Welk bit voor meer oprichting paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:13

jazzgps schreef:
Ts een enkelgebroken bustrens heeft een notenkrakker effecht in je paard zijn mond.
Dus dat vind ik geen vriendelijk bit voor je paard. omdat een enkelgebroken bustrens in je paard zijn gehemelte kan gaan prikken
Ik zou dan gaan voor een dubbelgebroken watertrens
Als je dan toch een ander bit wilt gaan proberen

ik weet niet waar je het vandaan haalt dat een enkel gebroken bustrens tegen het gehemelte van het paar prikt, maar dan moet je wel met je handen bij je tenen rijden wil dit gebeuren. als je het bit goed gebruikt dan beweegt het gewoon zogoed als horizontaal. dus zal het niet tegen het gehemelte van je paard aan drukken.

TS: Ikzelf wissel eigenlijk om de zoveeltijd van bit dus enkelgebroken bustrens-dubbelgebroken bustrens-enkelgebroken watertrens en dubbel gebroken watertrens, wel allemaal de zelfde dikte.
Ikzelf vind dit erg fijn, doordat je telkens een ander soort druk in de mond hebt.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:14

Ik moet eerlijk zeggen dat ik normaal nooit zeg dat je geen ander bit moet proberen, maar nu denk ik echt dat het geen zin heeft..
Zoek het in andere oefeningen, weet niet hoe en wat je traint, het kan ook een kwestie van tijd (nog te weinig kracht) zijn.

Ik vind de aanname dubbelgebroken werkt niet omdat je waarschijnlijk teveel met je hand werkt wel heel kort door de bocht. Heb zelf een heel aantal paarden heerlijk gereden met een dubbelgebroken, maar ken er ook genoeg die het niks vinden.

Sjirina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 13:16

Lovely schreef:
Voor de overgang naar stang en trens kun je eens zien hoe je paard het doet op een scholingstrens van sprenger, de busvariant. Het komt wel eens voor dat paarden hier wat makkelijker mee gaan dragen. Je moet er natuurlijk wel op letten dat je van achteren naar voren blijft rijden en dat je niet gaat klooien met je hand. Je doel is dat je paard zichzelf draagt, licht wordt en jij lekker met je handje voor ontspannen rond kan rijden. Eerst aan elkaar en dan van je af, dat is wat je wilt.

Ja, dat is idd wat ik wil!! :)

Sjirina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 13:17

Dustyenmax18 schreef:
jazzgps schreef:
Ts een enkelgebroken bustrens heeft een notenkrakker effecht in je paard zijn mond.
Dus dat vind ik geen vriendelijk bit voor je paard. omdat een enkelgebroken bustrens in je paard zijn gehemelte kan gaan prikken
Ik zou dan gaan voor een dubbelgebroken watertrens
Als je dan toch een ander bit wilt gaan proberen

ik weet niet waar je het vandaan haalt dat een enkel gebroken bustrens tegen het gehemelte van het paar prikt, maar dan moet je wel met je handen bij je tenen rijden wil dit gebeuren. als je het bit goed gebruikt dan beweegt het gewoon zogoed als horizontaal. dus zal het niet tegen het gehemelte van je paard aan drukken.

TS: Ikzelf wissel eigenlijk om de zoveeltijd van bit dus enkelgebroken bustrens-dubbelgebroken bustrens-enkelgebroken watertrens en dubbel gebroken watertrens, wel allemaal de zelfde dikte.
Ikzelf vind dit erg fijn, doordat je telkens een ander soort druk in de mond hebt.

