Gevallen tijdens dressuurproef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:28

Ik heb een soort gelijk probleem gehad met mijn merrie, die voelde zich ook altijd beledigd als ik het ergens niet mee eens was. Bijons was het wel iets minder erg denk ik..

Wat bij mij heel erg heeft geholpen is dat ik het heb laten filmen, en iemand anders erop heb gezet om te kijken of ze het doet en hoe ze het dan doet. Op de film hebik duidelijk kunnen zien dat mijn merrie vies achteruit trapte, en inderdaad als ik met mijn been dan inkwam, kwam er nog een achteraan. Ik heb mijn instructrice er een paar keer op gehad en bij haar probeerde ze het ook, omdat zij dit tijdens les al een aantal keer had gezien wist ze wat ze kon verwachten en kon ze het op den duur voor zijn (ik moest als ik het idee had dat het kwam bijv. snel een volte draaien of bijv. halthouden of juist voorwaarts rijden, lag eraan hoe heet ze was). Ik heb dus kunnen zien hoe zij het oploste en zo werd het voor mij ook makkelijker, mijn paard begon op den duur gewoon spontaan te bokken omdat ze wist dat ze mij dan de baas was, toen ze door kreeg dat ik haar begon te "snappen" is het minder geworden en een heletijd zelfs niet gebeurd. Het bokken zit bij de mijne ook wel wat in haar karakter, maar nu ik weet hoe ze het doet word het al een stuk makkelijker, eerst durfde ik gewoon niet meer te galoperen omdat er 95% kans was op een bok, als ze nu een bok geeft rij ik gewoon verder alsof er niks gebeurd, is lastig en duurt ook even voordat je het helemaal door krijgt, bij mij dik een half jaar, maar het is nu zo goed als klaar.

Lang verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:08

mijn ruin krijgt ook welleens van die bok aanvallen, maar die doet dat meestal uit pure joligheid. Zomaar uit het niets begint hij te bokken, echt met zijn hoofd helemaal tussen zijn voorbenen en dan nog scheef ook (en dan gewoon zijn oren naar voren). Ik ken nu de signalen en ik voel zodra hij moeilijk gaat doen, zijn hoofd zo hoog mogelijk houden en doorrijden werkt dan het beste...
succes!

smeetjoew

Re: Gevallen tijdens dressuurproef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:15

Mijn eerste gedachte is: naar voren rijden. Je paard loopt een beetje te mutsen en te zeuren en jij komt een beetje half overtuigend door met een been/zweep en zoals het een merrie betaamd - met het nodige karakter - laat ze van zich horen.

Naar voren rijden hoeft niet in een kneiter harde galop te zijn ofzo, maar gewoon doortastend zijn. Ik denk dat het er vooral aan ligt dat je te afwachtend rijdt. Wellicht was je de tweede proef min of meer boos om de eerste proef en reed je daarom ook veel gedurfder. Maargoed, weet ik natuurlijk niet zeker adhv een beetje tekst.

Bij de eerste bok al achterover zitten en net zolang 'tikken' met je spoor totdat ze stopt met bokken en in dr vooruit gaat. Je moet die 'strijd' eens van dr winnen. En dat tikken is niet bepaald zachtaardig tikken, maar gewoon echt stevig doorkomen met een been, desnoods icm een roei met de zweep.

Ik denk dat het probleem al schuilt in je rijerij thuis. Maargoed, nogmaals, het is lastig beoordelen vanaf een computerscherm aan de hand van wat tekst.
Hopelijk vind je er een geschikte oplossing voor :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:29

De eerste 2 keer dat ik op mijn paard reed werd ik eraf gedonderd in de galop. Ik reed met een geleend dressuur zadel. Daarna niet meer gebokt, toen kreeg ik een ander zadel, namelijk een barefoot!

