Sommige paarden gewoon niet geschikt voor dressuur...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:52

Die van mij vindt er ook geen bal aan, dressuur.. Thuis red ik me nog wel maar op wedstrijd totaal niet. Het liefst gaat hij gewoon stil staan. Hij wordt gezien als flegmatiek. Been of een zweep boeit hem totaal niet. Tot ik op buitenrit ga, naar het strand of ga springen. Dan is hij niet te houden, super enthousiast en gewoon druk.
Ik ben nu ong ruim een jaar bezig en nu heb ik zoiets van oke.. laat maar. Voor ons beide niet leuk. Ik ga niet meer met plezier met hem op wedstrijd omdat ik toch weet wat er gaat gebeuren. Hij mist volledig die voorwaartse drang en dat is het probleem. Hij sluit zich volledig af als hij het niet leuk vindt.

Hij heeft nu zo duidelijk gemaakt wat hij wél wilt en wat hij niet wilt dat ik mij er bij neerleg..

Myour

Re: Sommige paarden gewoon niet geschikt voor dressuur...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 21:12

Zo was het toen ik hem net had (geen betere foto):
Afbeelding
Ik weet eigenlijk niet of dat ooit helemaal weggaat.

Billen kunnen inderdaad ronder mja paard dat niet voorwaarts is gaat echt geen ronde billetjes ontwikkelen denk ik zo.. maar goed ga in elk geval paar opties proberen en als de financiën het toelaten zal ik ook binnenkort een masseur erbij laten komen. We zullen zien :)

@ S__L: zeer herkenbaar, alleen is Mexx dus op wedstrijd (of überhaupt na een trailerritje) ook lekker opgepompt. Ik wil ook meer andere dingen gaan doen maar hij heeft in het verleden zulke problemen gehad met z'n rug dat dressuren toch belangrijk is. Dus we zullen toch een manier of methode moeten vinden waarbij hij fijn aan het werk kan..

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:58

ik heb even alleen je opening post gelezen, dus als ik iets heb gemist, sorry :o
Mijn paard heeft ook deze periode gehad, het was allemaal moeilijk en hij was een beetje slungelig waardoor het nog moeilijker en vervelender voor hem werd. Daarbij is de bak natuurlijk ook saai. we zijn toen flink aan de gang gegaan met longeren, weer terug naar het begin, stemhulpen en voorwaarts, daarna met dubbele lijnen en werken aan de ontspanning. Verder veel buitengereden en daar oefeningen meegenomen. zowel linksom als rechtsom galloperen en zo nu en dan op rechte stukken stelling naar beide kanten vragen. Verder wijken voor druk (dit zie ik als echte basis) en wat oefenen met SB in stap. en dan flink veel afwisselen met rondhobbelen. in de bak hebben we veel verschillende oefeningen gedaan, sprongetjes maken, voltes rijden met balken, alles om het iets intressanter te maken en hij werd er fijn los in zijn lijf van. Tegenwoordig rijden we vooral weer veel in de bak, gewoon dressuurmatig. Ik merk aan mijn paard dat hij naar een tijdje zichzelf juist heel erg gaat inzetten, hij gaat dan echt actiever lopen en gaat echt zijn best doen.
Voor het sneller en alerter maken: losrijden, dan wat sprongetjes , en tussen door dressuurmatig rijden, veel paarden worden erg blij en actief van het springen, mijn paard is ook veel sneller los als we eerst wat sprongetjes meepakken. en voor de rest heel consequent zijn. halthouden, been aanleggen, geen reactie is schopje en nog geen reactie is een tik met de zweep waarbij als het waren naar de andere kant van de bak zou moeten vliegen. Daarna weer stilzetten en net zo lang herhalen tot hij bij de eerste kuitdruk al vlotjes aandraaft. Elke keer als je merkt dat hij weer begint in te kakken, deze oefening opnieuw doen. Daarbij zijn hele hoofd laten voor wat het is, nageven werkt toch niet als hij niet actief is. succes!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 17:06

Haha ik denk dat Mexx zelfs bij een loeier van een mep nog niet naar de andere kant van de bak zou vliegen :D het is zo'n braaf ding verder.

Maar even kleine update, volgende dinsdag komt er een masseuse bij dus ben benieuwd naar haar bevindingen. Verder ben ik even van het fanatiek dressuren afgestapt, totdat ik weer paar handvaten heb om mee verder te werken.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:10

Lastig probleem!

