Even de moed kwijt...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Katrijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 09:09

Even een update!
Toen ik gisteren ging rijden hield ik de hele tijd al jullie tips in m'n achterhoofd: geef het tijd, verwacht niet meteen te veel, relax en geniet... En... Het ging echt heel erg goed!!!! Ik heb een hele tijd enkel voorwaarts-neerwaarts gereden en nadien wat slangenvoltes en 8-jes. En na een tijdje begon m'n paard echt soepel te lopen, ik voelde 'm echt werken, hij liep vlot, in een krachtige en regelmatige cadans... Heerlijk, ik heb er zo van genoten!!
Bedankt voor de goeie raad allemaal, hopelijk blijft het deze richting verdergaan :-)

Sjoyceje

Re: Even de moed kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:20

Super!
Ontspanning is vaak de sleutel. Zorg dat jij ontspannen bent en geniet, dat breng je over op het paard. Als jij al met teveel verwachtingen op je paard gaat zitten (met de onbewuste bijbehorende spanning) zal het vaak veel minder goed gaan, dan wanneer je geniet, ontspannen bent en het echt samen met je paard wil doen. (spreek uit ervaring :) )
Wissel ook veel af! Elke dag rijden en werken in de bak vinden paarden niet leuk. Maak eens een buitenritje, ga spelen met hem en doe wat een grondwerk. Is ook erg goed en belangrijk voor de band met je paard.
Succes verder!

monique_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:30

Wat goed om te horen!!

Geef het idd gewoon tijd en probeer lekker van je paardje te genieten en hem te leren kennen. Niet gelijk de lat te hoog leggen voor elkaar. Vanuit de ontspanning kom je er vanzelf wel.
Neem idd de tijd om je paard te leren kennen en een band op te bouwen. Daar heb je straks veel meer aan dan nu al gelijk op hoog niveau met hem te kunnen rijden. Als je elkaar beter leert kennen, en je weet hoe je paard voelt kom je vanzelf verder met hem en wordt het rijden ook veel leuker. Nu leg je de lat zo hoog voor je zelf dat je veel meer gespannen gaat rijden.

Succes!! En keep on the good work ;)

Katrijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 10:21

Bedankt!

Ik ben zo blij na gisteren *\o/*

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:28

Super zeg!
paarden zijn gevoelige dieren en al jij zelf spanning hebt omdat het niet gaat zoals je wilt voelt je paard dat.
Nu was je zelf meer ontspannen en gefocused op plezier dat hij zicht ook beter kan ontspannen en lekker aan het werk kan.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:08

Wat fijn om te horen!! Zoals eerder gezegd: ups en downs horen erbij (had vandaag een down aan het begin van de les en een up aan het einde hihi)

Wat ik altijd een fijne oefening vindt, is achtjes rijden over A-X-C en dan elke keer bij X iets anders doen. overgang terug, schijnovergang, pasje vooruit enzovoorts. Dan controleer je alles: stelling en buiging, maar ook reactie op been en op zit.

Succes en nooit de moed opgeven.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 22:08

Katrijn_ schreef:
Dank jullie wel allemaal voor de reacties!

Misschien wil ik inderdaad te snel gaan en ben ik te ongeduldig... Maar ik wil het zo graag goed doen met hem, wil zo graag dat het allemaal vlot gaat en dat hij zich goed voelt etc... En het is zo frustrerend als dat niet lukt!

Vorige week reed mijn lesgeefster even met hem, en toen deed hij het meteen wél goed. Daar werd ik helemaal moedeloos van, want het ligt dus echt duidelijk aan mij...

Wees blij, dan weet je dat jij aan jezelf kan werken, en het niet is dat je paard pijn of veel stress heeft.
Zo zou ik het bekijken, komt wel goed! :j

(Ik heb niet verder gelezen dan deze reactie dus sorry als iemand dit al zei)

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:05

Super! Blijf zeker genieten, verwacht nog niet te veel. Hoe minder je verwacht, hoe meer je verrast kan worden.

Katrijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 11:20

Ik vind het echt leuk dat jullie zo meeleven!

Gisteren gaan rijden en het ging weer vrij goed! Jullie hebben me dus echt geholpen met al jullie goede raad <3

Alleen in de galop kreeg ik enorm veel protest, achterhand naar binnen gooien, tijdens de overgang van stap naar galop achteruit beginnen stappen, van de hoefslag wijken, tijdens de galop met z'n hoofd schudden... Gelukkig heeft m'n lesgeefster me er echt doorheen gepraat: nu dit met je been, nu dat met je hand... En het lukte, na een rondje "gevecht" gaf hij zich helemaal en galoppeerde hij soepel en ontspannen *\o/*

Wat is het toch heerlijk als het zo gaat! Ik geloof er nu weer echt in dat het helemaal goed komt!

Katrijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 22:47

We zijn terug naar af |(

Vandaag ging het slechter dan ooit. Een hele les door had ik problemen, kreeg ik protest, mijn paard reageerde totaal niet op mijn hulpen en ik voelde telkens hoe ik helemaal verkeerd reageerde |(

Hopelijk volgende keer weer beter...

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 08:56

blijf weten dat het altijd met vallen en opstaan zal gaan!
na elke diepte punt komt weer een hoger punt, en na een reeks hoge punten komt er weer een diepte punt.
verwacht niet van jezelf of je paard dat alles perfect gaat en als jij verkeerd reageert op je paard dan kun je ook niet verwachten dat ie het dan wel goed doet als jij het al niet goed doet.
blijf kalm accepteer dat het die les niet top gaat worden, maak je doelen dan kleiner er ga ontspanning zoeken, voor lossen -achter rijden.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 09:00

Ik heb al bijna een jaar m'n paard en dat wil ook nog niet altijd hoor :) Oefenen is het beste advies wat je gegeven kan worden.
Niet opgeven, rijden gaat altijd met ups en downs en je moet nog dingen leren maar juist ook door fouten te maken leer je hoe je het wel moet doen.
Succes!

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 09:07

Zo gaat dat met paardrijden ups en downs,dat heeft iedereen.
Lees ook dat je bijna dagelijks lest,misschien zou je dit eens terug kunnen brengen naar 2x per week en de rest van de week alleen ontspanningsoefeningen en leuke dingen doen met je paard anders wordt het dier ook helemaal dwars.
Gun hem zijn rustdagen zodat hij ook kan herstellen,nu kom je erg geforceerd over en volgens mij vraag je teveel van jezelf en je paard.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 09:32

Ik had deze week na maanden heerlijk rijden, ook weer een dipje. Hoort er allemaal bij, niet druk om maken joh. En vaker dan één keer les in de week is echt geen probleem hoor. Ik sla dan tussendoor wel altijd een dag over, waarop ik dan wat anders doe met mijn paard (buitenrit, longeren, rustdag). Houd je je paard lekker fris bij.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 09:42

Probeer af en toe even een bos(buiten)ritje in te plannen. Als warming up of als time out bij het rijden. Even een half uurtje de straat op en dan weer oppakken in de bak.

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 09:49

geef het de tijd om aan elkaar te wennen...
en zoek iemand die je op de goede manier kan helpen en kan verder begeleiden...
sommige dingen kosten tijd, veel geduld en ja afentoe wordt je daardoor ongeduldig.
maar het komt goed

Siobhaun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 09:54

Niet opgeven in ieder geval!!! Geef het de tijd, geniet van je paard en ontspan tijdens het rijden. Leren gaat met vallen en opstaan, en zeker paardrijden! Het paard moet nog aan jou wennen, en jij aan je paard!
vergeet niet,'t is hobby! :D

salvatore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:05

Net als de meeste mensen voor mij zou ik zeggen: je hebt het paard pas kort neem de tijd.

Neem les van een goede instructeur, maar ga ook gewoon veel bezig met het paard zodat jullie elkaar goed leren kennen.
Bedenk je eigen dat het vooral belangrijk is dat jij en je paard het leuk hebben samen.
Groeien qua rijden/ niveau dat komt van zelf. Je paard en jij moeten goed in jullie vel zitten hiervoor en dat gebeurd niet alleen door rijden. Dus maak plezier en heb geduld!!!!

superrobke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 06:13

Hoi Katrijn,

We zijn nu een maand verder, hoe gaat het nu met jou en je paard. ik het allemaal gelezen en kwam wel bekend voor.

in ieder geval succes en gewoon door zetten, maar niet forceren.

gr robke 8-)

eline_j

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 11:50

hoiii *\o/*
Ken je toevallig het boek van monty roberts?
De trainingsmethode ik heb er zooooveeel van geleerd !
Je snapt ineens wat een paard heeft, misschien staat jou probleem er niet in maar er staat bijvoorbeeld de join up in ...
Ik zelf heb het meerdere keren bij mn verzorgpony gebruikt en toen ze me er gister afgebokt had (op buitenrit) en ik riep haar kwam ze toch heel braaf naar me toe lopen.
normaal was ze denk ik als een gek terug naar stal gerend... ik zou er niet aan willen denken wat er gebeurd zou kunnen zijn...
maar door die join up heb ik er echt veel van het paard geleerd en zij denk ik ook aan mij.
wat ik al zei het heeft niet echt wat met jou probleem te maken, maar misschien als je het gelezen hebt snap je wat er in dat paard om gaat!

Het is maar een idee, ik hoop dat het alweer beter gaat!
Hou de moed er in! :(:)
XXX

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:38

begin alsjeblieft niet aan een joinup!

Is het een idee om aan de vorige eigenaar te vragen of ze je eens kan komen helpen? Ik ben ook een paar keer geholpen door diegene die mijn paard eerder gereden had. Zij kent het paard!

Ik moet zeggen dat ik er erg veel baat bij heb gehad.