tong over het bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:46

Fred_Kroket schreef:
smeetjoew schreef:
Ze doen de mond open als je inkomt met een weerstand biedende of remmende hand. Daarom houden wij als mens de mond dicht mbv neusriemen, zodat een paard leert te gaan nageven daarop. Als gevolg daarop is de ruiterhand ook weer vriendelijk. Dat is heel basaal het principe dat wij met een neusriem werken....

Mijn paard loopt nageeflijk zonder neusriem, die zit los met een vinger tussen het neusbeen en een vinger tussen de onderkaak... en houd haar mond dan dicht. Ik doe een neusriem om puur omdat ik het esthetisch vind, niet om d'r snuit dicht te binden. Zodra je moet gaan dichtsnoeren omdat het paard de mond opent of tongen over bitten gaat gooien is er iets mis... Zo klaar als een klontje. Ik had in een foto topic van jou al eens eerder genoemd dat ik vond dat je neusriem erg strak zat. (weliswaar off topic) maar ik begrijp nu waarom je aandraagt dat ze d'r neusriem maar wat strakker moet doen of de spierriem wat strakker... Jij vind het niet erg om daarnaar te grijpen anders zou je die foto's niet plaatsen.

Maar wees nou eerlijk, dat is toch totaal geen oplossing??

Mijn paarden rij ik ook met de neusriem ''aan'' maar niet ''aangesnoerd'', echter heeft een van mijn paarden een periode gehad dat ze met haar tong rommelde omdat we een bepaalde fase door moesten, en in die periode was hij wel ''aangesnoerd'', omdat je wilt voorkomen dat het een gewoonte wordt. Een paard dat steigeren niet kent zal dat ook niet doen in een enge situatie, maar als ze het eenmaal kennen doen ze het bij elke enge grasspriet (bij wijze van spreken), je moet voorkomen dat ze ermee in aanraking komen. Echter is dat nu te laat en kun je hooguit nog proberen het te voor te blijven op een andere manier.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:47

Fred_Kroket schreef:
Mijn paard loopt nageeflijk zonder neusriem, die zit los met een vinger tussen het neusbeen en een vinger tussen de onderkaak... en houd haar mond dan dicht. Ik doe een neusriem om puur omdat ik het esthetisch vind, niet om d'r snuit dicht te binden. Zodra je moet gaan dichtsnoeren omdat het paard de mond opent of tongen over bitten gaat gooien is er iets mis... Zo klaar als een klontje. Ik had in een foto topic van jou al eens eerder genoemd dat ik vond dat je neusriem erg strak zat. (weliswaar off topic) maar ik begrijp nu waarom je aandraagt dat ze d'r neusriem maar wat strakker moet doen of de spierriem wat strakker... Jij vind het niet erg om daarnaar te grijpen anders zou je die foto's niet plaatsen.

Nou moet je niet net doen alsof ik de duivel ben die neusriemen strak aantrekt... Allemachtig zeg.
Ik draag hele normale oplossingen aan voor dit probleem. Jullie doen net alsof ik zeg dat je alles moet afknijpen e.d. Een gaatje strakker zeg ik... Jullie maken er zelf iets van zodat het lijkt alsof ze afgeknepen worden ofzo.
Ben dan wel benieuwd hoe jullie het voor je zien om dit probleem op te lossen behalve stom te roepen 'roep de da!'. Wees wat genuanceerder.

En wat betreft mijn eigen paard, ach het is een momentopname van een paard met enorm veel looplust die zich stoer maakt. Als je even verder zou kijken dan je neus lang is, zou je beter weten. En je bent altijd van harte welkom om te komen kijken hoe strak die neusriem dan wel niet zit... Erg makkelijk roepen allemaal zo achter je veilige boktschermpje.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:48

Dhani schreef:

Even bekijken. hier zie je de reden waarom een paard zijn tong over het bit doet. :D

Ja... leuk filmpje maar wordt niet correct weergegeven, de trens prikt niet in het gehemelte maar de punt wijst naar beneden richting de voortanden. Dan zou elk paard met een enkel gebroken trens de tong over het bit gooien door de werking van dit bit.

