Neus in de lucht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 01:42

Er zijn genoeg instructeurs die het rechtrichten meenemen als vast onderdeel van de training en zo hoort het ook te zijn. Cassidy, je doet het nu lijken alsof het merendeel dat niet doet en dat is natuurlijk onzin. Ik ken een heleboel instructeurs die met ruim voldoende inzicht voldoen aan de door jou genoemde eis om het onderdeel rechtrichten mee te nemen in de training.

Cassidy

Re: Neus in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 01:44

Wacht nog steeds op namen....

Als de instructie in Nederland/Belgie zo goed zou zijn, waarom heeft AdB & Co zoveel klandizie?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 01:48

Cassidy schreef:
Als de instructie in Nederland/Belgie zo goed zou zijn, waarom heeft AdB & Co zoveel klandizie?

O.a. door de instructeurs én ruiters die daaraan voorbij zijn gegaan maar dat is lang niet het overgrote deel!

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:13

QualityHorse schreef:
Ik rij de pony nog niet lang, nu een klein maandje, dus heb zelf ook nog wat dingetjes om te verbeteren,
dit is dan ook de reden dat ik geen optimale ontspanning verwacht, maar zoals ik al zei zou het prettig
zijn als d'r koppie iets meer naar beneden komt.

Gewoon veel oefenen, lijkt me dan.
Kies je toch voor een hulpteugel, ga dan voor een rekker, daar ben ik echt helemaal gek van. Mijn paard liep vroeger ook soms vogels uit de lucht te meppen, en hoewel ze bijlange na niet in de krul loopt, had ze na 1x de rekker door wat er verwacht werd: hoofdje lager graag!

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 11:23

Jongens, kunnen jullie deze discussie ergens anders voortzetten?
Ik kan de goede tips er dan makkelijker tussenuitpikken, dankjewel.

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 11:24

JunkDeLuxe schreef:
QualityHorse schreef:
Ik rij de pony nog niet lang, nu een klein maandje, dus heb zelf ook nog wat dingetjes om te verbeteren,
dit is dan ook de reden dat ik geen optimale ontspanning verwacht, maar zoals ik al zei zou het prettig

Kies je toch voor een hulpteugel, ga dan voor een rekker, daar ben ik echt helemaal gek van. Mijn paard liep vroeger ook soms vogels uit de lucht te meppen, en hoewel ze bijlange na niet in de krul loopt, had ze na 1x de rekker door wat er verwacht werd: hoofdje lager graag!

elastiek?
wat zijn de voor en nadelen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:26

Een paard gaat op je handen hangen als je met elastiek gaat rijden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:32

JunkDeLuxe schreef:
QualityHorse schreef:

Met hulpteugels kun je niet correcte nageeflijkheid verkrijgen, dus begin er alsjeblieft niet aan TS.. Correcte nageeflijkheid verkrijg je door het paard recht te richten, en voorwaarts neerwaarts te rijden met gelijke aanleuning.. En daarvoor heb je goede instructie nodig. Vind het jammer hoe de gemiddelde ORUN instructrice het paard lekker in de krul laat lopen, maar de rest vergeet. Ik hoop dat je op zoek gaat naar een goede instructeur en die hulpteugels in de prullenbak gooit, je verpest de spieren van je paard er echt mee.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:38

Cassidy schreef:
Een paard gaat op je handen hangen als je met elastiek gaat rijden.

In het begin wel ja, wanneer ze op zoek zijn naar steun.
Ik raadt het ook af om ALTIJD met rekker te rijden, zoals ik al zei had mijn paard na 1x al door wat er van haar verwacht werd.

TS: de nadelen bij overmatig gebruik zijn dus dat je paard op je handen kan gaan hangen.
Wat voor mij het grootste voordeel is, is dat het maar een rekker is. Doordat die dus rekt, heeft je paard nog steeds veel vrijheid. Wat daar dan wel een nadeel van kan zijn, is dat je paard in principe nog steeds het hoofd ik de lucht KAN steken, want hoewel de elastiek druk geeft, rekt ie dus ook mee. Maar een rekker is niet streng, je blijft uit de mond en het is helemaal niet moeilijk te bevestigen.

