'noodrem'op je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:25

One Rein Stop

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:37

Ik rij ook met een wat scherper bit, ik rij langs een vrij drukke weg.... Ik vind het wel zo veilig dat ik dan een noodrem heb mocht het nodig zijn! In de jonge jaren van mijn paardje zijn we ook nog wel eens in blinde paniek aan de kletter gegaan voor een vrachtwagen...... Ik weet dat ik het dan niet ga redden met een boom, aan één teugel trekken en al helemaal niet met prrrrrrt! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 07:32

Ik ging altijd met slof naar buiten omdat mijn paard álles zag en ook veel dingen zag die er volgens mij niet waren.. Zijn reactie was binnen 1/100 seconde kop omhoog, omdraaien en wegwezen.. Met de slof kon ik voorkomen dat ie zijn kop omhoog trok en mij volledig buiten spel zette en dus kon omdraaien.. Ik had de slof er zo aan dat ie los hing als hij ontspannen was en pas zijn werk deed als ie zijn kop omhoog trok, dus dan is er imo niks mis mee.. Ik kon er ook voor kiezen om het bos te mijden en dat vertikte ik. Ik ging iedere week naar buiten met hem en na jaren werd het een stuk makkelijker om een rustig en ontspannen ritje te maken ;)

O ja, als noodrem was ik hem niet nodig, die zat er zonder slof ook prima op :D

Almeetje

Re: 'noodrem'op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 07:57

Ik heb bij mijn paardje een martingaal om ze net iets meer onder mij te houden, dan kan ik ze op zit rijden. De noodrem is dan met 2 handen een stevige ophouding aan de teugels, of een volte indien mogelijk. Ze is gevoelig genoeg. Paardje wat ik hiervoor reed, is eens beginnen spurten in het bos, maar dan met z'n hoofd tussen z'n benen (of het scheelde niet veel) en hierbij het bit tussen z'n kiezen. Toen ben ik gaan staan in m'n beugels, handen hoog, gekruist en weer op 2 handen een stevige ophouding (of meer een ruk eigenlijk). Doordat je je handen kruist, knelt het bit heel erg in de mond van het paard, als je dan eens doortrekt heeft het meestal wel effect. Hier moet je natuurlijk geen gewoonte van maken, is een NOODrem...

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 08:10

Ik heb er geen hulpteugel aan hangen, maar de HOOO-knop werkt prima. Bij paniek is het de kunst om even los te laten, zelf ontspannen en dan terugnemen door zit, ophouding en de HOOO-knop. Werkt hier prima. Als ik niet eerst loslaat en ontspan, dan werkt de rest ook niet.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:20

Rox87 schreef:
Ik rij ook met een wat scherper bit, ik rij langs een vrij drukke weg.... Ik vind het wel zo veilig dat ik dan een noodrem heb mocht het nodig zijn! In de jonge jaren van mijn paardje zijn we ook nog wel eens in blinde paniek aan de kletter gegaan voor een vrachtwagen...... Ik weet dat ik het dan niet ga redden met een boom, aan één teugel trekken en al helemaal niet met prrrrrrt! :D

Mijn ervaring is juist dat het niet uitmaakt wat voor bit erin hangt, als ze gaan, dan gaan ze! Tot nu toe heeft het omtrekken, in echte panieksituaties, bij mij het beste geholpen. Maarja, elk paard is anders, dus wellicht dat bij een ander een scherp bit wel genoeg is.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 09:21

Dune, dat herken ik wel. Ontspannen is echt vet moeilijk als- ie eenmaal op weg is, hij wil alle anderen dan voorbij en word heeeeel boos als ik dat niet toelaat!

Als hij in paniek raakt- heeft ie nog nooit gedaan gelukkig- kan de Almee techniek een rijdelijk oplossing zijn tot de one reign stop.

#edit#
Kruislings ophouden heeft bij mij geen zin: ik heb een Myler- bit en die 'klappen niet dubbel'.......

