2 probleempjes met mijn paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 09:44

MiniBoots schreef:
Leg er eens een bitje in die fijn stil ligt.
Sommige jonge paarden houden niet van al die beweging in de mond van een ''fijn'' zacht bitje.
Ik snap wel dat het een zacht bit is, maar voor jonge paarden liggen ze vaak te onrustig.
Lekker een enkel gebroken bustrens er in is al veel fijner en rustiger.

Nageeflijk rijden moet je maar even laten voor wat het is denk ik.
Ga gewoon eerst eens lekker je km maken dan komt die ontspanning vanzelf.

Ow en zeker niet leren achteruit te gaan!
Dan bega je echt een grote fout.

Als het echt niet in de bak lukt(ook niet met hulp van iemand op de grond),of zelf met haar in het grondwerk oefenen,is het laatste redmiddel is dan tegen de bakrand zetten met stemhulp nog evt.
Maar laat haar gewoon stilstaan, niks vragen verder dat is weer een stap verder.
Of laat het halthouden even voor wat het is. Stilstaan met op en af stappen is het belangrijkste, dat doet ze toch?
Ze is nog jong en moet al zoveel, even de tijd geven kan zeker geen kwaad.

Maar ik denk met iemand op de grond voor hulp dat je al een heel eind verder bent. :j

Bedankt voor je reactie, ik zal het bit gaan proberen en stilstaan doet ze zeker met op en afstappen. Misschien dat ik der ook een keer bitloos ga rijden. Het nageeflijk lopen doet ze erg goed, eigenlijk gewoon altijd. Het is alleen puur bij het stilstaan.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:32

Tja als ze de rest zo netjes doet, denk ik toch ook aan ongemak. Een keertje bitloos rijden kan natuurlijk nooit kwaad en als ze het dan niet doet, weet je ook meteen de oorzaak :)

Wel vraag ik me af hoe je je paard stilzet? Want dat zou eigenlijk op gewichtshulpen moeten, niet op teugelhulp.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 11:39

Sassol schreef:
Tja als ze de rest zo netjes doet, denk ik toch ook aan ongemak. Een keertje bitloos rijden kan natuurlijk nooit kwaad en als ze het dan niet doet, weet je ook meteen de oorzaak :)

Wel vraag ik me af hoe je je paard stilzet? Want dat zou eigenlijk op gewichtshulpen moeten, niet op teugelhulp.

Ik zet mijn paard stil dmv zithulpen, ik knijp mn bovenbenen aan, maak me zwaar en geef een ophouding los hulp aan me teugels.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:42

Op zich een goeie manier, maar als je het nou eens probeert zonder iets aan te knijpen? Want dat betekent eigenlijk weer vooruit lopen.

Een paard moet ook stoppen op z'n achterhand, dus als jij je zwaar maakt en daardoor iets meer op de achterhand gaat zitten, maak je het eigenlijk moeilijker voor je paard. (Weet dus niet of je dat doet, maar dat zie je heel vaak)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:48

Probleem 1 kan veel redenen hebben; het bit bevalt haar niet, ze heeft een tandprobleem, een te harde ruiterhand, rugproblemen, zadelproblemen etc.

Probleem 2 is een kwestie van basis. Je paard is duidelijk niet op zit gereden, normaal gezien hoor je een paard namelijk gewoon op zit helemaal tot halt te kunnen rijden zonder gebruik van de teugel. En nee helaas een paard kan niet uit stilstaan nageeflijk worden, een paard kan afbuigen of de ruiter kan het paard in de krul trekken. Maar als de motor niet aan staat (dwz de achterhand niets doet) dan kan het paard ook niet nageeflijk zijn. Het doorlopen nogmaal is een basisprobleem én verzet van het paard tegen het in de krul werken. Hij wil weg van die druk. Gewoon je paard leren stilstaan dusdanig dat hij pas weer doorloopt als hij een hulp krijgt.

Deze problemen zijn basisproblemen en het eerste probleem is eventueel een lichamelijk probleem. Op te lossen met onderzoek en correcte begeleiding met andere woorden goede (!) les nemen.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 11:52

Lara_Silver schreef:
Probleem 1 kan veel redenen hebben; het bit bevalt haar niet, ze heeft een tandprobleem, een te harde ruiterhand, rugproblemen, zadelproblemen etc.