De eerste keer alleen even in de bak om te wennen (en ja, het is wennen! :oo ) 2e keer een stukje naar buiten, waar toevallig net de buurman met een traktor aankwam. Paardje dacht :evaw: draaide 180 graden om en nam een sprint. Ik ben nog nooit zo soepel mee gedraaid met een zadel :D Sinds ik dit zadel heb ben ik er ook niet meer afgekieperd, en het is niet dat mijn paardje gestopt is met bokken :o

Het zadel beweegt mee met je paard, maar niet tot zoverre dat je zoals met een boomzadel eruit gewipt word (mijn paard bokt heel gemeen, met het hoofd tussen de benen, kont lekker de lucht in) Met het dressuur zadel werd ik eruit gewipt, zo over de schouder heen van het paard en belande op mijn rug. Met dit zadel voel ik de bok, maar ik word veeeeel minder uit balans gegooit en kan 10 keer beter blijven zitten, ook met onverwachte bewegingen (bijv in galop over een bospad, tot we een paard etende plas tegen komen waar we zeker nog 3 meter voor moeten uitwijken. Al had het niet nog 3 meter moeten zijn :') Maar met het dressuur zadel had ik er zeker weten bij de eerste meter al afgelegen)

Ik probeer je geen boomloos aan te smeren, maar het heeft bij mij heel erg gewerkt. Eventueel kan je er eentje lenen van iemand totdat je goed je balans heb gevonden en als het goed gaat, het gebok uit kan zitten? Dan kan je altijd terug naar je boomzadel.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 21:33

Bedankt voor alle reacties!

@Smeetjoew: Soms lukte het me precies te doen wat jij aangeeft zowel thuis als zondag tijdens de proef. Ze miepte en ik gaf been (niet miepen, geen gezeur, naar voren!). Daar bokte ze op. Hierop prikte ik overtuigend met mijn spoor, NAAR VOREN! Ipv naar voren gaf ze een nog vuilere bok erachter aan. Dit werkt dus niet en lokt het gedrag juist uit. Ik moet dus iets anders vinden. Maar wat....?

Ik heb trouwens nog iemand anders aanbevolen gekregen die mij wellicht met dit probleem zou kunnen helpen. Frank van Helvert. Ik heb hem gesproken en had wel een goed gevoel bij hem. Vooral ook omdat hij zelf ook dressuurruiter is. Kent iemand hem?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:14

Aaai dat is vervelend..
Miss een bokriempje aan je zadel vast maken? dat is wel toegestaan :j

betssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:05

Reageert ze goed op je stem? Wat bij mij vaak hielp (dat was geen bokker, maar wilde wel eens weigeren voor een sprong) was met een scherpe lage harde stem: EEEEEJ roepen. Mijn paard was dan zo van zijn apropos dat ie braaf over de sprong heen ging. Dus ipv fysiek jezelf duidelijk maken; eens met je stem proberen? Als ze het niet gewend is zal ze misschien hiervan onder de indruk zijn.
Succes!

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 01:30

Hallo bokkers,

Ik schop mijn eigen topic even omhoog om een update te plaatsen en nog een vraag te stellen:

