paard vind hoek in de bak al 4 weken eng

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 20:25

zodiacje schreef:
Iemand hier wel eens met een hartslag meter om het paard gereden en zo een schrik parcours gedaan?
kan je vertellen dat de paarden die het meeste trilden echt geen hoge hartslag hadden
puur show en wij trappen daar in.
zeg niet dat je m die hoek moet doorslaan maar het moet nú klaar zijn met die poppenkast.

Zou het wel eens willen weten inderdaad, want ik weet het echt niet. De ene keer denk ik dat het echt angst is en de andere keer inderdaad poppenkast!

Hoe zie jij het voor je dat ik hem laat stoppen met die poppenkast? De vorige keer toen ik boos werd, stond ze stijl overeind.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:27

zodiacje schreef:
aangezien jij al mijn tips al hebt geprobeerd kom ik maar op 1 ding uit; pure schofterigheid.

Je paard kan nog zo doen alsof ze bang is, doe er een hartslag meter om en je komt erachter dat
er eigenlijk niets aan de hand is. Heb dit met mijn werk vaak zat meegemaakt.

Imo is dit allemaal poppenkast.
Ik zou ook zeker stoppen met er aandacht aan geven. Jouw paardje haalt daar wat uit en jij blijft dat voeden.

Enige wat je nog zou kunnen doen is er iemand anders op zetten en niets zeggen over die hoek.
Op die manier sluit je uit of het aan jezelf ligt zoals mijn voorganger voorstelt.

Ik zou iig zorgen dat je paard normaal die hoek in gaat. En dan niets belonen oid want zo bijzonder is die hoek niet.

Overigens betekend dat niet dat je per se direct al die hoek in moet gaan.
Direct erop af sturen zal vast geen resultaat geven.
Afwenden voordat je paard over die hoek nadenkt, een volte maken en die volte steeds wat groter maken.
Zonder zelf te veranderen in wat je doet.
Houd je paard bezig op die volte en stuur m zo, met wat binnenstelling, steeds dichter bij die hoek.
Uiteraard kan je ook tussendoor even rechtdoor langs de andere kant van de bak.

Op het moment dat jouw paard weg probeerd te komen van die hoek
haar neerzetten waar je haar wilt hebben en doorgaan zoals je bezig was.
Zij maakt er al een poppenkast van, ga daar zelf niet aan mee doen.

En, met het risico dat ik bokt over me heen krijg, een tik met de zweep hoort daar imo ook bij als ze niet voor je been opzij gaat.

succes!

Mijn pony wou ook op een bepaald punt in de bak niet meer voorbij (open stuk in de bakrand, meter of twee tot de uitgangsdeuren).
Mijn lesgever is er op gegaan, en heeft jouw punt zowat toegepast.
Hij heeft haar zelf door die plek laten lopen (oke, ze deed het met een sprongetje :D). Toen stond ze er doodkalm bij.
Sindsdien geen problemen meer.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:29

rhian: zo probeer ik het nu ook. Heb tijd zat, mag de komende maanden toch enkel aan de hand stappen.
Ben nu alleen zelf ook wat bang om hem te pushen, hij is tenslotte wel geblesseerd en gekke sprongen zijn absoluut uit den boze. En ik denk dat mijn paard dat ook weet en daar nu ook wel misbruik van maakt, die angst van mij uit.
Tis niet makkelijk, maar hij zal er toch door moeten aan de hand, dan vertrouwt hij de situatie het beste, dan wanneer ik op zijn rug zit.
Dus TS ik zou je ook aanraden om op vertrouwen te gaan werken, desnoods ernaast als je paard dat fijner vindt...
Een bang paard slaan werkt alleen maar tegen je ;)

edit: idd het gaat hier om een hoek in een binnenbak, dan lijkt het mij ook eerder aanstellerij dan angst. En je komt er alleen maar achter door vanalles uit te proberen..

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:32

[/quote]
Ik vind dat leiderschap in deze zo'n geneuzel. Ik bedoel, het is een hoek in een binnenbak.
[/quote]

het is een hoek in een binnenkbak.. correct...
net zo correct als dat het een paard is waar je op zit.. :)

een dier wat een bepaalde taal spreekt en handelt volgens een bepaald instinct... maak er gebruik van en je zult niet langer tegen de stroom in zwemmen maar met je dier mee bewegen... niks 'neuzeligs' aan... simpelweg zoals een dier geprogrammeert is...

leuk om van gedachten te wisselen, iedereen denkt anders over zo'n simpele kwestie...al ben ik benieuwd ernaar hoe het komt dat er mensen meteen naar een zweep grijpen... lekker snelle oplossing, ben ik met iedereen eens... maar je wint er zo weinig respect mee van je paard, das gewoon jammer eraan...

