Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:42

Ik niet :D

Volgens mij is dat niet mooi :n

Chaos: dat is het, wat Knollentuin zegt: bedenk eens hoe dat zou voelen, en vertaal dat gevoel. Wat betreft de salsa: mijn paard is mijn danspartner. En als wij gespannen dansen, dan is het een.dans van niks. Maar als we ontspannen (Zen zijn) en we dansen met plezier, is het een leuke dans. Ook al kunnen we het nog niet erg goed.

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:42

Pagina 2 alweer :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:44

Maris schreef:
Amanda schreef:
Zingen, want dat zorgt ook voor een goede ademhaling :j

is dat zo ? Ik kan geloof ik wel zingen met een hoge ademhaling hoor.

:D
Ik kan helemaal niet zingen :D
Maar als je correct zingt verplaatst je ademhaling zich naar beneden en haal je gelijkmatiger adem.
Daarnaast schijn je er beter van te ontspannen omdat je je minder focust op jezelf.
Geen idee hoe het precies werkt, maar voor mij werkt het :j

Zen = ontspanning = rust = volledig teruggaan naar jezelf en je basis.
Zo zie ik het tenminste :)

Chaos: het hele topic is een beetje overdreven. Maar de laatste 10 pagina's zijn bijvoorbeeld wel interessant.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:46

Ja okee. Ik weet niet waar jullie aan denken bij Zen maar het eerste woord dat mij binnen komt is zweverig. Vandaar dat ik het vraag. Uitspraken als dansen, met je navel billen etc. gebruikt mijn instructeur ook wel, alleen dan net wat anders.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:49

Basis is de ruiter. Vanuit ontspanning en rust bij de ruiter de ontspanning bij je paard creëeren.
Op basis van houding, maar ook manier van overbrengen en hulpen aan je paard.
Harnachement is een belangrijk onderdeel. Oefeningen worden meegenomen.
Maar alles vanuit een ontspannen communicatie naar je paard, zonder enige dwang.

Klinkt heel logisch eigenlijk :)
En niets zweverigs aan :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:49

2 amanda, zoals je het nu opschrijft is het net of het hele topic nergens op slaat :') , wat jij bedoeld is dat het overdreven is om 100 pagina's terug te lezen {denk ik?} en dat de laatste 10 je al wel een beetje opweg helpen.. dat geloof ik ook ,alhoewel het wel heel helder is om er meer te lezen denk ik [en dan kijk ik even naar eefske]

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:50

knollentuin schreef:
2 amanda, zoals je het nu opschrijft is het net of het hele topic nergens op slaat :') , wat jij bedoeld is dat het overdreven is om 100 pagina's terug te lezen {denk ik?} en dat de laatste 10 je al wel een beetje opweg helpen.. dat geloof ik ook ,alhoewel het wel heel helder is om er meer te lezen denk ik [en dan kijk ik even naar eefske]

Ja, dat bedoel ik ook :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:50

Zen is de ultieme ontspanning, zeg maar. Niet gefocussed op jezelf, maar je overgeven aan wat je doet. Dan zit je met zachte billen, op je kont en niet op je doos. En je stuurt met je navel.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:40

justkid schreef:
Even kijken wat codewoorden :D

Zen
zachte billen
spagetti
winkelwagentje duwen
salsadansen
ademen naar je buik toe.
Wat nog meer?
Misschien moeten we even wat uitleg quoten anders wordt het misschien wat onbegrijpelijk en het is ook leuk als er nog meer mensen meedoen.

Champagneglazen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:41

Die vooral niet vergeten idd :j

Heel belangrijk. :D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:42

knollentuin schreef:
>;) we hebben het over mooi zingen he?! niet een beetje bleeren :)ddd

_O-

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:04

Gooya schreef:
Champagneglazen :)

die heb ik gemist.. vertel?

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:06

knollentuin schreef:
>;) we hebben het over mooi zingen he?! niet een beetje bleeren :)ddd

Oh daarom gaat suus mss zo hard :D Ze rent weg van mijn zangkunst :)*

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:25

Zeg dames dit is een serieus topic >;)
En als we niet naar de HK gejoept willen worden.....

Wat mij het eerste trof in dit topic was inderdaad met zachte billen rijden.
Dat is een raakvlak met hoe ik oa stuur.
Ik ben een inmiddels echte westernruiter en heb geleerd om veel op zit te doen.
Wat voor mij juist fijne oefeningen zijn is hoe je appuyeert, travers etc goed rijdt.
Mijn paard is heel wendbaar maar ook wat stijf in de ribbenkast.

Werkpuntje bij mij is vooral mijn benen stil houden in galop.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:48

:= je hebt gelijk jk, ik was een beetje melig en ik geloof dat ik de hele boel aansteek. maar het is ook zo een lekker weer *\o/*
ja sab, champagneglazen, je handen dragen ,doen of je twee galzen vast hebt , 1 in elke hand en niet morsen [misschien heb ik tegen jou wel cola gezegd, t blijft polder daar] [de rest zit tegen t gooi aan :+ ]

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:26

@Yamcha: wat een prachtige foto's van Vegs en van jou en haar samen, echt super mooi en wat ben je vooruit gegaan in die 4 maanden, daar was het toch allemaal om begonnen...
Ik blijf meelezen, zal niet zoveel posten maar ik probeer dingen op te steken en te genieten van jullie vooruitgang.
@ankem: voor jou even speciaal de wens uitspreken, dat je een leuk paard vindt, of het nou eigen wordt of bijrijdpaard. Het is je gegund.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:54

knollentuin schreef:

Ik vond het echt fijn om alles gelezen te hebben. Ook om een beetje te ontdekken wie jullie zijn en hoe jullie er voor staan. Leuk ook om de vooruitgang te lezen. En ik heb alle tips opgeschreven ;)

Vanmorgen heb ik weer gereden en het ging echt niet lekker. Ben gefrustreerd afgestapt. Mevrouw was al vrij druk toen ze op stal stond omdat de rest van de kudde al naar buiten mocht en zij eerst nog aan het werk moest.
En ik vond mezelf nog behoorlijk zen maar blijkbaar kon ik dat niet echt goed overbrengen..