Zoals gezegd is, dressuurstukjes meepakken op buitenrit is een hele goede. Als hij springen zo leuk vind zal ie balkjes lopen ook wel leuk vinden, wees creatief! Je kan zoveel neerleggen met balkjes en zoveel variatie verzinnen dat het voor hem ook interessant blijft.

Je zou ook eens kunnen kijken wat er gebeurd als je hem in een lager tempo vraagt dan hij zelf wil en hem van daaruit een paar pasjes in 'zijn eigen tempo' te vragen, en weer terug. Weer een paar pasjes in het tempo dat hij wilt, en weer terug. Op een gegeven moment kan je kijken of je hem nog wat voorwaartser kan krijgen dan hij wilt. Tussendoor veel figuren blijven rijden enz.

Met een pony die ik een tijdje getraind heb gebeurde precies het omgekeerde: ze vond dingen al snel lastig en ging dan ontzettend hard draven. Ik heb haar vanuit deze 'harde draf' die eigenlijk over haar tempo was veel tempowisselingen gereden, voornamelijk voorwaarts en weer terug naar het tempo dat ze wilde, dan nog een stukje langzamer, en weer terug naar het 'basistempo' van dat moment. Elke keer dat zij goed voorwaarts ging of netjes terug kwam belonen door de druk er weer af te halen (naar basistempo). Op een gegeven moment lag haar basistempo een stuk lager en kon ik makkelijker schakelen :)
Lijkt misschien een beetje op wat je al geprobeerd hebt, misschien toch een goede om te proberen

Daarnaast kan werk aan de lange lijnen ook een hele goede trainingsvorm zijn. :)

En weet je zeker dat je hem nergens tegenhoud om voorwaarts te gaan? Zowel met je handen als met je zit?

Succes!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 07:47

Ik zou hem balkjes laten lopen, veel tempo wisselingen maken aan de longeerlijn, rijden op tempo wat jij wil, geen harde klappen geven met de zweep, maar kleine tikjes snel achter elkaar, met zit en beenhulpen, tot hij dat tempo loopt wat jij wil, opletten dat hij niet terug zakt, dan weer herhalen tot dat tempo, voorwaarts blijven zitten als hij goed loopt, ontspannen van jou is langzamer lopen voor hem, wat je vaak doet in een rijbak, maar niet als je buiten rijd, ook niet kijken wat zijn hals en hoofd doet, eerst voorwaarts en tempo regelen hoofd komt later. verder denk ik dat zijn schoft hals aansluiting niet helemaal lekker is voor je paard, zou ik eens naar laten kijken.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:46

montyjansen schreef:
Ik zou hem balkjes laten lopen, veel tempo wisselingen maken aan de longeerlijn, rijden op tempo wat jij wil, geen harde klappen geven met de zweep, maar kleine tikjes snel achter elkaar, met zit en beenhulpen, tot hij dat tempo loopt wat jij wil, opletten dat hij niet terug zakt, dan weer herhalen tot dat tempo, voorwaarts blijven zitten als hij goed loopt, ontspannen van jou is langzamer lopen voor hem, wat je vaak doet in een rijbak, maar niet als je buiten rijd, ook niet kijken wat zijn hals en hoofd doet, eerst voorwaarts en tempo regelen hoofd komt later. verder denk ik dat zijn schoft hals aansluiting niet helemaal lekker is voor je paard, zou ik eens naar laten kijken.

met kleine tikjes maakt je hem alleen maar doof aan de zweep, net zoals veel beenhulpen een paard doof voor je been maken en teveel teugelhulpen een paarden mond stug en van 'hout' maken.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 15:21

Montyjansen: dat kuiltje is nooit helemaal weggegaan, wel bijna, maar hij heeft een vrij bultige schoft dus betwijfel of dat helemaal weg zal gaan.. deze foto bv was het bijna weg, nu was ie hier wel wat te dik. Maar zal de masseuse ernaar vragen :j
Hij loopt aan de longeerlijn zonder problemen op goed tempo, lekker actief en makkelijk overgangen/schakelen, dat doe ik dan ook veel meepakken aan de longe.

@ Marloes: leuk die oefening, die zal ik eens mee gaan pakken :j of ik 'm tegenhoud, ik denk in elk geval niet bewust..

