Paard op eigen benen laten lopen... Tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boompje1985

Re: Paard op eigen benen laten lopen... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:54

ophoudingen is ons geleerd , als het paard teveel op je hand steunt/hangt dan maak je ophoudingen, en been eraan bij tempo maken gaat het hoofd iets omhoog dus combineer deze twee. zorg ook dat je paard niet te moe word in het begin van de training , als ze moe zijn gaan ze eerder hangen en als ze dit vaak gaan doen dan word het standaard hangen aan de teugel, dan word het aan geleerd.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:57

ophouding is eerst je hand sluiten en dan weer loslaten! (dus niet het bit tot achter zijn oren trekken wat sommige ook verstaan onder ophouding) zo vraag je ook aandacht of maak je hem oplettend op iets nieuws wat komen gaat. vaak herhalen !!!!

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 16:00

Boompje1985 schreef:
ophoudingen is ons geleerd , als het paard teveel op je hand steunt/hangt dan maak je ophoudingen, en been eraan bij tempo maken gaat het hoofd iets omhoog dus combineer deze twee. zorg ook dat je paard niet te moe word in het begin van de training , als ze moe zijn gaan ze eerder hangen en als ze dit vaak gaan doen dan word het standaard hangen aan de teugel, dan word het aan geleerd.

Dit had ik ook al in gedachten... We hebben 2 weken geleden een wedstrijd gehad wat behoorlijke impact op haar heeft gehad en afgelopen zondag was er een onderling wedstrijdje op stal waar we ook aan mee hebben gedaan, dus ze heeft nogal wat meegemaakt in korte tijd... We gaan nu lekker een rustig weekend tegemoet :D . Kan ze er even rustig over nadenken!

En gelukkig ben ik niet iemand die bit achter zijn oren trek, haha! Ik maak een ophouding door mijn vingers te sluiten en weer te ontspannen.

Ik heb een hele tijd terug een topic geplaatst op HAW en we zijn nu wel al een stuk verder/beter, maar dan hebben jullie misschien wel een beeld van mijn rijstijl. Ik wil graag wel overkomen als een vriendelijke amazone :D. Er staat een filmpje bij...

[RT-HAW] Mijn 4-jarige topper!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:10

Wat een leukerd! Ziet er wel, zeker voor een vierjarige, nog erg jeugdig uit vind ik dus ik zou je vooralsnog niet te veel zorgen maken en er zo min mogelijk aan proberen te 'sleutelen'. Dikke kans dat het vanzelf weer beter word hoor, komt goed!

Boompje, ik ben dan wel weer benieuwd naar de redenering achter de ophoudingen met been erbij...op die manier drijf je doorgaans een paard juist in je hand namelijk. Lijkt mij persoonlijk niet erg handig als ze toch al te veel steunen.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 16:12

_Esther_87_ schreef:
Wat een leukerd! Ziet er wel, zeker voor een vierjarige, nog erg jeugdig uit vind ik dus ik zou je vooralsnog niet te veel zorgen maken en er zo min mogelijk aan proberen te 'sleutelen'. Dikke kans dat het vanzelf weer beter word hoor, komt goed!

Boompje, ik ben dan wel weer benieuwd naar de redenering achter de ophoudingen met been erbij...op die manier drijf je doorgaans een paard juist in je hand namelijk. Lijkt mij persoonlijk niet erg handig als ze toch al te veel steunen.

Thanks! Ze ziet er nu wel wat anders uit hoor! Filmpje was van maart dit jaar, dus ze intussen al wel wat gegroeid!

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:46

Onder het tempo gaan rijden (eventjes) moet ik ook geregeld in de les doen als ze iets op de voorhand of sterk aan de voorkant wordt. Verschil is wel dat die van mij 7 jaar is, al redelijk sterk van achteren en erg graag erg vlug wil, waardoor ze juist nog meer op de voorhand komt. Het idee erachter is dat je in een iets gecontroleerder tempo, de achterhand fijn kan activeren. Heel belangrijk is wel dat je blijft aanvullen met je been en ik (probeer) dan echt op zit en eventueel iets buitenteugel het tempo op te vangen.

Zodra ze dan weer loslaat en zelf het bit opzoekt en kaak ontspant, meteen wel weer terug naar mijn arbeidstempo.

Ik zou even goed met je instructrice overleggen waarom jij het op deze manier moet aanpakken. Zij kent jullie als combi natuurlijk veel beter dan wij hier. Een goede instructrice kan het hoe en waarom haarfijn uitleggen, beter dan wij.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:00

Altijd je paard op eigen benen laten lopen, 400 kilo op je rug, dat houdt geen mens lang vol....

