Steigeren afleren ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 07:48

Paard steigert niet omdat hij het leuk vind of om er onder uit te komen, pijn in zijn lijf wel. Schouder schoft rug of lendenen een manueel therapeut doet wonderen als hij/zij kundig genoeg is.

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:22

Toen mijn paard begon met steigeren is ze toch écht van top tot teen nagekeken en was er niks aan de hand. Ze had stilgestaan met n peesblessure en was het heel rustig op aan het pakken maar mocht het weer iets verder op gaan bouwen en daar was mevrouw het niet mee eeens. Ze is echt helemaal door de mallemolen gehaald en er was niks aan de hand. Manueel therapeut ga ik wel met je mee, als die idd kundig zijn doen ze veel wonderen :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:29

montyjansen schreef:
Paard steigert niet omdat hij het leuk vind of om er onder uit te komen, pijn in zijn lijf wel.

Haha, nou reken maar dat paarden steigeren om onder het [***] uit te komen. :') Dat weten ze echt heeeeeel erg goed hoor.
Fijn TS dat het op zo'n simpele manier opgelost is. Als jij zegt dat er niets mis is met je paard wie zijn wij dan om te twijfelen?
En trek je er niets van aan dat een mep meteen 'sielughhh' gevonden wordt.. :')

Cateyess

Re: Steigeren afleren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 19:58

Ik ben allang blj dat hij niet meer steigert want het werd echt levensgevaarlijk. En mijn paard steigerde niet omdat hij pijn had, maar juist om onder het werk uit te komen.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:07

Ik heb nog een vrij apparte oplossing die toch redelijk vaak blijkt te werken.
Een Ei op het paard zn hoofd kapot slaan :')
En nee het is geen grapje, het paard schrikt dan zo erg omdat het denkt dat het zn hoofd heeft gestoten en bloed, dat sommige het nooit meer doen.
Alleen moet je dan wel met een ei in je zak rijden en heb je daarna een smerig paard.
Ik vind het wel het proberen waard!

Cateyess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 20:23

Haha, lekker zeg :P
Als het heel warm is heb je een gebakken eitje ,,

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 09:07

Cateyess schreef:

Hahaha _O-

Ik heb t zelfde probleem met mijn paard, alleen ik denk als ik dat bij hem doe, dat hij zó boos word :=
en het een rodeo rit word. :j

floosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 18:18

Ik heb ook een paard gehad dat steigerde, heel lang mee bezig geweest op alle paardvriendelijke manieren er proberen uit te krijgen op een gegeven moment zei iemand dat ik met de zweep tussen z'n oren moest slaan.
In eerste instantie zielig maar beest liep daarna perfect en niet 1x meer gesteigerd.
Het plezier was van beide kanten weer te voelen tijdens het rijden en ja dan denk ik maar zo: Het paard heeft ook geen medelijden met je als hij je eraf gooit.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:55

als je een paard voor goed vast houd dan zijn er best paarden die daar door op een moment gaan stijgeren, dat is mijn mening, vaak klopt het ook wel.

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:06

Jongens hé. Lekker lüllig om je paard gelijk te gaan slaan als ie steigert. Als je 'm naar beneden houdt en voorwaarts rijd kan je het toch ook gewoon proberen. Als dat niet werkt probeer je andere methodes, maar gelijk gaan slaan..

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:14

Ariebren schreef:
Wanneer komt een paard omhoog, of steigert een paard ?
In het spel onderling bij hengsten is het een stukje training op overleven.
Lekker tegen elkaar aan steigeren en dan de happen in de voorknieen.
Bij een rijpaard is het ook een beetje overleven.

Een paard heeft vier mogelijkheden in bewegen, links, recht, vooruit en achteruit.
We noemen dat deuren, zet je een deur open dan gaat het paard die kant op.
De western maakt daar gebruik van om een paard te sturen.
Maar het vijfde deurtje is omhoog als alle vier de deuren dicht zitten.
Het rijpaard onder de man komt omhoog als hij geen kant meer uit kan.
Dus teugel strak, zweepje en benen om te drijven.
Alle vier de deurtjes zitten dicht, dus het paard komt omhoog.

Mooi uitgelegd _/-\o_

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:16

Jongens ik vind t ook een beetje kortzichtig dat even zo vanaf je computer te beoordelen.
Er zijn ook echt paarden die steigeren gewoon als een machtsmiddel gebruiken omdat ze simpelweg geen zin hebben om te werken of te luisteren.

Jojoow1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:32

Cateyess schreef:

Gekke wereld he?! ps: je hebt wel gelijk , als het warm is kan je gelijk even een gebakken eitje eten :Y) :Y)
:+ :D /3

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:38

Eva_D schreef:
Jongens ik vind t ook een beetje kortzichtig dat even zo vanaf je computer te beoordelen.
Er zijn ook echt paarden die steigeren gewoon als een machtsmiddel gebruiken omdat ze simpelweg geen zin hebben om te werken of te luisteren.

Uitzonderingen bestaan.

Maar hier op stal hebben we het met drie jonge paarden gehad tijdens het beleren.
En elke keer na een goede tandartsen beurt was het weer over.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:24

Eva_D schreef:

Een paard heeft geen machtsmiddel maar zijn instinct en als een paard niet wil werken ligt dat puur en alleen aan de ruiter als alle lichamelijke dingen in orde zijn

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:21

O dus elk gezond paard goed gereden wordt wilt altijd maar werken en doen wat jij zegt?
En zal het nooit kunnen steigeren of op een andere manier protesteren?
Je hebt ook dominante paarden hoor, en paarden met verschillende karakters.
Ik vind het goed als er eerst naar de gezondheid word gekeken, en dan naar de ruiter, en dan pas naar het paard, maar stellen dat het daar altijd maar aan ligt vind ik ook onzin.