Kijk maar eens in een paardenmond met dit bit en laat iemand de teugels aantrekken... Dan zie je wat anders dan in dit filmpje.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:51

Joolien schreef:
Daarom zeg ik ook, dat zou ts zelf moeten ondervinden. Maar meestal slaan mensen het medische over en beginnen ze meteen met een hulpstuk zodat het probleem wordt onderdrukt.

Nogmaals, dat probleem wéet je niet! Nu zeg je weer dat het iets lichamelijks moet zijn, maar dat hóeft helemaal niet. Raad het de TS sterk aan om het eens te proberen met trens hoger, sperriem/neusriem een beetje strakker, of een andere neusriem alvórens er gelijk allerlei (wellicht onnodige) hulptroepen worden gebeld.
Buitendat zijn problemen in de mond zelf uitgesloten geeft de TS zelf al aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:54

smeetjoew schreef:
Joolien schreef:
Daarom zeg ik ook, dat zou ts zelf moeten ondervinden. Maar meestal slaan mensen het medische over en beginnen ze meteen met een hulpstuk zodat het probleem wordt onderdrukt.

Nogmaals, dat probleem wéet je niet! Nu zeg je weer dat het iets lichamelijks moet zijn, maar dat hóeft helemaal niet. Raad het de TS sterk aan om het eens te proberen met trens hoger, sperriem/neusriem een beetje strakker, of een andere neusriem alvórens er gelijk allerlei (wellicht onnodige) hulptroepen worden gebeld.
Buitendat zijn problemen in de mond zelf uitgesloten geeft de TS zelf al aan.

Dan begrijp je me verkeerd. Ik zeg niet dat het iets medisch MOET zijn maar vaak kijkt men daar niet eens naar en wordt er maar aangenomen dat het paard dit doet uit gewoonte, waarvan ik niet zeg dat dat niet kan. Ik ben gewoon van mening dat een paard nooit iets doet zonder lichamelijk reden omdat paarden van nature heel meegaande dieren zijn. Dat is hetzelfde als staken. Dan zegt men wel, het paard is stout, maar imo doet het paard dit door dat hij de ruiter niet begrijpt of het niet kan of wil door lichamelijke beperking of pijn.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:00

smeetjoew schreef:
Fred_Kroket schreef:

Nou moet je niet net doen alsof ik de duivel ben die neusriemen strak aantrekt... Allemachtig zeg.
Ik draag hele normale oplossingen aan voor dit probleem. Jullie doen net alsof ik zeg dat je alles moet afknijpen e.d. Een gaatje strakker zeg ik... Jullie maken er zelf iets van zodat het lijkt alsof ze afgeknepen worden ofzo.
Ben dan wel benieuwd hoe jullie het voor je zien om dit probleem op te lossen behalve stom te roepen 'roep de da!'. Wees wat genuanceerder.

En wat betreft mijn eigen paard, ach het is een momentopname van een paard met enorm veel looplust die zich stoer maakt. Als je even verder zou kijken dan je neus lang is, zou je beter weten. En je bent altijd van harte welkom om te komen kijken hoe strak die neusriem dan wel niet zit... Erg makkelijk roepen allemaal zo achter je veilige boktschermpje.

Ach doe niet zo aangebrand, ik blijf toch gewoon netjes... Looplust en een neusriem (m.n. sperriem aantrekken) is wel wat verschillends of niet... Of zet jouw paard zijn neus uit ofzo... Die riem zit naar mijn mening te strak, er moet een vinger tussen kunnen en dat is onmogelijk in jouw manier van optomen.

