tiedeman teugel vraag ? bij het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Re: tiedeman teugel vraag ? bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:23

je Thiedemann moet juist los hangen als je rijdt. Als je paard nagefelijk is heeft hij geen nut meer. ;)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:02

Ik heb jaren geleden ook op advies van mijn toenmalige instructrice tijdelijk met een tiedeman gereden. Ik dacht dat ik mijn paard toen aardig voor elkaar had.
Tot de tiedeman eraf ging na een paar maanden . Wat een drama. En wat heb ik een spijt gehad. Ik was nog verder van huis, dan toen ik met de tiedeman begon. Het heeft mij heel veel tijd gekost om de fouten die er op deze manier inslopen zijn, weer eruit te rijden.
Daarom TS zou ik je ook willen adviseren: begin er niet aan.
Kan je uitleggen waarom je instructrice je aanraadt om met Tiedeman te gaan rijden? Waarom vind je dat je paard fijner loopt met Tiedemand? Welk voordeel denk je dat een Tiedeman heeft?

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:08

ik heb ook af en toe met thiedeman gereden,, en kreeg er ook spijt van,,, nu loopt ze gelukkig super zonder thiedeman... neem een goeie instructrice,,,,, want eigenlijk hoor je zonder hulpteugels te kunnen rijden... maar dat is mijn mening.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:15

Sodeletuut schreef:
donnie13 schreef:
hij hangt er nu te los bij ,dus was mijn vraag kan ik hem beter een stuk strakker zetten ?

Je weet niet hoe strak hij moet maar wel dat hij nu te los hangt? Haal dat ding er alsjeblieft van af, je maakt je paard er kapot mee.
wat een bulshit reactie? Sorry hoor.. maar als ik geen weet heb van een martingaal en zie dat de ringetjes bij naarbovenhouden zn 20 cm boven de schoft uit komen heb ik tch t idee dat het te lang is, maar weet ik niet hoe kort die dan wel moet?

Weet niet of t al gezegd is, maar de thiedeman mag pas gespannen zijn wanneer t paard haar hoofd te hoog opheft... lastig uit te leggen, want het verschilt eigg ook per paard! (niet veel maar toch) :)
Indd vraag je instructie?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 07:46

Maar een martingaal (die ook meer kwaad dan goed kan doen in verkeerde handen) is geen thiedeman, deze begrenst het paard niet in de hoeveelheid dat het paard zijn neus naar voor kan drukken, en kan het paard op die manier ook niet te strak (achter de loodlijn) laten lopen.

Ik ben erg blij dat ik pony heb gereden die gewoon staakte of op andere manieren lieten blijken wat fout en goed was. En ben zeer zeker blij dat ik ernaar geluisterd heb en niet naar de instructeurs toen met de informatie die ik nu heb (pijn rug, gebit, niet passend zadel, etc)

ellissofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:19

Ik rij ook met Eem thiedemann maar zeker niet om m'n pony in de krul te dwingen. Daar is thiedemann niet voor bedoelt. En als je de pony in de kruk trekt met de thiedemann heb je hem echt te strak staan. Als je hem alleen maar gebruikt om je paard in de krul te rijden zou ik de thiedemann er heel snel af halen, want dan forceer je en maak je alleen maar dingen kapot ipv van dingen verbeteren in het rijden.

Turdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:29

Een thiedeman is toch juist voor dat pony/paard zijn neus niet te ver naar voren kan doen, om het tempo over te gaan nemen? En te sterk wordt zodat je hem niet makkelijk terug kan krijgen? Met een thiedeman kun je hem dan toch juist beter tegenhouden en bij je houden? Net zoals dat een martigaal is voor dat hij zijn hoofd niet te ver de lucht in kan gooien om met springen zijn onderhals uit te drukken?
Ben ook nog lerende, dus kan het mis hebben.. ;)

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 17:29

Ik merk dat hij ook niet meer fijn loopt op die tiedeman
maar is een martingaal dan beter, of een halsverlenger ?
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 11-10-11 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:30

Ik zou zonder hulpteugels gaan rijden onder begeleiding van een goede instructeur/intructrice.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 17:32

Maar dat was mijn vraag niet

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:37

Nu wil je van een thiedeman naar een martingaal of een halsverlenger. Dan weet je dus duidelijk niet hoe je die dingen moet gebruiken. Niet mee rijden dus! Als je persé een hulpteugel wilt, dan zou ik gaan voor een martingaal, dat doet nog het minste kwaad.