Probleem 2 is een kwestie van basis. Je paard is duidelijk niet op zit gereden, normaal gezien hoor je een paard namelijk gewoon op zit helemaal tot halt te kunnen rijden zonder gebruik van de teugel. En nee helaas een paard kan niet uit stilstaan nageeflijk worden, een paard kan afbuigen of de ruiter kan het paard in de krul trekken. Maar als de motor niet aan staat (dwz de achterhand niets doet) dan kan het paard ook niet nageeflijk zijn. Het doorlopen nogmaal is een basisprobleem én verzet van het paard tegen het in de krul werken. Hij wil weg van die druk. Gewoon je paard leren stilstaan dusdanig dat hij pas weer doorloopt als hij een hulp krijgt.

Deze problemen zijn basisproblemen en het eerste probleem is eventueel een lichamelijk probleem. Op te lossen met onderzoek en correcte begeleiding met andere woorden goede (!) les nemen.

Wat je zegt over een niet goede basis, klopt. Daar ben ik namelijk nog mee bezig, aangezien ik der nog aan het inrijden ben. Ik heb 2 keer per week goede begeleiding en het zadel licht goed, ze is nagekeken op vastzittende spieren, die heeft ze niet. En de tandarts komt volgende maand. Ik heb al verschillende bitten geprobeerd.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:00

mandy_shenzi schreef:
Lara_Silver schreef:

Wat je zegt over een niet goede basis, klopt. Daar ben ik namelijk nog mee bezig, aangezien ik der nog aan het inrijden ben. Ik heb 2 keer per week goede begeleiding en het zadel licht goed, ze is nagekeken op vastzittende spieren, die heeft ze niet. En de tandarts komt volgende maand. Ik heb al verschillende bitten geprobeerd.

Prima dat je er mee bezig bent dan medisch etc. Probeer voor een jong paard een zo stabiel bit mogelijk, een D- of kneveltrens doet soms wonderen. Leer je paard zo snel mogelijk op jou zit te reageren, dwz ga jij zwaarder zitten betekend dat langzamer, druk je met je bekken betekend dat sneller etc. Vooral uit de mond blijven overigens, daar het een jong paard is, is het geen onwil of ongehoorzaamheid maar onwetendheid.

Laat zijn hoofd nou nog maar even met rust, vooral niet in stilstand willen laten afbuigen of dergelijks, dat doe je namelijk imo pas als de basis bevestigd is, en dan gebeuren die dingen eigenlijk al vanzelf. Als ze haar hoofd in de lucht steekt niet terug gaan trekken maar drijven en de handen weg.

Voor een jong paard kun je nog goed met stemcommando's werken, dus ga eens met haar oefenen aan de hand om te leren stilstaan zolang jij wil, dit bouw je op tot onder het zadel.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:02

Ik heb veel tuigers gereden. Mij klinkt het gewoon als een rijtechnisch probleem in de oren. Een tuiger heeft vaak een verticale hals en je moet ze langdurig voorwaarts neerwaarts trainen om de rug sterk te maken. Op het moment dat je paard het hoofd omhoog gooit, drukt ze ook de rug ontzettend weg wat weer spanning opleverd en dus vlucht gedrag. Tuigers zijn vaak heet en hebben ook veel vluchtgedrag. Veel longeren maar dan je paard behoorlijk laag instellen {touwtje tussen de benen naar het bit en dan zo laag mogelijk aan de zijnkant vast maken, ter hoogte van de elleboog}. Ook zo longeren voor dat je gaat rijden. Liefst ook je paard leren om zo bijgezet te galopperen {wel de tijd er voor nemen....ene tuiger heeft een paar dagen nodig, andere weken tot maanden om lang en laag te galopperen}. Vaak worden ze daar veel losser van en ook fijner te rijden. Je paard moet echt met zijn neus bij de grond komen, niet constant, maar hij moet er wel heen willen!!! Verder neus ter hoogte van de knieen en pas als ie dat makkelijk doet neus ter hoogte van boeg. Vaak zijn ze pas na maanden , zo niet langer, in staat om onder de man wat hoger ingesteld te lopen, zonder dat ze de rug wegdrukken. Ik zou niet met een vaste bijzet longeren, want dan blijft zo'n tuiger alleen maar bovenin in de krul lopen en laat ie nog steeds zijn rug niet los. Goed les nemen!!! Een tuiger goed onder het zadel laten lopen is vaak wat moeilijker dan een gewoon rijpaard, vanwege hun natuurlijke houding. Maar het is zeker niet onmogelijk!