Ik zeg niet roep de DA, ik zeg bestrijd niet het symptoom door een neus dicht te snoeren maar zoek de oorzaak. Dan hoef je nog geen DA te roepen... Je kunt ook een kijken hoe het aan de longe gaat of in de lange lijnen... Kijk zelf ook eens wat verder dan je neus lang is vanachter jouw boktschermpje... Ik durf heus toe te geven dat ik de dingen ook verkeerd heb aangepakt en dat ik het in de toekomst wel eens vaker mis heb. (zie onderstaand voorbeeld)

Het is juist uitermate ongenuanceerd om alleen maar te denken aan het eerste de beste symptoom bestrijden namelijk dichtsnoeren. Een gaatje maakt dan toch geen verschil, je moet het echt stevig dichtmaken wil je voorkomen dat het paard zijn kaken van elkaar kan doen of de ruimte krijgt om de tong over het bit te friemelen.

Als ik mijn paard met een Pelham buiten rijd en ik gebruik teveel druk of teveel stelling heb gooit ze ook de tong over het bit. Het resultaat van teveel druk van voren en teveel inwerking wat ze lichamelijk nog niet kan verwerken. Haar lichaam kan het simpelweg niet om die buiging of die oprichting te maken dus ze probeert van voren zo snel mogelijk om van die druk af te komen. Resultaat is tong over het bit, en memo naar mezelf dat ik nog minder moet doen met mijn handen. Dan kan ik natuurlijk alles dichtbinden maar dat heeft totaaaal geen zin. Zo zie je dat het niet altijd een aangeleerd proces hoeft te zijn. Dus ik moet leren om niet meer te vragen dat dat ze kan geven en dat ik nog voorzichtiger moet zijn met de combinatie van mijn paard en dit specifieke bit. En dat aansnoeren of dichtbinden (nogmaals) een symptoombestrijding is.

Edit: Daarbij waren mondproblemen uitgesloten aangezien mijn paard vlak daarvoor in nagekeken door de tandarts!

smeetjoew

Re: tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:06

Kijk dan eens naar de allereerste foto in mijn profiel. Daar zit de sperriem op dezelfde stand. Dan kun je pas beoordelen of een sperriem wel of niet strak zit... Maargoed, gelukkig bepaal ik het verder zelf en vind ik mijn paard toch wel een van de voorbeelden van een happy-athlete. Maargoed, doet verder niet ter zake.

Ja, 'zoek de oorzaak', lekker ongenuanceerd. Dat is juist wat de TS probeert te vinden...

En persoonlijk vind ik het niet 'gezond' dat als jij een beetje stelling vraagt, je paard z'n tong over het bit gooit en het dan doet omdat 'ze het lichamelijk niet aankan'... Tja sorry, maar dan hebben we echt een heel andere insteek wat betreft paardrijden. Ik zie daar gewoon een rijtechnisch probleem. Maargoed dit wordt een oneindige discussie en wens de TS veel succes met het probleem en hopelijk vindt ze er een gedegen oplossing voor.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:22

smeetjoew schreef:
Kijk dan eens naar de allereerste foto in mijn profiel. Daar zit de sperriem op dezelfde stand. Dan kun je pas beoordelen of een sperriem wel of niet strak zit... Maargoed, gelukkig bepaal ik het verder zelf en vind ik mijn paard toch wel een van de voorbeelden van een happy-athlete. Maargoed, doet verder niet ter zake.

Ja, 'zoek de oorzaak', lekker ongenuanceerd. Dat is juist wat de TS probeert te vinden...

En persoonlijk vind ik het niet 'gezond' dat als jij een beetje stelling vraagt, je paard z'n tong over het bit gooit en het dan doet omdat 'ze het lichamelijk niet aankan'... Tja sorry, maar dan hebben we echt een heel andere insteek wat betreft paardrijden. Ik zie daar gewoon een rijtechnisch probleem. Maargoed dit wordt een oneindige discussie en wens de TS veel succes met het probleem en hopelijk vindt ze er een gedegen oplossing voor.