Mijn paard staat inmiddels ruim twee weken in training bij een zeer goede amazone met veel ervaring met 'lastige' paarden (via mijn instructrice). Zij heeft mijn paard nu twee weken intensief gereden en nadat ze de eerste week poeslief was, vertoonde ze uiteindelijk ook bij haar hetzelfde bokgedrag: schrikken, vliegensvlug wegspringen en bokken. Zij bleef zitten en heeft het paard de bak door naar voren geschopt, paard was daarna weer poeslief en heeft het gedrag daarna niet meer vertoond. Omdat ik natuurlijk zelf moet leren hiermee om te gaan, was ik afgelopen maandag er zelf weer opgestapt nadat zij gereden had en onder haar begeleiding. Heerlijk gereden en geen gebok! De rest van de week amazone weer gereden en geen gedoe meer. Nu reed ik vrijdag zelf weer en ook bij mij schrok ze en sprong ze weg en bokken. Ik bleef zitten en had de tegenwoordigheid van geest precies hetzelfde te doen als de amazone en joeg haar door de bak naar voren. Daarna heerlijk gereden. Dit gaf mij goede moed en zo was ik vandaag weer gaan rijden, dit keer onder begeleiding van mijn eigen instructrice. Alles ging goed, was lekker ontspannen aan het rijden en ineens, out of the blue, weer zo'n heftige schrikreactie. Ik ging uit balans en ik werd er weer ongenadig afgebokt. Ik bleef eigenlijk nog best lang zitten (al hing ik ergens aan de zijkant van het zadel...), maar ze haalde alles uit de kast om me er af te krijgen. Meteen weer opgestapt en daarna weer heerlijk gereden :? .
Toevallig hoorde ik vandaag ook dat mijn merrie al meerdere keren de stal heeft afgebroken (ze gooit zich tegen het zijschot aan en trapt de achterwand kapot) Ik herken dit gedrag wel, want dit doet ze thuis ook wel, alleen niet zo extreem. Een ander wist me te vertellen dat ze in de paddock meteen hengstig stond toen ze naast een ruin stond, terwijl ze twee weken geleden thuis nog hengstig was. Omdat ik vorig jaar ook het idee had dat er iets niet lekker zat, heb ik toen laten scannen op cystes enzo en is haar hormoontoestand gecheckt met een bloedonderzoek, maar daar was toen niets aan te zien. Betreffende DA vond het toen ook niet nodig iets aan haar hormonen te doen. Toen ik afgelopen vrijdag opstapte, voelde ik bij de eerste stap al dat ze haar rug een beetje opbolde bij aandrijven, maar er gebeurde verder niets met wegstappen. Afgelopen zomer heb ik mijn merrie slechts in maart één keer hengstig gezien, de rest van de zomer niet meer en pas in september is ze regelmatig hengstig en je kunt haar nu bijna hengstig kijken. Het toeval wil dat ze ook weer met het bokken is begonnen sinds september, dus mijn gedachten gaan nu toch ook uit naar problemen rond de hormonen. En dan nu eindelijk de vraag: zijn er mensen die het gedrag van mijn merrie zouden kunnen verklaren ivm haar hengstigheid of is dit een optimistische gedachte van mij en heb ik helaas toch gewoon een 'rotbok'. Zou bv regumate uitkomst kunnen bieden? Ik ben sowieso van plan om maandag de DA (een andere) te bellen en mijn verhaal voor te leggen. Tot zo ver mijn nachtelijke frustraties, het paard houdt mijn gemoederen flink bezig :(, maar ik wil maar niet opgeven ....

riwiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 06:43

Het kan idd te maken hebben met haar hengstigheid. Zelf heb ik ook een merrie, als ze hengstig is dan bokt ze bijvoorbeeld naar mij been. Dus ik denk dat dit idd met haar hormonen te maken kan hebben.
Veel suc-6 verder! De aanhouder wint!

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 07:05

Ja dat kan zeker met de hormonen te maken hebben. Het is en zijn merrie's om het zo ronduit te zeggen.

Wij hadden een frisse merrie die alsmaar bleef stijgeren en veelal uit het niets. Voorwaarts houden, dat is de oplossing.. maar mw bleef stijgeren en liet zich zelfs achterover vallen. Fysio en kraker zijn allemaal geweest maar een rug probleem was het niet. We hebben haar drachtig gehad met haar eerste veulen en de grootste problemen waren eigenlijk vertrokken (stijgeren) ook mede consequent rijden, nog bleef ze wel tegen het "pis" merrie gedrag aan, boos kijken zwiepen met de staart, kort om het er niet mee eens zijn dat ze bepaald oefeningen en trainingen moest volbrengen. We hebben haar uit laten brengen door een amazone die echt met dit type paard om kan gaan en heeft zo met gemak het Z2 gehaald en heeft wel elk jaar een veulen gehad vanwege in ons ogen haar hormoon huishouding, nu is ze een gel;ukkige fokmerrie en is ze van stal geruild.

Vind je wel een klasse meid hoor!!!! Ik had eerlijk gezegd (denk ik) al lang gezegd.. ogen dicht en weg er mee..

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 07:32

Ik ga dit even volgen, mijn merrie is precies van hetzelfde laken een pak....,
Ook vuil bokken als ze er niet mee eens is, zo erg dat je haar niet meer naar voren geschopt krijgt omdat ze dan alleen maar hoger bokt. Het enigste wat bij mij helpt is haar na de eerste bok omtrekken, maar daar ben ik niet altijd snel genoeg voor...
En ook mijn merrie heeft ernstige hormoonproblemen, ook al helemaal na gekeken, maar niks te vinden. Ik geef haar op aanraden van de veearts Oestrovetsan en magnesium, daar is het een hele tijd beter op gegaan, maar lijkt zijn werking nu een beetje kwijt te raken.
Ook het probleem van het opbollen van de rug na het opstappen klinkt mij erg bekend, meestal gaat het dan wel goed als ik haar gewoon even met een losse teugel door laat stappen, maar het is ook al een keer fout gegaan dat ik er direct afvloog, voordat ik goed en wel in het zadel zat.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 10:27