irisvtzant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:05

Veel grondwerk samen gaan doen

en daarna is met verschillende bitten gaan werken :9

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:35

kohtje schreef:
Even off topic, je meent het. Dus jij rijd je paarden standaard met slof? Denk dat je dan eens te rade bij jezelf moet gaan wat er moet veranderen aan je rijden als je die nodig hebt. (al hangt die los)

Waarom denk je dan dat ik niet kan rijden? Hoe zou ik het dan volgens jou moeten doen?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:48

Candeletta schreef:
kohtje schreef:
Even off topic, je meent het. Dus jij rijd je paarden standaard met slof? Denk dat je dan eens te rade bij jezelf moet gaan wat er moet veranderen aan je rijden als je die nodig hebt. (al hangt die los)

Waarom denk je dan dat ik niet kan rijden? Hoe zou ik het dan volgens jou moeten doen?

Misschien dat jullie die discussie beter per pb kunnen doen ;)

idefix4

Re: 2 probleempjes met mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:00

Ik heb het meer gezien dat er standaard met slof wordt gereden. Ieder moet het voor zich weten, maar het is niet mijn manier. Wat een ander doet met zijn of haar paard, moeten ze helemaal zelf weten. Ja toch?

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:03

sliert schreef:
Ik heb veel tuigers gereden. Mij klinkt het gewoon als een rijtechnisch probleem in de oren. Een tuiger heeft vaak een verticale hals en je moet ze langdurig voorwaarts neerwaarts trainen om de rug sterk te maken. Op het moment dat je paard het hoofd omhoog gooit, drukt ze ook de rug ontzettend weg wat weer spanning opleverd en dus vlucht gedrag. Tuigers zijn vaak heet en hebben ook veel vluchtgedrag. Veel longeren maar dan je paard behoorlijk laag instellen {touwtje tussen de benen naar het bit en dan zo laag mogelijk aan de zijnkant vast maken, ter hoogte van de elleboog}. Ook zo longeren voor dat je gaat rijden. Liefst ook je paard leren om zo bijgezet te galopperen {wel de tijd er voor nemen....ene tuiger heeft een paar dagen nodig, andere weken tot maanden om lang en laag te galopperen}. Vaak worden ze daar veel losser van en ook fijner te rijden. Je paard moet echt met zijn neus bij de grond komen, niet constant, maar hij moet er wel heen willen!!! Verder neus ter hoogte van de knieen en pas als ie dat makkelijk doet neus ter hoogte van boeg. Vaak zijn ze pas na maanden , zo niet langer, in staat om onder de man wat hoger ingesteld te lopen, zonder dat ze de rug wegdrukken. Ik zou niet met een vaste bijzet longeren, want dan blijft zo'n tuiger alleen maar bovenin in de krul lopen en laat ie nog steeds zijn rug niet los. Goed les nemen!!! Een tuiger goed onder het zadel laten lopen is vaak wat moeilijker dan een gewoon rijpaard, vanwege hun natuurlijke houding. Maar het is zeker niet onmogelijk!

Bedoel je nu zon touwtje wat over de rug gaat (bij de schoft) tussen de benen door naar het bit? wat dan gebruiken ze toch ook goed hun rug?

Wiannaber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:22

Probeer eens eerst stelling te vragen en dan naar het halthouden te rijden. Je plaatst dan de rem voor het gas. Het stilstaan kan je ook langzaam opbouwen. Eerst een paar seconden en dan rij jij weer weg. Zo ga je dit langzaam opbouwen.

Verder zou ik niet teveel gaan proberen met andere bitten, slofteugels e.d. Ik heb dit zelf ook gedaan, maar uiteindelijk hebben dit soort dingen toch vaak weinig zin. Ga ook eens goed kijken naar jezelf. Misschien doe je onbewust toch iets met je lijf, waardoor je paard deze reacties geeft.

