Ik weet het niet meer een andere instructeur zoeken ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:25

donnie13 schreef:
Ik vind gewoon hoe erg, of hoe gek je paard er ook bij loopt.
je hebt gewoon geen hulpteugels nodig, een intructeur moet jou dat toch kunnen leren
Hoe je een paard nageefelijk kan laten lopen
waarom heb je anders les nodig ?

Waar zit je twijfel dan nog? :)

Anoniem

Re: Ik weet het niet meer een andere instructeur zoeken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:29

Idd Moll, hebben we het niet allemaal moeten leren?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:48

malloesje schreef:
Moll; gedeeltelijk ben ik het met je eens, maar zijn we niet allemaal beginner geweest? Soms kan een hulpteugel een fijne, tijdelijke aanvulling zijn om je gevoel sneller te ontwikkelen waardoor je weer sneller van de hulpteugels af kan :)

Dat rijkunstig gevoel ontwikkeld móet worden ben ik volledig met je eens, en dat de juiste teugel voeding daarin een hoofdrol speelt, ja, echter het gevoel leren met een hulp teugel, nee, simpel weg omdat het gevoel niet correct is en het paard op verkeerde wijze word geschoold met alle gevolgen van dien.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:53

AxS136 schreef:
Als een hulpteugel correct gebruikt word,dan helpt de hulp teugel.Alleen worden ze vaak niet correct gebruikt,en kunnen ze dingen erger maken.

Hier op bokt heb je heel veel mensen die er een negatief woord over hebben,en ondertussen hebben ze de hulpteugel zelf nooit gebruikt, en weten ze eigelijk niet hoe die exact werkt.
En het spreekwoord,Waar de rijkunst ophoud begint de hulp teugel,is niet helemaal waar.Soms heb je gewoon hulp nodig,dit kan hulp van een mens zijn of van een hulpteugel.

Als je een hulpteugel gebruikt,zoek dan wel uit wat de hulp teugel precies doet,en hoe je hem correct moet gebruiken.

En eigelijk maken we allemaal gebruik van hulpmiddelen,want in theorie zijn hoofdstel en bit ook hulp middelen.

Voor als nog, laat je niet gek maken,door zwartprater, en doe wat het beste voor jou paard is.

Een paard rijden zonder zadel en hoofdstel is rijtechnish gezien niet mogelijk, je kan het paard niet na laten geven over de rug laten komen, niet recht richten en niet buigen, verzameling is ook niet haalbaar, dus is het een begeleidend tuigage, een hulp teugel is dit niet het heeft geen meer waarde dan alleen meet kracht kunnen zetten of een dwingende functie, alles wat je wil bereiken met een hulp teugel is haalbaar enkel alleenmet de standaard tuigage.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:12

Maar Moll, als een paard niet na wil geven zet je toch ook meer druk op het bit totdat het paard nageeft? [Zo leerde ik dat van mijn oude trainer die heel klassiek is opgeleid.] Zo kun je met een slof je paard ook even naar beneden vragen om daarna meteen weer na te geven en los te laten. Ik zie het verschil niet zo, mits goed gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:19

Abacab schreef:
Maar Moll, als een paard niet na wil geven zet je toch ook meer druk op het bit totdat het paard nageeft? [Zo leerde ik dat van mijn oude trainer die heel klassiek is opgeleid.] Zo kun je met een slof je paard ook even naar beneden vragen om daarna meteen weer na te geven en los te laten. Ik zie het verschil niet zo, mits goed gebruikt.

Ontspannen op druk helpt bij sommige paarden, sommige niet. Een hulpteugel helpt soms wel, soms niet. Een paard kan zijn hoofd wel omlaag moeten houden door een hulpteugel, dat wilt nog niet zeggen dat hij daardoor zijn lichaam op correcte wijze gebruikt. Het is geheel afhankelijk van paard en ruiter of iets werkt en hoe je het aanpakt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:27

Abacab schreef:

Het gaat om wijken voor druk, dit zal je oude klassieke instructie je ook hebben verteld, het weerstand bieden tegen de druk van het paard tegen de hand, echter zal hij,je ook hebben verteld dat je nooit mag trekken, maar weerstand bieden, dit is een groot verschil, waar het paard aan de hand trekt is de hand in de weerstand nooit te hard, echter kan je weerstand geven in de beweging en het paard op deze wijze elke keer als hij afstoot van het bit toestaan en opnieuw vragen, met de slof bouw je geen weerstand op maar trek je bewust nog onbewust het paard in de gewenste houding, het afstoten is niet meer voelbaar omdat de hand de beweging niet meer volgt omdat de slof terug werkt op de singel.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:28

TS, als je gevoel zegt geen hulpteugels, moet je dit gewoon niet doen!
Ik ben ervan overtuigd dat álle problemen op te lossen zijn zonder hulpteugel, maar is het ook een idee om het paard lichamelijk na te laten kijken?