Schud hier trouwens afkeurend mijn hoofd om het gemak waarmee de TS over hulpteugels spreekt en ermee wilt wisselen. Ik moet er niet aan denken om met een hulpteugel te rijden, simpelweg omdat ik niet voldoende weet hoe ik ermee moet rijden. Ik rijd 20 jaar en heb tot nu toe eigenlijk alle problemen die ik met mijn paarden heb gehad zelf weten op te lossen. Ja 1 merrie die ik had reed ik in het bos met een martingaal. Die werd dan zo druk dat ze met haar hoofd begon te gooien en mij haast uit het zadel sloeg, inmiddels weet ik beter hoe ik dat op kon lossen en zou ik er niet meer mee rijden, maar toen was dat een veilige oplossing.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 17:39

Ik weet wel hoe ik moet omgaan met hulpteugels hoor :j
maar laat ik de vraag anders stellen ,wat is vriendelijker martingaal of halsvlenger ?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:40

InekeH87 schreef:
Nu wil je van een thiedeman naar een martingaal of een halsverlenger. Dan weet je dus duidelijk niet hoe je die dingen moet gebruiken. Niet mee rijden dus! Als je persé een hulpteugel wilt, dan zou ik gaan voor een martingaal, dat doet nog het minste kwaad.

Schud hier trouwens afkeurend mijn hoofd om het gemak waarmee de TS over hulpteugels spreekt en ermee wilt wisselen. Ik moet er niet aan denken om met een hulpteugel te rijden, simpelweg omdat ik niet voldoende weet hoe ik ermee moet rijden. Ik rijd 20 jaar en heb tot nu toe eigenlijk alle problemen die ik met mijn paarden heb gehad zelf weten op te lossen. Ja 1 merrie die ik had reed ik in het bos met een martingaal. Die werd dan zo druk dat ze met haar hoofd begon te gooien en mij haast uit het zadel sloeg, inmiddels weet ik beter hoe ik dat op kon lossen en zou ik er niet meer mee rijden, maar toen was dat een veilige oplossing.

Zo denk ik er dus ook over, rij ongeveer zo'n 12 jaar maar heb nog nooit met een hulpteugel gereden. Idd altijd zelf opgelost onder begeleiding van een goede instructeur.

TS wat is jouw doel van de hulpteugel? Wat wil je ermee bereiken?

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 17:48

Ik gebruik hulpteugels bij mijn paard
omdat als ik zonder eerst rij, heeft hij zo veel spanning met rijden ,dat ik dat gewoon heel moeilijk er uit krijg . hij doet zijn hoofd omhoog en lopen maar zo werkt het gewoon niet bij mij
natuurlijk wil ik straks zonder gaan proberen en het langzaam gaan afbouwen

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:55

Ik zou nu al zonder proberen. Desnoods even longeren voordat je gaat rijden. Zorg ook dat je het eerste kwartier ontzettend veel afwisseling in je training brengt. Dit zodat hij niet te lang de tijd krijgt om na te denken en zich druk te maken. Zet je paard in het begin flink aan het werk met veel figuren en overgangen. Let dan nog niet op de nageeflijkheid, negeer het sterrenkijken en houd hem vooral voorwaarts. Pas als je merkt dat hij wat begint te ontspannen begin je voor wat te vragen.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 18:04

InekeH87 schreef:
Ik zou nu al zonder proberen. Desnoods even longeren voordat je gaat rijden. Zorg ook dat je het eerste kwartier ontzettend veel afwisseling in je training brengt. Dit zodat hij niet te lang de tijd krijgt om na te denken en zich druk te maken. Zet je paard in het begin flink aan het werk met veel figuren en overgangen. Let dan nog niet op de nageeflijkheid, negeer het sterrenkijken en houd hem vooral voorwaarts. Pas als je merkt dat hij wat begint te ontspannen begin je voor wat te vragen.

Hij moet gewoon weten dat als hij zijn kop er op zet, dat hij dan verkeerd bezig is
En sterren kijken is niet goed voor een paard zijn rug
En als nou 1 keer gebeurt maar het duurt veelste lang vind ik zelf voor dat hij onspannen loopt zo al ik dat wil
En ik krijg hem net dat laatste stukje er niet fijn door heen gereden

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:20

donnie13 schreef:
Ik weet wel hoe ik moet omgaan met hulpteugels hoor :j
maar laat ik de vraag anders stellen ,wat is vriendelijker martingaal of halsvlenger ?

Als je weet hoe je met hulpteugels moet omgaan hoef je de vraag eronder toch niet te stellen?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:20

Voor dat laatste stukje ontspanning moet je toch echt het rijtechnisch op gaan lossen. Een goede instructeur helpt je met dit probleem, daar heb je geen hulpteugel voor nodig.
Een hulpteugel is goed om een probleem dat er is op te lossen en het ding is bedoeld voor tijdelijk gebruik (het liefst zo kort mogelijk, maar zoals ik het begreep rijd je al een flinke tijd met een hulpteugel. Als je het probleem in al die tijd niet met de hulpteugel hebt op kunnen lossen, dan moet je toch echt kijken of het niet aan jouw rijvaardigheden ligt.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 18:32

InekeH87 ik heb het niet zelf bedacht om met hulpteugels te gaan rijden, maar dat kon je ook niet weten
dat moet ik gebruiken van de instructeur waar ik les van krijg

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:36

donnie13 schreef:
InekeH87 ik heb het niet zelf bedacht om met hulpteugels te gaan rijden, maar dat kon je ook niet weten
dat moet ik gebruiken van de instructeur waar ik les van krijg

Sorry dat ik het zeg, maar dan heb je een verkeerde instructeur. Wat is volgens jou te lang met spanning? Ik zou gewoon zonder hulpteugel rijden, wat maakt het uit dat hij 30-40 minuten loopt sterren te kijken. Als hij daarna naar beneden komt, dat is dan juist. Voor dat je daar ben, ben je waarschijnlijk een paar maanden verder.