Thirty

Re: paard vind hoek in de bak al 4 weken eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:35

Grappige is dat ik het woord 'zweep' niet eens heb getypt. Dat terzijde.

Het dier is eerst niet bang, dan weer wel, 4 weken lang. Ik ga niet mee met zulk gemiep, sorry.
Leiderschap prima, maar niet voor zo'n simpele kwestie waarbij beest al 4 weken lang loopt te mekkeren. En het is ook nog niet eens een nieuwe situatie, maar gewoon. De oude vertrouwde binnenbak.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:37

Zodra je een drama gaat maken van wat je paard al een drama vindt, dan heb je de poppen aan het dansen. Tenzij je een mega goede ruiter bent.
Dus gewoon negeren en dmv afleiding en oefeningen de aandacht bij jou brengen en dan langzaam richting de enge hoek (dat schreven al enkele Bokkers). Door confrontatie en straffen los je niets op.

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 20:39

Thirty schreef:
Grappige is dat ik het woord 'zweep' niet eens heb getypt. Dat terzijde.

Het dier is eerst niet bang, dan weer wel, 4 weken lang. Ik ga niet mee met zulk gemiep, sorry.
Leiderschap prima, maar niet voor zo'n simpele kwestie waarbij beest al 4 weken lang loopt te mekkeren. En het is ook nog niet eens een nieuwe situatie, maar gewoon. De oude vertrouwde binnenbak.

Dit moet ik toch even rechtzetten, het is dus voor haar wel een 'nieuwe' situatie. Ik heb haar nog maar 4 weken namelijk. Ze heeft vroeger (4 jaar geleden) met een andere eigenaresse wel op deze stal gestaan (ik heb haar toen een paar maanden gereden)

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:40

LS_ schreef:
rhian: zo probeer ik het nu ook. Heb tijd zat, mag de komende maanden toch enkel aan de hand stappen.
Ben nu alleen zelf ook wat bang om hem te pushen, hij is tenslotte wel geblesseerd en gekke sprongen zijn absoluut uit den boze. En ik denk dat mijn paard dat ook weet en daar nu ook wel misbruik van maakt, die angst van mij uit.

Dan is het antwoord simpel; niet pushen... :)

let telkens goed op de lichaamstaal va je paard. Als zn hals/ hoofd hoger gaat dan zn rug weet je dat er spanning zit aan te komen en laat je hem gewoon staan of halt houden tot je ziet dat hij weer ontspant ( laat hals zakken of gaat op rust staan)... dan belonen en weer een stapje vooruit.
Belangrijk hierin is dat;

- JIJ bepaald wanneer hij vooruit, achteruit gaat of halt houd.
- Er geen of weinig druk op de lijn/ longe staat
- Je beloont wanneer het paardenbeest iets goed doet, als is het maar één stap verder dan de vorige keer...

Even voor de duidelijkheid omdat het toch bokt is...
Dit is mijn manier van werken met paarden... Zeg niet dat het dé manier of de énige manier is...

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:41

Chris_Fire schreef:
Zou het wel eens willen weten inderdaad, want ik weet het echt niet. De ene keer denk ik dat het echt angst is en de andere keer inderdaad poppenkast!

Hoe zie jij het voor je dat ik hem laat stoppen met die poppenkast? De vorige keer toen ik boos werd, stond ze stijl overeind.

Zie mijn eerste bericht. staat hierboven nogmaals gequote.

ik heb wel het woord zweep gebruikt.
ik heb daarover gezegd dat ik m zou gebruiken als het paard door mn been heen loopt.
niet m de hoek inslaan maar wel duidelijk ‘tot hier en niet verder, en nou luisteren‘ .

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 20:41

setteke schreef:
Zodra je een drama gaat maken van wat je paard al een drama vindt, dan heb je de poppen aan het dansen. Tenzij je een mega goede ruiter bent.
Dus gewoon negeren en dmv afleiding en oefeningen de aandacht bij jou brengen en dan langzaam richting de enge hoek (dat schreven al enkele Bokkers). Door confrontatie en straffen los je niets op.