De eerste foto is op een ander moment gemaakt dan de foto's die ik bedoelde, het was een serie foto's dus uit meerder punten te zien dat die riem naar mijn mening te strak zit.

Ik draag toch een idee aan, aan de longe, tussen de lange lijnen, en kijk dan eens wat er gebeurd. Ik vind dat jij nogal ongenuanceerd alles van tafel veegt en bij je eigen idee blijft omdat het bij jou wel "werkt".

Ja.. en daar ben je dus niet bij... Op een buitenrit kijkt ze d'r ogen uit d'r lijf en dan is het niet een beetje stelling maar veel stelling... Het is inderdaad een rijtechnisch probleem omdat mijn paard nog te jong is omdat ochamelijk elkaar te krijgen. En dat rijtechnische probleem los ik niet op door de neusriem dan dicht te snoeren maar mijn paard sterker te maken. Nu is ze zes en komt het niet meer voor en kan ze met een gesloten mond met een Pelham naar buiten en kan ik wel schouderbinnenwaarts rijden zonder dat die tong er aan alle kanten uit komt. Mocht je nog willen weten waarom ik buiten met een Pelham rijd wil ik het best uitleggen hoor, maar dat is hier niet echt van toepassing. Maar ik gaf het voorbeeld dat het niet alleen hoeft te komen van problemen in de mond, het kan ook komen door problemen in het lijf of gebrek aan kracht of souplesse.

Het is niet een verschil in standpunt en hoe je tegen paardrijden aankijkt, ik ben bereid om glorieus ten onder te gaan en leren van mijn stomme fouten. Jij blijft naar mijn mening volharden in je eigen waarheid omdat het de snelste resultaten geeft. Nogmaals ik vind op alle rijfoto's de sperriem te strak. Er hoort een vinger tussen te kunnen. Ik zeg totaal niet dat je paard er daardoor niet happy uitziet, hij ziet er prima uit. Maar het zou misschien ook zonder kunnen.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:39

Hoe weet jij of er wel of geen vinger tussen kan? Neem maar van mij aan dat dat met alle gemak kan en nee, hij zit niet heel los nee. Anders kan je er net zo goed geen sperriem omheen doen. En de serie foto's waar jij het over hebt zijn foto's stappend over een weggetje... Nogmaals, de allereerste foto in mijn profiel bij het persoonlijke gedeelte kun je de sperriem het beste zien. Ik rij altijd met dezelfde stand van de sperriem.

Ik zeg ook niet dat mijn ideeën wel werken. Ik zeg dat het een oplossing zou kunnen zijn en dat het geen kwaad kan het eens te proberen. Maar jullie komen meteen aan met aangesnoerde monden, tape, panty's, zielig zielig en symptoombestrijding terwijl het helemaal geen onvriendelijke oplossing zou kunnen zijn. En ja, als het werkt is het een snelle oplossing, omdat het dan ook geen groot probleem was. Misschien wel, misschien niet.
Jullie vegen mijn bijdrage aan dit topic net zo hard van tafel, dus wijs niet alleen met de vinger naar mij.

Toch blijf ik het bizar vinden dat wanneer jij wat stelling of nageeflijkheid verlangt dat jouw paard de tong over het bit doet en de tong uitsteekt. En heel veel halsbuiging met een buitenrit? Apart.
Dat heeft m.i. wellicht te maken met het materiaal dat je gebruikt (ook hier wellicht een wat vriendelijker bit in doen of een die wat stabieler ligt), maar 90% is een rijtechnisch probleem en je maakt er nu zelf van dat een rijtechnisch probleem te maken heeft met het verstellen van hoofdstellen e.d.... Rijtechnisch houdt in dat je dat al rijdende moet oplossen: lees, een aanleuningsprobleem bijvoorbeeld, geen vertrouwen in de ruiterhand misschien?

