Paard is lui...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Re: Paard is lui...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 09:34

Aan de longe (als vreemde mensen in het midden staat (lees: niet mezelf :') )) begint ze te crossen en te bokken.

Ik kan haar prima longeren, ons grondwerk gaat supergoed, maar vanaf dat we onder het zadel gaan, voelt ze mijn spanning omdat ik wéét dat ze gaat bokken en dan gaat het verkeerd.

Maar we gaan het proberen met een tijdje mijn ervaren lesgeefster er mee te laten rijden :j

mirandawobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:21

zal het toch zelf moeten doen, en doorzetten, je angst zien te overwinnen... kan me voorstellen als je je rug gebroken hebt gehad dat het wel ff een andere angst is dan gewoon er vanaf vallen... succes ermee...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 08:45

Ik blijf ook zelf met haar rijden, maar mijn lesgeefster gaat er zelf ook mee rijden zodat we er samen doorheen komen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:11

Paard is niet lui, paard neemt jouw leiding niet...idd doorpakken en aanpakken, maar als je bang bent, dan wordt het niets....misschien een ander manieren laten leren...dan met les jouw je paard rijden..maar het zal alleen maar erger worden naarmate je te lang wacht met je paard laten weten dat JIJ de baas bent en dat hij moet doen wat JIJ wilt en niet omgekeerd, lekker de bal uit trappen als de baas zegt, he ga eens wat doen, lekker je tong uitsteken....

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 10:58

Ik vraag me nu gewoon af waarom ze in een privéles niet doet wat ik wil en in een groepsles wél.
Het is het eerste kwartier dat ik best onzeker op mijn paard zit, na een kwartier durf ik haar wel aanpakken :j

Maar ik ben er van overtuigd dat als het begin goed start, de rest eenvoudiger zal zijn.
Nu nog zien uit te pluizen hoe we dat begin vlotjes kunnen doen verlopen :+

Overigens, als mijn eigen lesgever ermee rijdt moet ze de eerste 5min ook best boksen om de aandacht te krijgen, dus ergens bespeur ik toch een luie koppige pony?

Ohw en voor iemand zegt: ga grondwerk doen: dit doen we al jaren :+ Op de grond ben IK de baas, we hebben hiervoor les gehad van Inge Teblick,
nu onder het zadel de rangorde nog bepalen, misschien dat ik dan best Inge nog eens bel...

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:20

In een priveles rijd je waarschijnlijk alleen en in de groepsles met meerdere.
Misschien voel je jezelf iets zekerder in de groep en dan voelt zij dit ook.

Maar kan ook zijn dat de groep haar ook goed doet en ze zich daar aan optrekt.

De mijne is niet vooruit te branden alleen, maar zodra er iemand bij haar rijd gaat ze wel sneller. De mijne bokt trouwens niet als je meer van haar vraagt, die is gewoon echt lui.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:32

Hey Saskia, blij om te lezen dat het toch al iets beter gaat en je er zelf op zit! Ik denk dat het idd een beetje een leidingsprobleem/angstprobleem van jouw kant is en daar maakt Zita gebruik van. (Beetje haf-eigen mssn... ;) ) Sommige paarden accepteren je prima als leider op de grond, maar te paard ben je in hun ogen nét niet leidinggevend genoeg. (Op zich niet onlogisch, aangezien je vanuit een andere positie dirigeert...)

Feit dat je lesgeefster telkens in het begin ook weer even de puntjes op de i moet zetten, kan ook betekenen dat ze idd een dominant gevalletje is. Zeker als ik lees dat ze elk paard probeerde aan te vallen. Tapi deed dit ook weleens en mijn lesgeefster heeft toen gezegd dat ik niet leidinggevend genoeg was op dat moment, Tapi neemt het over om de 'kudde' (van twee) te beschermen. Klinkt op zich wel lief... :')

En bij sommige paarden moet je élke keer de puntjes weer even op de i zetten en duurt het wat langer voor ze je echt helemaal als leider zien.

Elke keer dat je het zelf aandurft, zou ik er zelf op gaan. Voel je je in de groepsles zekerder en gaat dat beter? Doe dat dan even om vertrouwen ohz op te bouwen. En het is zeker niet slecht je lesgeefster ook te laten rijden: vaak helpt het als je ziet dat het bij een ander wel goed gaat, ondanks wat strubbeling. Ik begrijp je angst om te vallen, maar als ze heeft gebokt, je bent niet gevallen en je rug doet er niet minder pijn om, heb je dan niet zoiets van 'het, dat viel wel mee'? :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 11:46

Goh, ik voel me na een kwartier gewoon zekerder op elk vlak, groepsles of privé.
Alleen tijdens een privéles heb ik het voordeel dat ik alleen met Zita moet bezig zijn. Maar daar is ze weer luier.
Met een groepsles moet ik zien dat ze de andere paarden niet opvreet := In groepsles is ze dus wel wakker.

Uiteraard heb ik nadien wel het idee van 'hmm dat viel best wel mee', maar nadien komen ze mij dan zeggen dat ze haar kont een flinke meter in de lucht heeft gegooid en dan denk ik ' >;) '

Afijn, na zondag heb ik eigelijk ervaren dat ik niet echt 'schrik' heb (er zit veel in het kopke), heb zondag 3 kwartier gereden, voorgaande keren zat ik er maar 15min op, net niet lang genoeg dus om te ontspannen.
Stukje bij beetje komen we er wel hoor, maar nu komt de winter er weer aan en zal het rijden waarschijnlijk op nihil uitdraaien (hangt af van wat voor winter we krijgen), en dan kunnen we weer gaan grondwerken.

Hoe heb jij dit opgelost bij Tapi? (fijn om een antwoord te hebben van iemand die mijn paard-pony-beest irl al eens heeft gezien :D )

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:01

Helemaal opgelost is het nog niet hoor, ze dreigt af en toe nog naar andere (vreemde) paarden als we in groep buitenrijden. Ik drijf haar flink naar voren en verhef mijn stem, soms een tikje erbij. Tegen het einde van de rit is het meestal opgelost, maar als er de volgende keer weer andere paarden mee gaan moet ik mezelf toch weer bewijzen. Eerst verstijfde ik en ja, dan neemt paardlief natuurlijk helemaal over... :)

In die bewuste les zat mijn lesgeefster ook te paard en toen ik dus niet durfde, zei ze (al galoperend op haar paard): ik zou toch maar gaan, want ik kom er aan... Ok, ze wist natuurlijk dat het wel voor mij ging werken, want ik geef toe: af en toe heb ik gewoon een sjot onder mijn h*l nodig. :+
En idd, veel zit in 't kopke. Maar dat is gewoon zelfzekerder worden door te doen en te zien dat het niet altijd mis hoeft te gaan. En blijven werken aan hetg rondwerk natuurlijk, maar dat wist je zelf ook al wel.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:38

ga anders eerst wat gronndwerk met je haf deon zoals longeren en leer hem op je tong te reagereb

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 14:41

@maureen16: zoals eerder gezegd in dit topic (en het staat zelfs op deze pagina :') ) doe ik reeds aan grondwerk, longeren gaat prima en op de grond luisterd ze prima naar mijn stem.

Loveyouuxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:45

Ik heb dus precies het zelfde probleem, maar dan met een New Forest ruin van 13 jaar. Ik rij ook met sporen, maar ik heb het gevoel dat hij daar alleen maar om lacht net zoals de zweep. Hij bokt er alleen maar op. Het is bij mij nu al zover dat hij te koop staat. Maar als er kopers zijn, moet hij natuurlijk wel wat laten zien. Hoe krijg ik hem dus voorwaartser?