Hoe kan ik het volgens jou negeren als ze aan de andere kant van de bak al omdraaid omdat ze richting DE hoek moet? als ze omdraaid eraan toe geven en haar de andere kant op laten lopen? want als ik haar weer terugdraai, geef ik het toch weer aandacht.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:43

Ik was nooit een grote grondwerk-fan zeg maar. Maar heb nu toch met eigen ogen gezien dat er iets inzit.
rhian: ik probeer het nu dus zo. En ik hoop dat hij over z'n angst heen is wanneer ik er weer op mag :)

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:44

TS: Als de mijne zich omdraaide en wegrende van de "enge situatie" nam ik hem gewoon terug op het tempo waar ik hem wilde, draaide een volte en ging dezelfde kant uit. Dat is geen aandacht schenken aan de situatie. Dat is duidelijk maken dat hij moet lopen waar jij hem wilt hebben...

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 20:47

LS_ schreef:
TS: Als de mijne zich omdraaide en wegrende van de "enge situatie" nam ik hem gewoon terug op het tempo waar ik hem wilde, draaide een volte en ging dezelfde kant uit. Dat is geen aandacht schenken aan de situatie. Dat is duidelijk maken dat hij moet lopen waar jij hem wilt hebben...

Ze rent niet weg, ze draaid om, komt een klein beetje omhoog en gaat stil staan (of achteruit lopen)

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:49

dan ga je in achteruit naar de hoek? Of gaat ze dan omhoog?
Mijn paarden krijgen altijd op hun kop als ze het wagen van omhoog te gaan. Bang zijn ed allemaal oké, maar wel normaal blijven doen :)
Dan zet ik meestal mijn stem op extra volume en geef ik ze een mep waar ik ze kan raken. En nu kan heel bokt mij een vreselijk mens vinden :Y)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:55

Chris_Fire schreef:
setteke schreef:

Hoe kan ik het volgens jou negeren als ze aan de andere kant van de bak al omdraaid omdat ze richting DE hoek moet? als ze omdraaid eraan toe geven en haar de andere kant op laten lopen? want als ik haar weer terugdraai, geef ik het toch weer aandacht.

Precies, dan maar gewoon de andere kant op en geef haar wat te doen aan oefeningen.
Ik lees net dat je haar pas 4 weken rijdt, dat zal ook wel verschil maken. Maar ga geen ruzie maken met je paard, los het eerst iets vriendschappelijker op, daar heb je meer aan als een strijd nu.
Maar goed, dat is mijn mening. Als je het anders opgelost krijgt, ben ik wel benieuwd.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:08

Ik heb / had precies het zelfde probleem..
alleen heb ik nog maar 1 x in de bak gereden(, nadat ze verkocht was).

maar,, toen zij weg wou galoperen, en ik voelde dat zette ik haar meteen stil. en draaide haar om.
ze kreeg haar zin niet, dus ging steigeren (en hoog ook :wow: ) ik gaf haar een harde klap, omdat ze gewoon echt neit mag steigeren.
toen ik daarna weer die kant op reed, deed ze het gewoon..
weet alleen niet of dat nou komt omdat ik haar een klap gaf, of omdat ik niet toe gaf.
maarja,, misschien moet je dus er gewoon eerder bij zijn dan haar, en als je voelt dat ze weer weg wil, meteen stil zetten en laten kijken.
als ze weer rustig is verder lopen.

btw,, jouw paard lijkt veel op mijn verzorgpaard!
Ze is niet bang voor een scooter die toetert, en heel dicht langs haar langs rijd. nix aan.
maar een takje dat op de grond valt, daar gaat ze mee vandoor :+

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 11:48

Ik heb net gereden en het begon heel erg slecht. Ik wilde op een volte bij de A blijven, zodat ik niet bij de hoek bij de C kwam. Hier wilde ik dan rustig naar toe rijden als ik al los gereden was. Linksom ging dit goed, rechtsom ging slecht. Ze begon weer om te draaien dus ik liet haar de andere kant op lopen om er zo geen aandacht aan te geven. Ook dit werkte niet en ze begon steeds eerder, tot ze al bij de A begon met omdraaien. Ik heb toen een zweepje gepakt. en nu blijkt, dit is waarschijnlijk DE oplossing. Ze liep er meteen langs zonder dat ik het zweepje heb gebruikt. :) Nu morgen dus weer proberen en kijken of het echt werkt.

