Houding van handen + foto

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 23:40

Ik doe hetzelfde als jij... Rijd ik een paard met het hoofd lag, dan heb ik mijn handen als natuurlijk ook lager (en dus breder) zodat er een vloeiend verloop is van arm naar teugel. zou ik ze hoog houden, krijg je een rare knik, dan til je het hoofd als het ware in de krul...
Zodra je je paard meer bijelkaar kan rijden en dus ook je teugels korter kan houden en het hoofd naar boven komt omdat je het er van achter op rijd, dan gaan je handen automatisch mee naar boven. Plotseling is dat de natuurlijke houding... Ik vind vastzetten wat anders, hier zie je dan je ontspannen bent in de buiging van je elleboog en in je hand. Ze zet in mijn ogen dus niet vast, maar volgt de halshouding. Sorry voor mijn afwijkende mening Knipoog

kim_oud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:12

Probeer erom te denken dat je ringvinger gesloten houd om de teugel. Het lijkt op de foto alsof je die half open houd. De onderste drie vinger, pink, ringvinger en middelvinger moeten gesloten om de teugel liggen. Je wijsvinger opent iets meer, duim er bovenop. Denk maar aan het namaken van een pistool met je hand.
Je moet je handen trouwens hoger houden omdat de hoek van je ellebogen 45 graden moet hebben Verward Toch?

Kim

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 17:02

volgens mij is de hoek afhankelijk van hoe hoog je paard zijn hoofd heeft. Onder andere je ellebogen zijn als het ware de schokbrekers tussen je lichaam en je handen. Door te buigen en te strekken (natuurlijk niet compleet) kun je de schokken opvangen en zorgen dat je handen stil blijven ten opzichte van de mond (meegaan met de beweging dus) In mijn ogen is dus nooit je armen in een bepaalde vaste hoek omdat je dan je handen vastzet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 09:16

Ziet er al beter ut!!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 13:19

carina schreef:

Citaat:
In feite wil jij je paardje dus leren mooi rond te blijven lopen ipv met zijn hoofd in de lucht.

Jammer dat er nu gedacht wordt dat ik m'n paard een kunstje aan wil leren. Nee, ik leer haar niets aan, ze loopt nageeflijk, vanuit haar achterhand. Niet omdat ik haar geleerd heb haar hals in een krul te trekken

Zelf heb ik dus ook altijd geleerd dat de teugel door moet lopen in je onderarm, en dat dat de hoogte van je hand bepaald.
Deze foto's zijn ook gemaakt tijdens de les, en diegene waarvan ik les heb, die zegt dus dat dit goed is... Verward

Als ik deze reacties zo lees, klopt dit dus niet?

Je begrijpt mij helemaal verkeerd Haha!
Het is juist goed dat jij jou paard verteld wat naar beneden komen is.
Zo doe ik dat ook.
Ik trek niet, ik zaag niet, ik heb er geen trucjes voor.
Gewoon netjes vragen en op tijd loslaten zodat het paard begrijpt dat naar beneden lekkerder loopt als naar boven.
Ik bedoelde dus helemaal niks met die zin Haha!

Als jij netjes wat druk vraagt, dan mogen nog je handen niet naar beneden. Je handen moeten op de zelfde plek zijn( boven de hals ) en er word gewerkt met ophoudinkjes.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-03 14:23

josien schreef:
ik heb het idee dat je hafje juist op de laaste foto's meer gespannen dus uit evenwicht loopt.

Hier heb je gelijk in, dat merkte ik ook. Op de vorige foto's ging het sowieso niet Verward Daar bleef ze gespannen lopen.

Ik heb gister weer les gehad, en geprobeerd wat meer te varieren met m'n handen, en dan te kijken hoe zij het beste loopt. Nu is het zo dat zij het beste loopt als ik m'n handen laag heb.
Waarschijnlijk wordt dit vanzelf anders, als zij haar evenwicht beter kan bewaren. Voorlopig blijf ik dus nog gewoon met m'n handen laag rijden, puur omdat zij dan het beste loopt. Misschien niet volgens het boekje, maar wel op dit moment het beste voor m'n paardje.

Als zij haar evenwicht beter heeft, kan ze wat hoger ingesteld worden, en dan kan ik meegaan met m'n handen door deze ook hoger te plaatsen.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-03 14:24

joyce B schreef:
Ik doe hetzelfde als jij... Rijd ik een paard met het hoofd lag, dan heb ik mijn handen als natuurlijk ook lager (en dus breder) zodat er een vloeiend verloop is van arm naar teugel. zou ik ze hoog houden, krijg je een rare knik, dan til je het hoofd als het ware in de krul...
Zodra je je paard meer bijelkaar kan rijden en dus ook je teugels korter kan houden en het hoofd naar boven komt omdat je het er van achter op rijd, dan gaan je handen automatisch mee naar boven. Plotseling is dat de natuurlijke houding... Ik vind vastzetten wat anders, hier zie je dan je ontspannen bent in de buiging van je elleboog en in je hand. Ze zet in mijn ogen dus niet vast, maar volgt de halshouding. Sorry voor mijn afwijkende mening Knipoog