Succes!

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 09:21

Wiannaber schreef:
Probeer eens eerst stelling te vragen en dan naar het halthouden te rijden. Je plaatst dan de rem voor het gas. Het stilstaan kan je ook langzaam opbouwen. Eerst een paar seconden en dan rij jij weer weg. Zo ga je dit langzaam opbouwen.

Verder zou ik niet teveel gaan proberen met andere bitten, slofteugels e.d. Ik heb dit zelf ook gedaan, maar uiteindelijk hebben dit soort dingen toch vaak weinig zin. Ga ook eens goed kijken naar jezelf. Misschien doe je onbewust toch iets met je lijf, waardoor je paard deze reacties geeft.

Succes!

Bedankt voor je tips! Ik ga er wat mee doen!

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 10:46

sliert schreef:

wat jij hier omschrijft komt me bekend voor! Mijn paard wil graag vluchten indd. Echter wilt ze wel met der neus over de grond lopen in stap draf, galop is nog even sleutelen, maar gaat ook beter. Met het halthouden wilt ze gewoon graag vluchten dat is het meer. gewoon ongehoorzaamheid denk ik. verder heb ik geen problemen met haar, ik longeer der 2 keer per week met een pessoa, laag ingesteld. dit doet ze prima..

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:15

probeer heel lang over je overgang draf-stap-halt te doen. Dat je je paard daarin echt helpt. Komt ie halverwege al tegen de hand, dan weer iets naar voren rijden, opvangen zodat ie weer nageeft en dan weer terug in tempo. Net zolang tot je hem uiteindelijk nageeflijk kunt laten halthouden {kan zo maar een paar rondjes duren} Stem erbij om de ontspanning er in te houden. Staat ie stil, zelf heel ontspannen maar waakzaam zitten. Kijk of in het halthouden dus ook aan je been en aan de teugel blijft. Blijven praten en dan heel rustig wat kriebelen bij de schoft. Zelf een keer diep zuchten wil ook nog wel eens helpen. Vaak gaat een paard dan ook diep zuchten en ontspannen. En dat weer met zachte stem belonen, kriebelen. En dan weer rustig nageeflijk wegstappen. Maar als je halt gaat houden terwijl je paard al niet nageeflijk is, dan sta je dus stil met heel veel spanning. Gedoemd om te mislukken. Dus heel erg veel tijd steken in het naar de overgang toe rijden {is erg zwaar werk voor een paard, zeker voor tuiger, dus als ze het 1 keer goed doet, dan liever wat anders gaan doen, voorwaarts neerwaarts ofzo.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 15:21

sliert schreef:
probeer heel lang over je overgang draf-stap-halt te doen. Dat je je paard daarin echt helpt. Komt ie halverwege al tegen de hand, dan weer iets naar voren rijden, opvangen zodat ie weer nageeft en dan weer terug in tempo. Net zolang tot je hem uiteindelijk nageeflijk kunt laten halthouden {kan zo maar een paar rondjes duren} Stem erbij om de ontspanning er in te houden. Staat ie stil, zelf heel ontspannen maar waakzaam zitten. Kijk of in het halthouden dus ook aan je been en aan de teugel blijft. Blijven praten en dan heel rustig wat kriebelen bij de schoft. Zelf een keer diep zuchten wil ook nog wel eens helpen. Vaak gaat een paard dan ook diep zuchten en ontspannen. En dat weer met zachte stem belonen, kriebelen. En dan weer rustig nageeflijk wegstappen. Maar als je halt gaat houden terwijl je paard al niet nageeflijk is, dan sta je dus stil met heel veel spanning. Gedoemd om te mislukken. Dus heel erg veel tijd steken in het naar de overgang toe rijden {is erg zwaar werk voor een paard, zeker voor tuiger, dus als ze het 1 keer goed doet, dan liever wat anders gaan doen, voorwaarts neerwaarts ofzo.

ik vind het eigenlijk wel een goed idee! ik zal het gaan proberen.

Ufenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:49

Misschien een idee om gewoon les te nemen? En het met de gene van wie je les hebt het er over te hebben?