Verder zou ik toch uitkijken naar een andere instructeur, die jou kan helpen zonder hulpteugel. Dit kan zonder twijfel, wellicht dat er alleen iets meer geduld bij komt kijken maar uiteindelijk is je resultaat beter en op een eerlijke manier!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:56

Moll, ik ben het niet met je eens.
Alles valt en staat met de gevoeligheid die je zelf in je handen hebt. Een slof teugel gebruik je wanneer je het goed doet ook maar heel even, daarna laat je de teugel weer los [waslijntjes]. je wijst je paard de juiste richting. Als ruiter moet je dus ook heel goed de slof en trens teugel afzonderlijk van elkaar kunnen gebruiken.
Maar iedereen die correct met S&T rijdt weet dat dat voor de S&T teugelvoering ook op gaat. Niets nieuws onder de zon dus.

Trouwens, mijn klassieke meester gebruikte de slof ook, maar dan op een hele foute manier, bij paarden die meer aanleuning namen dan je lief is en dan dat je eigen lijf aan kan. Maar goed, deze meneer heeft wel heel veel 'gewone' paarden met succes in de GP uitgebracht en wordt alom gerespecteerd.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:14

Abacab schreef:
Moll, ik ben het niet met je eens.
Alles valt en staat met de gevoeligheid die je zelf in je handen hebt. Een slof teugel gebruik je wanneer je het goed doet ook maar heel even, daarna laat je de teugel weer los [waslijntjes]. je wijst je paard de juiste richting. Als ruiter moet je dus ook heel goed de slof en trens teugel afzonderlijk van elkaar kunnen gebruiken.
Maar iedereen die correct met S&T rijdt weet dat dat voor de S&T teugelvoering ook op gaat. Niets nieuws onder de zon dus.

Trouwens, mijn klassieke meester gebruikte de slof ook, maar dan op een hele foute manier, bij paarden die meer aanleuning namen dan je lief is en dan dat je eigen lijf aan kan. Maar goed, deze meneer heeft wel heel veel 'gewone' paarden met succes in de GP uitgebracht en wordt alom gerespecteerd.

Dan is hij in mijn ogen niet klassiek, ongeacht zijn prestatie in de GP, een slof of stang en trens is een wereld van verschil, een slof bied geen andere uitweg, met trens of stang en trens is de vrijheid van het hoofd en hals gegarandeerd, mits er niet getrokken word. Zoals een oude meeste al eens schreef, alleen een zeer ervaren en goede ruiter mag de slof gebruiken, echter heeft hij deze niet nodig.

Zidane2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:34

@Ilse_123 Ik wil even hier op reageren, weet wel dat de elastiek ALTIJD slap hing en dus echt niet strak getrokken werd om hem in de krul te laten lopen!! Daar ben ik totaal niet voor. Rij hem zelf altijd lang en laag en dan pak ik hem dus op. Hij gaf mij, met de elastiekjes alleen het gevoel hoeveel druk ik op mijn teugels moest hebben (bijna niks dus)
Sorry voor off-topic...

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:42

Moll schreef:
een slof bied geen andere uitweg, .........

Als je maar vast blijft houden niet natuurlijk maar als je gevoelig genoeg bent in je hand dan is het een heel fijn hulpmidel voor ruiter en paard. Maar ik ben het wel met je eens, als je zelf niet genoeg gevoel in je handen hebt dan moet je er maar niet aan beginnen.