Dan ligt het aan de ruiter in de vorm van dat het paard er een loopje mee neemt of iets dergelijks, als je het zo door wilt trekken.

Cateyess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 17:00

Eva_D schreef:
O dus elk gezond paard goed gereden wordt wilt altijd maar werken en doen wat jij zegt?
En zal het nooit kunnen steigeren of op een andere manier protesteren?
Je hebt ook dominante paarden hoor, en paarden met verschillende karakters.
Ik vind het goed als er eerst naar de gezondheid word gekeken, en dan naar de ruiter, en dan pas naar het paard, maar stellen dat het daar altijd maar aan ligt vind ik ook onzin.

Dan ligt het aan de ruiter in de vorm van dat het paard er een loopje mee neemt of iets dergelijks, als je het zo door wilt trekken.

Ik heb het hier mee eens. Alle paarden zijn anders met verschillende karakters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:11

Eva_D schreef:

Paarden die bepaald gedrag als "machtsmiddel" gebruiken "omdat ze simpelweg geen zin hebben"? :')
Dat is iets voor mensen om zoiets te bedenken en uit te voeren.
Bij gedrag zoals steigeren is het je verantwoordelijkheid om uit te zoeken waar dat gedrag vandaan komt. Paarden hebben over het algemeen verdomd goede "redenen" om te doen zoals ze doen.
Dus nee, steigeren hoef je niet af te leren; de oorzaak van het steigeren kun je wel achterhalen en wegnemen.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:07

midgie schreef:
Heeft de DA ook naar de techniek van de ruiter gekeken?? hoe de hulpen gegeven worden het bit gebruikt word enz enz zijn zoveel redenen waarom het paard kan steigeren en vaak is het probleem de ruiter, de oplossing is dan vaak om helemaal terug te gaan naar de basis en gaan zoeken waar het fout is gegaan.

Ik snap hierin wel wat midgie bedoeld. vaak is dit een ruiterfout in de zin van, onbewuste spanning of angst. Zo heb ik al meerdere paarden gereden met ongeveer hetzelfde verhaal, en nooit niet echt een probleem mee gehad. Mits ik er zelf ok zat, ging de ruiter er zelf weer op? Dan was het vaak weer raak. Als jou paard zon reactie vertoont en er is medisch niet iets mis. Dan is jou begeleiding verkeerd. Onbewust hou je hem dan mischien wel iets teveel vast van voren, en druk je er iets teveel met je been aan. Dan kunnen ze vaak niets anders dan omhoog komen. Omhoog komen duid altijd op onbegrip of pijn. Als ze het eenmaal in de gaten krijgen is het een ander verhaal ;) maar dan nog ligt de fout 9 van de 10 keer bij de ruiter.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:11

Eva_D schreef:

Dan is het nog een ruiterfout, want je moet het werk leuk houden voor je paard, en mocht datgebeuren moet jij als ruiter gaan denken van waar is het verkeerd gegaan, en hoe gaan we dit oplossen? Zo kan je stappen gaan ondernemen. En zo kan je ook zeggen hij krijgt van mij eens een keer een goede tik, mocht het 100% dominantie zijn en loopt die je in de maling te nemen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:01

Steigeren is voor een paard een zware en moeilijke opgave, dat doet ie dus niet voor zijn plezier, en al helemaal niet met een ruiter erop.
ergens gaat er iets mis, en dat komt van de ruiter, of het nu het zadel is, het bit, de martingaal of wat ook, iets zegt je paard dat ie nog beter het risico van achterover vallen kan lopen, dan dat ie de sprong maakt....zijn de ogen van het paard in orde, zijn benen, zijn voorhand, pijn bij het landen is vaak een reden om niet te willen springen, maar nog veel vaker wordt er gewoonweg te grof gereden, of te dwingend, er moet sprake van samenwerking zijn om iets met een paard te kunnen, en TRUUKJES doen paarden niet uit zichzelf, zeker niet als ze zo vermoeiend zijn als steigeren.

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:00

Sieppus schreef:
Als je door hebt dat hij wil steigeren hem een goede mep met de zweep over de billen doen, dan gaat hij voorwaarts.

Dit werkt misschien bij sommige paarden, maar als ik dit bij mijn paard deed steigerde ze alleen maar hoger (na twee passen vooruit zijn geschoten)
kijk met deze "tip" als ik het zo kan noemen alsjeblieft goed uit

Mijn paard heb ik het afgeleerd met vooral heel veel rust, wou ze ergens niet langs draaide ik om 2-3 meter terug lopen weer omdraaien en weer proberen zo doorgaan totdat ze erlangs gaat, en vooral belonen als ze een stap verder gaat... (Ik bleef er altijd wel op zitten!)
Nu steigert ze zelden tot nooit meer, en het is allemaal op een vriendelijke manier op vertrouwen opgelost!

Steigeren is per paard zo verschillend.
zoals bokker freeride hierboven al een aantal reden aangeeft is de manier van oplossen van al deze redens verschillend
Je moet dus echt een manier van werken vinden die op jou paard van toepassingen is en werkt om het af te leren...

En wat ik persoonlijk belangrijk vind is dat je denkt aan de band met je paard het vetrouwen!
Hiermee bedoel ik je kunt het wel winnen maar als je dit op "gemene" manier doet kun je deels het vertrouwen/ deband tussen jou en je paard verliezen, dat wil je ook niet.