat ie al soepel is. Zoiets heeft tijd nodig. Jij zit ook niet in een dag in de splagaat.
Dus over kunde is hier geen sprake.

Nina geeft ook prima les overigens O:)

MirMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 07:14

loulou schreef:

Het staat hier al hahahaha.

MirMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:58

Vanmorgen liep ze vrolijk mee, klein stukje laten draven maar het was minder (voor zover ik kon zien) dan gisteren.