In de springsport worden hulpteugel veel vaker gebruikt en als ik eerlijk ben dan lopen die paarden doorgaans losser en beweeglijker door het lijf dan veel dressuurpaarden ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:49

Dat laatste heeft niets met de slof te maken, want veel heel veel springruiters die met slof rijden gebruiken deze meer dan de trens teugel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:50

Moll schreef:
Dat laatste heeft niets met de slof te maken, want veel heel veel springruiters die met slof rijden gebruiken deze meer dan de trens teugel

Klopt, die rijden met constante druk op de slof. Heeft dus niets te maken met dressuur imo.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:19

Wellicht een idee om te proberen een instructeur te vinden die echt klassiek les geeft (en niet zegt dat hij of zij dat doet). Dan krijg je een hoop oefeningen om je paard los te werken en leer je op de juiste manier de ophoudingen te geven met weerstand biedende hand (accent op nageven), zit en vriendelijke been hulpen. Ik sluit me bij Moll aan als het gaat om visie op hulp teugel.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:24

Ga hier eens kijken: www.stalmireille.nl
Daar leer je ontspannen en zonder hulpteugels rijden. Wat je beschrijft is heel typisch waar Mireille je mee kan helpen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:32

pieps schreef:
Ga hier eens kijken: http://www.stalmireille.nl
Daar leer je ontspannen en zonder hulpteugels rijden. Wat je beschrijft is heel typisch waar Mireille je mee kan helpen.

Daar word gereden volgens de AdB methode, dat is wel een heel ander uiterste.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:43

Zidane2004 schreef:
@Ilse_123 Ik wil even hier op reageren, weet wel dat de elastiek ALTIJD slap hing en dus echt niet strak getrokken werd om hem in de krul te laten lopen!! Daar ben ik totaal niet voor. Rij hem zelf altijd lang en laag en dan pak ik hem dus op. Hij gaf mij, met de elastiekjes alleen het gevoel hoeveel druk ik op mijn teugels moest hebben (bijna niks dus)
Sorry voor off-topic...

ik beoordeel jou niet zozeer, dat kan natuurlijk ook niet als ik het niet heb gezien. Maar ik heb wel eens mensen met stieken zien rijden, en dat gaf altijd hetzelfde beeld ;)

Ontopic:
@moll ; Dat is toch een veel beter uiterste? :D
Ts, als ik jou was zou ik gewoon even gaan kijken bij verschillende instructrices, en dan gewoon kijken hoe dat ze lesgeven aan anderen, dan kan jij bepalen of je het iets voor jou vind :D

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:46

Moll schreef:
pieps schreef:
Ga hier eens kijken: http://www.stalmireille.nl

Daar word gereden volgens de AdB methode, dat is wel een heel ander uiterste.

Klopt helemaal. Is alleen geen uiterste; een hulpteugel, dat is een uiterste. Alles begint vanuit ontspanning bij Mireille. En als ik t zo lees ontbreekt het daaraan voor deze combi.
AdB methode rijden is niet moeilijk overigens. Als ze het mij kan leren kan jij het ook ;)
Laatst bijgewerkt door pieps op 12-10-11 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:47

Persoonlijk vind ik adb wel een uiterste...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:48

we weten volgens mij ook niet in welke regio TS woont...beetje lastig om een instructeur aan te raden ;)

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:50

Ga allemaal gewoon een keer mee, kun je het met eigen ogen zien. Ik heb nog nooit paarden zo fijn en nageeflijk zien lopen als daar.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:52

ehm is er ook naar zn tanden gekeken dat hij niet daarom de boel ontwijkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:01

Daar word gereden volgens de AdB methode, dat is wel een heel ander uiterste.[/quote]
Klopt helemaal. Is alleen geen uiterste; een hulpteugel, dat is een uiterste. Alles begint vanuit ontspanning bij Mireille. En als ik t zo lees ontbreekt het daaraan voor deze combi.
AdB methode rijden is niet moeilijk overigens. Als ze het mij kan leren kan jij het ook ;)[/quote]
Persoonlijk ben ik er niet zo kapot van, het is een onderdeel van de klassieke dressuur en dit uitvergroten, als er volgens de instructie word gewerkt volgens het skala der Ausbildung is de inspanning gegarandeerd.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:02

pieps schreef:
Ga allemaal gewoon een keer mee, kun je het met eigen ogen zien. Ik heb nog nooit paarden zo fijn en nageeflijk zien lopen als daar.

Dat doen ze bij academishe rijkunstig ook, en of je dat móet willen, is ook de vraag.