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 15:52

Ufenia schreef:
Misschien een idee om gewoon les te nemen? En het met de gene van wie je les hebt het er over te hebben?

als je de vorige berichten in dit topic hebt gelezen, staat er dat ik al 2 keer per week les heb. Mijn instructie zegt dat het gewoon ongehoorzaamheid is.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:01

Toevallig heb ik ook een tuiger die en paar maanden onder het zadel is. De mijne is dan wel 3, maar het principe blijft hetzelfde. Ik begin eigenlijk standaard met gewoon 5 minuten stilstaan als ik erop zit. Is in het begin natuurlijk een gevecht geweest, maar bij iedere stap die gezet werd weer druk op de teugels en een stap achteruit. Dit lukte uiteraard in het begin niet alleen, dus ik had een vriendin die mij daarbij hielp. Ik gaf wel been- en stemhulp, maar die vriendin gaf van voren nog extra hulpen. Inmiddels kan ik een paar stappen achteruit als het moet, maar hij blijft gewoon lekker stilstaan. Ik zit op dat moment ook helemaal niet aan de teugels, pure ontspanning dus.
Ook tijdens het rijden heel veel lang en laag (liefst met de neus over de grond, omdat hij natuurlijk over z'n rug moet lopen). Komt ie omhoog, gelijk de druk erop en been eraan. Gaat ie weer omlaag, dan direct ontspanning en uitschuiven.

En natuurlijk heel veel km maken om spieren te kweken en elkaar te leren kennen ;)

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 16:04

Ingeborg86 schreef:
Toevallig heb ik ook een tuiger die en paar maanden onder het zadel is. De mijne is dan wel 3, maar het principe blijft hetzelfde. Ik begin eigenlijk standaard met gewoon 5 minuten stilstaan als ik erop zit. Is in het begin natuurlijk een gevecht geweest, maar bij iedere stap die gezet werd weer druk op de teugels en een stap achteruit. Dit lukte uiteraard in het begin niet alleen, dus ik had een vriendin die mij daarbij hielp. Ik gaf wel been- en stemhulp, maar die vriendin gaf van voren nog extra hulpen. Inmiddels kan ik een paar stappen achteruit als het moet, maar hij blijft gewoon lekker stilstaan. Ik zit op dat moment ook helemaal niet aan de teugels, pure ontspanning dus.
Ook tijdens het rijden heel veel lang en laag (liefst met de neus over de grond, omdat hij natuurlijk over z'n rug moet lopen). Komt ie omhoog, gelijk de druk erop en been eraan. Gaat ie weer omlaag, dan direct ontspanning en uitschuiven.

En natuurlijk heel veel km maken om spieren te kweken en elkaar te leren kennen ;)

Bedankt voor je reactie! Mijn paard loopt vrijwel altijd lang en laag, hier ben ik heel erg blij mee. Verder doet ze alles erg goed en ook een sprongetje kan ze al. Ik ga dus heel veel oefenen met het halthouden , die hulp van een vriendin is een goed idee! waar stamt jouwe vanaf?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 19:24

Ik heb een Marvel x Larix. Een vrij smal en sierlijk tuigpaardje dus. Ik wilde eigenlijk zo'n grote, grof gebouwde, maar toen ik deze zag was ik gelijk verliefd ;)
En de jouwe?

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 06:53

Leuk, Marvel. Ik heb een Marvel x Fabricius gehad, ook heel smal . Maar ook extreem heet en sensibel. Heel veel gelongeerd voor ze onder het zadel ging, want ze liep van nature met d'r hoofd ongeveer boven de sterren. Maar is echt een super fijn paard geworden met een hele goede galop. Heel apart karakter ook.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 06:57

Ingeborg86 schreef:
Ik heb een Marvel x Larix. Een vrij smal en sierlijk tuigpaardje dus. Ik wilde eigenlijk zo'n grote, grof gebouwde, maar toen ik deze zag was ik gelijk verliefd ;)
En de jouwe?

Ik heb een uromast X manno . Een slank type met der hoofd tot aan de sterren, dit gaat steeds beter en der galop is ook zeer sterk. Alleen nog veel halthouden oefenen.