Jij bent beter in uitleggen als ik... Maar dit bedoelde ik dus ook, in een van de eerste berichten. Lachen

En Holly, jou heb ik idd verkeerd begrepen Scheve mond

aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 16:26

ik vind die laatste foto's erg veel beter hoor:klasse!¡

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 21:19

Je hebt je handen op de goede hoogte, dit kun je controleren. Door de punten; elleboog, hand en bit moet een rechte lijn verbonden kunnen worden. Dus je onderarm en je teugel moeten in een rechte lijn doorlopen.
Zo niet houd je je handen bv. te hoog, geeft het bit een scherpe inwerking. en vormen deze punten een dakje.
Houd je je handen bv. te laag dan haal je het paard naar beneden, het paard word dan niet rond gereden, maar kan simpelweg niks anders. en vormen de eerder genoemde punten een kuiltje.

Je handen zijn ook op de goede breedte, het is bij de zwaardere paarden, zoals deze, toegestaan om je handen wat breder te zetten dan gebruikelijk. Dan zijn ze makkelijker te begeleiden, vanwege hun boeg.

De enige fout is dat je je handen horizontaal zet en niet goed sluit. Het is net of je in een auto rijdt. Je handen moeten rechtop en gesloten staan. Dan kun je teminste goed aanvoelen wat er in de paardenmond gebeurt.
En met gesloten bedoel ik niet als een baksteen, maar je vingers moeten aaneengesloten zijn, en niet uit elkaar. zo kun je nooit goed en op tijd corrigeren.

Alleen als de pony verderop in de training hoger ingesteld moet worden moet je ervoor zorgen dat je handen wel meegaan in het niveau, anders trek je deze in de krul.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 23:26

eponaschatje schreef:
voor training is dit goed, op wedstrijden moet je ze netjes hoog en bij elkaar houden

Dat lijkt me dus niet.. Ook bij een training je handen netjes bijelkaar houden, want alleen op een concour je handen netjes houden lukt je niet.

Maar de laatste foto;s waren idd al een stuk beter. Niet meer zo ver uit elkaar, je mag ze misschien nog iets hoger houden Haha!

oefenen oefenen oefenen want in een keer lukt je het niet

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 11:35

blijf gewoon rijden zoals je rijd. als je pony zich gaat spannen als je je handen hoge houd is dat dus verkeerd. hij is nog jong dus laag en breed mag hij best hebben hoor. probeer echt te rijden zoals jij het fijnste vind en je pony. op mijn site heb ik onder rijstijlen een heel stuk geschreven. van waarom niet volgens het boekje rijden. moet je maar is lezen. zo ben ik zelf ook begonnen. kijken voelen en niet denken aan de regels. het paard leert jouw rijden niet wij. als je naar hem luisterd kom je veel verder. en hebben jullie bijde plezier.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 15:54

josien schreef:
blijf gewoon rijden zoals je rijd. als je pony zich gaat spannen als je je handen hoge houd is dat dus verkeerd. hij is nog jong dus laag en breed mag hij best hebben hoor. probeer echt te rijden zoals jij het fijnste vind en je pony. op mijn site heb ik onder rijstijlen een heel stuk geschreven. van waarom niet volgens het boekje rijden. moet je maar is lezen. zo ben ik zelf ook begonnen. kijken voelen en niet denken aan de regels. het paard leert jouw rijden niet wij. als je naar hem luisterd kom je veel verder. en hebben jullie bijde plezier.

Ik blijf voorlopig zeker rijden zoals ik rijd. Carina is er voor mijn gevoel nog niet klaar voor. Als ze dat wel is, dan zal ze dat net zo goed aangeven, als dat ze nu aangeeft dat ze het nog niet is.

Dat stukje wat je noemt heb ik trouwens niet op je webstite terug kunnnen vinden?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 18:20

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 20:03

Misschien kun je even naar dit oude topic van mij kijken
[ITP] Rijfoto's van Cowgirl deel 1

Ben wel geen Anky en reed hier pas een week of 6 op Danno en ik had al 3 jaar geen dressuur meer gereden.(ik rijd western)

Maar ik heb op de meeste foto's een hele mooie verbinding, mijn handen op de juiste plaats en paard netjes aan de teugel en net als bij jou bijna geen gewicht in de handen.
Paard spant ook de buikspieren aan en laat zo de rugspieren ontspannen.

Persoonlijk laat ik ze liever iets hoger in de hals lopen om het op de voorhand lopen te voorkomen en de achterhand t stimuleren.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 20:07

Cowgirl schreef:
Misschien kun je even naar dit oude topic van mij kijken
[ITP] Rijfoto's van Cowgirl deel 1

Ben wel geen Anky en reed hier pas een week of 6 op Danno en ik had al 3 jaar geen dressuur meer gereden.(ik rijd western)

Maar ik heb op de meeste foto's een hele mooie verbinding, mijn handen op de juiste plaats en paard netjes aan de teugel en net als bij jou bijna geen gewicht in de handen.
Paard spant ook de buikspieren aan en laat zo de rugspieren ontspannen.

