Hulp met sporen, te lange benen. ;(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Re: Hulp met sporen, te lange benen. ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:58

Mijn paard was ook nogal "stomp" voor benen, heb hem met het trucje "zachtbeen-stevigerbeen-fermetik" licht aan het been gekregen, en mijn dikkie is 1.41 en ik ben 1.84, maar waarom in vredesnaam met je hákken drijven?!
Hebben we niet geleerd om met je kúiten aan te drukken? Ik hoef mn kuitspier maar aan te spannen of mijn dikkie hobbelt er vandoor, daar komt echt geen hak aan te pas :s
Kwestie van héél veel oefenen.

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 10:14

Ja Slofje, jou techniek werkt goed en is heel eerlijk naar je paard toe. Maar wat als hij (in andere gevallen) gaat afstompen (door inconsequent gebruik van de zweep...) voor de ferme tik. Dan moet je harder slaan en in dat geval vind ik toch een beschaafd spoorgebruik paardvriendelijker. Mijn paard werd nerveus van een zweepje en niet van een spoortje. Hij was wel voorwaarts maar liep door het binnenbeen heen. Het zweepgebruik haalde mijn paard uit balans ook. Sporen niet. Ik ben echt geen fan van sporen maar je moet elk geval op zich bekijken.

Tirsadionn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 12:09

Slofje schreef:
Mijn paard was ook nogal "stomp" voor benen, heb hem met het trucje "zachtbeen-stevigerbeen-fermetik" licht aan het been gekregen, en mijn dikkie is 1.41 en ik ben 1.84, maar waarom in vredesnaam met je hákken drijven?!
Hebben we niet geleerd om met je kúiten aan te drukken? Ik hoef mn kuitspier maar aan te spannen of mijn dikkie hobbelt er vandoor, daar komt echt geen hak aan te pas :s
Kwestie van héél veel oefenen.

Mijn pony is dat niet gewend. Ze is vroeger door verschillende mensen bereden, met verschillend rijgedrag.
Ze is vooral gereden met sporen, en anderen hebben weer met hak gedreven.
Ik rij hoe ik het geleerd heb, en hoe ik vind dat het voor mijn pony het beste overkomt.
Dus hierop hoef ik geen critiek :j

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:11

vitelli schreef:
Ja Slofje, jou techniek werkt goed en is heel eerlijk naar je paard toe. Maar wat als hij (in andere gevallen) gaat afstompen (door inconsequent gebruik van de zweep...) voor de ferme tik. Dan moet je harder slaan en in dat geval vind ik toch een beschaafd spoorgebruik paardvriendelijker. Mijn paard werd nerveus van een zweepje en niet van een spoortje. Hij was wel voorwaarts maar liep door het binnenbeen heen. Het zweepgebruik haalde mijn paard uit balans ook. Sporen niet. Ik ben echt geen fan van sporen maar je moet elk geval op zich bekijken.

Je hebt gelijk, alleen ben ik van mening dat zulke paarden niet horen te bestaan, die door veelvuldig wisselende ruiters -die gewoon hun eigen manier mogen gebruiken- afstompen :) Ben ook tegen maneges en dergelijke.
Helaas zal dat waarschijnlijk nooit verdwijnen, maar ik baseerde mijn mening vanuit de aanname dat het paard 1 of misschien nog 2 berijders heeft.
Even nieuwsgierig: Gebruik(te) je de zweep dan niet op een niet helemaal correcte manier, als je paard er uit balans van raakt? Dat jij te veel buigt bijvoorbeeld, of hij té snel wijkt voor druk en een tikje als een "ga opzij" teken beschouwt?
Ik gebruik mijn zweep ook om vanaf de grond hem meer onder te laten treden (academische rijkunst), en dan moet hij door het tikje op zijn been beter vanuit de achterhand lopen.
Dus misschien dat het een versterkte reactie is bij jouw paard?

vitelli

Re: Hulp met sporen, te lange benen. ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 11:01

Moeilijk te zeggen anders had ik het misschien toch wel op kunnen lossen. Maar ja omdat hij eigenlijk heel fijntjes reageert voelt hij het ook meteen als ik mijn handen verplaats om een tikje te geven. Als mijn bovenlichaam verplaatst, reageert hij meteen in zijn gangen. Ik vond het zweepje een te grove ingreep voor hem. Hij doet altijd erg zijn best. Hij raakte er door in de war. De sporen zijn een veel beter hulpmiddel, ook omdat het veel zachter in gebruik is. Het paard is niet bang voor zwepen maar hij is veel rustiger zonder.

Oei, dat ondertreden vanaf de grond -met aantikken- is weer een heel ander onderwerp. Daar hebben we ons nooit aan gewaagd. Beter ondertreden oefenen we vooral met overgangen heen en terug en tempowisselingen. Zo ook aan de (dubbele) longe... een heel enkele keer.