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:27

_Dune_ schreef:
Ik heb er geen hulpteugel aan hangen, maar de HOOO-knop werkt prima. Bij paniek is het de kunst om even los te laten, zelf ontspannen en dan terugnemen door zit, ophouding en de HOOO-knop. Werkt hier prima. Als ik niet eerst loslaat en ontspan, dan werkt de rest ook niet.

geloven ze hier niet

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 10:12

Heb ik niet. Als ze echt gaan zegt mijn ervaring inderdaad even loslaten misschien een pasje harder even "wakker schudden" en dan nogmaals terug nemen. Het is een kunst om in een panieksituatie je paard weer terug bij de les te krijgen. Het belangrijkste daarbij is dat je zelf kalm blijft. Dat is erg lastig maar je kunt een hoop oplossen door los te laten. Vaak gaat het zo snel dat je weinig tijd hebt om te bedenken wat je gaat doen zeker als je richting een drukke weg gaat. Dan denk ik niet dat er door m'n kop gaat wat ga ik doen draaien, trekken, loslaten. Ik zie dan wel wat er gebeurt.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 10:39

Ik weet van mijn paard dat als ze gaat rennen dat ze niet meer stopt, heb het helaas al drie keer meegemaakt in het begin (2 en 3 jaar terug)
Ik rijd sindsdien als ik buiten ga rijden met bit of touwhalster als ga ik stappen en draven, galop durf ik alleen met hackamore, komt denk ik gewoon omdat ik bang ben dat er weer zoiets gebeurd, heb nog nooit zo bang op een paard gezeten als die 3x namelijk! En de hack werkt vrij scherp in, is rondgevvlochten en ze draait haar hoofd weg als er teveel druk op komt... (moest in het begin ok even wennen en grenzen opzoeken (: )
Maar ik zit er eigenlijk aan, paardlief is perfect te rijden op met mijn zit dus rijd meestal nog met losse teugels door het bos, heerlijk :D

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 10:48

Bij mij zit de onerein en de HOOO erop, maar vooral de zetelzit is meestal genoeg :)
En als ie helemaal niks doet wapper ik gewoon eens aan zijn oor, issie zo verbaasd dattie stopt :')

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 10:49

Hahaha
Denk dat die van mij denk WAAAH wtf!!! *gaat nog harder rennen*

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 12:54

mylene32 schreef:
_Dune_ schreef:

geloven ze hier niet

Wat bedoel je?

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 16:11

Als het lukt dan zet ik haar op de volte, maar gelukkig is nog nooit nodig geweest ze is zelfs een beetje sloom buiten :')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 16:35

Ik heb ook n paar x met slof buiten gereden op n paard die er schijt aan had als zij zin had t op een lopen te zetten. Hij hing altijd los maar mocht ze de contole over mij nemen dan had ik tenminste iets om tegen haar bijna 700kg in te brengen.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 16:37

Ik heb een martingaal, paard gooit het hoofd omhoog als hij schrikt. en het fijne is, is dat hij er verder geen last van heeft :)

Anne_GTIJarig

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:11

Als een paard echt echt echt aan de kletter gaat houd je er nooit wat aan. Dan kan je het beste maar een hele brede sloot tegen komen, dan land je tenminste zacht. Tegen de boom parkeren werkt dan ook niet, daar klappen ze vol tegenop omdat ze in blinde paniek dus echt niets zien. Kostte me een maand gips.
Vol aan 1 teugel gaan hangen kan je ook vergeten, daar rennen ze ook door. Heb ooit 1x zoveel tijd gehad op een idioot dat ik alle trucjes uitgetest heb onderweg. Gelukkig bracht de sloot uitkomst maar toen was ik al bijna een kilometer op weg en verschillende schriklinten door gegaan. Was een jong paard wat voor het eerst buiten de bak kwam in een weiland en bijna op een haas stond. Had er uit voorzorg al een slof aanhangen; werkte dus ook niet.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:15

Anne_GTI schreef:
Heb ooit 1x zoveel tijd gehad op een idioot dat ik alle trucjes uitgetest heb onderweg.

