Hoe lossen jullie dit op? (Ervaren ruiters gevraagd)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:10

Odini schreef:
met een jong paard, zoals deze, zou ik de buiging in eerste instantie niet eens heel belangrijk vinden en vooral zeker niet te veel teugelhulpen geven! houdt hem / haar recht, tussen twee benen en op twee teugels, als ie bij buiging of stelling verbuigt en daardoor dus over een binnen of buitenschouder wegloopt eerst met de beenhulp oplossen, en eigenlijk het paard gewoon zo min mogelijk gaan (ver)buigen. Hiermee voorkom je dat je te veel met teugels gaat doen, en te weinig met zit en beenhulpen.

Pas als ie netje op je zit en beenhulp door de wending en in dit geval volte loopt, ga je weer werken aan buiging, en eventueel stelling.

Buigen doe je met het been, niet met de teugels, daarmee begrens je alleen. Als je je teugels loslaat krijg je juist een paard wat over de buitenschouder wegloopt, hij moet weten dat zijn hoofd mee moet met de buiging.
Veel hoef je echt niet te doen, het normale contact met de binnenhand iets van de hals is al voldoende.
Het weglopen over de schouder kun je onmogelijk alleen met je been oplossen, je geeft al een nieuwe hulp met je binnenbeen, maakt die lang en verplaatst je gewicht. Als je je buitenbeen er ook bij gaat gebruiken om het weglopen over de schouder te voorkomen krijg je veel onbegrip van het paard omdat je aan twee kanten met je been bezig bent. Veel makkelijker is met je buitenhand begrenzen, paard voelt zich minder opgesloten en je hebt minder snel verzet.

Odini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:20

anneliesdj schreef:
Odini schreef:
met een jong paard, zoals deze, zou ik de buiging in eerste instantie niet eens heel belangrijk vinden en vooral zeker niet te veel teugelhulpen geven! houdt hem / haar recht, tussen twee benen en op twee teugels, als ie bij buiging of stelling verbuigt en daardoor dus over een binnen of buitenschouder wegloopt eerst met de beenhulp oplossen, en eigenlijk het paard gewoon zo min mogelijk gaan (ver)buigen. Hiermee voorkom je dat je te veel met teugels gaat doen, en te weinig met zit en beenhulpen.

Pas als ie netje op je zit en beenhulp door de wending en in dit geval volte loopt, ga je weer werken aan buiging, en eventueel stelling.

Buigen doe je met het been, niet met de teugels, daarmee begrens je alleen. Als je je teugels loslaat krijg je juist een paard wat over de buitenschouder wegloopt, hij moet weten dat zijn hoofd mee moet met de buiging.
Veel hoef je echt niet te doen, het normale contact met de binnenhand iets van de hals is al voldoende.
Het weglopen over de schouder kun je onmogelijk alleen met je been oplossen, je geeft al een nieuwe hulp met je binnenbeen, maakt die lang en verplaatst je gewicht. Als je je buitenbeen er ook bij gaat gebruiken om het weglopen over de schouder te voorkomen krijg je veel onbegrip van het paard omdat je aan twee kanten met je been bezig bent. Veel makkelijker is met je buitenhand begrenzen, paard voelt zich minder opgesloten en je hebt minder snel verzet.

In basis zeggen we hetzelfde, en als jij leest dat ik adviseer de teugels los te gooien, dan begrijpen we elkaar niet goed. Ik blijf wel bij mijn advies dat je niet te veel moet willen buigen en sturen met teugels. Juist op je beenhulp en je zit kun je een paard sturen. Je mag altijd richting aangeven met de hand, maar buigen en begrenzen begint toch echt met de beenhulp.

Gelukkig rijden we niet allemaal hetzelfde, en is niet ieder paard eender, en daarom zijn er vele wegen die naar rome leiden. :)

anneliesdj

Re: Hoe lossen jullie dit op? (Ervaren ruiters gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:32

Dan heb je toch een iets meer ervaren paard nodig imo. Ik ga iig niet met mijn buitenbeen bezig als je ze de buiging om het binnenbeen wilt leren, is teveel. Beter begrenzen met buitenteugel en buitenbeen samen dan stress vanwege tegenstrijdige hulpen.
Maar idd bedoelen we hetzelfde geloof ik :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:35