En eigenlijk reageerde ze in stap best wel goed op m'n zit hoewel ik soms nog wel best veel been moest gebruiken om d'r als het ware opzij te drukken (ze duwde fanatiek door m'n 'muurtjes' heen). Maar ze ontspande echt heel fijn en in plaats van dat ze continu met buitenstelling liep (ik heb m'n binnenhand nu echt helemaal los in eerste instantie om te voorkomen dat ik hem vastpak), boog ze op sommige momenten toch netjes op m'n binnenbeen om. Dat voelde wel heel goed :D

Alleen op het moment dat ik in draf ga is alle controle weg. Ik merk dan ook wel dat ik zelf wat spanning opbouw maar zelfs als ik echt ontzettend op m'n ademhaling let, m'n lichaam ontspan etc. lijkt paardjelief zich er vrij weinig van aan te trekken. Blijkbaar zit er dan toch nog ergens bij mij onbewust spanning. Ook merk ik wel dat ik niet onafhankelijk genoeg kan zitten in draf (serieus jongens, 2 keer staan, een keer zitten is een opgave :oo )wat de boel ook niet echt beter maakt. Dus mocht er iemand mij een zitlesje willen geven (liefst op een koel-in-de-kop-paard), graag! :+
Ik merk ook dat als ik gefrustreerd raak dat ik echt helemaal terug moet naar stap en moet proberen te ontspannen. Maar op een gegeven moment lukte het me vandaag niet meer om te relaxen in stap omdat ik telkens na 5 drafpasjes al zo hard ging dat ik haar weer met een flinke teugelhulp terug moest nemen naar stap. En dat was nou juist niet de bedoeling :\
Dus helaas. Geen goede dag vandaag. Volgende keer beter :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:03

En als je weinig draf doet maar eerst gaat galopperen en daarna weer terug naar de draf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:22

ElanII schreef:
@Yamcha: wat een prachtige foto's van Vegs en van jou en haar samen, echt super mooi en wat ben je vooruit gegaan in die 4 maanden, daar was het toch allemaal om begonnen...
Ik blijf meelezen, zal niet zoveel posten maar ik probeer dingen op te steken en te genieten van jullie vooruitgang.
@ankem: voor jou even speciaal de wens uitspreken, dat je een leuk paard vindt, of het nou eigen wordt of bijrijdpaard. Het is je gegund.

Dank je wel, heel goed om te horen, thanks :)

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:25

Amanda schreef:
En als je weinig draf doet maar eerst gaat galopperen en daarna weer terug naar de draf?

Galop kan ik wel een stuk fijner zitten maar heeft ze ook wel een flink tempo in.
Maar inderdaad helemaal niet zo'n gek idee, misschien dat ik haar daar wel beter terug kan krijgen op m'n zit en ademhaling.
God. Best wel dom eigenlijk. Ik zit gewoon in zo'n patroon gesleten van eerst maar eens die stap en draf onder de knie krijgen. Wat dom van me :o?

Ik ga het zeker proberen. :j Dankjewel.

Ga ik overigens wel even een lijntje aan de zijkant van de bak spannen. We hebben zegmaar soort van twee rijbakken naast elkaar en de ene is meer voor het springen en de andere dressuur. Alleen er zit geen afscheiding tussen en nu heeft ze wel heel veel renruimte :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:29

Galop is best fijn voor de Zen, zeker als je paard er goed in is :j

Draven is voor sommige paarden best moeilijk en die bouwen dan heel veel spanning op. Even galopperen kan dat laten afvloeien.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:32

Ik deed die volgorde ook altijd, maar ik merk dat het soms veel fijner is om eerst te galopperen.
Inderdaad makkelijker zen, maar ook makkelijker ruggebruik en loskomen van je paard.
Het zal niet altijd opgaan, maar is zeker het proberen waard.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:33

En hoe leer ik dan mijn benen stilhouden :roll:
Ik galoppeer heel veel, ook juist in het begin maar ik zag laatst een filmpje van mezelf en die benen 8)7 8)7 8)7
Ik heb wel wat fijne tips van Ankem gekregen maar meer zijn welkom :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:37

Daar kan ik nog niet bij helpen :n

Vegs is er goed in, ik niet :+

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:40

Yamcha schreef:
Galop is best fijn voor de Zen, zeker als je paard er goed in is :j

Draven is voor sommige paarden best moeilijk en die bouwen dan heel veel spanning op. Even galopperen kan dat laten afvloeien.

Dat heb je helemaal goed verwoord.
Spanning paard/spanning ik (de vraag is: bij wie begint het? vast bij mij ;) ) - spanning ik - spanning paard - meer spanning ik - meer spanning paard etc. etc. etc. en dan barst de bom op een gegeven moment.
Maar dat mag niet meer. :D