stilstaan tijdens opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Cindy__

Re: stilstaan tijdens opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:08

Heeft het ook niet te maken met de hierachie tussen je paard en jou (ik bedoel respect)? Ik lees daar namelijk veel dingen over. Of dat je tijdens het opstappen je paard misschien in zijn/haar zij 'schopt' of aanraakt eigenlijk. Ik heb namelijk geen lange benen, en ben niet zo flexibel; dus stap ik op met een krukje. Tevens blijkt dit ook beter voor de rug van je paard en het zadel te zijn, heb ik mij laten vertellen.

Ik vraag me af of het niet 'gevaarlijker' is om met lange teugels op te stappen....?

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:30

de manege pony die ik rij begint pas te lopen als je echt opstapt dus nog niet als je de voet in de beugel doet gewoon van het schuiven van het zadel (ze is erg rond dus beter aansingelen heeft geen zin) ik rammel altijd even aan het zadel voor het opstappen zodat ze weet: he dit gaat gebeuren. en dan blijft ze meestal wel staan ik rijd haar heel vaak dus ze kent me als ze stil is blijven staan krijgt ze altijd wat lekkers :)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:06

Bijmijn bijrijdpaard helpt het als je eerst een stukje aan de hand stapt en hem eraan helpt herrineren dat Ho ook HO betekend :)

Als ik dit niet doe begint ie zijwaarts of voorwaarts te lopen en als ik dit vantevoren wel doe staat hij netjes stil bij het opstappen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:09

Sowieso het stilstaan zonder opstappen oefenen. En ik vermoed, helemaal gezien het een manegepony is, dat er veel onbalans meespeelt en dat de pony gaat stappen om zijn evenwicht te bewaren.
Dat zou voor mij een trainingsstuk zijn, maar ook ik begrijp dat zoiets met een manegepony wat lastiger gaat.
En opstappen met een krukje zou ik zeker gaan doen! Liefst een krukje waarbij je gewoon been over de rug kunt slaan en dat je de beugel dus amper nodig hebt...

Succes!

Lianne26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:30

Reageert ie ook niet op een stemhulp ("Ho")? Daarnaast niet verder met het proces van opstappen tot hij weer stil staat, eventueel met teugelhulp (teugels wat korter nemen). Het kan dus zijn dat je been dus nog niet over het zadel heen zit. Hij moet dan eerst weer ontspannen stil staan en dan pas verder met opstappen.
Het kan helpen om te kijken wat de houding is van het paard bij het opstappen. Spant hij aan probeer dan de ontspanning terug te krijgen met een stemhulp en eventueel een snoepje als die braaf is.
Als er elke dag andere mensen rijden wordt dit natuurlijk wel moeilijker.

Aurorae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:47

Don_Zhivago schreef:
Als je opstapt, moet je je rechterteugel wat strakker nemen.. beetje stelling vragen zeg maar.
Dan opstappen..
Zo deed ik het bij de groene paardjes..

Idd, je moet ze niet de kans geven. En daar bedoel ik dus niet mee dat je die teugel helemaal strak trekt hé.
Heb ik ook vaak bij manege pony's, eentje begon vrolijk door de bak te rennen als je je voet in de beugel had. Maar dit paardje was dan ook wel jong.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:43

@xhouvanjou hoe doe je dat dan als je paard dan juist achteruit gaat lopen (wil de mijne wel eens doen)
Ik vind het idee van een krukje opzich wel goed alleen op een manege wil het nog wel eens druk zijn en dan allemaal krukjes in de bak gaat niet werken denk ik.