Maargoed, vind mijn bijdrage aan dit topic inmiddels alweer veel te veel. Wilde het houden bij één reactie...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:45

Fred_Kroket schreef:
Ja... leuk filmpje maar wordt niet correct weergegeven, de trens prikt niet in het gehemelte maar de punt wijst naar beneden richting de voortanden. Dan zou elk paard met een enkel gebroken trens de tong over het bit gooien door de werking van dit bit.

Kijk maar eens in een paardenmond met dit bit en laat iemand de teugels aantrekken... Dan zie je wat anders dan in dit filmpje.

Ik kan het mis hebben hoor... maar als een paard nagevelijk loopt, en je hebt de teugels langs de hals lopen, dan zou het bit in een punt lopen en dús het paard in het gehemelte prikken?
Tenzij je paard sterrenkijkt, of je de teugels omhoog trekt, dan wijst de punt naar de tanden...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:46

Pfoeh wat een gewijs naar elkaar, iedereen probeerd ts te helpen toch... Laat elkaar een beetje in waarde :j

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:19

smeetjoew schreef:
Hoe weet jij of er wel of geen vinger tussen kan? Neem maar van mij aan dat dat met alle gemak kan en nee, hij zit niet heel los nee. Anders kan je er net zo goed geen sperriem omheen doen. En de serie foto's waar jij het over hebt zijn foto's stappend over een weggetje... Nogmaals, de allereerste foto in mijn profiel bij het persoonlijke gedeelte kun je de sperriem het beste zien. Ik rij altijd met dezelfde stand van de sperriem.

Ik zeg ook niet dat mijn ideeën wel werken. Ik zeg dat het een oplossing zou kunnen zijn en dat het geen kwaad kan het eens te proberen. Maar jullie komen meteen aan met aangesnoerde monden, tape, panty's, zielig zielig en symptoombestrijding terwijl het helemaal geen onvriendelijke oplossing zou kunnen zijn. En ja, als het werkt is het een snelle oplossing, omdat het dan ook geen groot probleem was. Misschien wel, misschien niet.
Jullie vegen mijn bijdrage aan dit topic net zo hard van tafel, dus wijs niet alleen met de vinger naar mij.

Toch blijf ik het bizar vinden dat wanneer jij wat stelling of nageeflijkheid verlangt dat jouw paard de tong over het bit doet en de tong uitsteekt. En heel veel halsbuiging met een buitenrit? Apart.
Dat heeft m.i. wellicht te maken met het materiaal dat je gebruikt (ook hier wellicht een wat vriendelijker bit in doen of een die wat stabieler ligt), maar 90% is een rijtechnisch probleem en je maakt er nu zelf van dat een rijtechnisch probleem te maken heeft met het verstellen van hoofdstellen e.d.... Rijtechnisch houdt in dat je dat al rijdende moet oplossen: lees, een aanleuningsprobleem bijvoorbeeld, geen vertrouwen in de ruiterhand misschien?

Maargoed, vind mijn bijdrage aan dit topic inmiddels alweer veel te veel. Wilde het houden bij één reactie...

Gewoon mijn ogen gebruiken, ik vind de riem te strak vinden, èn "anders kun je er net zo goed geen sperriem omheen doen" Kijk... dat zou je ook kunnen doen. I.p.v. te strak gewoon geen sperriem, het is maar een idee. Ik vind het eruit als een netje om een rollade. En als je paard rijtechnisch voor elkaar is zal hij nooit en te nimmer zijn mond proberen te openen.

Ik gebruik niet veel halsbuiging tijdens een buitenrit... Ik probeer een situatie te schetsen maar mij bent mijns inziens te star om dat te begrijpen. Daarnaast rijd ik niet gewoon "buitenritjes" ik train buiten ook gewoon. Niet suf met een los teugeltje. Daarnaast doet je net alsof je gewoon niet wil begrijpen wat ik bedoel maar door blijft hameren op het materiaal e.d.