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:16

Myour het lijkt wel alsof je mijn paard beschrijft :D. Hele fijne hoofd hals houding, maar tempo is ver te zoeken en bijna dood voor het been. Ik zet dus even een stipje en hoop zo ook voor ons een oplossing te vinden.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:22

ik herken het verhaal helemaal, als we alleen maar gaan dressuur verzind pony lief van alles om er onder uit te komen,

maar de bak vind ze opzich niet saai, als er hindernissen komen gaan de oortjes na voren en dan is ze helemaal hyper.

ik zet inpricipe wel door, omdat het gewoon belangrijk is voor haar rug, meestal ga ik maar een half uurtje en mag ze voor de beloning buiten uitstappen.

ik zorg er wel voor dat ze het dan niet saai gaat vinden in bak , dus zet haar constant aan haar werk. heelveel schakelen voltetjes, slangevoltjes zodat ze maar niet in de verleiding om iets anders te gaan verzinnen omdat ze het niks aan vind, hopelijk heb je er wat aan

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:38

jou verhaal had bijna de mijne kunnen zijn.
ik ben al 3 jaar bezig mijn paard voorwaarts te rijden, ik wilde zo graag op wedstrijd! op wedstrijd kakte hij helemaal in... niets mee te doen, in principe een zacht mondje hebben, maar indd nergens op reageren, sporen zweep, sporen met wieltjes (was hij overigens meteen giga voorwaarts, maar zette hij zn kaak helemaal vast), ander bit, zadelmaker, kraker etc....

nu heb ik een andere instructrice die er eens op is gaan zitten, om te voelen... ze rijd een rondje ne mijn paard is mijn paard neit meer.... zoooo los, voorwaarts, oortjes erop en meerwerken.. duidelijk een geval van schizofrenie...

wat was het probleem? ik wild ezo graag, ik werkte zo hard... dat ik mezelf helemaal vast zette... ik blokkeerde, raakte gefrustreerd en ook als je dat niet af reageert op t paard voelt ie het wel... nu (sinds 2 weken) laat ik los, maak een ophouding, geef eens been en moet mn paard inhouden omdat ie onder me vandaan loopt :+ voorlopig met les rijd mn instructice hem los, voor ons beide gevoel, maar mensen...echt ik voel opeens hoe moeilijk ik deed....

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:18

En hier nog zo 1.
Er zit maar 1 ding op en dat is zelf sneller, beter, slimmer en consequenter worden. En als je dat echt vol houdt dan wordt je paard netjes aan het been en kun je er fatsoenlijk een dressuur training mee rijden in de bak.
Ik vecht ook al jaren voor een paard wat fijn aan het been is maar die arbeid loont nu ook echt. Nog steeds merken we vooruitgang en ik kan nu echt zeggen dat mijn paard aan het been is zelf voorwaarts denkt. Het blijft hard werken (aan je zelf) en allert blijven maar het kan wel echt.
Heb een deel van mijn profiel gewijd aan dit onderwerp maar in grote lijnen komt het overeen met de reeds gegeven tips.

Het enige wat ik hier nog even wil benoemen naar aanleiding van jou beschrijving van een tik geven, voorwaarts schieten maar geen echt resultaat behalen. Been, geen reactie? Tik, wegschieten? terug naar voorgaande tempo en overgang HERHALEN. Dat herhalen is het meest cruciale. Dan leer je je paard namelijk te reageren op je eerste hulp.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:44

Als je dit zo leest zijn de meest paarden en ponys slimmer dan de gemiddelde H.B.O er met woorden zoals verzint dit en denkt dat, deze dieren denken heel de nacht na hoe ze hun ruiter de andere dag weer kunnen dwarsbomen.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:59

Moll schreef:
Als je dit zo leest zijn de meest paarden en ponys slimmer dan de gemiddelde H.B.O er met woorden zoals verzint dit en denkt dat, deze dieren denken heel de nacht na hoe ze hun ruiter de andere dag weer kunnen dwarsbomen.

:D

Daarom rij ik mijn paard in het weekend niet dan heeft ze weer voldoende tijd om nieuwe dingen te bedenken :D

@ Ts ik raad je toch aan om eens instructie te zoeken die wat meer ervaring heeft met dit soort paarden

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:28

Goede instructie kan inderdaad enorm veel schelen. Vaak doe je zelf toch onbewust iets niet goed en kan het paard daarom niet uitvoeren wat je wil.

Misschien vindt hij het ook moeilijker om in de bak zijn balans te vinden dan buiten en valt hij daarom terug in tempo. Buiten rijd je lange stukken rechtdoor, in de bak moet hij wendingen maken. Dat is voor je paard een stuk moeilijker. Het kan dus best zijn dat hij het echt niet kan en dat het geen kwestie van niet willen is.

