Goed blijven zitten in galop..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Goed blijven zitten in galop..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:12

Zitles aan de longe zonder teugels en zonder beugels. Dan heb je het snelste resultaat.

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:12

Ik geef wel eens de tip om te denken aan de beweging van het buikdansen. Wat je vooral echt echt niet moet doen is je bovenlijf heel stijf houden om maar mooi rechtop te blijven zitten (dat komt dan wel weer) en je bovenbeenspieren aanspannen. Als je je bovenbeenspieren aanspant druk je jezelf uit het zadel en kun je al niet meer lekker zitten.

Wat voor broek je hebt maakt overigens helemaal niet uit, het is namelijk ook niet de bedoeling dat je gaat schuiven in het zadel. Je billen blijven op 1 en dezelfde plek en je heupe (bekken) gaat mee met de bewegeing van het paard , vandaar een beejte dat buikdansen. Oja niet onbelangrijk, niet vergeten adem te halen ga maar gewoon eens hardop tot 10 tellen. Dat scheelt vaak al een beetje.

Bovenstaande is uiteraard allemaal algemene informatie, ik kan vanaf hier natuurlijk niet exact zien wat het `probleem` zou zijn.

Veel succes

sarahdes0808

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:29

Je moet je buikspieren goed aanspannen, dan lukt het wel..
Suc-6 ermee..
Laat wat weten als het je gelukt is

Groetjes

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:03

Oefenenoefenenoefenen!
Ik kon het eerst ook niet ( ik rij pas een jaar :P ), dus toen ik het 'leerde' moest ik achterover zitten. Je kunt dan beter meebewegen ;)
Daarna ging ik filmpjes bekijken van galop, en naar de hogere lesgroepen op de manege kijken, en ik zag dat ze niet achterover, maar een beetje voorover zaten. Dat probeerde ik ook, ( het lukte natuurlijk niet meteen... ) maar het gaat nu veel beter! Ik kan nu best goed doorzitten als het paard niet te erg opgooit :D, veel filmpjes enzo kijken! En een tip, een galopperend paard maakt een schommelbeweging van voor naar achter, voor, achter, voor achter etc. dus je moet naar voor zitten, naar achter zitten, naar voor zitten, naar achter zitten, buitenbeen achter de singel, en na wat oefenen lukt het! Succes!

PS
geen spieren aanspannen, je moet juist zo ontspannen mogelijk zitten. :\

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:39

Moest je leren achterover te zitten? Dat vind ik heel raar. Bij ons hebben ze altijd echt heel sterk aangeleerd altijd rechtop te zitten, dan heb je toch de beste balans. Iemand uit mijn les heeft op haar oude manege ook geleerd achterover te zitten, en die heeft daar nu hele erge last van want haar houding is nu erg slecht.

Met een lichtelijk bolle rug (klein beetje ingezakt voor je gevoel), rechtop zitten en zo veel mogelijk ontspannen werkt vaak wel goed. Hakken wel goed laag houden zodat je grip hebt op de stijgbeugels en daarmee in balans blijft.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:43

Vooral ontspannen en je rug los houden. Juist niet in je beugels steunen en ook niet je beugels korter maken! Dan ga je je juist op je voeten leunen en dat is niet de bedoeling.
Misschien helpt het om je voor te stellen dat je een zak aardappelen bent (sorry...). Dan zit je meer achterover (niet overdrijven natuurlijk). Als je zelf stuiterd galoppeerd je paard ook niet ontspannen en kun je nog moeilijker zitten.

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:56

Ik sluit me aan bij de bovenstaande tips: je moet vooral leren te ONTSPANNEN.
Zie het maar zo: als je je een bewegende plank voorstelt, wat stuitert er dan meer? Een bal (=gespannen) of een zoutzak (=compleet ontspannen)? Probeer je eerst gewoon een zoutzak te voelen, gewoon te voelen wat er onder je gebeurt, en dan komt dat meebewegen vanzelf. Bij mij hielp 't iig niet om daar bewust op te gaan letten, op een gegeven moment voel je het gewoon.
Zorg anders in 't begin dat je iets hebt om je aan vast te houden, want dan ga je iig niet aanspannen omdat je bang bent eraf te vallen en wanneer je je balans verliest.

AngelTidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 18:56

Bedankt voor de reactie's :)
Ik heb gisteren gereden, en ik stuiter nog steeds wel,
Maar heb het idee dat het zo ook wel iets beter gaat.
Ik heb er ook wel eens stukjes tussen zitten, dat het dan opeens heel goed gaat,
Dan zit ik in het zadel, en kom ook niet meer van mijn zadel af zegmaar,. ;)
Maar in ieder geval bedankt.

AngelTidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 19:02

Aleeneh schreef:
Rij je altijd op dezelfde pony?

Jaa, eigenlijk wel..
Omdat ik niet echt de mogelijkheid heb, om op een andere pony te rijden nu.
Nou eerlijk gezegt wel heb, maar ik ben nogal bang,
En de pony waar mijn zus op rijd, wil nog wel eens onder het galloperen het bit tussen de tanden pakken,
en er vandoor gaan zegmaar.
1 keer gedaan, en denk maar niet dat ik haar stil kreeg. :+ uiteindelijk op een kleine volte tog gelukt.
Verder draven en stappen doe ik wel eens op die pony.

Aleeneh schreef:
Moest je leren achterover te zitten? Dat vind ik heel raar. Bij ons hebben ze altijd echt heel sterk aangeleerd altijd rechtop te zitten, dan heb je toch de beste balans. Iemand uit mijn les heeft op haar oude manege ook geleerd achterover te zitten, en die heeft daar nu hele erge last van want haar houding is nu erg slecht.

Met een lichtelijk bolle rug (klein beetje ingezakt voor je gevoel), rechtop zitten en zo veel mogelijk ontspannen werkt vaak wel goed. Hakken wel goed laag houden zodat je grip hebt op de stijgbeugels en daarmee in balans blijft.

Nou nee, niet egt 'leren'achterover zitten.
Maar ik heb het wel als tip gekregen, dat het dan makkelijker zou zijn om te blijven zitten.
Wat ik na proberen eigenlijk ook wel vind :o
|Maar ik snap wel dat het niet echt goed is voor je houding.
Laatst bijgewerkt door AngelTidore op 16-09-11 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:02

:D Ik kreeg een tientje onder de kont na het losrijden en als je hem nog had aan het eind van de les mocht je heb houden. Was best motiverend voor een 10-jarige.

AngelTidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 19:03

Anne_GTI schreef:
:D Ik kreeg een tientje onder de kont na het losrijden en als je hem nog had aan het eind van de les mocht je heb houden. Was best motiverend voor een 10-jarige.

Hahaha, dat is idd wel een goeie, :D

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:09

Hoi! Wat bij mij nog wel eens wil helpen de eerst paar keer om mn balans te vinden in de galop is de beugels 1 (of 2) gaatjes korter te doen, als ik dan het ritme van het paard goed kan volgen doe ik mn beugels weer op de normale lengte (:
Succes ermee ;D

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:46

Hmm, heb je het probleem dan alleen bij dit paard of heb je ook wel eens uitgeprobeerd of je er bij andere paarden ook last van hebt? Misschien heeft het paard gewoon een moeilijke gang en gooit hij hoog op. Dat hebben sommige paarden nou eenmaal.

En haha, dat verhaal van dat tientje is wel een mooie :P goeie motivatie inderdaad.

AngelTidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 08:39

Eh ik heb heen idee . Maar volgens mij heb ik dit bij alle ponys wel , . .

Maureen97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:51

probee eens je bekken te ontspannen. helpt voor mij echt. (mijn houding is niet het beste :P )

alvast succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:54

Bekken ontspannen inderdaad.
Probeer dat in stap al te doen. Veel mensen verkrampen een beetje in stap, maar je moet juist meebewegen. Kun je jezelf makkelijk aanleren door met je handen mee te bewegen, dan gaat de rest vaak vanzelf al mee. Als je hier echt goed op let wordt je bekken vanzelf soepeler en gaat dat galoperen vanzelf beter. Ontspanning is het sleutelwoord ;)

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:02

Als je gaat galoperen eens een keertje goed diep in ademen en dan in één keer lang uitademen zodat je lichaam helemaal ontspannen is, probeer je onderbenen goed lang te houden en je knieën goed aan te sluiten aan het paard. (niet klemmen want dan verkramp je weer) Als je alleen in een bak rijd, waar je gewoon je ruimte hebt en je paard/pony is braaf kan je ook eens met je ogen dicht gaan galoperen, dat je echt het gevoel gaat krijgen hoe je paard/pony galopeert. Als je weer begint te stuiteren probeer dan weer eens goed diep in en langzaam uit te ademen zodat je weer helemaal ontspant. Heel veel succes, we horen het wel :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:06

Achterover zitten is nu juist een van de dingen die je niet moet doen. Je wilt immers dat je paard vooruit gaat, dan moet je niet de rem erop zetten door achterover te gaan zitten.

Het trucje zit em inderdaad je je bekken. Oefen gewoon een paar keer droog zonder paard.
Ga gewoon staan en zet je handen op de heupen. Probeer nu om met je handen je bekken vooruit en achteruit te duwen. Als je dat door hebt kun je er ook mee gaan spelen door naar links of rechts te bewegen of een rondje draaien vanuit je bekken.