Daarnaast begrijp ik steeds minder van je posts en ik vind je toon elke keer aanvallend terwijl ik je normaal te woord sta. Ik mag hopen dat TS probeert om eens aan de longe en lange lijnen te kijken wat het dier doet voordat ze gewoon de neusriem aansnoert... Da's alles... En aan te geven waarom ik jouw idee niet zo'n goed idee vind om als eerste te proberen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:22

smeetjoew schreef:
Overdrijven is ook een vak hoor. Er zijn zat mensen die de sperriem echt voor de vorm om hebben hangen. Dat ding heeft een functie, namelijk de mogelijkheid ontnemen voor een paard om zijn mond open te doen. Deal with it of ga cavia's houden als alles zo zielig is.
Het kan na 8 jaar inmiddels ook een gewoonte zijn voor een paard om iedere keer z'n tong erover heen te doen, terwijl het vrij eenvoudig te verhelpen is en niet perse een dringende oorzaak heeft. En verder zou ik ernstig nadenken over hoe de zaken rijtechnisch zijn, want er komt toch ook een aanleuningsprobleem bij kijken.

Het oorspronkelijke doel van de sperriem is om het bit stiller te laten liggen, niet om de mond af te snoeren :)
Tegenwoordig wordt het gebruikt zodat het paard z'n mond niet open kan doen.
En een paard doet zijn mond open als hij pijn heeft. Ofwel, als de ruiter niet goed voor z'n paard zorgt door gebitsproblemen of andere lichamelijke problemen, of als de ruiter z'n handjes onkundig of gewoonweg hard/gemeen zijn en er de hele tijd in zitten te rammen :)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:42

leg er een billy allen ongebroken snaffle bitje in, met een rolletje in het midden, dit ligt heel stil en kan geen notenkrakerseffect hebben, minder pijn en meer plezier voor het paardje.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:43

een paard gooit zijn tong over het bit omdat hij er erg veel pijn aan heeft dus daarom hou ik dus ook ECHT niet van het bit

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 15:41

Dank allemaal voor de reacties
Maar dit topic is niet bedoeld voor discussies
Ik zoek een oplossing en geen discussie.

Ik zal nog een keer het verhaal doen

Het gaat dus om mijn verzorg paard , hij is dus niet van mij
Ik rij hem zins aug 2011 dit jaar dus
Ik rij zelf zelden met druk op de teugels
omdat ik lang en laag wil rijden en dus geen paard
in de krul wil hebben mits hij het zelf doet.

Maar het viel mij op dat zodra hij een bit in krijgt
zijn tong er over heen gooit
Ik zit er dan dus nog niet eens op, tijdens het rijden ligt zijn tong ook over het bit
Het zelfde geld voor het longeren.
Ik heb toen gelijk de tand arts laten komen,
maar zijn gebit was super.
Heb er toen een fysio bij gehaald en later een da maar daar
is ook niks uit gekomen.

Daarna verschillende bitjes geprobeerd maar hij blijft het doen
Dus toen ben ik bitloos gaan rijden, dan speeld niet met zijn tong

Hier over gesproken met zijn eigenaar, en hier bleek dus uit dat
hij dit altijd al gedaan heeft.

Ik zoek nu dus naar een andere oplossing om dit te verkopen en te verhelpen

Hoofdstel heb ok al een keer versteld maar dit helpt niet
En zo wil ik ook niet rijden
Ik wil dit op een goede manier oplossen

En als ik zonder bit rij is er niks aan de hand
Ik denk zelf dat er bij het beleren iets niet helemaal goed is gegaan
Ook hebben in de tijd voor mij erg veel verschillende meiden op hem gereden
en weet dus niet wat er in die tijd allemaal gebeurt is

