Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Gini schreef:Wil jij voor zo een eigenaar paarden blijven rijden?
zelfreflectie-vraag, geen aanval.
renatevb schreef:Ik heb het zelfde probleem gehad met mij merrieze rende ook steeds weg en liep dan overal op in haar blinde paniek. Ik had geen vertrouwen in haar en zij niet in mij. Na veel longeren en kordaat zijn, maar niet boos en veel grondwerk kan ik nu zeggen dat het best goed gaat
Ze schrikt nog wel eens, maar niet meer in die mate, ze vertrouwd nu veel meer in mijn oordeel. Waar ik ook wel altijd oplet, is dat ik niet opstap als ze een dag niet gewerkt heeft, dan longeer ik eerst, laat der dan wat rustig worden en zadel dan pas op. Paniek paarden en te veel energie gaat echt niet samen.
Misschien is het een idee om voorlopig wat minder krachtvoer te geven? Mijn merrie krijgt gewone recreatie mengeling, maar mag daar niet meer dan 1,5 scheppen 's morgens en 's avonds hebben, anders wordt ze te gek. Het is denk ik belangrijk dat je het met kleine stapjes doet en jezelf niet forceert, want dan wordt je alleen banger en zij natuurlijk ook!
Veel succes samen!

Candeletta schreef:ik heb ook een soortgelijk iets gehad met mn paard.. ze was toen ook super bang geworden.
uiteindelijk is het me gelukt door gwn te rijden het vertrouwen terug te krijgen.. hierbij reed ik eerst maar in de halve bak..
je moet gwn veel geduld hebben, en nooit boos op dr worden..
miss kan je ook eens iemand anders op dr laten rijden? miss raakt ze een beetje gestrest van jou spanning?
botervlieg2 schreef:sillyhorse schreef:Heb iets soortgelijks aan de hand gehad. Paard en ik vertrouwden elkaar niet meer, althans niet met rijden. Langzaam opgebouwd, eerst longeren dan aan longeerlijn (met vakkundige hulp) in afgesloten paddock. Steeds meer opgebouwd. Eerst greep instructrice in als paard er vandoor spoot, dan steeds minder. Tegen het einde van de les los van de lijn, na paar dagen binnenrijbaan weer in. Heeft een maand geduurd voordat we elkaar weer vertrouwden. Nu zijn we 2 jaar verder en ik ga overal met haar heen, zelfs alleen de weg op. We vertrouwen elkaar volledig, maar ik heb nu ook weer vertrouwen in mezelf.
Niets forceren, pas een stapje verder gaan als jij en je paard het aandurven.
Helaas is een stapje verder hier gewoon los in de piste rijden tussen de andere paarden :p
Hoe grijp jij in als je paard er vandoor gaat?
Ik probeerde zelf rustig te blijven en haar op mijn stem terug te krijgen terwijl ik de volte kleiner maakte. Een paar maanden later heb ik het nog eens in de binnenbak gehad, dat ze zomaar er vandoor ging. Ben toen rustig rechtop blijven zitten, handen laag en benen lang. Toen ik merkte dat ze juist harder ging als ik een ophouding maakte heb ik dat nagelaten en ik gaf haar met mijn stem het commando draf. De eerste keer reageerde ze niet maar bij het derde commando ging ze draven. Ik opgelucht natuurlijk en greep mijn kans om daarna meteen het stap commando te geven. Ook dat werkte en ik ben rechtuit naar de wand gestapt, heb haar met haar neus tegen de muur geparkeerd, beloond omdat ze zo goed luisterde en ben als een speer afgestapt.
, dan gelooft ze me meteen.