@Twinklebell: Inderdaad krijg ik haar niet naar voren geschopt als ik uit balans zit en bokt ze dus vreselijk op mijn benen die haar op dat moment per ongeluk prikken in mijn overlevingstocht. Als ik 'geluk' heb en na het wegspringen nog recht boven mijn paard zit en dus haar niet per ongeluk prik met mijn benen dan stopt ze met bokken en kan ik haar naar voren schoppen en/of om te trekken. Maar gezien ze zó abrubt, onverwacht en snel wegspringt/omdraait is het bijna onmogelijk om recht boven mijn paard te blijven zitten en prik ik haar dus bijna altijd op dat moment (of ik nou wel of niet met spoortjes rijd). Overigens kan ze mijn been/spoor wel goed verdragen wanneer ik haar eens door wil zetten als ze niet reageert op mijn been, dan bokt ze bijna nooit of in ieder geval niet zo heftig. Ze staartzwiept wel heel erg en kijkt erg boos als ik been geef en ook kan ze heel erg plakken op mijn been. Ik moet altijd veel moeite doen om haar scherp aan het been te krijgen.

@Newt: Ik heb haar ook al helemaal door de medische molen gehaald en er is niets meer met haar aan de hand. Het is een goed paard en ook zij zou met gemak het Z moeten kunnen halen, ook met mij. Ik kan met het rijden verder zo goed met haar door één deur, ik ben consequent (kan altijd nog meer) en niet bang. Maar dit zijn gewoon hele vuile spelletjes en in mijn ogen niet nodig. Ik weiger pertinent om al gespannen op mijn paard te stappen met de gedachte, ze zal het wel weer doen en probeer dus elke rit weer onbevangen te rijden. Met opstappen geeft ze me ook bijna nooit een reden om te denken dat ze het gaat doen, want de eerste 20 minuten is er nooit wat aan de hand. Maar ze doet het steeds weer om voor mij onverklaarbare redenen.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:52

Ik ken een 2tal merries die beiden veel last hadden van heftige hengstigheid. Een van de 2 kon je op een gegeven moment nog niet meer aan de buik poetsen dan probeerde ze je al een trap te verkopen.
Het verhaal dat van hengstigheid/hormonen het bok gedrag komt, klinkt mij daardoor niet raar in de oren.

Helaas heb ik geen idee waarmee ze het uiteindelijk op hebben gelost :o Ik hoop voor jou dat hier de oplossing ligt en dat je daarna weer heerlijk hoge punten kunt gaan rijden met je merrie!

Edit, wil toch nog even kwijt, dat ik het super vindt dat je door gaat met haar. Dat je niet zomaar op geeft! Super!!!

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 17:51

@Sammyy: Dank je wel. Ze zeggen altijd dat de aanhouder wint, maar ik heb vandaag het besluit genomen om met rijden te stoppen, in ieder geval deze winter. Ik kwam vandaag bij haar op stal en ik vond ineens dat ze er zo slecht uitzag. Ze stond als een dood vogeltje op de poetsplaats. Ik vond dat ze erg opgetrokken stond en ook stond ze te pompen. Doffe blik in haar ogen. Haar spieren zijn in drie weken ongeveer gehalveerd en ze is magerder geworden en dat terwijl ze ook op deze stal erg goed verzorgd wordt. Alles behalve een happy paard dus. Ik werd ineens zo intens verdrietig en had ineens vreselijk veel spijt dat ik haar in training had gezet. Ik wil dat ze nu ook zeker niet verder getraind wordt omdat ik dat niet eerlijk vind. Ik voel dat er iets mis is met mijn paardje ondanks dat de meeste mensen zeggen dat ze maar eens flink aangepakt moet worden.... Een gezond en happy paard hoort zich niet zo te gedragen als dat mijn merrie doet, niet met rijden en niet op stal. Ik ben aan mijn paard verplicht toch nog weer verder te zoeken en deze keer dan toch met een holistisch DA. De reguliere DA en kliniek hebben niets kunnen vinden. Het zit niet in botten, pezen en spieren. Dan moet het toch ergens anders zitten, organen, hormonen.. weet ik het.