Wel weet ik dat er bijna alleen maar mee is buiten gereden
En nu ben ik dus bezig om hem goed in de bak te laten lopen

Maar zo als ik al eerder melden ben zwanger en mag van de arts
eigenlijk niet meer rijden, wel ben ik veel in stap bezig
maar dit allemaal zonder bit omdat het gewoon irritant is als hij zijn tong steeds over het. bit gooit

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:01

Fred_Kroket schreef:
Gewoon mijn ogen gebruiken, ik vind de riem te strak vinden, èn "anders kun je er net zo goed geen sperriem omheen doen" Kijk... dat zou je ook kunnen doen. I.p.v. te strak gewoon geen sperriem, het is maar een idee. Ik vind het eruit als een netje om een rollade. En als je paard rijtechnisch voor elkaar is zal hij nooit en te nimmer zijn mond proberen te openen.

Ik gebruik niet veel halsbuiging tijdens een buitenrit... Ik probeer een situatie te schetsen maar mij bent mijns inziens te star om dat te begrijpen. Daarnaast rijd ik niet gewoon "buitenritjes" ik train buiten ook gewoon. Niet suf met een los teugeltje. Daarnaast doet je net alsof je gewoon niet wil begrijpen wat ik bedoel maar door blijft hameren op het materiaal e.d.

Daarnaast begrijp ik steeds minder van je posts en ik vind je toon elke keer aanvallend terwijl ik je normaal te woord sta. Ik mag hopen dat TS probeert om eens aan de longe en lange lijnen te kijken wat het dier doet voordat ze gewoon de neusriem aansnoert... Da's alles... En aan te geven waarom ik jouw idee niet zo'n goed idee vind om als eerste te proberen.

Ten eerste ik reageer net zo min 'aangebrand cq aanvallend' als jij...
Maar als jouw eerste reactie is van 'kun je er net zo goed tape of een panty omheen doen', tja sorry hoor, in hoeverre wil je dat ik het dan nog helemaal serieus neem? Ik draag gewoon een paar dingen aan waarvan ik van mening ben dat het het proberen waard is en het wordt meteen behandeld alsof ik een gek ben ofzo. Of dat het dierenmishandeling is... Tjah en laat in dat opzicht niet zo snel over me heen lopen ;)

Wat is er star aan het feit dat ik het niet normaal vind dat een paard z'n tong gelijk over het bit doet als je een beetje stelling vraagt? Dat is/was gewoon mijn vraag en daar ben ik dus niet gelijk star in. En mij heb je niks horen zeggen over suf aan een los teugeltje en alleen maar buitenrijden. Dat maak jij er nu van. En ik hoef echt geen antwoord op mijn vraag (meer), het is totaal niet aan de orde voor dit topic wat jouw paard doet en wat mijn paard doet.
En de opmerking 'netje om een rollade'... jij mag dan wel steeds minder van mijn posts snappen (hoe is me een raadsel?) maar jij maakt het voor mij ook steeds onmogelijker om serieus op je in te gaan. Maargoed, ik ga er ook niet meer op in.

Succes TS, hoop dat je spoedig je paard weer gewoon met trens kunt rijden.

EmmieEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:13

@Dhani inderdaad! Dat filmpje heb ik ook gezien, dat zal denk ik de reden zijn. Maar de oplossing zou ik eerlijk gezegd niet weten. Misschien als je echt met bit wilt rijden een smaak bitje proberen. Ik weet niet of je het al ooit gebruikt hebt maar misschien dat het zal helpen. Succes ermee in ieder geval!

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:23

Fred_Kroket schreef:
smeetjoew schreef:
Ze doen de mond open als je inkomt met een weerstand biedende of remmende hand. Daarom houden wij als mens de mond dicht mbv neusriemen, zodat een paard leert te gaan nageven daarop. Als gevolg daarop is de ruiterhand ook weer vriendelijk. Dat is heel basaal het principe dat wij met een neusriem werken....

