Paard draaft / loopt direct weg bij opstappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Re: Paard draaft / loopt direct weg bij opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 07:07

Ik wilde opstappen met een opstapje. Daarna wilde ik dat hij bleef staan tot ik zei dat hij mocht lopen. Het staan naast het opstapje heb ik opgelost zoals hierboven beschreven.
Als ik erop zat wilde hij weg. Ik had hem het woord 'wachten' geleerd in allerlei situaties, zoals dat hij moest wachten met de stal uitlopen tot ik het zei, moest wachten als ik iets vergeten had dat ik nog moest pakken, etc. Ben hetzelfde woord gaan gebruiken bij/na het opstijgen. Als hij dat goed deed, kreeg hij een stukje brood, gewoon vanuit het zadel. Dat werkte prima. Na een paar keer bleef hij staan wachten op zijn brood. Later werd dat gewoon een aai. Nooit problemen meer mee gehad.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 07:23

Mijn paard liep weg voor het opstappen. Met clickertraining heeft ze geleerd stil te staan, maar nu begint het weer en loopt ze weg, al kan nu wel iemand haar vasthouden en dan loopt ze niet meer weg. (ik stap altijd met opstapje op)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 07:51

Ik heb gister wel nog ontdekt dat tijdens het rijden Ho echt stilstaan is, dus dat ga ik proberen te gebruiken bij het opstappen.

Verder zal ik voor de zekerheid eens naar het zadel kijken. En eens voelen of zijn rug gevoelig is.
Maar ik heb echt het idee dat het of spanning of ongehoorzaamheid is. Want als ik 5 minuten erop zit is het over en hoor je hem gewoon ontspannen. En je kunt me niet wijs maken dat dat ook gebeurd bij een slecht passend zadel

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:49

Ik laat het paard weglopen tijdens opstappen. Ik stap op met een krukje. Hij wacht netjes tot ik in één beugel sta en hij stapt dan rustig weg. Stilstaan tijdens opstappen is heel belastend voor de rug. Pas tijdens het naar voren zetten van zijn achterbenen kan hij zijn rug een beetje opbollen vanuit de buikspieren (want dat is waarvoor hij buikspieren nodig heeft) en tegenwicht bieden voor de scheefgetrokken zadeldruk. Paard zet ik pas stil als dat nog nodig is, na het opstappen.
Het zou pas een probleem zijn als er paniek ontstaat tijdens opstappen of te veel onrust.
Juist een jong paard heb ik met opstappen altijd zo benaderd. Nog nooit opstapproblemen gehad.
Het is misschien een andere benadering maar voor mij en mijn paardjes werkt het goed zo.
Ik krijg weleens kritische blikken en opmerkingen maar dat maakt me niks uit. Dit is iets tussen mij en mijn paard.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:58

Mijn fjord heb ik met haar neus bij de omheining van de bak gezet. Voet in de beugel was al een stap opzij, voet eruit halen en weer terug zetten en duidelijk iedere keer "halt" gezegd. Rustig weer verder met opstijgen en nadat zij het een paar keer netjes gedaan had met haar neus bij de omheining, steeds iets verder van de omheining gaan staan en zo heb ik het opgelost.
Succes.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:01

Ik gebruikte de clicker met opstappen,als ik opstapte clickte ik en een ander gaf een snoepje.Ik clickte tot dat ik zat, Opstappen duurt even bij mij. Later alleen nog de clicker en nu blijft hij staan.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 12:33

Nog een aanvullende vraag...mischien een stomme vraag. Maar als het ligt aan een slechtpassend zadel zou het paard dan ook gevoelig reageren als ik opzijn rug druk?
Maw, kan ik controleren of hij last heeft van zijn rug door metm ijn hand zijn rug af te gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:35

Blabla1980 schreef:
Nog een aanvullende vraag...mischien een stomme vraag. Maar als het ligt aan een slechtpassend zadel zou het paard dan ook gevoelig reageren als ik opzijn rug druk?
Maw, kan ik controleren of hij last heeft van zijn rug door metm ijn hand zijn rug af te gaan?

Ja dat kun je controleren door vanaf de schoft aan beide kanten van de ruggengraad naar achter te gaan en zachtjes op de rug te drukken. Als hij dan een beetje doorzakt of reageert merk je het vanzelf.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 12:48

oke dankjewel :)

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:52

Ik heb dit ook een tijdje aan de hand gehad met mijn (toen nog) pas beleerde paard. Dat werd natuurlijk een leuk spelletje: keihard wegrennen als baas nog met 1 been in de lucht hing. Ik ben toen een weekje met hulp opgestapt (dus dat iemand hem even vast hield) en daarna was het eigenlijk over. In ieder geval consequent blijven!

Succes :)

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:55

Bij mijn jonge pony werd het een spelletje.
Ik heb toen (op aanraden van mn instructrice) de rollen omgedraait en hij moest van mij als ik de bak binnen gingen een paar rondjes draaien, totdat ik er klaar mee was en toen stilgezet en opgestapt.
De lol was er voor hem snel af, en nu staat ie wel stil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:43

Blabla1980 schreef:

Zo kun je de rug wel controleren.
Maar het geeft geen uitsluitsel over het wel/niet passen van het zadel.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 13:46

Nee dat begrijp ik, maar het is een begin, toch ;)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:11

Blabla1980 schreef:
Ik heb gister wel nog ontdekt dat tijdens het rijden Ho echt stilstaan is, dus dat ga ik proberen te gebruiken bij het opstappen.

Verder zal ik voor de zekerheid eens naar het zadel kijken. En eens voelen of zijn rug gevoelig is.
Maar ik heb echt het idee dat het of spanning of ongehoorzaamheid is. Want als ik 5 minuten erop zit is het over en hoor je hem gewoon ontspannen. En je kunt me niet wijs maken dat dat ook gebeurd bij een slecht passend zadel

En zadel dat klemt zorgt ervoor dat er geen doorbloeding op die plek meer is. Die plek gaat doods aanvoelen, vandaar dat veel paarden gewoon doorlopen als het zadel niet goed ligt.
Maar hopelijk ligt het daar niet aan en is het gewoon een stukje opvoeding. Succes in ieder geval!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 16:42

Dankjewel!
Ik hoop ook niet dat het het zadel is. Ik zou het vervelend vinden als zo'n braaf paard daardoor last krijgt van zijn rug en daardoor het zadel als vervelend gaat ervaren. Dat wil ik niet op mijn geweten hebben.

Ik zal het in elk geval gaan nakijken en mijn instructrice om advies vragen..
Bedankt voor alle reacties en ik zal jullie op de hoogte houden ;)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:10

Mijn paard deed/doet dat ook, nu doe ik elke keer als ik net zit eerst even zijn hoofd naar allebei de kanten toe buigen, heb wel het idee dat hij snapt dat het dus niet meteen lopen is maar even wachten :)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 06:58

Oke, het "probleem" lijkt al verholpen :')

Het zadel past gewoon prima, hij heeft geen last van zn rug. En dat hij die ene keer zo weg sprintte zal wel een schrikreactie op iets anders zijn geweest.
Ik praat nu even tegen m voor ik opstap zodat zn aandacht bij mij is en dan tijdens het opstappenn zeg ik hoo. Gaat prima! Ben er helemaal blij mee.

Maar bedankt voor alle tips :j