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:41

@ ChelseaII ik heb je filmpje gezien mooi hoor heb je paard zelf beleerd?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:59

Zoals jij je vraag formuleert, en ook zoals je eindigt "wat vinden jullie van deze methode".
Daarmee geef je al een beetje aan dat je eigenlijk zelf een beetje twijfelt aan je instructrice, het moment dat je zoiets begint te denken ben je verkeerd bezig.
Instructeur ben je niet zo ineens, dat is een hele opleiding, meestal zijn die mensen al bijna heel hun leven met paarden bezig en scholen zich constant ook bij. Er is nit één juiste manier van trainen, maar er zijn honderden varianten en mogelijkheden, en elke instructeur/trainer heeft een beetje zijn systeem, en zijn persoonlijke variatie.
Verander zelf niets in de organisatie van zo'n training, alleen het geheel kan tot het gewenste resultaat leiden.
Je kan altijd wel overleggen met je instructie, en eventueel samen een compromis samenstellen, maar geloof in de kennis en ervaring van de instructie.
Ga niet even zelf via een forum, een nieuw plan samenstellen, dan is de instructie overbodig en zal het heel zelden tot een goed resultaat leiden.

ChelseaII schreef:
Hallo!

Ik rij op een ruim 4-jarige merrie en dit gaat echt met ups en downs. Op dit moment gaat het weer down :+ . Ze heeft erg de neiging om in mijn handen te gaan hangen en trekt hierbij letterlijk de teugels uit mijn handen. Daardoor loopt ze ook verschrikkelijk op de voorhand en ze gaat als een plankje door de bochten heen...

Gisteravond heb ik les gehad en moest ik haar in een rustig drafje rijden en haar met mijn binnenbeen naar mijn buitenteugel rijden. Daarnaast moest ik een kleine ophouding maken met mijn vingers en zodra ze niet aan mijn handen hing, mijn vingers ontspannen. Dit alles werd uiteraard ondersteunt met mijn been. Echt kleine momentjes liep ze super, maar wat vonden wij het moeilijk!!

Ik moest haar in een laag tempo rijden, want hoe harder ik zou gaan, hoe moeilijker het voor haar wordt. Ook veel overgangen en tempowisselingen maken, om haar achterhand te versterken. Tussendoor lekker eens een galopje doen. Volgens mijn instructrice moet ik de komende tijd zo blijven rijden en dus puur kilometers gaan rijden.

Nog geen 2 weken geleden kon ik haar op mijn 'pinken' rijden en liep ze super... Hopelijk komt dit gauw weer terug!

Wat vinden jullie van deze methode en hebben jullie nog andere tips voor mij??

Ik heb liever geen commentaar of ik wel geschikt ben om een jong paard te rijden; ik word goed in de gaten gehouden door de eigenaresse van het paard :D en heb om de week les en ik lees veel info op bokt, haha!

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 09:27

Tja, zoals jij het formuleert, lijkt het inderdaad alsof ik niet geloof in de lessen van mijn instructrice. Er zijn inderdaad zoveel verschillende trainingsmethodes en ik wou gewoon weten wat men van deze methode vind.

Ik ben ook geen 'nieuw plan aan het samenstellen' op dit forum. Ik luister naar tips van andere mensen en ik kan dit heus wel uitproberen op mijn paard zonder er enorme schade mee op te lopen, lijkt mij. Er is hier niemand die mij adviseerd om haar in de mond te gaan zagen of met een spoor te gaan rijden gelukkig, want dan zou ik wel erg naief zijn als ik naar zulke tips zou luisteren. :+

Zoals ik eerder gezegd heb, ga ik de volgende x als ik les heb, met mijn instructrice in overleg en ga ik vragen om duidelijke uitleg over het waarom van haar manier van trainen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:13

Kuggur schreef:
Altijd je paard op eigen benen laten lopen, 400 kilo op je rug, dat houdt geen mens lang vol....

:')

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:22

Ik heb op dezelfde manier als jij les, TS. Dit zijn principes van de klassieke dressuur.