Als je paard, zoals jij zegt, niet perse in de krul hoeft, maar gewoon het hoofd lager houden, is een elastiek een mooie oplossing. Je paard heeft echt snel door wat je van hem/haar verwacht hoor hiermee. Zelfde eigenlijk voor een martingaal, maar ik vind een rekker gewoon fijner om mee te werken.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:43

Sodeletuut schreef:
Met hulpteugels kun je niet correcte nageeflijkheid verkrijgen, dus begin er alsjeblieft niet aan TS.. Correcte nageeflijkheid verkrijg je door het paard recht te richten, en voorwaarts neerwaarts te rijden met gelijke aanleuning.. En daarvoor heb je goede instructie nodig. Vind het jammer hoe de gemiddelde ORUN instructrice het paard lekker in de krul laat lopen, maar de rest vergeet. Ik hoop dat je op zoek gaat naar een goede instructeur en die hulpteugels in de prullenbak gooit, je verpest de spieren van je paard er echt mee.

Niemand zegt toch dat ze met hulpteugels moet blijven rijden?
Ik vind er zelf ook niet veel aan, vind het een veel mooier zicht als je paard netjes loopt zonder al die rommel er aan. MAAR, één van de keren is TS een paar tanden kwijt, en als dit kan worden vermeden door een enkele keer een rekker te gebruiken.. Het is een HULPteugel, gemaakt om hulp te verlenen waar nodig, dus zolang het paard haar hoofd niet de lucht in steekt, voelt ze hier ook niks van.

Wat niet wil zeggen dat je ongelijk hebt, want het is natuurlijk ontzettend belangrijk dat het paard ook correct loopt. Maar ik denk gewoon dat het al een fijn begin zou zijn, moest TS niet de constante dreiging van een hoge tandartsrekening boven het hoofd hebben hangen. Stel dat ze 1x met rekker rijdt, dat haar paard daardoor de stand van het hoofd gaat bijstellen, dan kunnen ze toch van daar uit naar de correcte nageeflijkheid?

mirandawobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:02

onze pony wil nog wel eens flink gaan race.... reden met martingaal, maar ook dit bracht niks... toen kreeg ik een tip om met tiedeman te rijden, nou ideaal ..... we hebben hem niet te strak staan zodat er geen druk op teugel komt, maar mocht meneer het in zn koppie halen (want dan ging de neus ook de lucht in) ja dan komt de tiedeman een handje helpen, dus mocht je eraan denken om hulp middel te gebruiken dan is dit misschien wel een goeie,

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:33

ik heb niet alle posts gelezen,
maar ik heb zelf ook zoiets gehad dat ponylief alleen maar de sterretjes wou bekijken.
Ze zette het ook vaak op het lopen en was heel erg gevoelig/zenuwachtig bezig.
Ik ben toen met alle hoop die ik had zonder zadel gaan rijden, wat in het begin voor veel blauwe plekken zorgde en veel miscommunicaties.
Vandaag is de dag dat ze ontspannen loopt, nog niet perfect aan de teugel maar dat is ook helemaal niet mijn bedoeling.
Het verschil zit hem in, inderdaad, de fijnheid van het rijden van een ontspannen paard.
Bij mij heeft het gewoon geholpen door door te zetten en zelf ook te ontspannen, ga vooral niet denken van 'het lukt toch niet, wat ik ook doe' want dan lukt het inderdaad niet.

Het wegracen, hoofd in de lucht en alles, is niet opgelost met hulpteugels of wat dan ook.
Ik beschuldig mezelf er nog wel eens van waarom ik in hemelsnaam die teugels gebruik als het ook zonder kan... :)

De tip die ik je dus als enigste kan even;
- Ontspan, ontspan zelf, ontspan!

(Lees; als er lichamelijk niks aan de hand is, het tuig perfect is en haar vertrouwen in jou gewonnen is!)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 08:35

Ts geeft aan dat de pony een blessure heeft die nog niet helemaal is hersteld en het lijkt alsof sommigen dat gegeven negeren.. als de pony fysiek last heeft kán hij ook niet ontspannen en nageeflijk zijn..... een hulpteugel gaat in dat geval echt niet helpen. Ts, zoek alsjeblieft een goede lesgever, ga niet zelf lopen rommelen en laat de dierenarts nog eens naar de herstellende blessure kijken want de kans is groot dat je pony met het hoofd gooit omdat ze nog pijn of ongemak heeft.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:27