Met die van mij heb ik ook heel wat drama gehad, ze vond het helemaal niet leuk in de bak en dan bleef ze gewoon stilstaan. Er stond zelfs in de advertentie dat het paard niet geschikt was voor in de bak en dat klopte toen zeker. Maar omdat ik met buitenrijden tegen problemen aanliep ben ik toch wat gaan dressuren met haar. Wat bleek nou? Ze vond de bak niet leuk, omdat ze de wendingen moeilijk vond en omdat ze vaak niet snapte wat ik vroeg. We zijn nu 2 jaar verder en ik heb vooral geleerd (wat anderen hier ook al zeggen) dat je het voor je paard interessant moet houden, anders vindt hij er niks aan en gaat lopen sukkelen.

Aan het been houden is niet gemakkelijk, maar wat bij mij heel erg helpt is ook wat Marloes al aangeeft: goed veel tempowisselingen rijden. Dit begint al in stap; pasje voorwaarts en weer een pasje terug in tempo. Voor die van mij is de beloning dan dat ze na het verruimen in de stap weer een pasje langzamer mag. In draf rent die van mij graag onder me uit, maar is dan dus juist niet aan het been. Ook dit los ik op door tempowisselingen, en door veel figuren, waarbij het paard niet tegen je binnen of buitenbeen mag gaan leunen, maar zelf op eigen benen moet lopen.

Ik hoop dat je een instructeur kunt vinden die je hiermee kan helpen. Ik heb zelf geleerd dat ik in veel meer dingen onduidelijk ben naar mijn paard dan ik eigenlijk dacht en nu ze me begrijpt in de bak is er echt een wereld voor ons open gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:39

Ik had ook zo'n paard. Vond dressuur maar stom en moeilijk, enerzijds door zijn bouw (iets overbouwd en een iets steile schouder) maar zeker ook simpelweg door zijn voorkeur voor het bos. Het is jarenlang goed gegaan, jarenlang heeft hij goed zijn best voor ons gedaan (althans voor mijn moeder en zusje, ik reed hem uitsluitend in het bos) maar hij is altijd knorrig geweest tijdens de dressuur. In het bos leefde hij helemaal op: hij had z'n oortjes regelmatig dusdanig naar voren gespitst dat de puntjes elkaar raakten en dat ik me zat af te vragen of 'ie er geen spierpijn in kreeg :D

Anyway, op een gegeven moment was het hem genoeg en had hij het helemaal gehad. Het werd hem te zwaar, te moeilijk, en zijn grens was bereikt. Hij heeft toen zéér duidelijk laten weten geen behoefte meer te hebben aan dressuur.

Inmiddels loopt hij in de Tsjechische bergen en mag hij het hele jaar buiten staan met zijn vriendjes en buitenritten en trektochten door het gebergte maken. Een groter plezier hadden we ons paard niet kunnen doen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 16:20

Bedankt nog steeds voor de reacties :) we hebben ruim een week ff andere dingen gedaan, verzorgster heeft met 'm gesprongen, ik met lekker lang teugeltje rond gehobbeld en buiten gereden (voor 't eerst alleen *\o/* toch even het vermelden waard haha). Heeft 'm denk ik wel goed gedaan.
Unamie had wel goed gezien dat ie niet lekker in z'n spiertjes zat, lange rugspier zat vast, lendenen en schouders. Daarnaast zijn we toch weer terug overgestapt naar klassieke dressuur, hij liet duidelijk zien die manier de voorkeur te geven en ik eigenlijk ook. Vandaag voor het eerst weer met plezier in de bak met 'm gewerkt :)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 07:32

Zo zie je maar dat een paard goed kan laten merken dat hij niet goed in zijn vel zit.
Ze doen niet gek of raar om een ruiter dwars te zitten, hebben dan echt wel ergens last van.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 07:38

Ilse_123 schreef:
met kleine tikjes maakt je hem alleen maar doof aan de zweep, net zoals veel beenhulpen een paard doof voor je been maken en teveel teugelhulpen een paarden mond stug en van 'hout' maken.

Je moet ook de zweep niet misbruiken, maar op het juiste moment gebruiken en stoppen.
Probeer eens een harde tik op je eigen been en 5 klein felle tikjes achter elkaar, die 5 doen zeerder als die 1 ne grote.