eerst rechtrichten, dan nageven of andersom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:45

Moll schreef:
Laten we wel duidelijk zijn dat een paard wat na geeft niet meteen in balans is en even zo goed over de schouder weg loopt of naar binnen valt, het paard in verticaal balans rijden dus onder de massa( ruiter) kan dan pas in gezet worden, en het recht richten gebeurt gedurende de rest van zijn leven.

Ja, dat is een goede omschrijving van wat ik bedoel...maar andersom is dus (vind ik tenminste) niet mogelijk. Bij een nageeflijk paard kan je in ieder geval beginnen met de rest te corrigeren...dat is gewoon het eerste stapje, maar er volgen nog heel wat kilometers daarna!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:46

TurdusMerula schreef:
Ik denk dat we uiteindelijk allemaal hetzelfde willen, maar de manier wel afhangt van de visie waarop je kijkt.
Vanuit welke hoek benader je de dressuur?

Als je het academische rijden interessant vind kun je op paardenbegrijpen alvast wat inlezen. :)

Dat is grappig dat je dat zegt, daar willen ze namelijk geen voorwaardse drang.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:47

Andersom is imo eigenlijk onmogelijk.....

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:47

_Esther_87_ schreef:
Moll schreef:
Laten we wel duidelijk zijn dat een paard wat na geeft niet meteen in balans is en even zo goed over de schouder weg loopt of naar binnen valt, het paard in verticaal balans rijden dus onder de massa( ruiter) kan dan pas in gezet worden, en het recht richten gebeurt gedurende de rest van zijn leven.

Ja, dat is een goede omschrijving van wat ik bedoel...maar andersom is dus (vind ik tenminste) niet mogelijk. Bij een nageeflijk paard kan je in ieder geval beginnen met de rest te corrigeren...dat is gewoon het eerste stapje, maar er volgen nog heel wat kilometers daarna!

De rode lijn in het opleiden van je paard móet naar mijn mening altijd het skala der Ausbildung zijn.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:53

Moll schreef:
TurdusMerula schreef:
Ik denk dat we uiteindelijk allemaal hetzelfde willen, maar de manier wel afhangt van de visie waarop je kijkt.
Vanuit welke hoek benader je de dressuur?

Als je het academische rijden interessant vind kun je op paardenbegrijpen alvast wat inlezen. :)

Dat is grappig dat je dat zegt, daar willen ze namelijk geen voorwaardse drang.

Oh, ik bedoelde hem ook breder hoor, als in 'einddoel' (voor zover dat bestaat), het 'standaardriedeltje', een goed gegymnasticeerd paard in balans, enz. :D

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:54

Maar wat we hier wel een beetje vergeten,,,is het recht richten van de ruiter.....en dit is vaak nog het moeilijkste...

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:14

papagroom schreef:
Maar wat we hier wel een beetje vergeten,,,is het recht richten van de ruiter.....en dit is vaak nog het moeilijkste...

Verklaar u nader, persoonlijk vind ik dat de ruiter ten allertijden de balans lijn van het paard móet volgen, en je kan niet recht zitten op een scheef paard.

TurdusMerula

Re: eerst rechtrichten, dan nageven of andersom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:19

Ik vind dat niet: een ruiter moet de voorwaarden kunnen scheppen om een paard te kunnen laten presteren.
Uiteraard binnen de mogelijkheden van de ruiter, maar het start bij jezelf, vind ik. :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:29

Verduidelijk dat eens, wat je kan niet recht zitten op een scheef paard, dan ga je tegen werken en compenseren, en dit beïnvloed de beweging in negatieve zin, plus dat je als ruiter pijn krijg in je lijf en leden, door het paard in evenwicht te rijden en recht te richten door middel van oefeningen, kan de ruiter samen met het paard meer en meer in balans komen, wanneer de ruiter VWNW rijd móet deze in de zelfde lijn zijn dus nooit geheel recht op, voorbeeld kijk naar een jokky die op een renpaard zit zit in de zelfde balans lijn en zit het paard niet in de weg, als hij recht op zit waait hij er af, maar buiten dat, dan zit hij tegen de beweging en belemmert hij het paard.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:32

eerst rechtrichten, ontspanning en nageeflijkheid volgt op het rechtrichten doordat de langerugspier zich ontspant en de buikspieren zich aantrekken (achterbeen treed onder)
dus rijdt uw paard voorwaards, en richt het recht, de rest volgt vanzelf

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:34

Moll schreef:
papagroom schreef:

Verklaar u nader, persoonlijk vind ik dat de ruiter ten allertijden de balans lijn van het paard móet volgen, en je kan niet recht zitten op een scheef paard.

je zegt hier eigenlijk precies wat ik bedoel,,,,alleen wil ik dat wel aanvullen met....een paard loopt nooit zuiver onder een ruiter die zijn zit niet in orde heeft.
Dus begin ik met de zit en rechtheid en balans van de ruiter,alvorens het paard recht te richten,,,het een gaat niet zonder het andere.
De ruiter moet dus kunnen zitten....rekening houden met de scheefheid van het paard,komt bij de gevorderden,en TS vroeg waar te beginnen......bij zit les dus.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:36

papagroom schreef:
Moll schreef:

je zegt hier eigenlijk precies wat ik bedoel,,,,alleen wil ik dat wel aanvullen met....een paard loopt nooit zuiver onder een ruiter die zijn zit niet in orde heeft.
Dus begin ik met de zit en rechtheid en balans van de ruiter,alvorens het paard recht te richten,,,het een gaat niet zonder het andere.
De ruiter moet dus kunnen zitten....rekening houden met de scheefheid van het paard,komt bij de gevorderden,en TS vroeg waar te beginnen......bij zit les dus.

