Paard valt uit galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaartPaard

Re: Paard valt uit galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:58

Gelukkig maar! Weet je zelf wel hoe de oefeningen voelen? Anders is het raadzaam het aan de hand te leren, dan snapt het paard je waarschijnlijk veel beter. Hij moet wel bewust worden van zijn achterbenen. Goed ik ben hiermee al 2 jaar op weg, en mijn pony kan de travers eigenlijk nog niet. Die heeft echt de bakrand nog nodig ter ondersteuning. Dus ja wil je dit echt goed kunnen heb je daar wel begeleiding bij nodig en heb je het ook niet binnen 2 weken bereikt. Ik hoop in ieder geval dat ik je meer inzicht heb kunnen geven en zoals je zelf al aangaf dat dat neit aan het paard ligt dat hij het niet kan. Het is de manier waarop hij in zijn leven is getraind en dat is in de manege vrijwel nooit de juiste..

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 16:12

Ik weet zelf wel wat de bedoeling is gelukkig :) met dank aan een leuk Z-dressuur paardje dat ik gereden heb. Maar het paard en ik moeten elkaar in dat opzicht nog iets beter aan gaan voelen. Hij begint me al steeds beter te snappen.

Voorlopig mag t paard de bakrand van mij wel als ondersteuning gebruiken hoor. Vind het al knap zat als het hem dan lukt. Maar ik geloof dat hij bij de schouderbinnenwaarts maar blijft denken van 'waarom hou je me nou tegen, we gingen toch een volte doen?' ofzo, haha. We gaan het gewoon stapje voor stapje aanpakken. We zijn gelukkig al een heel eind met heel wat dingen, maar het blijft natuurlijk een lange weg zonder einde (en gelukkig maar!), dus we gaan rustig verder. We komen er wel :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 13:30

Jaaaa, heb ik altijd zo moeilijk lopen doen dat ik niet wist waar het probleem lag, en dan heb ik een andere instructrice en die ziet het in 1 oogopslag he. "Je doet te moeilijk en je concentreert je te veel op het aangalopperen. Dan doe je je hand onbewust iets naar voren en valt hij uit elkaar."
Dat aangepakt, en ja hoor, het aangalopperen ging prima, veel netter dan anders.

Nou liep hij nog steeds niet voorwaarts genoeg, dus hij was nog moeilijk om in galop te houden, viel er telkens uit....maar ik heb de hele les gewerkt aan het paard voorwaarts krijgen met genoeg impuls en actie. Meteen bij het begin er al mee begonnen, streng zijn, desnoods met zweep, zodat hij écht goed reageerde op mijn been. En lopen dat hij deed :D Achterbeen er ook nog beter onder dan anders, helemaal rond en ontspannen. Ben ik dus toch gewoon nooit streng genoeg geweest voor die luiwammes, haha.

Werkte nog niet voldoende, dus mijn instructrice zei bij het aangalopperen: "Gewoon de zweep eroverheen, hem geen kans geven weer lui te worden." Dus t paardje bokken, maar het advies gekregen om me van dat bokken nu gewoon niet al te veel aan te trekken en hem daar doorheen te rijden. Dus dat gedaan, en toen had ik m inderdaad in een redelijk vlotte galop. Nog niet perfect hoor, want hij heeft er nog wel moeite mee, maar we komen er wel. Ik weet nu in elk geval wáár het mis gaat, en dan kan ik daar vanaf nu aan werken.

Voelt wel erg goed :)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:26

Hoi,

Gelukkig heb je er zelf weer een beter gevoel over. Ik wil je toch nog wat zeggen vanuit mijn visie, die blijkbaar anders is dan die van je instructrice. Een paard is niet 'lui', een paard is hoogstens niet soepel. Een paard dat niet soepel is kan niet doorlopen. Ik had hetzelfde gevoel als jij bij mijn pony een paar jaar terug, man die was niet vooruit te branden (dacht ik), en nu moet ik hem elke keer tegenhouden, word er moe van kan ik je vertellen haha. Dus nogmaals, ik kom terug bij mijn oude gedachte, het paard is nog niet klaar voor de galop en daarom valt hij eruit. Hou zou eerst sterker en soepeler moeten worden. Maar goed, dat is mijn mening, doe wat je er zelf mee wilt :)

Sadira

Re: Paard valt uit galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 10:18

Maar wat ik denk dat ze bedoelde is dat hij gewoon niet voldoende geactiveerd was aan zijn achterhand. Vanaf het moment dat hij zijn achterhand werkelijk ging gebruiken en er ook in de galop onder zette, ging het goed. Denk dat ik hem in de galop toch niet voldoende bij elkaar reed.

Met de galop bleef hij nu ook nageeflijk, wat hij meestal niet deed, en hij liep heel ontspannen en viel er niet uit. Da's toch al een grote vooruitgang. Ik ga m echt niet meppen met de zweep hoor, maar gewoon zorgen dat hij zijn achterhand beter blijft gebruiken.

Ondertussen heb ik ook in die les veel zijwaartse oefeningen gereden, dus ik blijf wel werken aan zijn kracht en soepelheid, die vergeet ik niet ;) Doe op t moment veel afwisselende dingen met hem. Slangenvoltes, achtjes, wijken, galop, verzamelen, van allerlei dingen om hem soepel en attent te houden.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:36

Ik ben blij dat ik je topic heb doorgelezen. Heb er zelf namelijk ook profijt aan gehad! :) Ik liet de merrie die ik rij, ook te veel los van vorent tijdens het aanspringen. Ze ging hierdoor harder draven maar sprong niet aan. Nu ik mn handen netjes op de plaats houd, hoef ik mn been maar aan te leggen en ze is weg. Vind het altijd interessant om verschillende meningen te lezen.