Persoonlijk laat ik ze liever iets hoger in de hals lopen om het op de voorhand lopen te voorkomen en de achterhand t stimuleren.

Als ik heel eerlijk ben, vind ik hem hier niet echt goed lopen. Ik vind het er erg gespannen uitzien, en een beetje alsof hij in de "krul" getrokken loopt.
Het zullen wel moment opnamen zijn, maar ik vind het er niet goed uitzien. Sorry.

MvdB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 13:25

mijn instructeur (die ik nu al lang niet meer heb) zei altijd: bovenarmen ontspannen langs het lichaam en onderarmen in het verlengde van de teugels. Als ik eerlijk ben heb ik mijn handen ook te laag. Bloos Op het moment dat mijn pony lekker loopt denk ik pas aan mijn houding, hoofd recht op etc. slecht he?

Danielle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 21:40

Zooo! Wat een vette haflinger! Egt n mooi beesie! Maar je hebt je handen idd te laag.. Je moet ze iets hoger houden en dan proberen je handen recht op te houden en zeg maar je duimen dr goed ophouden, dan heb je meer weerstand op je polsen ofzo.. Ook maar gehoord hor, niet dat ik t allemaal zo goed weet! Haha! Verward

carina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-03 22:15

Danielle14 schreef:
Je moet ze iets hoger houden en dan proberen je handen recht op te houden en zeg maar je duimen dr goed ophouden, dan heb je meer weerstand op je polsen ofzo..

Meer weerstand op je polsen? Je moet toch juist kunnen meegaan met je polsen? Of begrijp ik je nou verkeerd Verward

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 16:08

ja je handen hoger en heel losjes boven je paard houden

Elsemieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 19:32

ik vind dat je inderdaad op de eertse fotoows je handen gewoojn te laag hebt... dat hebkl oowk wel eens hoowr dus this niej erg maar op diej laatste ziejn jullie er gewoon fantastisch uit hoor!!!!! ( mooie haf trouwens )

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 20:03

de laatste fotos zijn echt mooi, daar heb je je handen ook netjes, maar i weet het, ik vind het ook heel moeilijk hoor als je er net aan gewend ben en dan moet je ze weer op een andere manier houden, ik heb er ook heeel veel mee moeten oefenen.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 21:34

Je moet er gewoon op letten dat je handen netje bij elkaar houd en voor je. Als je hier met een jong paard al mee begint heb je ook geen moeite om later alsnog je handen goed te houden. Ik had bijme pony ook altijd me handen wel een halve meter uit elkaar. Bij me jonge paard heb ik mezelf direct aangeleerd (mbv me instructrice) dat ik me handen bij elkaar hield. Ik kan nu veel fijnere hulpen geven en het lijkt een stuk mooier.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-03 21:37

Yvonne19 schreef:
Je moet er gewoon op letten dat je handen netje bij elkaar houd en voor je. Als je hier met een jong paard al mee begint heb je ook geen moeite om later alsnog je handen goed te houden. Ik had bijme pony ook altijd me handen wel een halve meter uit elkaar. Bij me jonge paard heb ik mezelf direct aangeleerd (mbv me instructrice) dat ik me handen bij elkaar hield. Ik kan nu veel fijnere hulpen geven en het lijkt een stuk mooier.

Hm, zelf vind ik dat de wijdte van m'n handen wel meevalt? Het ging vooral over de hoogte. Maar goed, zoals ik al eerder zei, ik ga gewoon verder zoals ik ging. En Carina zal zelf wel aangeven wanneer ik m'n handen hoger kan gaan houden, en dan kunnen ze ook dichter bij elkaar
Op andere paarden heb ik m'n handen trouwens wel hoger en dichter bijeen.

AlmostBlack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 22:52

handen kunnen best wel eens omlaag, maar je moet gewoon weten dat je eigenlijk met je handen recht op moet rijden. Dus geen gewoonte er van maken. Op de foto's heb je je handen wel te laag vind ik zelf...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 23:07

holly schreef:
In feite wil jij je paardje dus leren mooi rond te blijven lopen ipv met zijn hoofd in de lucht.

Je handen staan altijd netjes naast elkaar iets boven de hals en waardoor en nog plek is voor een tennisbal tussen jouw handen en het zadel te leggen. Dat is ongeveer de plek waar jouw handen moeten zijn.

Een paard word gevraagt naar beneden te gaan door een beetje druk op de teugels. Het moment dat het hoofd naar beneden wil,word dat toegestaan. Wil hij omhoog, breng je weer spanning op de teugels en komt hij weer naar beneden geef je weer lucht.
Te ver naar beneden is kuit.

Ik heb nog niet verder gelezen , maar dit vind ik dus heel duidelijk en leerzaam, hier kan ik zelf ook wat mee Merci, Holly!

Ik vraag me wel af, waarom moet een jong dier diep lopen?