De reden waarom je je paard 'onder' het tempo moet laten lopen, is omdat de meeste ruiters geen benul hebben over wat het correcte tempo is. Vaak wordt het paard juist 'over' het tempo gereden. Het paard moet actief bewegen, maar het mag niet opgejaagd worden.
Je rijdt met contact op beide teugels en je rijdt je paard met het binnenbeen naar de buitenteugel. Dus: binnenbeen drijft aan, knijpje in de buitenteugel. Zo ga je het paard gaan aanmoedigen om zijn achterhand onder de massa te gaan brengen. Als je dit consequent blijft toepassen, dan zal je zien dat je paard vanzelf van de voorhand afkomt en niet meer in de teugels hangt. Maar dit gaat niet na 1 keertje oefenen! Dus inderdaad, zoals je instructrice zegt, kilometers maken.
Succes! :)

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 19:30

Precious20 schreef:
Ik heb op dezelfde manier als jij les, TS. Dit zijn principes van de klassieke dressuur.

De reden waarom je je paard 'onder' het tempo moet laten lopen, is omdat de meeste ruiters geen benul hebben over wat het correcte tempo is. Vaak wordt het paard juist 'over' het tempo gereden. Het paard moet actief bewegen, maar het mag niet opgejaagd worden.
Je rijdt met contact op beide teugels en je rijdt je paard met het binnenbeen naar de buitenteugel. Dus: binnenbeen drijft aan, knijpje in de buitenteugel. Zo ga je het paard gaan aanmoedigen om zijn achterhand onder de massa te gaan brengen. Als je dit consequent blijft toepassen, dan zal je zien dat je paard vanzelf van de voorhand afkomt en niet meer in de teugels hangt. Maar dit gaat niet na 1 keertje oefenen! Dus inderdaad, zoals je instructrice zegt, kilometers maken.
Succes! :)

Thanks voor je reactie! Ik durf te wedden dat mijn instructrice precies hetzelfde gaat zeggen als ik om duidelijkere uitleg ga vragen :) .

Ik zal me ook eens gaan verdiepen in de klassieke dressuur.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:46

Vraag het haar maar eens ja! :)
Mijn instructeur had een nog veel langere uitleg gegeven, maar dit zijn louter de belangrijkste items die ik onthouden heb. Moest mijn uitleg niet volledig geweest zijn, dan mag je het altijd laten weten! ;)

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 14:08

Ik moet ook zo rijden als jij. Ik moet haar met een korte teugel (gewoon aangenomen) in een rustig tempo maar wel actief laten lopen en zodra ze nageeft haar steeds even naar voren rijden en weer terug. Wanneer ik haar te hard laat lopen kan ze haar balans niet houden en gaat ze steeds harder (onder me uit) en meer op de voorhand en dus weer hangen. Ik zie haar zo korter en meer in balans komen en merk ook echt verschil in mijn handen.Dit verschil merk ik echt heel snel. Binnen 1 les.
Ook moet ik vooral van de hoeken gebruik maken om haar binnenachterbeen goed onder te laten treden door met mijn binnenbeen naar mijn buitenteugel te rijden.
Ik vind deze manier veel logischer klinken en werkt ook echt goed.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 21:35

Voor diegene die het nog interessant vinden wat nu de reden was van het rustige tempo:

Ik heb gisteren weer les gehad en het mijn instructrice gevraagd en ik moest haar zo rijden, want als we meer voorwaarts gingen, liep paardlief nog meer op de voorhand en uit balans en ging ze nog meer hangen!

Ik heb dus gewoon de afgelopen tijd gereden op haar manier en het hangen is al stukken minder *\o/* .

Erna_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 19:40

mijn pony is 3,5 en ben ik ook aan het inrijden.

hele stoere brave nuchtere knappe ruin die ook graag hangt op mijn hand.

nu heb ik daar een mooie oplossing voor via mijn lesgeefster, eentje die eigenlijk heel simpel is.

de oplossing komt uit de klassieke dressuur. het is de bedoeling dat de onderarm en de teugel één lijn contact hebben met de mond, dan ligt het bit niet op de lagen ( in de mond) maar in de mondhoeken waar je meer te vertellen hebt. op het moment dat het paard hangt trekt hij je naar voren ( duhh) maar ook komt het bit dan in de mondhoeken te liggen. de plek waar jouw pony graag de steun wil.
als mijn pony gaat hangen, moet ik mijn hand hoger dragen. op het overdreven af. maar het werkt wel!!!

dus als je voelt dat ze wil gaan hangen, je hand hoger dragen, kwa tempo maakt het weinig uit, die van mij gaat er niet minder van hangen als ik hem voorwaarts rijd.

het proberen waard!!!