Dank, goede tip, ga ik bespreken met mijn instructeur!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:24

De scholingstrens heeft ook als voordeel dat deze inwerkt op de tong zodra het paard wat teveel de hand pakt, dit kan dus een heel duidelijk signaal zijn naar je paard om de hand alleen aan te nemen en verder niks mee te doen. Maar vergeet niet dat als je paard teveel aan je hand zit dat dat altijd betekent dat hij je been negeert. Daar moet je dus wel wat aan doen, maar je kan het voor jezelf en voor het paard makkelijker maken door een scholingstrens te gebruiken. Als je er teveel aan zit, krijg je dat ook op je brood en zo is het toch leerzaam. Je kan na een klein weekje succesvol gebruik ook weer terug naar je gewone bit, want als het goed is hebben je paard en jij intussen iets bijgeleerd dat je dus ook kan toepassen met een gewoon trensje.

Sjirina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 13:26

Ter geruststelling, ik ga geen rare bitten proberen, niet S&T rijden, misschien wel nooit! We rijden rustig door in het M, of hij het wel of niet goed doet, hij mag toch voor altijd bij me blijven, net als mijn oude wedstrijdpaard van 24 jaar!! Die loopt nog lekkere bosritjes en verder in de wei (mijn wedstrijdpaard staat overigens ook dagelijks in de wei, gaat mee het bos in, en springt af en toe een parcoursje)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:28

Sjirina schreef:
Hij doet het echter prima in de dressuur, maar door zijn bouw lijkt het soms dat hij wat op de voorhand loopt.?

Gaat hij dan ook hangen in het bit? Er zijn paarden die dat doen, omdat de druk van het bit tegen hun gehemeltje irriteert en zo duwen ze het bit dieper hun tong in, om zo de druk van het gehemelte te halen. Zoveel ruimte is er niet tussen tong en gehemelte. Met een enkelgebroken bit werk je dan nog meer op dat punt in als je er druk op zet. Een dubbelgebroken`danger`-bit, of myler of iets van dat type vouwt minder ver dubbel en kan dan helpen.
Maar niet alle paarden vinden dubbelgebroken fijner als enkelgebroken, maar als er schiefels op de lagen ontstaan ligt dat niet aan het bit, maar aan de veel te ruwe inwerking daarvan. (Niet naar jou gericht, maar naar die bevindingen van je tandarts.) Een watertrens zou misschien wat voor je zijn, maar vanaf de M mogen volgens mij geen bitrubbers meer, dus kun je beter op zoek naar een duurdere variant die beter is afgewerkt, zodat er geen velletjes meer tussenkomen. Je zei dat dubbelgebroken niet ging, maar heb je een dubbelgebroken met een heel kort middenstuk geprobeerd, of zo`n ouderwetse met nog best een breed middenstuk? Die laatsten liggen een heel stuk minder stabiel. En heb je nu een lichtgewicht bitje of een zwaardere? Als je een bit hebt gevonden dat je paard fijn aanneemt kun je je voor de rest beter op de rijderij en oefeningen die je paard vanuit achter versterken gaan richten. Als er een wonderbit bestond waarmee de paarden direct omhoog kwamen dan zou de fabricant daar flink reclame mee maken. Dat zou een goudmijntje voor ze zijn.

germie

Re: Welk bit voor meer oprichting paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:15

Een beetje jurybijscholing op dit gebied zal je ook helpen. En dat meen ik serieus. Sommige paarden hebben van nature minder front. En die paarden lopen verder wel netjes, actief genoeg van achteren e.d. Maar nee, het front is niet wat Totilas heeft, en dus heet het dan 'op de voorhand gaan'. Helaas willen sommige juryleden ook in de basissport veel front zien, het perfecte dressuurpaard.

Sjirina

Re: Welk bit voor meer oprichting paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 22:35

Eens met Germie, mijn springgefokte paard heeft van nature niet veel front en iets overbouwd. Maar loopt best van achteruit, maar dan is het te weinig bergop... Enfin, vandaag weer concours gehad en winstpunt gescoord, dus maak me maar niet al te veel zorgen. Ga bij Divoza een keer een sprenger dubbel gebroken bit lenen. De tip om een wat kwalitatief beter bit te proberen vond ik wel nuttig. Allen dank voor de tips,topic wat mij betreft gesloten.