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:11

Merries... Zucht...
Ik heb met die van mij ook zo veel ellende (gehad) Gaat steeds beter, maar het blijft lastig. De mijne had zelfs elke 3 weken koliek van de hengstigheid en als ik maar naar haar buik keek werd ze al kwaad. Zo erg dat ze mijn instructrice bijna een gebroken dijbeen heeft geslagen.
Ze staat nu aan de provarium breeding. Een middel gebaseerd op kruiden wat de cyclus wat normaliseerd en ze gaat nooit meer zonder. Ze is veel gezonder en een stuk minder gevoelig. Het is zeker geen wondermiddel, die van mij slaat en stijgert ook nog steeds als het mevrouw niet zint, maar het is wel minder heftig.

Heel veel succes met je paard!!

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 20:52

@Jasmijn1989: Bedankt voor je reactie. Helaas ben ik er vandaag achter gekomen dat het probleem ook niet te maken heeft met hengstigheid, hormonen etc. Ze is vandaag in de kliniek van Utrecht gescand op afwijkingen in hormonen, tumor op eierstokken, baarmoederontsteking. NIETS aan de hand.... (ik had zo "gehoopt" op een afwijking waaruit haar gedrag te verklaren zou zijn). De arts sluit dus ook volledig uit dat haar gedrag hier mee te maken heeft. Regumate heeft in dit geval dus ook helemaal geen zin. Aangezien ze het gedrag van mijn merrie wel zeer abnormaal vindt (voornamelijk haar gedrag op stal. Mijn merrie gooit zich regelmatig met haar volle gewicht tegen de zijwand van de stal aan. De momenten wanneer dit gebeurt zijn heel onvoorspelbaar. Zo staat ze rustig te knabbelen aan wat hooi, zo wordt ze woest en gooit zich tegen de wand. Om een indruk te geven van de heftigheid: ze verwond zich hier ook mee, haar bekken liggen dan open. Omdat ik en de DA dachten dat ze misschien enorm veel pijn zou hebben van een evt. tumor in de eierstokken, hebben we haar op de scan laten zetten. Aangezien hier niets uitkwam wat haar gedrag kan verklaren, heeft een andere arts haar behandeling overgenomen: ze staat nu ter observatie in de kliniek van Utrecht op de afdeling neurologie. Ze vinden mijn merrie een 'interessant' geval en willen hun uiterste best doen om te proberen iets te vinden wat haar gedrag op stal kan verklaren. Ik denk dat haar gedrag op stal ook verband houdt met haar gedrag onder het zadel: wanneer ze ergens van schrikt is de reactie namelijk ook zo extreem (bokken tot je er af ligt).
Ik heb vreselijk met haar te doen en heb besloten dat ik nu echt tot het uiterste ga om uit te vinden wat mijn lieve, lieve merrie zo kwelt, maar ik houd ernstig rekening mee dat het in haar karakter zit en dat ze dus een gedragstoornis heeft....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:03

Het gedrag op stal klinkt me echter wel heel ernstig in de oren hoor.
Ik zou zelf aan een zenuwbeklemming denken.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:30

Hoi Pollux,

Jeetje wat een verhaal.
En inderdaad denk ik ook zeker dat het bokken veroorzaakt wordt door iets in het lijf. Zeker als ze zich in stal zelfs om laat vallen! karakter kan ik me niet voorstellen. geen enkel gezond paard laat zich omvallen in de stal, zeg nou zelf...

Ben je alleen bij diereartsen geweest? zijn er ook dingen in de alternatieve hoek, waar je vertrouwen in hebt? ik bedoel daarmee een ostheopaat of thermografisch onderzoek?
Als de dierenartsen niets kunnen vinden, zou ik daar iets verder in gaan.
staat ze in de wei? wat doet ze daar?

Heel veel succes. Ik hoop dat je de oorzaak vind!