Herkenning! Bij mj was een rottweiler de rem, ging er voorover af, stond op en bedankte de mevrouw. Gingen in blinde paniek op een 80km/u weg af dus ik begon zelf ook wanhopig te worden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:20

Waarom buiten gaan rijden met een paard die dat nog niet aankan ??

Anne_GTIJarig

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:40

Ariebren schreef:

Ik rijd altijd buiten, heb geen binnenbak.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:51

Anne_GTI schreef:
Ariebren schreef:

Ik rijd altijd buiten, heb geen binnenbak.

Ja dat is jouw probleem.
Soms kan je beginnen met iemand die naast je paard loopt met een touwtje aan het bit.
Mare, tegen al die experts die op dit topic reageren kan ik toch niet tegen op.

Nog één tip, de enige noodrem op een paard is ???

Met beide handen één teugel beetpakken en dat lieve hoofdje helemaal omtrekken.

Raudkas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:02

One rain stop,, een echte aanrader. Moet je wel je paardje echt aanleren.
Kleine druk op een kant van het bid, andere teugel tegen de hals, gewicht gebruiken. Een geweldige handrem en paardvriendelijk :D

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:08

Schrikken is een reflex. Vluchten is gedrag. Gedrag kun je dresseren = dressuur. Dat is dan ook de 'noodrem'.
mylene32 schreef:
Noodrem is "prrrrrrrrrt" en hij staat stokstijf stil.
Maakt niet uit in welke gang.

Perfect voorbeeld van dressuur als noodrem. +:)+

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:19

Ik rijd buiten met een pelham stang. En nu zal ik misschien wel heel bokt over me heen krijgen, dus zal ik het maar even uitleggen.

Ik heb gehad dat de merrie waarop ik rijd ineens totaal knettergek werd. Ze was niet meer te houden! Ze gaat drammen, continu dribbelen, draven, galopperen op de plaats, of gewoon heel hard vooruit! Aangezien ik veel (drukke) wegen moet oversteken heb ik er een stang in gehangen zodat ik in geval van nood een rem heb. Uiteraard ben ik heel veel gaan oefenen buiten, want dat bit wil ik niet nodig hebben. Afgelopen vrijdag heb ik voor het eerst weer heerlijk buitengereden, ze was gewoon lekker relaxt, teugels in een boogje, en terugkomen op zit. Maar die stang blijft erin hangen, ze heeft er helemaal geen last van zo en dan is het maar lekker voor mijn eigen veiligheid!

Dat van die one rein stop ga ik ook nog eens doorlezen.

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:51

Ariebren schreef:

Hoe heb jij je paard verkeersmak gemaakt als ik vragen mag?
Naast lopen klinkt leuk maar ook die houdt geen 700 kg hoor!

Ik heb een jaar of 3 geleden gehad dat een fietser een meter of 4 achter ons VIEL (serieus!)..........Ik liep er toen naast (touwtje aan trensbidje) en mijn paard sprong in paniek naar voren, ik lag mooi plat, binnen 1 seconde gebeurd!!!! Mijn paard is erg gevoelig en komt normaal bij de minste druk op zijn bid bij me terug. Een paard kan altijd schrikken en echt in paniek raken! Hoef je niet altijd zelf te doen. Gelukkig was het heel vlak bij stal en liep mijn paard in paniek naar zijn stal! Instinct wint het toch van alles wat ze geleerd hebben op zo'n moment....

Het hoofd van mjin paard omtrekken vind ik net als tegen een boom aanrijden gevaarlijk. Als een paard echt in paniek is zoals ik 1 a 2 keer meegemaakt heb blijft hij rennen. Ik ben dan bang dat als ik zijn hoofd omtrekt en hij doorrent we samen plat gaan? Zou dat niet kunnen gebeuren?

Ik heb gelukkig mijn scherpere bit nog nooit nodig gehad, ben bang dat hij die toch ook wel vast zal pakken. Gelukkig komt mijn paard vrij snel terug als hij wegrent, idd kwestie van vertrouwen en toch even los durven laten zodat hij ook los kan/wil gaan laten! (Is idd ook erg moeilijk!)

Ik ga wel eens even lezen over One Rein stop! Zie er hier meerdere mensen over schrijven!