Probleem hier is dat wij niet kunnen zien hoe jij rijd.
Als het paard met zijn kop bij onze lieve heer op tafel zit, dan kan je doen wat je wil maar zal je nooit de juiste stelling krijgen die je nodig hebt om een goede wending te rijden.
Ik gil altijd als het hoofd naar buiten word getrokken om het paard op de volte te houden.......... denk nu eens dat je op een fiets zit op een parkeer terrein.
Je wil een rondje rijden met je fiets. Het voor wiel is het hoofd van het paard, het stuur je teugels en het zadel het zadel dus je zit op de rug van je paard.
Als je nu een rondje naar zeg links rijd en je trekt het voorwiel naar rechts wat zou er dan gebeuren denk je?
Juist... je dondert om! Nou zal een paard zich niet zo snel laten vallen en gaat dus zijn evenwicht zoeken. En dat doet hij door jou als het ware weer recht op zijn rug te krijgen door naar binnen te vallen.
Als je je paard nu fijn over de rug kan rijden, dus nagevelijk, dan kan je contrastelling vragen. Ik denk dat in jou geval dat nog niet aan de orde is?
Maar...... als je les hebt zou jou instructrice jou dat haarfijn moeten kunnen uitleggen!

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 16:05

Ik snap niet waar je vandaan haalt dat ik het hoofd van mijn paard naar buiten stuur. Sowieso is dit helemaal niet aan de orde en gaat het niet over mijn rijden. Ik was even in de war over een stukje theorie omdat ik verschillende topics had gelezen, met verschillende manieren over begrenzen. Om het voor mezelf helder te krijgen, heb ik even 2 voorbeelden gegeven. En sowieso ik heb les inderdaad, maar dan is er nog niks mis met de mening van anderen. Ik hou er niet van om mezelf op 1 mening vast te pinnen. Op zich is je uitleg wel duidelijk, dus dat is fijn. Helaas werkt het bij paarden niet zo gemakkelijk als bij een fiets.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:16

_brunette schreef:
Ik ben even in de war. (Ik leg dit later uit, maar wil daarom eerst zonder mijn verwarring mede te delen, jullie mening horen)

Stel: Je maakt een grote volte bij a of c, op de rechterhand. Je pony/paard loopt weg over de schouder. Dus zijn rechterschouder komt naar binnen, en hij doet zijn hoofd naar buiten.

Hoe en lossen jullie dit probleem op en waarom op die manier. Graag met termen van begrenzen, binnen/buitenteugel, stelling.

Alvast bedankt! :)

Staat toch heel duidelijk doet zijn hoofd naar BUITEN!!
Nogmaals, je hebt les en een beetje instructeur/trice weet echt wel hoe je dit moet oplossen!

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 16:41

Dat er staat dat zij haar hoofd naar buiten doet, betekent niet dat ik het hoofd naar buiten stuur. Daarom was dit TOEN een situatie die ik me nog kon herinneren en mooi aansluit bij mijn vraag op dit moment. Dit paard had ontzettend veel moeite met de rechter galop en viel dus naar binnen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:09

Ik laat ruiters altijd twee handen naar buiten doen, met de binnen hand hoger tegen de hals duwen, met 2 benen voorwaarts rijden, als hij naar buiten valt twee handen naar binnen, met de buiten hand lager dan de binnenhand.
De teugels moeten altijd bij de hals blijven ,twee handen naar rechts, is naar rechts handen moeten niet uit elkaar,binnen hand maakt kleine ophoudingen, gaan ze uit elkaar dan is er gevaar dat ruitergewicht naar de andere kant gaat waardoor het paard naar links gaat, en anders om ook.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:27

begrijp ik goed dat dit om een paard gaat dat net onder het zadel is?

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 09:51

Nee, dat begrijp je niet goed. Het gaat puur om de theorie zoals al eerder beschreven staat. Helemaal niet om situaties die op dit moment aan de orde zijn. De situaties die ik heb omschreven zijn alleen maar om het te verduidelijken. Alleen het stukje schouder voor heb ik teruggekoppeld naar het paard waar ik nu op rij. En uiteraard kun je alle theorie terug koppelen naar je eigen praktijk.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:45

Als je paard op de volte naar binnen valt is het een kwestie van je buiten teugel tegen de hals, binnen teugel van de hals af, en je binnen been eraan.
Als je dit goed doet, kan je paard niet op de volte naar binnen of naar buiten vallen, omdat je binnenbeen zegt, dat naar buiten, maar je binnenteugel en buiten been zeggen, nee naar binnen. Zo krijg je het resultaat dat je paard OM je binnenbeen heen komt. Dus een nette volte, met stelling naar binnen, terwijl je volte rond blijft, en geen uitzwaaiende kont, of schouder. Ik hoop dat dit een beetje is waar je naar streefde, en dat je er wat aan hebt, zo voorkom ik in elk geval dat mijn paard over de buitenschouder wegloopt, of naar binnenvalt.