Als ik de foto's bij van smeetjoew op het profiel kijk vind ik de neusriem ook wel overdreven strak hoor.

Maar ik wil dit topic wel even volgen.. Vind het een interessant onderwerp omdat ik weet dat een paard van een vriendin dit probleem heeft.

SuperPaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:47

Neusriem gaatje strakker vind ik helemaal geen slecht idee hoor?
Ik heb het ook gehad, ik had had een nieuw hoofdstel, wat na een tijdje een beetje uitrekte
Mijn paard had toen ook een keer dat hij tong over het bit gooite, bit gaatje hoger, neus en sperriem gaatje strakker en het probleem was opgelost.

Het kan ook iets anders zijn, maar zo overdreven met meteen da erbij...? Ik vind trouwens dat bij smeetjoew de sperriem helemaal niet zo overdreven strak zit hoor? Ze kunnen heus wel tegen een stootje....

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 20:52

Hallo het gaat hier niet om een discussie
Ga er dus ook niet mee door
Heb al meerdere topics bekeken en overal staan dingen
die ik al geprobeerd en gedaan heb
Op de.dingen na die ik totaal niet ga doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:52

SuperPaardje schreef:
Neusriem gaatje strakker vind ik helemaal geen slecht idee hoor?
Ik heb het ook gehad, ik had had een nieuw hoofdstel, wat na een tijdje een beetje uitrekte
Mijn paard had toen ook een keer dat hij tong over het bit gooite, bit gaatje hoger, neus en sperriem gaatje strakker en het probleem was opgelost.

Het kan ook iets anders zijn, maar zo overdreven met meteen da erbij...? Ik vind trouwens dat bij smeetjoew de sperriem helemaal niet zo overdreven strak zit hoor? Ze kunnen heus wel tegen een stootje....

Nogmaals weet je waarom de sperriem eraan zit? En tegen een stootje kunnen? Dat vind ik een rare opmerking. Je moet spullen gebruiken waarvoor ze nodig zijn en zoals met een sperriem zit ie eraan om het bit stabiel in de mond te laten liggen, niet om ze de bek te snoeren zodat ze hun mond niet open doen. Als je dat doet, doe je iets niet goed.

Maar dat is weer offtopic.

Wellicht toch een keer een lepelbit gebruiken ts, maar longeer hem daar dan eerst mee, misschien accepteert ie het niet, dan krijg je herrie in de tent. Je kunt een lepel ook los kopen en op een normaal bit zetten. Maar goed, alleen als het niet iets medisch is.

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 21:03

Ik wil toch eerst proberen om her zonder lepelbit op te lossen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:10

Fred_Kroket schreef:
Ja... leuk filmpje maar wordt niet correct weergegeven, de trens prikt niet in het gehemelte maar de punt wijst naar beneden richting de voortanden.

Een paard dat met zijn neus op de loodlijn loopt daarbij werkt de trens wel degelijk in op het verhemelte. Een paard heeft zijn neus immers niet horizontaal.

Citaat:
Dan zou elk paard met een enkel gebroken trens de tong over het bit gooien door de werking van dit bit.

Mond open doen of heel erg schuimen zijn er ook gevolgen van. Soms zit de neusriem zo strak dat het paard niet eens de tong over het bit kan gooien.

Citaat:

Ik heb hier de schedel van het filmpje liggen. Ik wil de neus wel even op de loodlijn plaatsen een bit erin en teugels eraan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:12

SuperPaardje schreef:
neus en sperriem gaatje strakker en het probleem was opgelost.

Een schijnoplossing je snoert letterlijk de mond van je paard, en dat is ook wat in het filmpje duidelijk wordt gemaakt. Het IS geen oplossing, het LIJKT een oplossing omdat JIJ er niets meer van merkt. Je paard heeft nog steeds pijn en misschien wel meer pijn omdat hij zijn tong er niet meer overheen kan gooien.