Stoelzit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wonder007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 12:37

Haha... wat zal er dan met mij gebeuren?!

Ik ga volgende keer proberen om meer open te zitten met mijn bekken.

Zit je als je je beugels igg. te kort hebt altijd in stoelzit??

T_S_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:55

Je zit recht als je schouder heup en hak op een rechte lijn zitten..
Bij een stoel zit gaan je voeten te ver naar voren en je hangt te ver naar achteren je legt dus eigenlijk het gewicht te ver naar achteren.
Ik zeg altijd doe alsof je een plank hebt ingeslikt en je schouders goed naar achteren!
Als je spiegels in de bak hebt kan je het hier perfect op zien!

Sofy

Re: Stoelzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:31

Met te korte beugels hoef je absoluut niet per sé in stoelzit te zitten, en met te lange beugels is een stoelzit ook nog steeds mogelijk. Je kunt immers best met opgetrokken knieën nog steeds je beugels te ver naar voren houden (hoewel het wel moeilijker is). En met korte beugels kun je ook goed zitten, alleen zul je dan merken dat je je knieën niet zo goed kwijt kunt omdat die over het zweetblad heen steken.

Beugels op de goede lengte kan een goed hulpmiddel zijn, maar is niet per sé een oplossing. Voor mij betekenden langere beugels eigenlijk alleen dat ik m'n hakken nog meer ging optrekken...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:51

Sofy, van de oefening 2 keer staan 1 keer zitten leer je wel de goede houding hoor ! Als je die oefening beheerst houdt het in dat je dan in balans en dus goed zit !

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:57

Nou ja, zoals ik al zei: als je het goed doet leer je er veel van. Maar ik kon met die oefening dus valsspelen :') en daardoor had ik er niet zo veel aan.
Maar iedereen is anders, ik zou het gewoon proberen en kijken of het werkt!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:58

kan jij met die oefening valsspelen ?? Knap, hoe krijg je dat nu voor elkaar ;)

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:10

Tsja, ik ga dus als een soort van metronoom lichtrijden: zitten is benen naar voor, lijf naar achter, en staan is lijf naar voor, benen naar achter. 't Is niet goed en het is niet makkelijk, maar het 'werkt' wel :P.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:12

Dus eigenlijk zou je dan alleen moeten staan en zo je houding oefenen misschien ?!

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:19

Tsja, maar dan oefen je meer verlichte zit dan je 'normale' zit. Is ook belangrijk en nuttig, maar doet niet meteen iets goeds voor je algemene houding. Doet wel heel veel voor je balans :).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:22

ja, volgens mij is dit (blijven staan en dan ver naar voren leunen ) ook een oefening bij centered riding voor je balans.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:01

wonder007 schreef:
Is dit dan ook stoelzit

http://www.stal-elegantia.com/Kazan%201 ... %20045.jpg
(google)

Nee, toch??

Ik wilde even reageren, gezien ik de persoon op de foto ben. Het is idd een lichte vorm van stoelzit, en wat kreeg ik toch een pijn in mijn rug van dat zadel. Maar was het enige zadel wat ik had dat deze pony paste, speciaal voor hem gekocht, wel 2e hands maar nagekeken door zadelpasser.
2e x nagekeken, hoorde ik dat het een gebroken boom had en totaal niet goed lag... verklaarde wel waarom ik het gevoel had achterover te hangen en zo'n last van mijn rug had.
Hoe ik ook mijn best deed ik kon bij dat zadel gewoon niet mooi in het midden blijven zitten.
Dus een zadel kan wel degelijk invloed hebben op hoe je zit.
Laatst bijgewerkt door Kady1 op 11-11-11 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 10:41

Leuk dat je je even meldt Kady! Ik hoop dat je mijn posts niet als aanvallend hebt gezien, zo waren ze absoluut niet bedoeld. En grappig om te lezen dat je zelf dus idd ook het gevoel had te ver naar achteren te zitten! Hoop dat het nu gelukt is een ander zadel voor je pony te vinden die zowel voor jou als je pony goed ligt?

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:03

Ow nee hoor, voel me niet aangevallen, ik wist dat ik met dat zadel op die pony niet goed zat. Ik rijd heel veel jonge paarden en mijn houding is niet altijd top, mijn belangrijkste doel is voornamelijk er op blijven zitten haha. Maar ik probeer er altijd aan te blijven werken. De perfecte dressuur houding is gewoon niet makkelijk en kan dan ook wel tegen kritiek. Op dit moment rijd ik een groot paard in het M2 en krijg toch bijna altijd een 7 voor houding en zit dus ben blij dat het weer wat beter gaat.

Maar dit zadel was echt drama, en pijn in mijn rug dat ik er van kreeg (was btw een wintec pro), ik dacht dat het aan mezelf lag, en heb de pony toen incl. zadel verkocht, want dat " paste" goed was mij verteld door zadelmaker. Nieuwe eigenaren zaten er ook niet helmaal lekker op geloof ik en hebben het opgeven moment laten nakijken bleek (waarschijnlijk al heel lang) een gebroken boom te hebben... Tja dan ligt het dus niet goed natuurlijk en gaat het zwaarte punt ook anders liggen.

Ben allang blij dat die pony er niks aan over heeft gehouden, met pijn / verwondingen op de schoft.

Pony heeft ondertussen een ander zadel en ik heb er niets meer van gehoord dus neem aan dat het nu allemaal goed gaat.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:11

Mijn ervaring is dat stoelzit voornamelijk aan het zadel ligt. Veel zadels hebben het ophangpunt van de beugels ver naar voren zitten, wat beter is voor mannen dan voor vrouwen. Op mijn oude zadel zat mijn net paardrijdende vriend nota bene beter dan ik :)

Zie hier het verschil:

Oud zadel:
Afbeelding

Nieuw zadel (let alleen op mijn benen aub :+)
Afbeelding

Bij de eerste moest ik ook heel veel moeite doen mijn been naar achteren te houden.

Wat je ook kunt proberen bij een braaf paard is je hele been naar achteren leggen, tegen het paard aan, en dan je onderbeen naar voren schuiven, hij stopt vanzelf en daar moet je been liggen. Dat zitten ook meteen je tenen naar binnen. Het voelt wel hele scheef en uitgerekt :+

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:28

Hallo Allemaal.

Ik kom me zelf hier ook, aan melden in dit Topic. :D
Scheran de eerste foto die je hebt geplaatst, in dit topic zo zit ik ook met mijn benen,
Ik steek zelf mijn benen naar voren af en dan gaat mijn hele voet ook soms door de beugel heen, en daar door beland mijn kont achterin in het zadel. :o
Ik vind het zelf moeilijk ,om mijn benen op de goede plek te gaan houden.

Marit10791

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:51

@ Jazzgps: Misschien kun je inderdaad is proberen om met een ander zadel te gaan rijden. Ik heb zelf ook altijd in stoelzit gezeten. Wat bij mij het probleem was, is dat het dieptepunt van het zadel te ver achterin zat (wat voor sommige mensen ook nodig is) waardoor ik dus neigde naar een stoelzit. Ik heb nu een zadel gekocht met het dieptepunt meer voorin het zadel.

Succer ermee!