En sterren kijken is niet zo slecht voor de rug, gedwongen "aan de teugel" rijden wel

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 18:40

Sorry dat ik het zeg, maar dan heb je een verkeerde instructeur. Wat is volgens jou te lang met spanning? Ik zou gewoon zonder hulpteugel rijden, wat maakt het uit dat hij 30-40 minuten loopt sterren te kijken. Als hij daarna naar beneden komt, dat is dan juist. Voor dat je daar ben, ben je waarschijnlijk een paar maanden verder.

En sterren kijken is niet zo slecht voor de rug, gedwongen "aan de teugel" rijden wel[/quote]

De huplteugel moet er aan omdat hij dan nageefelijk loopt
en dan niet sterren gaat kijken en omdat ik dan beter op hem kan rijden

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:43

Ik ga mee met douraque, gedwongen aan een hulpteugel rijden is slechter voor de rug dan sterrenkijken. Alleen als je echt een reden hebt waarom het slecht is voor een paard om sterren te kijken (denk aan kissing spines), dan zou ik overwegen om in een stresssituatie met een martingaal te rijden om het sterrenkijken te voorkomen, maar anders niet.

Donnie, waarom heeft je instructeur gezegd dat je met een hulpteugel moest rijden? Heeft hij ook uitgelegd hoe je de teugel af moet stellen en hoe je hem precies moet gebruiken? Ik blijf erbij dat een hulpteugel echt alleen voor een zeer korte periode gebruikt kan worden.

Is het een idee om het hulpteugelgebruik nu af te gaan bouwen. Dat je nu bijvoorbeeld met een martingaal rijd die zo staat afgesteld dat hij alleen het echte sterrenkijken kan voorkomen (dus ongeveer zo lang mogelijk afgesteld). Zodra er dan iets aan ontspanning is haal je de teugel er af. Dat is dan meteen een beloning voor je paard. Probeer dan om in twee a drie weken het hulpteugel gebruik helemaal af te bouwen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:51

donnie13 schreef:
De huplteugel moet er aan omdat hij dan nageefelijk loopt
en dan niet sterren gaat kijken en omdat ik dan beter op hem kan rijden

Met een hulpteugel loopt je paard niet nageeflijk, maar in een gedwongen houding. Nageeflijkheid kan je enkel krijgen als er ontspanning is en je paard goed van achter naar voor loopt en zichzelf goed draagt. Wat jij nageeflijkheid noemt is in de krul lopen.

mytje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:57

waar de hulpmiddelen beginnen ,eindigt de rijkunst!!

Ik zou maar eens nagaan of je instructie wel zo bekwaam is.
Is heel makkelijk ja een thiedeman maar inderdaad wanneer je er niet goed mee omgaat of het voor het makkelijke gebruikt terwijl je paardje al nageefelijk is doe dat ding lekker af en ga bij je eigen nadenken wat doe ik fout en wat kan ik beter doen zodat me paardje nog beter nageefelijk loopt.

Ik rijdt nu ook op een paardje die werd alleen maar met slof of thiedeman gereden...in het begin last van rug en heel de tijd sterren kijken ,zonder hulpmiddel maar uiteindelijk na 4 weken voorwaarts neerwaarts rijden goed nageefelijk en nooit een hulpmiddel gebruikt!!

mytje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:58

InekeH87 schreef:
Ik ga mee met douraque, gedwongen aan een hulpteugel rijden is slechter voor de rug dan sterrenkijken. Alleen als je echt een reden hebt waarom het slecht is voor een paard om sterren te kijken (denk aan kissing spines), dan zou ik overwegen om in een stresssituatie met een martingaal te rijden om het sterrenkijken te voorkomen, maar anders niet.

Donnie, waarom heeft je instructeur gezegd dat je met een hulpteugel moest rijden? Heeft hij ook uitgelegd hoe je de teugel af moet stellen en hoe je hem precies moet gebruiken? Ik blijf erbij dat een hulpteugel echt alleen voor een zeer korte periode gebruikt kan worden.

Is het een idee om het hulpteugelgebruik nu af te gaan bouwen. Dat je nu bijvoorbeeld met een martingaal rijd die zo staat afgesteld dat hij alleen het echte sterrenkijken kan voorkomen (dus ongeveer zo lang mogelijk afgesteld). Zodra er dan iets aan ontspanning is haal je de teugel er af. Dat is dan meteen een beloning voor je paard. Probeer dan om in twee a drie weken het hulpteugel gebruik helemaal af te bouwen.

helemaal mee eens!!