Van bitloos terug naar bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Re: Van bitloos terug naar bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:45

Dat ze in het bos niet te houden is ligt niet aan het met bit of bitloos rijden maar aan jou techniek, meer in de bak gaan trainen en vooral ook leren dat het stuur niet op het hoofd zit maar op jou zit en als je een ondersteunen de hulp wil geven doe dat dan met de indirecte teugel op de schouders en niet met de directe teugel op het hoofd.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 14:11

In principe is er niks mis mee om weer met bit te rijden als dat beter werkt, maar ik zou het persoonlijk liever rijtechnisch oplossen.

Als mijn paard hard wilt, moet ik ook niet vragen of ze de hele tijd wilt stappen. Dan moet ik haar lekker aan het werk zetten! Bochtje links, bochtje rechts, paar passen wijken, keertje terug naar stap. Halthouden en dan meteen draven etc.
Als ze dan weer goed aan de hulpen staat en de grootste energie er uit is kun je weer wat rustigere dingen vragen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 14:15

Sassol schreef:
In principe is er niks mis mee om weer met bit te rijden als dat beter werkt, maar ik zou het persoonlijk liever rijtechnisch oplossen.

Als mijn paard hard wilt, moet ik ook niet vragen of ze de hele tijd wilt stappen. Dan moet ik haar lekker aan het werk zetten! Bochtje links, bochtje rechts, paar passen wijken, keertje terug naar stap. Halthouden en dan meteen draven etc.
Als ze dan weer goed aan de hulpen staat en de grootste energie er uit is kun je weer wat rustigere dingen vragen.

mijn idee. zet haar aan het werk.
ook buiten kan dat heel goed.

is het misschien een idee om haar uit te laten razen op een lang bospad?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:51

Ik zou eerder kijken of je het rijtechnisch op kunt lossen.
Los daarvan, als jij en je pony het fijner vinden terug te stappen naar het bit, waarom niet? Bitloos pakt nou eenmaal niet ieder paard evengoed op.
Ik heb mijn shetlander een hele tijd bitloos aan de lange lijnen gehad, maar dit beviel totaal niet. Na jarenlang toch proberen weer een keer overgestapt op een bitje, en dat ging vele malen beter. Ik zie er geen probleem in op dat moment over te stappen op een bit.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:33

Moreno rijd ik over het algemeen met een touwhalster met teugels. Ook buiten doe ik dat en ik heb er ook mee op het strand gereden.
Over het algemeen doet hij het prima. Ho is ho en sturen is sturen, maar op sommige momenten wil hij ook nog wel eens maling hebben aan mijn ''seintjes''.

Twijfel ook nog steeds om er weer een bit in te hangen, maar liever toch bitloos.
Rijd 1 keer per week wel met bit omdat je met touwhalster niet een mooie aanleuning kunt creeeren en zowel, dan krijg ik het niet voor elkaar }:0
Met bit is hij makkelijker te handhaven, maar merk meer rust in zijn eigen hoofd als ik bitloos rijdt.

Ik denk dat het toch voor het ene paard wel geschikt is en voor het andere paard niet. Ooit een verzorgpaard gehad die mijn bitloze hoofdstel van 169 euro aan twee stukken trok ;(

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:45

Air schreef:
Ilsexxx: Ik vraag mij daadwerkelijk af waar de roddel vandaan komt dat een paard met bit beter te houden is. Dat is absoluut niet te zeggen.
Er zijn juist heel veel paarden die bitloos zelfs beter reageren in zo'n situatie op de hulpen. Vaak zit dat echt tussen de oren.

Als een paard in paniek is heb je niks meer te zeggen, en al helemaal niet bitloos, dit is mij overkomen en dan had ik toch liever dat ik een bit in had zodat het paard wel scherper zou reageren.
Mijn paard reageert prima op bitloos, ik zei ook dat ik het voor mezelf deed, dat ik zelf dan rustiger was. Ik heb een aantal keren bitloos een buitenrit gemaakt, ook in galop maar naar mijn gevoel hoeft er maar iets te gebeuren en dan ben ik geruster als ik een bitje in doe. Dit is een gewoon dubbelgebroken watertrensje, en zit ook niet in haar mond te hangen, gewoon 'ho' als ik wil dat ze wil stoppen dan doet ze het al, maar gewoon voor het geval dat.
Ik zit liever rustig op mijn paard, dan continu te stressen of ze er wel of niet vandoor zou gaan.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:01

Dan is je keuze toch eigenlijk al gemaakt :)?
Zolang je het bit als communicatiemiddel gebruikt is er toch geen man over boord?
Dan is er zowel niks mis met een bit als met bitloos :)

plopineendop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:01

Air schreef:
Ilsexxx: Ik vraag mij daadwerkelijk af waar de roddel vandaan komt dat een paard met bit beter te houden is. Dat is absoluut niet te zeggen.
Er zijn juist heel veel paarden die bitloos zelfs beter reageren in zo'n situatie op de hulpen. Vaak zit dat echt tussen de oren.

ze zegt toch niet dat ieder paard zo is, ze zegt wat bij haar paard werkt. tuurlijk geld dat niet voor ieder paard dat is logisch

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:49

Het gaat weer nergens over om iemand om dit soort dingen af te katten. Kom op en doe een beetje normaal. Eigen paard, eigen keuze :) Men vraagt alleen maar om advies en daar is helemaal niets mis mee. 2 weten er meer dan 1 en wat zij met deze kennis doet, is geheel aan haarzelf :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:52

Ik heb hier exact hetzelfde probleem, ook dezelfde redenen als jou..
Ik heb een bitje voor hem gekocht, en heb het toen gewoon eens geprobeerd.
Hij reageerde al als ik in de teugel kneep! maar alleen met buitenritten ga ik het bit gebruiken.
mijn zusje rijd erop, en ik houd mijn hart vast als hij er weer vandoor gaat. Dus een bitje erin is velen malen veiliger en zo is hij makkelijker te houden!

Ik zou het gewoon proberen dus!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:54

Paarden die inderdaad enkel bitloos zijn gereden, zullen heftig reageren op een bit. Hierdoor kun je het contact minimaal houden voor hetzelfde resultaat. Het is echter wel zo dat je snel ''teveel'' contact maakt waardoor het paard ook sterk in de mond wordt.
Ik rijdt mijn paard graag 1 keer per week dressuurmatig met een bitje. Dubbelgebroken :) Hierdoor blijft hij goed aan de hulpen en is het ook niet zo dat je hem afstompt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:56

ik doe er ook een bitje in als ik lange lijnen etc ga doen, dan kan ik de hulpen net iets subtieler doorgeven ;)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:58

MarlindeRooz schreef:
ik doe er ook een bitje in als ik lange lijnen etc ga doen, dan kan ik de hulpen net iets subtieler doorgeven ;)

Ja precies! Ik denk dat als je het inderdaad zo weet te combineren, je je paard zowel met bit als zonder bit veilig kunt berijden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:00

Maar het probleem is dat mijn 8jarige zusje erop rijd, maar gelukkig heeft die een hele zachte hand!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 11:27

Het rijden met bit gaat super, haar bitloos rijden gaat ook nog steeds. Het bos heb ik nog niet geprobeerd.
Haar flink laten uitrazen op een bospad gaat niet zo makkelijk, omdat iedereen hier in het bos overal mag lopen. Dus dat is gewoon te gevaarlijk. Met dit weer rijd ik de eerste tijd sowieso even niet in het bos. Straks maar weer eens proberen.