Niet te houden met springen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 18:18

als je thuis springmateriaal hebt, zet het eens op, en gewoon de hele tijd er tussendoor rijden, af en toe eens een sprongetje proberen, gaat ze hard, gewoon er voor vandaan trekken. Bij paarden die zo fanatiek zijn maakt dat niet zoveel uit, die leren daar echt niet direct uitwijken van!
Ook vooral lange lijnen richting hindernis, dan heb je nog de tijd om haar op de rem te halen, ervoor vandaan te halen, of om te schakelen.
Het is in het begin misschien moeilijk, maar geloof me, het gaat werken.
Mijn paard was namelijk ook als een stier met een rood lapje als het op springen aankwam, maar langzamerhand begint het nu te verbeteren.
Succes! OK dan!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 18:24

Randy01 schreef:
Ik ben het ook met Lielle eens: op bepaalde momenten moeten paarden gewoon aan de bak; zin of geen zin. Als je altijd maar stopt als het niet 100% gaat (dat gaat het volgens mij ook bijna nooit) krijgt het dier ook alleen maar zijn zin.

Euh is geen kwestie van stoppen hij wil dan juist te graag maar hij wordt boos als ik hem stopzet voor de hindernis. Hij stop nooit hij gooit zich er vaak in onmogelijke houdingen overheen. Ik kan dan wel doorgaan maar voor beide geen oplossing soms wordt het erger soms niet. Soms werkt 5 min niet springen en lang laag rijden zodat hij de spanning uit zijn lijf laat.

Als het pure verzet op niet springen is dan is het heel wat anders maar hij wil juist wel alleen op zijn manier en dat is niet goed. Het gaat al iedere keer beter hij blijft nu eenmaal een eigen willetje hebben.

Arno24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 22:12

Wat je mijns inziens het beste kan doen is je paard te leren directer op je te reageren door na een sprong direct een overgang terug te maken naar de draf of de stap. Hierna galoppeer je weer rustig aan en doe je het opnieuw. Je paard heeft naar jou te luisteren. Overigens zie ik een hoop van dit soort problemen ontstaan doordat men of te afwachtend naar de sprong rijdt en het dus allemaal maar aan het paard overlaat, of men zelf teveel wil regelen. Zorg ervoor dat het tempo ten allen tijden rustig en beheerst is. Zodra het tempo rustig is (en dus niet onder z'n tempo), dan rustig op de sprong afrijden. Kleine tip, trek NOOIT je paard voor een sprong op de volte. Rijdt dan liever een volte aan de andere kant en rijdt daarna rustig op de sprong aan. Een paard mag best een eigen wil hebben, maar niet onder de man. In dat geval heeft hij te luisteren naar zijn bereider. In de wei mag hij zijn eigen wil hebben Haha!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 08:09

Martin gaaltje?
Zorgen dat ie de juiste druk geeft, ander werkt het alleen maar averechts.
Dus al je je teugels op maat neemt moet hij bijna strak staan, mag absoluut de druk die je met de teugels geeft niet naar benenden doorverwijzen. Dus er mag dan geen knik in de teugels komen.
Dan is het hoofd iets meer controleerbaar

Arno24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 08:11

martingaal helpt weinig tegen de snelheid van je paard. Het voorkomt alleen dat het paard het hoofd omhoog kan gooien.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 08:24

ja maar vaak gaat dit samen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 22:54

Ik ken het probleem en heb alles al geprobeerd wat hierboven geoppert werd. Bij mij werkte het niet.

Heb een poosje terug een paar keer les gehad bij een andere instructeur en die deed oa het volgende: (oei waar begin ik aan, dit is moeilijk uit te leggen)

Hij zetten drie hindernisjes in de vorm van een (?) molen neer met tussen de staanders ongeveer een meter of vier. Je springt 1 hindernis en wendt om de tweede heen naar nr. 3 waarna je weer om de volgende heen went en zo verder springt. enz. enz. (blijven doorrijden totdat je paard terugkomt)Gewoon relaxt blijven rijden en wenden, paard wordt vanzelf rustiger omdat als ie zo heet is het zichzelf alleen maar moeilijk maakt. Op beide handen een paar keer herhalen en een aantal weken achterelkaar 1x per week... Je weet niet wat je meemaakt na een maand.. Mijn paard is nog wel wat heet maar wacht wel op me en is nu controleerbaar te rijden ipv een ongeleid projectiel. En je jaagt hem niet zo tegen je in het harnas als met al die andere oefeningen, tenminste vind ik....