Bedankt allemaal :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:22

:D
goed zo +:)+

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:23

*\o/*

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 23:00

klinkt heel herkenbaar..
mijn paard deed dit ook.. begon 1 hoek eng te vinden.
hem daar best streng doorheen gereden, toen was de andere hoek eng..
steeds meer dingen werden "eng" zo associeerde ik het.. uiteindelijk ging hij zelfs op hol
dit speelde wel met andere dingen mee.. wilde ook al niet van hand veranderen, werd nijdig met doorzitten..
later kwam ik erachter dat mijn NIEUW AANGEMETEN zadel dus niet zo heel goed aangemeten was...
hij heeft hier erg last van gehad, en is dingen gaan zoeken en gaan doen om mij door te laten dringen dat er iets niet klopte.
heel frustrerend op dat moment maar ben er gelukkig achter gekomen!

het hoeft dus niet zo te zijn dat je paard je in de maling neemt, zoals meestal iedereen zegt, dit is het meest voor de hand liggende natuurlijk!
meestal is er een heel klein stemmetje diep in je die al weet wat er aan de hand is, en waarom je paard zo doet...

suc6

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:19

Haha wauw, TS het lijkt net alsof je het over mijn paard hebt. Het wedstrijd seizoen bij ons op stal is weer begonnen en nu staat er al een aantal weken een jury hok in de bak. En die is natuurlijk héééél eng *kuch*. Eerst was ik er ook volledig van overtuigd dat ze gewoon doodsangsten had voor dat ding, totdat ik klaar was met rijden en ze met een los teugeltje zonder contact of wat dan ook langs dat huisje liep. Toen gingen bij mij alle alarm bellen rinkelen, heb vervolgens er iemand anders op gezet om te kijken of het aan mij lag (zoals al eerder in het topic werd gezegd, ik was bang dat ze bang zou zijn van het huisje, dus misschien was het een reactie op mij) niet dus, bij andere deed ze het ook.

Nu was voor mij de oplossing gewoon een kleine volte draaien op het moment dat ik voelde dat ze panisch zou gaan doen om het huisje (in mijn geval draaide ze zich dus ook om, of ging 'steigeren'). Dus op het moment dat ze gek wilde doen, meteen een kleine volte draaien en weer dezelfde richting op als wat ik van plan was en hoppa, daar ging mevrouw zonder pardon langs het huisje.

Anoek66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:44

Misschien kan je proberen om een volte te maken en dan steeds iets dichter bij die hoek te komen:P

Wonto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:51

Tja, altijd weer die "bak-kabouters" ineens zijn ze d'r en dan zijn ze weer weg ;-)
Die van mij heeft er ook zo nu en dan last van, ik rijdt er in eerste instantie gewoon langsheen en ga steeds een beetje verder en dat helpt bij mij. Maar blijkbaar / hopelijk heb jij jou oplossing gevonden.. Suc6

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:26

Als je niet zeker weet of ze echt angstig is, of gewoon met je voeten speelt, zet dan eens een emmer krachtvoer in die enge hoek. Als ze op haar dooie gemak gaat staan vreten is ze een spelletje aan het spelen ;)
Je lost niets op met die emmer voer daar te plaatsen, maar het geeft je wel een extra mentaal ruggesteuntje om je paard weer op haar plaats te zetten.

De mijne kon er ook wat van. Tijdens het rijden echt die ene hoek niet in willen, maar als je ze los liet buiten de piste wel net bij die enge hoek (dan wel buiten de piste) ging gaan grazen. Dan maak je mij niet wijs dat daar monsters zitten!

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 10:07

Ashkerlon schreef:
Als je niet zeker weet of ze echt angstig is, of gewoon met je voeten speelt, zet dan eens een emmer krachtvoer in die enge hoek. Als ze op haar dooie gemak gaat staan vreten is ze een spelletje aan het spelen ;)
Je lost niets op met die emmer voer daar te plaatsen, maar het geeft je wel een extra mentaal ruggesteuntje om je paard weer op haar plaats te zetten.

De mijne kon er ook wat van. Tijdens het rijden echt die ene hoek niet in willen, maar als je ze los liet buiten de piste wel net bij die enge hoek (dan wel buiten de piste) ging gaan grazen. Dan maak je mij niet wijs dat daar monsters zitten!

Dit ga ik nog een keer proberen, goed idee. Ookal heb ik het zo goed als opgelost, zou het toch graag willen weten.

Wat er hierboven wordt gezegd over voltes maken heb ik geprobeert. Ze word hier alleen maar drukker van en komt steeds sneller in protest. Maargoed, tot nu toe heeft mijn oplossing nog gewerkt :)