Door deze oefening te doen krijg je (meer) gevoel voor je bekken (de beweging wordt als het ware gewoon opgeslagen in je systeem) zodat je tijdens het rijden deze beweging gemakkelijker herkent en hem bewust in kunt zetten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:18

Vind zelf de galop de makkelijkste gang om uit te zitten; maar kan anders liggen bij jouw paard.
Niet te veel doen, inderdaad, gewoon met de beweging "meegaan", laat iemand je paard aan de longe nemen, en dan hou jij je vast aan de voorboom van het zadel (NIET en NOOIT aan de teugels), daar kun je jezelf mee met je kont in het zadel "trekken".
Ook ik ben een grote voorstander van Beugels uit doen, maar je geeft zelf aan dat je er dan vanaf valt.
Dit lijkt mij een klassiek balans-probleem.
Als je heupen/bekken vast zit(ten) heb je wel een probleem, want daarmee vang je die beweging nu juist op.
Achterover zitten lijkt me niet de oplossing.
ZEKER niet als je dan ook nog teugels in je handen hebt. Dat wordt dan al gauw iets van "hangen".
Beugels korter lijkt me er ook juist toe leiden, dat men zich uit het zadel gaat drukken.
De galop is feitelijk een hele makkelijke gang: gewoon op je twee zitbeenknobbels gaan zitten en je "mee laten nemen" in de cadans van het paard.
Knijp je misschien erg met je knieeen?

Het lijkt mij een balans-probleem: probeer eens zo min mogelijk of NIETS te doen, behalve je onderlijf mee te bewegen met de beweging van het paard. Handen heb je hier, als het goed is, NIET voor nodig. A;ls je angstig wordt, grijp dan ipv de teugels de voorboom van het zadel, anders ga je klemmen, en dan druk je jezelf het zadel uit (en ga je stuiteren0.
Zitten is ook: ZITTEN, inderdaad als een soort zoutzak.

AngelTidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 15:09

Veel mensen ( of eigenlijk bijna iedereen )hebben gezegd dat ik eigenlijk gewoon weinig tot bijna niet moet doen.
Ik heb morgen weer les en ga het zeker uitproberen!!
Ben benieuwd of ik al iets beter zit !!
Ik laat het jullie horen !!!

shannahorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 15:25

Misschien zonder zadel proberen, alleen natuurlijk niet de bedoeling dat je valt..
dus gewoon rustig beginnen.

Groetjes.

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:13

Probeer te blijven zitten in het zadel!!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 18:55

Ja, ik kan het toch ook niet anders of aardiger zeggen: waarschijnlijk probeer je het te veel. WAT te veel weet ik ook niet: als je bang bent dat je er van af gaat vallen, dan knijp je je knietjes waarschijnlijk aan. Dat moet je nou juist niet doen. Je moet als het ware je reet als een zoutzak op dat paard neerzetten. Ook niet denken aan "hoe het er uit ziet" (want dan ga je weer spannen). Weet je hoe je paard beweegt als je helemaal alleen met hem bent, in stap? Dan heb je toch wel eens dat gevoel van dat je helemaal in dezelde cadans (beweging) bezig bent. Dat is ook zo met galop. JIJ hoeft niet "te galopperen" dat doet je paard al, jij hoeft alleen maar te voelen, hoe die beweegt en in die beweging MEEgaan, met je onderlijf.

De galop uitzitten is dus ook echt letterlijk: zitten blijven. Is niets moeilijks aan er is ook niet iets van: dit is de juiste manier om in galop op je paard te zitten: het is gewoon meezitten, meebewegen met die galopbeweging.Laat je meenemen door die beweging.
Zodra je gaat denken dat er iets moet, ga je spannen en dus "stuiteren"
Er moet juist niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 18:58

nikkialex schreef:
Probeer te blijven zitten in het zadel!!

Das een goeie. :')

Mister_Macho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:10

lisanne66 schreef:
span je buik aan kan een goede tip zijn. wat ik heb geleerd van mijn vriendin die een eigenpaard heeft: meeveren in het zadel. toen ik dat voor de eerste keer deet zag dat er heel verkeerd uit maar je moet echt doen alsof jij het paard vooruit duwt

Deze tip heb ik uitgeprobeert (Heb een pony die enorm opgooit) en ik bleef veel beter zitten als normaal. Een erg goede tip dus!

Nu zat ik vooraf al niet heel erg slecht, ik reed alleen min of meer licht in de galop. Met deze tip blijf ik als het ware beter plakken!