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 10:27

Martingaal gebruiken is heel verstandig! Je kan hem tussen de hindernissen door er weer proberen bij te rijden!

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 12:45

Fres heeft 't ook gedaan. Ik weet niet hoe ongecontroleerd die van jou nou echt is. (middengalop of echt keihard) Maar doet ze het ook bij balkjes?

aardbei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 10:34

Mijn paard deed het ook toen ik begon met springen. Hoe stom het ook klinkt, ik heb het hem afgeleerd door hem gewoon hard te laten gaan, maar dan wel doorspringen tot hij springt zoals ik het wil. Dan zeg je misschien, hij/zij word nooit moe, maar ik heb er ook een keer 3 uur opgezeten. Dat moet je er voor over hebben. Die van mij vind springen zo leuk dat hij gewoon niet te houden was. Ik bleef toen springen en springen, maar ondertussen wel dressuur tussen de hindernissen doorrijden, zodat je je niet alleen focust op springen.
Ik weet dat het heel vreemd klinkt om hem juist te laten gaan, maar bij mij werkte het echt, hij vind het nog steeds fantastisch, maar ik kan hem zo hard laten gaan als ik wil. Het duurt even voordat je dat bereikt hebt, maar na een tijdje gaat hij ook denken: Hmm...eigenlijk is het helemaal niet meer zo leuk om hard te gaan, ik ben moe en heb die hindernissen nu wel gezien...Dan heb je wel de kans dat hij helemaal niet meer springt, maar dan moet je juist streng zijn en hem erover dwingen.

Succes!!

maxxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 11:43

hoi mijn pny had dat op het begin ook maar toen heb ik een week lang alleen maar balkjes op de grond gelegt en daat in stap draf over heen gereden. de eerste paars keren ging ie nattuurlijk wel hard maar later had ie zoiets van oh nee wer die saaie balkjes. hij ging er toen super over heen en ten heb ik een laag hindernisje tussen de balkjes gezet en ging ie super rustig op af en sprong em ook eel netjes. misschien werkt dit bij je pony veel suces

lindavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:44

ik heb ook een heethoofd gehad met springen!!
wat ik vooral heb gedaan is ze idd stop zetten na de hindernis!!
wat ook vooral goed geholpen heeft bij mij is 2 balken op de grond leggen. tussen de 2 balken in zijn 3 a 4 galopsprongen.
je laat ze eerst een keer erover heen galopperen.
als je dit al redelijk kan (wat die van mij ook niet echt deed)
is proberen om ze tussen de 2 balken stil te zetten.
k weet dat dit moeilijk is want die van mij rende ook gewoon door!!
heb dit veel geoefend en het lukte me na een tijdje
je kunt het proberen. veel succes ermee!!
weet hoe moeilijk het is!!!!

marit88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:31

Oei dat ken ik!!! Maar ik heb geleerd zo rustig mogelijk aanrijde aan de teugel, je moet wel kunnen voelen wanneer je paard springt, en dan echt op het laatste moment ongeveer naar voor gaan zitten ( wel zorgen dat je dus mee gaat he!! ) en na de hindernis moet je altijd 2 galopsprongen blijven staan ( ik heb daar altijd moeite mee opdat ze meteen wegsprint) maar daarna gaan zitten diep en adem uitblazen, je ontspant jezelf door het uitblazen, het maakt je zwaarder en je gaat beter in je zadel zitten, daarbij maak ik vaak een meteen een volte bij het oefenen. En de laatste tijd gaat het heel goed, we kunnen nu in een snel tempo wel gecontroleerd springen! Succes ermee!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:35

heel oud topic Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:27

Ik zet een slotje Lachen.