Dat ben ik met je eens.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:37

Vraagje tussen door, wat houd volgens jullie rechtrichten in

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:39

elibeest schreef:
eerst rechtrichten, ontspanning en nageeflijkheid volgt op het rechtrichten doordat de langerugspier zich ontspant en de buikspieren zich aantrekken (achterbeen treed onder)
dus rijdt uw paard voorwaards, en richt het recht, de rest volgt vanzelf

Grappig een uitspraak van steinbrecht, wat zegt hij over hoofd/hals houding.?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:45

het paard moet zich horizontaal rechtleinig,en vertikaal in balans kunnen voort bewegen.
simpelweg gezegd de kop moet recht voor de kont blijven,achter benen moeten de voorbenen volgen.
om t maar op beginners nivo te houden.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:56

Ben het redelijk eens met elibeest en papagroom. Hoe dat hoofd staat maakt me weinig uit zolang je paard eerst recht wordt en ontspanen onder het rijden. Dan komt dat hoofd vanzelf.
Papagroom heel duidelijk uitgelegd

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:00

Recht word, oke, recht richten houd simpel gezegd in het paard sterk maken op beide zijden, gimnastish gelijk op beide zijde , en dit kan men uiteindelijk controleren met de levade.
Laatst bijgewerkt door Moll op 11-10-11 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:04

Ik rij hem eerst recht, en als als het goed is gaat ie dan vanzelf naar beneden. Recht gericht is gewoon heel belangrijk :j.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:19

papagroom schreef:
het paard moet zich horizontaal rechtleinig,en vertikaal in balans kunnen voort bewegen.
simpelweg gezegd de kop moet recht voor de kont blijven,achter benen moeten de voorbenen volgen.
om t maar op beginners nivo te houden.

Met als aanvulling daarop dat je een paard ook kunt rechtrichten op een volte/wending. Daarbij moet het hele paard op dezelfde manier de lijn volgen. De achterhand komt dus achter de voorhand aan in dezelfde lijn, niet meer of minder naar binnen of naar buiten (wel een ondertredend binnenachterbeen, maar de kont volgt de lijn van de voorhand). Het paard maakt die wending/volte dan inderdaad horizontaal in een rechte lijn (dus niet op de voorhand), en verticaal in balans, dus op 4 benen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:33

Rechtrichten doet men op de volte, buigen op de lange zijde.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:25

@moll..
Waargaat jouw voorkeur naar uit....veel longeerwek of onder de man?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:52

papagroom schreef:
@moll..
Waargaat jouw voorkeur naar uit....veel longeerwek of onder de man?

Jonge en revalidatie doe ik graag aan de dubbel werken, dit kan je makkelijk omzetten in lange teugel en visa versa, het is fijn voorbereidend werk voor onder de man, het verticaal evenwicht is met de dubbel heel mooi te bereiken, en de teugel voeding hoegenaamd het zelfde als onder de man, dus je heb dan 2 vliegen in 1 klap.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:18

my_precious schreef:
Mindfields schreef:
Je kunt een vastzittend lichaam op geen mogelijke manier rechtrichten zonder eerst nog meer schade aan te richten, rechtrichten begint vanuit nageeflijkheid in kaak-nek, dan hals-schoft en rug, waardoor je direct de achterhand in staat stelt het lijf te gaan dragen en vandaaruit kun je rechtrichtende oefeningen gaan rijden.

en zo heb ik het ook geleerd, en toevallig werkte dit bij mij ook.
ohw mindfields ik leerde dat bij jou hahaha..
in januari heb ik mijn nieuwe wow zadel, vanaf dan wil ik weer een tijdje les hebben van je zeker voor het rechtrichten van mijn paard.

Ik heb pas 1 les gehad maar zo is het mij ook uitgelegd.. Je moet eerst zorgen dat je paard jou leert correct dragen voordat je verder kan gaan..[/quote]

ik had ook maar 1 les gehad van mindfields helaas is door omstandigheden kon ik niet meer verder gaan, maar ik doe nu precies het zelfde met mijn andere paard wat ik van mindfields heb geleerd eerst ontspannen tot het paard vanzelf nageeflijk word en dan pas naar het werken toe gaan.
ik heb hiervoor wel 6 instructeurs gehad met allemaal die standaard manege beginselen en allemaal rijden ze Z of grand prix en allemaal lukte het ze niet.
die ene les van mindfields die ik gehad had ga ik nog steeds mee door, mijn paard stap ik net zo lang op 2 teugels tot hij nageeflijk is en op 2 teugels en alle aandacht bij mij heeft hij zakt vanzelf in en dan pas draaf ik aan, dit werkt gewoon echt perfect en je kunt rustig weg draven en je bent zelf ontspannen en je paard is ontspannen.
nog steeds kijken mensen mij op stal raar aan als ze mij zo lang zien stappen maar ik blijf net zo lang stappen tot mijn paard nafeeglijk is en dan pas draaf ik relaxed aan en zo kun je verder met het rechtrichten.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:53

maar wat is dan de oplossing als ze het super doen in stap en dan weer helemaal fout gaat in de draf?

Ik werk ook vanuit de ontspanning alleen soms moet ik wel eens haar grens (dus spanning) opzoeken om weer een stapje verder te komen

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:54

die van mij gaat nageefleijk lopen als ik hem recht rijd en been geef,
automatisch dus, ik kan niet eerst been gaan geven als hij scheef loopt, dan gaat hij niet nageefelijk lopen.