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 21:33

@Sizzle: Ja, zoiets hopen ze ook uit de observatie en onderzoeken te ontdekken. Ik ben inmiddels ten einde raad en zit weer te huilen terwijl ik dit type. Het is in de omgang zo'n ongelooflijk lief paard en ook onder het zadel of aan de longe wil ze eigenlijk altijd haar best voor me doen. Sommige mensen zeggen dat het een dominant kreng is, maar ik zie een paard met een goede inborst die helemaal geen kwaad wil doen. Ze hangt ook heel erg aan mij. Mijn hart brak toen ik haar achterliet vanmiddag en ik haar pas toen ik buiten was niet meer hoorde roepen. Vreselijk!!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:38

Een paard dat zichzelf pijn doet doet dit nooit uit dominantie.
Ik ken een aantal mensen die geprobeerd hebben om zulke paarden een 2e kans te geven en eigenlijk kwam in al die gevallen iets vergelijkbaars eruit. Ofwel een beklemming tussen de wervel, KS, halsartrose en bij een geval balbeklemming (hengst).
Ik wens je veel sterkte en wijsheid toe met je paardje.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 21:43

@Driebergen: ik heb alle mogelijke artsen, klinieken al bezocht. Een voor één alles uitgesloten. Ze is zeer intensief begeleid door een fysio/chiropracter enz. Ik ben vorige week bij Steffi van der Laarse geweest (dus alternatieve hoek), zij kon niets voor me doen op dat moment omdat ze er ook van overtuigd was dat ze hormonale problemen/tumor in eierstokken zou hebben. Verder vond ze het paard gezond. Ze kan evt. nog iets doen met Chineze kruiden, zij heeft daar zelf goede dingen mee zien gebeuren met dit soort klachten. Maar ik durf er eigenlijk niet meer op te hopen dat een paar kruiden dit heftige gedrag gaan doorbreken. Maar aangezien ik ten einde raad ben, zal ik dit ook zeker proberen als er ook uit deze onderzoeken niets komt. Ze komt op dit moment elke dag buiten (paddock, aangezien de wei niet meer mag), maar ga als er niets uitkomt een plek zoeken waar ze dag en nacht buiten kan in een stabiele kudde en kijk ik volgend jaar of ik het nog eens ga proberen met rijden. Rijden is nu namelijk echt uitgesloten, want ik vind het onverantwoord (ik ben overigens gek genoeg om het wel te doen, maar ik moet nu echt geen risico meer nemen, want het gaat natuurlijk een keertje fout)

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 21:48

@Sizzle: artrose in hals, rug, KS is allemaal uitgesloten. Er is wel een nauwere ruime ontdekt tussen de wervels T15 en T16 (zit nog 5 milimeter tussen, dus niet aan elkaar), maar drie verschillende artsen en fysio hebben bevestigd dat ze hier geen last van heeft.

DaiskeLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:52

hopelijk is dit snle over!

probeer haar join up teleren, want dan kan je haar vertrouwe winnen dus misschien helpt dat?

xxx

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 00:23

@Daiskelover: Bedankt voor het meedenken, maar een join up is niet wat haar gaat helpen. Het is geen kwestie van dominantie of het gebrek aan een vertrouwen in mij. Zoals je leest, is mijn merrie juist heel erg op mij gericht.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:20

Wat ontzettend vervelend..

Na het lezen dat ze ineeens zo kan ontploffen, en zo apart doet in der stal dacht ik eigenlijk meteen aan een neurologisch/zenuwprobleem..
Kan het misschien zijn dat ze ohz maar ook in der stal vanuit een zenuw iod een enorme pijnprikkel krijgt en daarom zich zo laat vallen? Om pijn met pijn te bestrijden?
En daaruit dus ook haar bokken komt?
Wat jij zegt; Die 2 wervels die eigenlijk al vrij nauw op elkaar liggen? Weten ze zeker dat ze daar ECHT niks van voelt?

Ik ben er bijna van overtuigd dat een paard je er niet voor de fun afgooit (tuurlijk! Je hebt er huftertjes tussen die weten dat het werkt.. maar volgens mij werkt een paard zijn gedachtes niet zo. Die die dag gaan bedenken; Nee vandaag heb ik geen zin, dus ik tief mn ruiter er maar af..)

Het is erg vervelend dat ze niks kunnen aanwijzen waardoor ze zo doet..

Staat ze nu nog in Utrecht?